• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje w Gdańsku dopiero w kwietniu i maju

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem. Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem.

Na początku 2018 r. bydgoska Pesa deklarowała, że pierwsze tramwaje zamówione przez Gdańsk dostarczy jeszcze przed końcem roku, a więc wcześniej niż zakłada podpisana umowa (do 15 stycznia 2019 r.). Terminów nie uda się jednak dotrzymać. Według najnowszych informacji nie pięć, a jeden tramwaj przyjedzie do Gdańska dopiero w połowie kwietnia. Za opóźnienie GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne wynoszące prawie 9 tys. zł za jeden dzień zwłoki.



Który tabor w GAiT wymaga pilniejszych i większych nakładów inwestycyjnych?

Gdy w lutym informowaliśmy, że Pesa rusza z produkcją 15 nowych tramwajów dla Gdańska, przedstawiciele producenta zapewniali, że pierwsze składy przyjadą nad morze przed czasem. Choć według umowy producent miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów, to dziennikarzom przekazano, że nowe tramwaje pojawią się jeszcze przed końcem roku. Z planów jednak nic nie wyszło.

Śmiałe deklaracje zbiegły się w czasie z problemami Pesy, która na początku 2018 r. straciła płynność finansową. W kolejnych miesiącach trwały poszukiwania środków finansowych. Kilkumiesięczne oczekiwanie na kredyty bankowe opóźniły produkcję - także składów zamówionych przez Gdańsk.

Dziś producent zapewnia, że z problemami się uporano i trwa walka z czasem, by nadrobić zaległości.

- Opóźnienia wynikały z powodu problemów producenta, które miały wpływ ma terminowość dostaw podzespołów i komponentów potrzebnych do budowy pojazdów. Spółka przechodzi restrukturyzacje, dzięki wprowadzonym zmianom i pozyskaniu inwestora odzyskała płynność finansową, realizuje produkcję, w tym także tramwajów dla Gdańska. Opóźnione będą dostawy tylko kilku pierwszych pojazdów, jako producent robimy wszystko, by cała umowa została zrealizowana w terminie, co oznacza, że chcemy dostarczyć ostatni pojazd przed terminem wyznaczonym umową - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
Jak mówi nam Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy pojawią się w Gdańsku dopiero wiosną.

- Otrzymaliśmy informację od Pesy, iż pierwszy tramwaj przyjedzie do nas dopiero w połowie kwietnia. Kolejne cztery tramwaje przyjadą do nas do 2 maja. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu tramwajów.
Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa.

Jak deklaruje producent, dziesięć pozostałych składów zamówionych przez GAiT ma się pojawić w Gdańsku już w terminie, a więc do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego). Za dostarczenie 15 identycznych tramwajów GAiT zapłaciły Pesie 138 mln zł.

Opinie (254) 5 zablokowanych

  • "Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary (...) po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia (...)

    Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa."

    Haaaahaa... nom. Tak to się u nas załatwia. Usiądą przy flaszeczce, pogadają "-No nie dało się wcześniej, no! -No dobra, rozumim!" i sprawy nie będzie. Nikt w tym kraju nigdy nie będzie poważnie nic robił, dotrzymywał terminów bo i po co. Starał się, jeździł, załatwiał, umawiał, organizował. Wybierał solidnych, terminowych... Nie, się machnie ręką, ot nie dotrzymało się umowy, łojeeej, wielkie rzeczy, się dogada.
    Nam tak wolno! Bo i kto nam co zrobi? My siedzimy najwyżej!

    Taaa... A czy w półmilionowym mieście ludzie dojadą gdzie trzeba przez te dni, kogo to obchodzi!

    • 6 2

  • może też zmiana rozkładu 10,12, może jakaś dodatkowa linia? (1)

    Kupiłam mieszkanie na początku Kartuskiej (nr 26) około 5 lat temu. Wówczas logicznym było, że więcej pojazdów jeździło na Chełm niż na Siedlce gdyż linia tramwajowa sięgała jedynie do Emaus i były też autobusy.
    Jednak po przedłużeniu linii na Morenę i stworzeniu z Emaus "węzła przesiadkowego" dla ludzi dojeżdżających z dzielnic południowych logicznym powinno być zwiększenie liczby kursów w kierunku Siedlec i dalej Moreny, a zamiast tego zlikwidowano autobusy jadące z dworca do Emaus.
    Jakiś czas temu wznowiono linię 4 ale był to tramwaj widmo, kursował bardzo rzadko, a potem każdorazowo puszczano go inną trasą. Również wszelkie tramwaje "okazjonalne"-w sensie nocne po większych "wydrzeniach kulturalnych" i letnie linie "plażowe" jadą właśnie na Chełm.
    Rozumiem, że jakiś czas temu Chełm był największym może skupiskiem ale chyba czas pomyśleć o tym by więcej tramwajów jeździło również w kierunku Moreny skoro ta linia obsługuje Siedlce, Morenę, Brętowo i wszelkie dzielnice "okołośmietnikowe". Oczywiście nic Chełmowi nie ujmując. Po prostu częstsze kursy lub dodatkowe linie również dla Siedlec...
    Jeśli chodzi o Gdańsk tramwajowy to jest jeszcze jeden temat... światła na Hucisku ale to już temat rzeka...
    Myślę, że ciekawy artykuł mógł o tym powstać...

    • 4 0

    • jeszcze lepszy temat to zwrotnica pod oknem Adamowicza

      jej też od lat nie można naprawić i nie da się skręcić z Siedlec do PKSu

      • 3 0

  • i tak się dorzyna firmy

    • 1 0

  • Szukamy kliknięć

    Tramwaje miały być w grudniu, będa kwiecień - maj. Jaką zajawkę artykułu w styczniu daje cwany redaktor? "Nowe tramwaje jadą do Gdańska". Brawo.

    • 3 0

  • lepiej niech sie nie spiesza

    i zrobia dobrze te tramwaje, bezpieczenstwo wazniejsze niz terminy

    • 3 0

  • Bedzie co psuc!

    • 2 0

  • Na rowerach się jeżdzi ,a nie wozi w tramwajach i autobusach.

    • 0 0

  • to może dać

    Je do Zajezdni Nowy Port?

    • 2 0

  • warto zobaczyć inne miasta,w Gdańsku szału nie ma.

    ciągle miasto traci na niemieckich złomach od lat.

    • 0 1

  • Czy te nowoczesne tramwaje nie mogłyby mieć rozkładu siedzeń jak w starych tramwajach, które były chyba najwygodniejsze? Te nowe to jakiś chory sen jakiegoś nawiedzonego projektanta!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane