• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle niepokoi mieszkańców Zaspy

Krzysztof Koprowski
5 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień". Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień".

Nowe osiedle na Zaspie, choć jeszcze nie zaczęło powstawać, już wywołuje kontrowersje i obawy mieszkańców. Deweloper uspokaja i zapewnia, że działa zgodnie z prawem, choć pierwsze pozwolenie na budowę zostało wydane "z rażącym naruszeniem przepisów prawa".



Czy na Zaspie powinna powstawać nowa zabudowa?

Sprawa dotyczy działki u zbiegu ulicy Hynka oraz dawnego pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Deweloper Euro Styl chce tutaj zbudować osiedle Impuls. Działkę nabył na początku ubiegłego roku od miasta, płacąc za 18 tys. m kw. ok. 20,6 mln zł.

I jeszcze tego samego roku deweloper starał się o pozwolenie na budowę dwóch budynków wielorodzinnych. Sprawę zaskarżyła jednak Spółdzielnia Mieszkaniowa Młyniec, argumentując to m.in. brakiem przedstawienia zamierzenia dla całej działki (na której zmieszczą się więcej niż tylko dwa budynki).

Sprawa została skierowana do wojewody, który uznał, że decyzja o pozwoleniu została wydana "z rażącym naruszeniem przepisów prawa". Stwierdzono m.in. niezgodność z planem zagospodarowania (deweloper nie uwzględnił wymaganych planem lokali usługowych od ul. Hynka) oraz podzielono argumenty spółdzielni o braku wizji dla całego terenu.

- 15 października ub. r. inwestor wycofał wniosek o pozwolenie na budowę, a 12 listopada umorzono postępowanie. W dniu 15 stycznia inwestor złożył nowy wniosek o pozwolenie na budowę, a 31 marca uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków z częścią usługową w parterze jednego z nich wraz z infrastrukturą towarzysząca oraz zjazdem z drogi publicznej dla całego zamierzenia inwestycyjnego - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
Oprócz uwzględnienia lokalu usługowego, deweloper dokonał też podziału całego terenu na kilka działek. Uniknął tym samym zarzutów o brak przedstawienia całościowej wizji zagospodarowania, ponieważ tym razem starał się o pozwolenie na prowadzenie prac tylko na poszczególnych, mniejszych działkach.

- Faktycznie teren został podzielony, co było wynikiem zastosowania się przez Euro Styl do stanowiska Wojewody Pomorskiego. Jest to też efektem zmian projektowych, wynikających z reorganizacji struktury mieszkań. Dokonany podział pozwoli lepiej zorganizować funkcjonowanie wspólnot dla budynków A i B - wyjaśnia Bartosz Podgórczyk, dyrektor działu marketingu Euro Styl.

  • Mapa osiedla z materiałów promocyjnych dewelopera. Zaznaczono obrys całego terenu Euro Stylu oraz pierwszy etap z dwoma budynkami.
  • Podział terenu Euro Styl na działki. Pierwsze dwa budynki powstaną na działkach 87/18 oraz 87/17. Wydzielona została nawet działka pod plac zabaw (87/19). 87/16 to drugi etap osiedla.
Pod względem liczby mieszkań, w stosunku do pierwszej decyzji, zmniejszono je o jeden lokal, zastępując go przypuszczalnie sklepem. Zgodnie z najnowszym pozwoleniem przewiduje się łącznie 128 mieszkań (68 w budynku A oraz 60 w B).

Bez zmian pozostał natomiast układ drogowy. Dojazd ma się odbywać z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska, zgodnie z zapisami planu zagospodarowania. Następnie na terenie działki wyznaczono wewnętrzny układ drogowy, w tym prowadzony równolegle do ul. Hynka.

Czy nie jest to jednak sprzeczne z zapisami planu, które nakazują "pierzejową [zabudowę] wzdłuż ulicy Hynka i projektowanej tzw. Drogi Czerwonej"? Czy budynki wolno stojące można potraktować jako pierzeję?

- W ustaleniach miejscowego planu nie ma definicji zabudowy pierzejowej. Jednocześnie w planie wyznaczono maksymalną nieprzekraczalną linię zabudowy, ograniczającą obszar, na którym dopuszcza się wznoszenie budynków. Nie jest to linia obowiązująca, dlatego też budynki mogą być w stosunku do tej linii wycofane. Zatem posługując się ogólnie przyjętą nomenklaturą za zabudowę pierzejową wzdłuż ul. Hynka należy uznać ciąg elewacji budynków ustawionych w szeregu po jednej stronie ulicy. Ten ciąg elewacji nie może przekraczać wyznaczonej linii zabudowy, może natomiast być przerwany przez wjazdy, dojścia, a także wymagane przepisami prawa odległości od sąsiednich działek budowlanych - przekonuje Piotrowski.

Sam układ drogowy to zresztą także element sporu z mieszkańcami. I nie chodzi tutaj o wjazd od strony ul. Hynka, ale przedłużenie ul. Dywizjonu 303 zobacz na mapie Gdańska.

Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka. Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka.
- Deweloper chce podłączyć się do naszej ulicy, tak by jego mieszkańcy mogli mieć wygodny dojazd w stronę al. Rzeczypospolitej, a nam jednocześnie zabrana zostanie możliwość parkowania oraz wzrośnie liczba aut pod oknami budynków - skarży się pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec bloku przy ul. Dywizjonu 303.

Tu jednak sprawa wydaje się przesądzona nie przez dewelopera, ale przywołany już plan zagospodarowania przestrzennego z 2009 r. To on narzuca połączenie istniejącej ul. Dywizjonu 303 z Hynka, prowadząc ją równolegle (od wschodniej strony zobacz na mapie Gdańska) do istniejącej jezdni, która znajduje się na terenie prywatnym.

Czytaj też: Duży deweloper kupił fragment dawnego pasa startowego na Zaspie. Cena: 11 mln euro

Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni. Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni.
- Euro Styl sfinansuje budowę odcinka ulicy o długości ok. 60 metrów, który będzie także dojazdem zobacz na mapie Gdańska do jego inwestycji. W tej sprawie istnieje już umowa z Zarządem Dróg i Zieleni - informuje Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Budowa pozostałego odcinka nie jest jeszcze określona w czasie. Nie wiadomo też, kiedy deweloper zbudowałby "swój" odcinek, bo to zależy od terminu rozpoczęcia prac nad drugim etapem osiedla.

- Teren ten stanowi nasz zasób ziemi i aktualnie nie mamy doprecyzowanych planów inwestycyjnych dla tej działki. Podział na działki nie zmienia założeń planu zagospodarowania, dlatego też nie można spodziewać się w tym miejscu np. galerii handlowej - zapewnia Podgórczyk.

Brak koncepcji na drugi etap sprawia też, że nieznany jest docelowy układ drogowy, który będzie na całym osiedlu, tj. nie wiadomo, czy z realizowanych budynków A oraz B będzie można wyjechać wyłącznie do ul. Hynka czy także do przedłużonej ul. Dywizjonów 303.

W budynkach A oraz B przewidziano łącznie 157 miejsc parkingowych, z czego 104 w halach garażowych. Osiedle ma powstać w formie otwartej - nie będzie ogrodzone.

Euro Styl nie ma szczęścia do inwestycji na Zaspie. Trzy lata temu deweloper chciał zbudować wespół ze spółdzielnią Rozstaje osiedle w rejonie ulic Żwirki i Wigury oraz Burzyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do realizacji ostatecznie nie doszło ze względu na protesty członków spółdzielni, którzy doprowadzili do zmiany jej zarządu. Spółdzielnia z racji wycofania się z projektu musiała zwrócić deweloperowi zaliczkę w wysokości 8 mln zł.

Sytuacja z osiedlem Impuls jest zgoła odmienna - grunt jest własnością dewelopera, ale jak widać nie udało się uniknąć protestów lokalnej spółdzielni i mieszkańców.

Inwestycje

Impuls

Impuls

Euro Styl

Gdańsk Zaspa, ul. Hynka Mapa

32 do 87 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (267) 5 zablokowanych

  • smrod i chalas na zaspie

    i jeszcze budynki nowe chca tu budowac he he

    • 4 7

  • Zaspa - budowana przez spoldzielnie (8)

    Podstawa budownictwa mieszkalnego powina byc spoldzielczasc.Gwarantuje ona
    systemowy rozwoj miasta uwzgledniajac potrzeby lokalnej spolecznosci.
    Budownictwo deweloperskie ma swoje zalety,tylko przy zagospodarowaniu tz"plomb".Ponato spoldzielczosc jest bardziej bezpieczna dla bankow, przy zaciaganiu kredytow pod budowe nowych mieszkan.Szczegolnie o tym powini pamietac mlodzi-gniewni , ktorzy chca mieszkac w centrum i spokojnie splacac kredyt przez conajmniej 30-lat.

    • 16 14

    • dokladnie deweloper ma tylko jeden cel zysk najmnieszym kosztem!!

      • 8 2

    • sp (6)

      Spółdzielnia? Widziałeś ty kiedyś człowieku prezesa tej spółdzielni? To jest mafia - a prezes wygląda jak mafiozo w złotych bransoletach.
      Złodziejstwo i tyle - wysokie czynsze, opłaty za ogrzewanie i biznesy z Górskim.

      Czynsz u dewelopera, przy wspólnocie mieszkaniowej za 2 pokoje: 200zł, w Młyńcu: 500zł.

      • 9 1

      • A ja specjalnie kupiłam mieszkanie spółdzielcze zamiast deweloperskiego. (5)

        Płacę trochę wyższy czynsz niż mieszkańcy Szadółek, ale mam dookoła sklepy, przychodnię, szkoły, żłobki, tereny zielone, place zabaw, komunikację miejską itp. No i przede wszystkim CHODNIKI, które są regularnie odśnieżane. Mieszkańcy dużych spółdzielni typu Młyniec, Rozstaje czy Przymorze oszczędzają majątek na dojazdach i butach zimowych.

        • 3 5

        • (4)

          mieszkam w Inpro po drugiej stronie wiaduktu - czynsz 250zł, wszystko czyste, klatki ekstrawaganckie, parkingi podziemne, zimą wszystko odśnieżone. Może i ulica ruchliwa, tramwaje.. ale w mieszkaniu cicho - a jedynie tego się obawiałem.
          A Pani dalej tkwi w komunie, a do tego z chęcią do niej dopłaca.

          • 6 3

          • (3)

            U mnie klatka też jest czysta, chociaż nie ekstrawagancka. Ale przynajmniej są w niej okna, które można latem otwierać, czego nie można powiedzieć o większości nowych budynków. Fakt, że człowiek marzy czasami o podziemnym garażu, ale bardziej użyteczna wydaje mi się oddzielna kuchnia i mieszkanie dwustronne (o czym u większości deweloperów również można tylko pomarzyć). Może i tkwię w komunie (która skończyła się, gdy miałam 2 lata, więc nie bardzo rozumiem, jak mogę w niej "tkwić"), ale jestem z tego stanu rzeczy bardzo zadowolona.

            • 2 2

            • (2)

              u dewelopera wszystkie ścianki działowe można sobie samemu ustawić, to co pokazują na planach to tylko koncepty.

              • 0 0

              • Co Ci da dostawienie ściany, skoro jest za mało okien? (1)

                • 3 0

              • osobną kuchnię, z osobnym oknem.. ale racja, zapomniałem że zwolennicy górskiego nie mają takiej możliwości, bo mają kuchnie w głębi pokoju, po taniości.

                • 2 0

  • 111 zł za 1 m2 działki? w tej lokalizacji? (1)

    j.w.

    • 2 5

    • Zmień kalkulator, ten cię zdradza!

      • 11 0

  • Zaspa

    Historia niczego nie nauczyła, zabudować wszystko, zabetonować, okno w okno, jak na Kowalach, co za debilizm!

    • 18 14

  • Ooo widze, ze Gdansk podaza tropem Gdyni. Niedlugo wszyscy beda sobie rece podawac przez okna. Smrod, halas.
    A potem wszyscy zwiewaja z tego "rozwijajacego sie" miasta, na przedmiescia. I tak w kolo macieju.

    • 14 11

  • Wywalic pseudo kablowke starmedia

    Niech spółdzielna wezmie się tak w kocu za ta kompromitacje kablową tak nowoczesnym osiedlu?na zaspie a wiec Starmedia.Wsyd i hańba żeby nadal nie było tu normalnej konkurencji a tylko droga UPC i zacofaniec Starmedia zyjący w czasach kamienia łupanego tylko z tv analogową.ha ha...

    • 12 4

  • Przedłużenie drogi jest OK (3)

    Kupno mieszkania w nowych budynkach euro stylu łączy się (obowiązkowo) z posiadaniem miejsca parkingowego - podziemnego.
    Nie rozumiem protestu, że "nie będzie miejsc parkingowych" przy dywizjonu.
    Skoro droga będzie przedłużona, to miejsc parkingowych będzie na niej więcej.
    Dodatkowo, jak deweloper wspomina, osiedle będzie otwarte, a miejsca parkingowe będą również "na powietrzu" - gdzie zdesperowani mieszkańcy mojej ulicy również mogą zaparkować.

    Poważniejszym problemem jest zakup pasa startowego przez innego dewelopera, bo już teraz codziennie na pasie parkuje około 40 samochodów. Gdy pas startowy zostanie zamknięty na czas budowy - to będzie największy problem kierowców. Droga Jana Pawła II (pod zielonymi blokami Inpro przy Dywizjonu) prawdopodobnie zostanie zamknięta - tam też parkuje kilkadziesiąt samochodów. Gdzie one pojadą? Oczywiście pod Dywizjonu 5 - tam teraz i tak już nie ma miejsca.

    Oczywiście wina leży po stronie spółdzielni, bo budując osiedle Inpro (aleja Jana Pawła II, naprzeciwko Dywizjonu 5 i 33) wykorzystali drogę należącą do właściciela pasa startowego, zamiast zrobić własną. Teraz droga zostanie zabrana i zamknięta, a dojazd pod sklepy i do mieszkań nie będzie możliwy. Co więcej, całe mnóstwo miejsc parkingowych zostanie zabranych.

    Proszę wyobrazić sobie sytuację, gdzie Dywizjonu jest wyłącznie jednokierunkowa, stoi przy niej jeszcze więcej samochodów (bo pas startowy jest zamknięty, droga w kierunku pasa między Dyw. 3 a 5 również jest zamknięta), a na drogę przy blokach 3 i 5 wjeżdża śmieciarka, by wykonywać swoją pracę. Jak i gdzie zawróci? Którędy wyjedzie? Tyłem, przez całą ulicę?

    Nie walczmy z pomysłem na drogę, która jest nam potrzebna. Walczmy o więcej miejsc parkingowych, np pod Dywizjonu 3. Tam naprawdę jest na to dużo miejsca, wystarczy zobaczyć przedostatnie zdjęcie.

    a stare dziadki, które samochodami nie jeżdżą, nie powinny się wypowiadać na temat dróg i miejsc parkingowych. Tak samo na temat placów zabaw, i tak z nich nie korzystają.

    • 24 7

    • rzekomy mieszkaniec (2)

      Nic nie wykorzystali,'' ...(aleja Jana Pawła II, naprzeciwko Dywizjonu 5 i 33) wykorzystali drogę należącą do właściciela pasa startowego, zamiast zrobić własną" Wjazd i wyjazd jest od ul. Dywizjonu 303 .Parking jest w "Złotej Jesień" z tym ze w kapciach raczej będzie trudno wsiąść do fury.Zarządza ul. Dywizjonu 303 jest miasto, więc na tej ulicy powinien być zakaz zatrzymywania się i postoju, więc rzeczona śmieciarka spokojnie się wyrobi.A jeżeli jesteś zwolennikiem, " starych dziadków" zaproponuj mieszkańcom z pod 3 parking od strony balkonów, taka wersja same plusy.Spokojnie można popatrzeć na swoja wypasiona furę.

      • 1 2

      • proponuję referendum

        wśród mieszkańców bloków 3,5 i 33.. wtedy wyjdzie kto jest "prawdziwy".

        • 2 0

      • Nie rozumiem Twojego przekazu.
        Wjazd na Dywizjonu od strony Rzeczypospolitej NIE NALEŻY do pasa startowego, ale prostopadła droga między 3 a 5 dochodzi właśnie do części Jana Pawła II, która do pasa startowego NALEŻY.
        Ta właśnie część drogi zostanie PRAWDOPODOBNIE ZAMKNIĘTA, gdy deweloper będzie się budował na pasie, więc dojazd na Dywizjonu będzie TYLKO od jednej strony, od Rzeczypospolitej. Dywizjonu stanie się jednokierunkową, z trudnym wyjazdem.
        Dlatego mieszkańcy powinni żyć w zgodzie z jednym jak i drugim deweloperem, by oni otworzyli swoje drogi dla nas, mieszkańców.

        Ironiczna (durna) sugestia parkingów po stronie balkonów nie jest konieczna, wystarczy zrobić więcej miejsc parkingowych na przedłużeniu drogi Dywizjonu w kierunku nowego osiedla, które ma się zbudować.

        • 2 0

  • Dlaczego zaspianie są zaniepokojeni budową? (1)

    Akurat tutaj jest super miejsce na osiedle. Miejsce zaniedbane, nikt nie chodzi ani ludzie ani psy.

    • 22 5

    • byle się nie grodzili

      • 3 2

  • No widzę że prezes Młyńca P> Gajcy nieźle mąci.
    Ciekawe dlaczego olał taki sam protest mieszkańców wobec inwestycji na Startowej 19.

    No ale to Górski budował ;-) Zapomniałem.

    • 19 1

  • Euro Styl to dość dobry developer, buduje ciasno ale teren ładnie uzupełnia placami zabaw i elementami małej architektury

    Ja rozumiem że Skansen-syf pt "Zaspa okolice pasa" okoliczni mieszkańcy chcieliby zachować na zawsze jednak z ich argumentami się w ogóle nie zgadzam.

    • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane