- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?
Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.
- 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
- 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
- koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.
Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa
Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.
Zaoferowano następujące kwoty:
- trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
- trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
- baterie 12,5 mln zł.
To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.
- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.
Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia
Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.
Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.
Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.
Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.
30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.
Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.
Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE
- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.
Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.
Miejsca
Opinie (151) 3 zablokowane
-
2017-11-29 17:55
Trajtek Karwiny -Egro Arena ? (2)
To może w końcu pojadą autobusy bez szelek z Karwin do ERGO Areny jak obiecywano ?
- 1 7
-
2017-11-29 21:45
obiecanki cacanki
umiesz liczyć?
to nie licz na to... lotnisko samolocików, infoboksik, kolejka linowa, koncerciki
same się nie zrobią- 2 1
-
2017-11-30 13:12
a po co? jeżeli koniecznie jest potrzebny właśnie tam to przedłużamy S
- 0 1
-
2017-11-29 19:24
Jeden akumulator ponad 700 tys. zł - brawo Szczurek
Po jakim czasie trzeba go będzie wymienić? Czy to się opłaca? Za cenę w okolicach baterii kupi się nowy autobus, którego za 5 lat nie trzeba będzie wymienić.
Czy to się zwróci? Chyba, że unia da na to dotacje, tylko po 5 latach na wymianę pewnie już nie da, znów wzrosną dotacje dla komunikacji oraz ceny biletów, szczególnie jak będą pod górkę jeździć.- 4 1
-
2017-11-29 20:46
Gniazda USB do ładowania.
Również proponuje zrobić z tytanu bo wiadomo, co pasażerowie z nimi zrobią po jakimś czasie :)
- 2 2
-
2017-11-29 21:16
Polskie firmy produkujące najnowocześniejsze autobusy elektryczne maja coraz wiecej zamówień głownie zagranicznych
i coraz więcej z Polski !! I oby w Polsce w końcu wymieniali te trujące diesle
- 3 2
-
2017-11-29 21:41
Wszędzie chodzi o pieniądze
Skoro Solaris znowu ma wygrać przetarg to ciekawe skąd wyższa cena zakupu? Na pewno są tańsze w eksploatacji i niezawodne ale ich fotele niezbyt wygodne, ciekawe czy firma Mercedes mogłaby produkować takie pojazdy, skoro PKT ma już takie przerobione i całkiem niezle służa już kilka lat, ceny tych baterii to chyba z kosmosu wzięli, a jeśli je zakupią to mogliby uruchomić linię w północnej części Gdyni np. Oksywie czy Pogórze lub Babie Doły tak jak dawniej jeździły
- 1 1
-
2017-11-30 01:37
Bije o zakład z managementem ze Ryga zrezygnuje po pierwszej sztuce później zrobią to samo co ruscy i Białorusini skopiują wszystko i wdraża produkcje u siebie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.