• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe sygnalizacje w Osowej i we Wrzeszczu

Maciej Naskręt
3 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Feralne przejście na al. Hallera we Wrzeszczu. Feralne przejście na al. Hallera we Wrzeszczu.

Gdańscy urzędnicy zlecą wykonanie sygnalizacji świetlnej dla dwóch najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych w mieście. Światła pojawią się na al. Hallera we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańskaw obrębie skrzyżowania ulic: Kielnieńskiej, a także Spacerowej zobacz na mapie Gdańska w Osowej.



Niebezpieczne przejście na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową w Gdańsku. Niebezpieczne przejście na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową w Gdańsku.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na wykonanie dwóch sygnalizacji świetlnych. Pierwsza pojawi się w ciągu al. Hallera przy Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego we Wrzeszczu. Druga natomiast zostanie ustawiona na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową.

- Co roku mamy do wykorzystania z budżetu miasta ok. 200 tys. zł na budowę sygnalizacji. Prowadzimy ranking miejsc niebezpiecznych dla pieszych. Przynajmniej raz na pół roku go aktualizujemy. W tym roku przejścia w Osowej i we Wrzeszczu zajęły niechlubne najwyższe pozycje - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku.

Dlaczego przejście przy al. Hallera wypadło najgorzej? Często na dwupasmowej jezdni w kierunku wiaduktu kolejowego przy prawej krawędzi ustawia się sznur samochodów. Lewy pas jest wtedy wolny. Wielu kierowców jadąc nim nie zwalnia przed przejściem, gdy nagle zza auta po prawej stronie wychodzi pieszy. Ponadto często na pasach na al. Hallera dochodzi do wyprzedzania.

Co proponują projektanci na feralnym przejściu we Wrzeszczu? Nowa sygnalizacja ma mieć charakter akomodacyjny - to znaczy, że jej użytkownicy uzyskują zezwolenie na ruch i jednocześnie będą regulować długości faz światła zielonego przez załączenie detektorów. Dla pieszych będzie to przycisk na maszcie, natomiast dla pojazdów pętla indukcyjna wykonana w nawierzchni jezdni.

Przeczytaj: Przyciski niezgody. Piesi i rowerzyści proszą o przejście, choć nie muszą

Czy montaż sygnalizacji na przejściu poprawia bezpieczeństwo pieszych?

Z uwagi na to, że przejście dla pieszych przecina też torowisko tramwajowe, światła zostaną wyposażone w sygnalizatory akustyczne, z których usłyszymy głosowe ostrzeżenie: "Uwaga tramwaj!". Pojazdy komunikacji miejskiej będą wykrywane przez zamontowane w torach pętle indukcyjne.

Nowa sygnalizacja we Wrzeszczu nie powinna utrudniać przejazdu kierowcom, bowiem pracować ma w koordynacji z istniejącą sygnalizacją na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Reja.

W policyjnym rankingu przejście w rejonie skrzyżowania ul. Spacerowej i ul. Kielnieńskiej to najbardziej niebezpieczne miejsce dla pieszych w Trójmieście. Nie dziwi więc decyzja zarządcy drogi o ustawieniu sygnalizacji w tym miejscu.

Droga wiedzie tam po łuku. Przejście przecina trzy pasy ruchu, w tym lewoskręt w ul. Kielnieńską, który jest zazwyczaj zakorkowany w godzinach szczytu. Kierowcy jadący w kierunku Oliwy mają obowiązek zatrzymać się tam i sprawdzić, czy z pomiędzy samochodów na przeciwnym pasie nie wychodzą piesi. Wielu właścicieli samochodów niestety o tym zapomina.

Zdaniem części kierowców nowa sygnalizacja zakorkuje dojazd do Osowy. - Samochody skręcające w lewo od strony obwodnicy w ul. Kielnieńską będą tworzyły tam kolejkę, którą nie sposób będzie ominąć - mówi pan Paweł, którego spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.

Władze ZDiZ uspokajają. - Planowana sygnalizacja, podobnie jak ta przy al. Hallera ma mieć charakter akomodacyjny. Będzie ona dostosowywać się do natężenia ruchu i pieszych - mówi Kotłowski. Ponadto pojazdy, tak jak we Wrzeszczu, mają być wykrywane przez pętle indukcyjne, a piesi będą musieli wcisnąć przycisk na maszcie sygnalizatora.

Miejsca

Opinie (96) 1 zablokowana

  • Dyscyplinować kierowców tak jak w Szwecji (1)

    Niektórych polskich kierowców nie da się nauczyć jeżdzić zgodnie z przepisami.Dlatego trzeba wprowadzić kary takie jak w Szwecji. Tam zabiera się prawo jazdy szaleńcom za drugim przekroczniem szybkosci o 30km.

    • 10 6

    • Ja tam bym ich zabijał na miejscu. I to już za pierwsze przekroczenie. Poważnie.

      • 1 4

  • Nie dla sygnalizacji świetlnej!

    Miasto dla ludzi! Sygnalizacja świetlna, a może - o zgrozo! - na przycisk (!?) znacznie utrudnia ruch pieszych! Piesi powinni mieć wolną drogę, a nie światła co kawałek. To samochody muszą ich przepuszczać, a nie na odwrót. Spójrzcie na Detroit - miasto umarło przez wybudowanie nowych dróg i sygnalizacji na nich. Nie dajmy zabić Gdańska - pozwólmy pieszym chodzić wszędzie. Miasto dla ludzi!

    • 2 10

  • Jeśli ZDiZ tak uważa, to znaczy że będzie zupełnie odwrotnie (patrz cytat)

    "Nowa sygnalizacja we Wrzeszczu nie powinna utrudniać przejazdu kierowcom, bowiem pracować ma w koordynacji z istniejącą sygnalizacją na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Reja."

    • 7 0

  • Nieeeee!!!!!!!!!!!!

    Tylko nie światła na łuku spacerowej/kielnieńskiej! Będą się tworzyć korki!

    • 38 15

  • Światła co 200 metrów.. a w te pętle i guziki to pic, który nie działa jak powinien co zostało wykazane przez czytelników. Piesi i tak będą przechodzić na czerwonym i wpadać pod nagrzanych kierowców.

    • 16 5

  • To logiczne ze na sygnalizacje buduje sie na skrzyzowaniach o duzym natezeniu ruchu albo na skrzyzowaniach niebezpiecznych. Budowa na kazdym skrzyzowaniu czy przejsciu dla pieszych sygnalizacji swietlnej to oczywista glupota.

    kilka dni temu byl na trojmiasto artykul o tym jak to piesi musza ciagle czekac na czewonym i samochody co chwile sie zatrzymymac na czewonym :)

    • 21 1

  • "co roku mamy do wykorzystania z budżetu miasta ok. 200 tys. zł

    Na budowę sygnalizacji" - klasyczne socjalistyczne podejscie i marnotrastwo - nie modernizuje sie czegos bo jest taka potrzeba, tylko bo sa jakies pieniadze i trzeba je wydac...

    • 38 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane