• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Patryk Szczerba
29 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku. W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku.

Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.



Czy kupno przegubowych trolejbusów ma sens?

Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy przeznaczyło łącznie 86,4 mln zł brutto. Zamówienie podzielono na części:

  • 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
  • 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
  • koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.


Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa



Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.

Zaoferowano następujące kwoty:

  • trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
  • trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
  • baterie 12,5 mln zł.


To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.

- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.

Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia



Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.

Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.

Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni


Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.

Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.

30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.

Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.

Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE



- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.

Miejsca

Opinie (151) 3 zablokowane

  • tiry na tory

    trole do trolejbusow

    • 9 4

  • Proponuję dokupić 100 sztuk

    Niedługo będą po Gdyni jeździć same autobusy..Śmiechu warte 1 ulica na krzyż a autobusów już od zarąbania

    • 3 9

  • SOLARIS

    To jest tak świetna,solidna,polska firma,że w innych okolicznościach przyrody byłaby niemiecka...

    • 12 8

  • Nowe trolejbusy to 170 mln. PKM do północnej potrzebuje 30 mln. (3)

    PKM do północnej spowodowałaby zwolnienie pewnej części taboru autobusowego, który byłby skierowany w inne części miasta. Czy nie lepiej wpierw zrealizować zdecydowanie tańszy projekt kolejowy, a później zarządzić zakupy pojazdów dla ZKM ? Jak dla mnie robienie wpierw zakupów za 170 mln. zł to marnotrawstwo. Czy Gdynia ma w ogóle jakiś plan odnośnie najbliższej przyszłości, tj. połączonej (SKM+PKM+ZKM) komunikacji w mieście ? Sądząc po planie zakupowym jako pierwszych trolejbusów wydaje mnie się, że nie. Nie jestem przeciwnikiem trajtków, ale są większe priorytety związane z PKM do Oksywia / Kosakowa oraz związane z rozwojem siatki połączeń w wiecznie zakorkowanych dzielnicach zachodnich.

    • 15 4

    • to kropla w morzu (1)

      trzeba wymieniać tabor autobusowy i trolejbusowy

      Mercedesy od Zasady i przeróbki z niemieckich autobusów na trolejbusy niedługo zaczną jeździć na żółtych zabytkowych tablicach
      te wydatki na nowe autobusy powinny być już zrobione 10 lat temu a nie teraz kiedy tabor ma ponad 20 lat

      • 4 0

      • To w takim razie jaki jest problem z dorzuceniem tych ledwie 30 mln. na uruchomienie PKM do północnej ? Na co czekamy ? 100 mln. dorzucają na trajtki, a 30 nie mogą na teraz potrzebne PKM. O co w tym chodzi ?

        • 2 0

    • Popieram w całości!

      • 0 0

  • szkoda że Gdynia przepuściła pieniądze z Hiszpanii - ale widac jesteśmy bogaci

    tylko że te pieniadze można byłoby wydać na coś innego

    • 8 3

  • Solaris walna cenę z kosmosu i to za 3 generację .muszą dawać podwyzki pracownikom bo już nawet Ukraińcy uciekają i do tego kłopoty z 4 generacja

    • 13 1

  • Po co te durne trolejbusy??? (4)

    POTRZEBNE SĄ LINIE TRAMWAJOWE!!! W jaki niby sposób trolejbusy przyczyniają się do niwelowania korków? Przecież nie latają!!! Stoją w zakorkowanym mieście razem ze wszystkimi, zatem co to za alternatywa dla kierowców??? Tramwaj jedyna opcja.

    • 9 15

    • raczej nie (2)

      bo wybudowanie infrastruktury, zakup taboru i późniejsze utrzymanie to fortuna

      • 2 1

      • znacznie mniejszy Olsztyn temu podołał (1)

        niedawno od zera zbudowali linie i zajezdnię. Dało się? tak, bo się chciało

        • 2 3

        • No już daj spokój z Olsztynem. Historia się ciągnęła z firmą wykonawcą z Hiszpani.

          Sądy, kary, opóźnienia, w końcu ktoś inny musiał dokończyć inwestycje. Olsztyn w przeszłości miał tramwaje i to był powrót do przeszłości. W Gdyni w chwili obecnej SKM-ka pełni swego rodzaju rolę tramwaju. Budowanie teraz sieci połączeń dla tramwajów w Gdyni to raczej kosztowna zabawa i fanaberia, niż realne rozwiązanie.

          • 1 0

    • trajtki

      Gratulacje za myślenie. Ciekaw jestem gdzie w Gdynii zbudujesz linie tramwajowe. Chyba tylko jak przez całe miasto wybudujesz estakadę. Gdzie wciśniesz tramwaj na Morskiej lub na Fikakowie.. W Gdańsku chca zbudować pod Oknami, to od razu pełno wrzasku, że za blisko. a tu byłoby jeszcze bliżej.

      • 5 0

  • W końcu

    • 3 1

  • tylko niech te solarisy mają układ siedzeń jak te starsze, gdzie jest miejsce na nogi, i nie ma podwójnych "czwórek" bo te nowsze to jakaś masakra, tylko dla ludzi o niskim wzroście

    • 7 1

  • "o mocy co najmniej 55 kWh"

    kWh to jednostka pojemności/ energii, kW to jednostka mocy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane