• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • (1)

    powiem wam tak ogólnie nie znacie sie wogóle na temat infrastruktury kolejowej wiec nie ma co sie wypowiadac to tak jak byście poszli do maM TALENT i powiecie że znikacie nie możliwe ięc powiem po krótce pendolino wyjedzie 13 grudnia tego roku 13 sztuk wyjedzie narazie a potem reszta testeowłem to niedawno więc wiem o co chodzi pendolino narazie pojedzie 200 km/h czasami nieplanowy rozkład na cmk testowania składu z pasarzerami wyniesie 230 ale sporadycznie dopiero w 2016 pojedziemy zprędkością docelową 230 km/h narazie system prowadzenia pociągów pozwalw na uzyskiwanie prędkości max 230 trakcja odpowiada do prędkośći powyżej 250km/h ale na niektórych przejazdach na CMK zwolnienie jest do 160 km/h polecam ten zestaw trakcyjny i to bardzo w porównaniu do impulsa albo elfa jakoś i komfort jazdy bez porównania .

    • 0 1

    • A teraz po polsku proszę.

      • 0 0

  • HAAHAHAHAH (3)

    najpierw niech zrobią w CAŁEJ POLSCE porządne tory a dopiero później niech zakupią składy. przecież te nówki muszą tę swoją prędkość rozwijać na porządnych torach a nie z lat xx tamtego stulecia. przeciez te stare lokomotywy et-22 i eu-07 czy cos takiego co do dzis jezdzaa one tez mogą dosyć szybko jechać jakoś ze 160km/h tylko gdzie one taka predkosc rozwina...

    • 4 2

    • Co ty pitolisz? (2)

      Et-22 i eu-07 to lokomotywy na 125km/h. Patrząc na załączoną mapkę 125km/h to juz dziś jest za mało na odcinki:
      -Gdańsk-Bydgoszcz,
      -częściowo Warszawa-Olsztyn,
      -częsciowo Kraków-Łódź,
      -Warszawa-Poznań.
      A tak poza tym to myslisz, że jak kupowano 07 w latach 50-tych od Anglików to można było w Polsce jeździć 120km/h na większości tras?

      • 2 0

      • Nie kupowano 07 od Anglików tylko 06.

        07 powstawały u nas na licencji.

        • 0 0

      • hm

        w sumie przeglądam internet i masz racje z tym v-maxem. nie zmienia to jednak faktu, że 125km/h to prędkość nieosiągalna jeszcze na wielu polskich torach :) pozdrawiam

        • 0 0

  • i kij racja...

    • 0 0

  • Pesolino ? (21)

    • 36 13

    • Czy ktoś może mi jako laikowi wyjaśnić. (19)

      Dlaczego skoro mamy krajową firmę produkującą pociągi o podobnych parametrach za niższą cenę zamawiamy droższe we Włoszech?

      Za 4 mld wydane na Pendolino moglibysmy nabyć niemal 80 takich składów, pieniądze zostałyby w kraju, ludzie w Nowym Sączu i podwykonawcy mieliby pracę, firma kapitał i mogłaby opracowywać w przyszłości nowsze konstrukcje i przeprowadzać inwestycje.

      • 51 7

      • te Włoskie pendolino co kupili niczym sie nierózni odtych tutaj!!bo to pseudolino bez wychylnego wózka (3)

        to jak kupic BMW ale z silnikiem i zawieszeniem skody!To własnie Nowak kupił ale zaplacili jak za pendolino!!Dla przypomnienia nawet Bruksela ostrzegała rzad ze by niewydawali tyle kasy na ta pseudowersje pendolino!Ale rząd PO specjalizuje sie w marnotrawieniu naszych podatków !wszyscy eksperci kolejowi juz sie wypowiedzieli i niezostawili suchej nitki na PKP i Nowaku!!

        • 4 4

        • (2)

          Bzdury gadasz. Jacy wszyscy eksperci? Zdania są dokładnie odwrotne. Wychylne pudło powoduje to, że pociąg może pokonywać ostre łuki o ok. 10% szybciej, niż ten sam bez wychylnego pudła. Na odcinkach prostych, bądź o dużym promieniu łuku, wychylność pudła nie ma żadnego znaczenia, zarówno składy wychylne jak i normalne są homologowane do maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Sacunkowy czas przejazdu do Warszawy, po zmodernizowaniu magistrali kolejowej, byłby o ok. 5-7% krótszy w przypadku wychylnego składu, natomiast koszt zakupu i serwisowania takich pociągów to jakieś 20-25% więcej, więc sam sobie odpowiedz, czy warto.

          • 4 1

          • leming masz racje jsteylko jedna prawda naszego góru Nowaka (1)

            • 0 0

            • Ale masz jakieś merytoryczne kontrargumenty, czy tylko nieudolnie próbujesz obrażać?

              • 0 0

      • Newag

        Za sąsiadów mam pracowników tej firmy którzy wynajmują mieszkanie, nawet nie pytaj dlaczego ich nie lubię......

        • 0 0

      • Odpowiedź jest prostrza niż mogłoby sie wydawać. (2)

        Otóż prędkość testowa (te "hasłowe" ponad 200 km/h) to nie jest prędkość trasowa. Poprostu takie są wyniki homologacyjne, że pociągi ktore mają prędkość konstrukcyjną powiedzmy 170km/h muszą mieć ileś procent wyższą prędkośc w testach.

        I tyle..

        • 3 1

        • Mylisz prędkość konstrukcyjną z prędkością eksploatacyjną, to są dwa różne parametry, których wartość może być taka sama, ale może też znacznie odbiegać od siebie (nawet dwukrotnie).

          • 0 0

        • Dokładnie o 10 % prędkość testowa ma być większa od eksploatacyjnej

          • 2 0

      • Bo temu pociągowi udało się (tylko w testach) dojechać do 201kmph (4)

        To nie znaczy, że może z taką prędkością bezpiecznie i wygodnie dla pasażerów podróżować przez 30 lat.

        Jak policja ma kupić samochody, to też mają kupić Poloneza, bo jest "polski" i też na jakimś testowym torze, dobry kierowca rajdowy wyciągnął nim 200kmph ?

        Już widzę, jaki byłby krzyk, gdyby wzięto polskie pociągi zamiast pendolino.

        Inna sprawa - na dzień dzisiejszy w zupełności starczyłyby takie Newagi. Pendolino nie będzie miał zbyt wielu odcinków na > 160kmph. Drugim powodem jest wymiar polityczny - "Pendolino brzmi dumnie i my tym Pendolino zamykamy usta niedowiarkom".

        PS. Inna sprawa, że to nie "Pendolino" (bo po włosku znaczy to "wahadło", a nasze nie będą posiadać wychylnych pudeł).

        • 14 4

        • Tylko po co pociągi o prędkości 250km/h na E-65 północ? (3)

          • 2 1

          • Słuszne pytanie (1)

            Warto jednak pamiętać, że cała infrastruktura kolejowa jest w przebudowie. Może są (?) plany budowy lepszej infrastruktury, gdzie da się osiągnąć lepsze wyniki.

            Poza tym, jak pisałem: "Pendolino brzmi dumnie i my tym Pendolino zamykamy usta niedowiarkom".

            • 3 0

            • No ale właśnie problem polega na tym,

              że nie planuje się prędkości powyżej 200 nigdzie poza CMK ale ... ja nie jestem przeciw zakupowi pendolino. To tylko 20 składów i wcale nie można by za nie kupić np. dwa razy więcej ezt na 200, a są to jednak składy sprawdzone w boju.

              • 2 0

          • Składów nigdy nie kupuje się na tu i teraz.

            Dzisiaj Rozkład jest taki a jutro może być inny i te składy będą potrzebne gdzie indziej. Demografia kraju się zmienia i lepiej jest mieć składy z zapasem możliwości niż na styk.

            • 3 0

      • (5)

        Z tego powodu, że Pesa nigdy takich pociągów nie budowała. Jak masz przetargi to kryterium które muszą spełnić oferencji jest np ileś tam podobnych inwestycji za okresloną kwotę zrealizowanych w ciągu jakiegoś czasu.

        • 2 15

        • czyli to kryterium przetargowe jest barierą dla rozwoju krajowych firm. (4)

          Nawet jeśli opracują konstrukcję spełniającą wymagania przetargu to i tak nie mogą wygrać, gdyż nie mają doświadczenia.

          • 24 2

          • Tak, taki mały hegemoniczny monopol.

            • 1 1

          • (1)

            no wiesz to tak jak z zatrudnieniem : możesz być najlepszym fachowcem ale jeżeli nie masz papierka potwierdzającego doświadczenie to dla pracodawcy nie istniejesz

            • 11 1

            • jeśli nie umiesz potwierdzić swoich kompetencji.

              To nie zawsze, a wręcz rzadko oznacza "papier". Papier nie pracuje, chyba że jest to umiejętność nieprzydatna lub powszechna. Wtedy papier jedynie łechta ego pracodawcy.

              • 3 5

          • Ok, chcesz zrobić remont w domu. Weźmiesz świeżaka który nigdy tego nie robił czy kogoś kto się w tym specjalizuje? To nie jest kółko wsparcia, to nie jest kolejny cudowny rządowy program "produkt polski" czy coś w tym stylu. Z takimi problemami boryka się każda firma próbująca wejść na jakiś rynek i to jest normalne. Nie rozumiem dlaczegp Pesa miałaby być ulgowo traktowana

            • 9 8

    • Nie

      na polskie tory , może za 50 lat !!!!

      • 0 0

  • Zlikwidować PKP.

    .

    • 0 0

  • Do tej pory nie dostałem odpowiedzi!!! Treść skargi!!! (5)

    Witam.
    W dniu 15 sierpnia 2013 roku podróżowaliśmy pociągiem na trasie Gdańsk - Kołobrzeg "TLK 38508 KORSARZ trasa Kraków -Kołobrzeg".
    Wsiadając do pociągu w Gdańsku po kilkunastu minutach próbowaliśmy skorzystać z toalety.
    Porażka, toalety brudne, cuchnące, a umywalki zapchane i zalane wodą i innymi odpadami (przydałby się SANEPID)
    W całym składzie pociągu znaleźliśmy w ostatnim wagonie klasy 2 toaletę do której można było wejść bez zatykania nosa i odruchów wymiotnych!

    Pytania:
    1. Czy na tak długiej trasie podczas przejazdu są sprzątane toalety?
    2. Kto odpowiada za czystość w pociągu?
    3. Kto odpowiada za czystość w toaletach?
    4. Czy w cenie biletu podczas przejazdu jest wliczone korzystanie z toalet?
    5. Kto ma kontrolę nad czystością w pociągu (kierownik, konduktor...?)
    6. Czy "PKP Intercity" aż tak lekceważy pasażerów (klientów którzy płacą za bilety z góry) przewożąc ich w takich warunkach?
    7. Czy Sanepid kontroluje czystość w pociągach przed wyjazdem i podczas przejazdów?
    8. Jak to jest możliwe, że pociąg został dopuszczony w takim stanie w Gdańsku do kontynuowania przejazdu i kto jest za to odpowiedzialny?

    • 9 2

    • Kiedy jesteś monopolistą, dotowanym przez podatników, nie musisz dbać o klienta.

      Czy się stoi czy się leży, pensja się należy. Twoja skarga leży gdzieś między pudełkami po pizzy i butelkach po piwsku. Czyli w śmieciach.

      Czy to był Twój pierwszy przejazd PKP? Myślałem, że wszyscy są tak przyzwyczajeni, że czystość mogłaby grozić szokiem. Lepiej kup auto. Będziesz rządzić wnętrzem.

      • 0 0

    • rośmieszyło mnie pytanie nr 4 :) (2)

      • 1 0

      • (1)

        ...tu nie ma nic śmiesznego. Jeżeli cię tak to śmieszy to może ty tak zabrudzasz te toalety. Też kiedyś dużo jeździłem, to zawsze ciężko było wejść do tego przybytku. Czasami jak człowiek już musiał to na palcach się wspinał aby nie zafajdać nogawek tą mokrą i brudną podłogą.

        • 1 0

        • żeś amerykę odkrył

          • 0 0

    • a kto brudzi

      przecież w toaletach brudzą pasażerowie, już się nie raz spotkałam z tym, że ludzie zachowują się gorzej niż świnie, czasami zastanawiam się jak mają w domach, ale przypuszczam że nie lepiej

      • 1 0

  • Do Dyrekcji PKP Intercity

    Inwestujcie w Polskie firmy (taki Newag, czy PESA), po co tracić aż 4 mld na włoskie Pendolino? Dyrekcjo PKP Intercity opamiętajcie się!!!

    • 3 1

  • to będą składy o nazwie Flirt, a nie impulsy. Poza tym będą miały max 160 km/h, a nie min 160 ;)

    • 1 0

  • czystość

    Tak patrze na wasze opinię i nie mogę was zrozumieć?! Byście jeździli pociągami w smrodzie byle by szybko!!! Porażka!!!

    • 0 1

  • Błąd (6)

    211 km/h to rekord dla pociągów produkowanych w Polsce. Rekordem prędkości na polskich torach jest nadal 250km/h ustanowione w 94' roku.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 87 1

    • komentarz (4)

      pewnie jakiś student PG mądrala ;p

      • 7 7

      • lepiej PG niż WSM albo inny badziew w rodzaju WYższa Szkoła Loka i Paznokcia (2)

        wydział tańca na rurze

        • 19 3

        • że niby pg ma wyższy poziom?

          proszę cię tylko więcej kucia jest i patologi profesorskiej a poziom leży i kwiczy :D

          • 1 0

        • wejherowska spoldzielnia mieszkaniowa? ;)

          • 3 0

      • zazdrość?

        Bardzo nieładnie...

        • 4 2

    • Newag i Stadler zaoferowali składy Flirt a nie widoczne na zdjęciach Impuls.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane