- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?
Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.
- 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
- 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
- koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.
Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa
Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.
Zaoferowano następujące kwoty:
- trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
- trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
- baterie 12,5 mln zł.
To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.
- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.
Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia
Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.
Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.
Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.
Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.
30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.
Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.
Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE
- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.
Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.
Miejsca
Opinie (151) 3 zablokowane
-
2017-11-29 11:49
tiry na tory
trole do trolejbusow
- 9 4
-
2017-11-29 11:55
Proponuję dokupić 100 sztuk
Niedługo będą po Gdyni jeździć same autobusy..Śmiechu warte 1 ulica na krzyż a autobusów już od zarąbania
- 3 9
-
2017-11-29 11:58
SOLARIS
To jest tak świetna,solidna,polska firma,że w innych okolicznościach przyrody byłaby niemiecka...
- 12 8
-
2017-11-29 12:00
Nowe trolejbusy to 170 mln. PKM do północnej potrzebuje 30 mln. (3)
PKM do północnej spowodowałaby zwolnienie pewnej części taboru autobusowego, który byłby skierowany w inne części miasta. Czy nie lepiej wpierw zrealizować zdecydowanie tańszy projekt kolejowy, a później zarządzić zakupy pojazdów dla ZKM ? Jak dla mnie robienie wpierw zakupów za 170 mln. zł to marnotrawstwo. Czy Gdynia ma w ogóle jakiś plan odnośnie najbliższej przyszłości, tj. połączonej (SKM+PKM+ZKM) komunikacji w mieście ? Sądząc po planie zakupowym jako pierwszych trolejbusów wydaje mnie się, że nie. Nie jestem przeciwnikiem trajtków, ale są większe priorytety związane z PKM do Oksywia / Kosakowa oraz związane z rozwojem siatki połączeń w wiecznie zakorkowanych dzielnicach zachodnich.
- 15 4
-
2017-11-29 12:14
to kropla w morzu (1)
trzeba wymieniać tabor autobusowy i trolejbusowy
Mercedesy od Zasady i przeróbki z niemieckich autobusów na trolejbusy niedługo zaczną jeździć na żółtych zabytkowych tablicach
te wydatki na nowe autobusy powinny być już zrobione 10 lat temu a nie teraz kiedy tabor ma ponad 20 lat- 4 0
-
2017-11-29 12:25
To w takim razie jaki jest problem z dorzuceniem tych ledwie 30 mln. na uruchomienie PKM do północnej ? Na co czekamy ? 100 mln. dorzucają na trajtki, a 30 nie mogą na teraz potrzebne PKM. O co w tym chodzi ?
- 2 0
-
2017-11-29 13:22
Popieram w całości!
- 0 0
-
2017-11-29 12:07
szkoda że Gdynia przepuściła pieniądze z Hiszpanii - ale widac jesteśmy bogaci
tylko że te pieniadze można byłoby wydać na coś innego
- 8 3
-
2017-11-29 12:23
Solaris walna cenę z kosmosu i to za 3 generację .muszą dawać podwyzki pracownikom bo już nawet Ukraińcy uciekają i do tego kłopoty z 4 generacja
- 13 1
-
2017-11-29 12:29
Po co te durne trolejbusy??? (4)
POTRZEBNE SĄ LINIE TRAMWAJOWE!!! W jaki niby sposób trolejbusy przyczyniają się do niwelowania korków? Przecież nie latają!!! Stoją w zakorkowanym mieście razem ze wszystkimi, zatem co to za alternatywa dla kierowców??? Tramwaj jedyna opcja.
- 9 15
-
2017-11-29 12:40
raczej nie (2)
bo wybudowanie infrastruktury, zakup taboru i późniejsze utrzymanie to fortuna
- 2 1
-
2017-11-29 12:50
znacznie mniejszy Olsztyn temu podołał (1)
niedawno od zera zbudowali linie i zajezdnię. Dało się? tak, bo się chciało
- 2 3
-
2017-11-29 21:53
No już daj spokój z Olsztynem. Historia się ciągnęła z firmą wykonawcą z Hiszpani.
Sądy, kary, opóźnienia, w końcu ktoś inny musiał dokończyć inwestycje. Olsztyn w przeszłości miał tramwaje i to był powrót do przeszłości. W Gdyni w chwili obecnej SKM-ka pełni swego rodzaju rolę tramwaju. Budowanie teraz sieci połączeń dla tramwajów w Gdyni to raczej kosztowna zabawa i fanaberia, niż realne rozwiązanie.
- 1 0
-
2017-11-29 16:56
trajtki
Gratulacje za myślenie. Ciekaw jestem gdzie w Gdynii zbudujesz linie tramwajowe. Chyba tylko jak przez całe miasto wybudujesz estakadę. Gdzie wciśniesz tramwaj na Morskiej lub na Fikakowie.. W Gdańsku chca zbudować pod Oknami, to od razu pełno wrzasku, że za blisko. a tu byłoby jeszcze bliżej.
- 5 0
-
2017-11-29 12:30
W końcu
- 3 1
-
2017-11-29 12:37
tylko niech te solarisy mają układ siedzeń jak te starsze, gdzie jest miejsce na nogi, i nie ma podwójnych "czwórek" bo te nowsze to jakaś masakra, tylko dla ludzi o niskim wzroście
- 7 1
-
2017-11-29 13:19
"o mocy co najmniej 55 kWh"
kWh to jednostka pojemności/ energii, kW to jednostka mocy.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.