• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wiadukty Biskupia Górka bez unijnego wsparcia?

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach. W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach.

Maleją szanse na szybką budowę nowych wiaduktów Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska, na których realizację chciano uzyskać 85-procentowe finansowe wsparcie UE. Na liście rankingowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt uzyskał odległą 21. pozycję na łącznie 26 zgłoszonych zadań.



Jaką decyzję powinny podjąć władze miasta Gdańsk?

Dwa nowe wiadukty nad torami kolejowymi oraz parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim - taką inwestycję planowano w Gdańsku od kilku lat.

Koszt całego przedsięwzięcia oszacowano na ok. 138,4 mln zł, z czego ok. 117,7 przewidywano pozyskać ze środków unijnych.

Kilka dni temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podległe Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa, przedstawiło listę rankingową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 w ramach działania na rzecz "zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".

Projekt "Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku" uzyskał 57 z możliwych 80 punktów. Przełożyło się na 21. pozycję na całej liście. Nie tylko trafił w ten sposób na listę projektów rezerwowych, ale w tej kategorii zyskał gorszą ocenę niż pomysły transportowe Bielska-Białej oraz Poznania, otrzymując identyczną liczbę punktów, co projekty z Katowic oraz Torunia.

To oznacza, że szanse na pozyskanie wnioskowanej kwoty są niewielkie, bo nawet jeśli zwolnią się środki z innych inwestycji, to Gdańsk nie będzie pierwszym miastem na liście rezerwowej.

Czy zatem miasto odstąpi od rozbudowy układu drogowego w południowej części Śródmieścia?

- Czekamy na oficjalną informację z CUPT. Będziemy ją analizowali i skorzystamy z procedury odwoławczej. Realizacja tego zadania bez dofinansowania z UE stawia ją pod dużym znakiem zapytania - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego - Na razie skupiamy się na merytorycznej dyskusji z Warszawą, zgodnie z procedurami dla projektów europejskich.
Zobacz całą listę rankingową Centrum Unijnych Projektów Transportowych (pdf)

Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu. Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu.
Najwyższą ocenę i 85-procentowe dofinansowanie, uzyskały projekty: przebudowy drogi krajowej nr 73 do drogi krajowej nr 94 w Tarnowie (73 punktów, łączny koszt ok. 36,4 mln zł), przebudowy drogi krajowej nr 12 w Lesznie (70 punktów, ok. 69 mln zł) oraz budowa bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej i Oświęcimskiej wraz z przebudową ul. Oświęcimskiej w Tychach (68 punktów, ok. 207,4 mln zł).

Ponadto na liście dofinansowania w wysokości 85 proc. uwzględniono inwestycje z Zamościa, Rybnika, Bydgoszczy, Częstochowy, Łomży, Wałbrzycha, Krakowa i Gliwic. Tabelę zamyka najdroższy ze wszystkim projektów - budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, którą wyceniono na prawie 912,6 mln zł.

Dodatkowo uwzględniono jeszcze wnioski czterech samorządów: Nowego Sącza, Torunia, Sosnowca oraz Gorzowa Wielkopolskiego, ale obniżono ich dofinansowanie do poziomu 27 proc.

Niżej od gdańskiego projektu na liście rezerwowej znalazły się inwestycje Konina, Szczecina, Piotrkowa Trybunalskiego oraz Wrocławia.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Opinie (199) 8 zablokowanych

  • (3)

    Dobra zmiana..... drugi sort

    • 122 17

    • Przeciez to fantastyczna wiadomość dla Gdańska (2)

      nie rozwalą nam tego ternu idiotycznym parkingiem i kolejną bezkolizyjną zlewnią, jaka powstałaby po rozbudowaniu wiaduktu

      • 8 10

      • Ten komentarz to szczyt głupoty!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

        • 6 4

        • Aż tak prawda boli...?

          • 1 1

  • Trzeba pogonic sekte PiS z tego kraju! (4)

    Jak pogonimy tą PiSowska zaraze to dotacje z UE wrócą!

    Nie dziwcie się że unia obcina nam wszystko co możliwe jak taka tępa głupio mądra hołota PiSowska dorwała się do władzy

    • 9 6

    • (2)

      Z całym szacunkiem - ale ktoś tę władze wybrał ! Więc jak to jest? Mamy chyba demokracje - a większość chciała tej "tępo głupio mądrej hołoty pisowskiej".

      • 1 2

      • (1)

        Co innego mówili w kampanii wyborczej a co innego robią

        • 2 0

        • "Kampania wyborcza rządzi się swoimi prawami" jak powiedział Lewandowski, gdy jego słowa okazały się bełkotem. Zaraz, ale on był w PIS?

          • 1 0

    • Z tego kraju to se goń, ale od Polski się odstosunkuj.

      • 0 1

  • Inwestycja jest idiotyczna - wtłoczenie aut do galerii handlowej i ogromny parking dla urzędników na historycznym zieleńcu

    To jest rozwój w przeszłość za ogromną kasę, Bardzo się cieszę, że tego idiotyzmu nie przepchnęli. Niestety, Unii musi dbać by nasze miasta nie popełniały samochodowego samobójstwa. Nasze mózgi zlasowały 4 kółka

    • 4 1

  • FORUM RADUNIA będzie przyjmować duży ruch a w nim 40 tonowe TIRy (1)

    Część z nich będzie jechać tymi wiaduktami Biskupia i na Biskupią w sumie.
    a część Armii Krajowej i 3 Maja, wiadukty Biskupia są konieczne...Paweł Adamowicz, rób co chcesz, ale Wiadukty BISKUPIA i Forum Galeria liczy na ciebie!

    • 2 9

    • nie trzeba było śmiecia budować

      kolejny logiczny ruch miasta, to zakaz wjazdu tirów do centrum. Niech się dymani pseudoinwestorzy martwią

      • 4 0

  • Zapomnijcie (2)

    że Gdańsk jeszcze jakiekolwiek dofinansowanie za piSSu dostanie!

    • 6 2

    • Gdansk juz dostal kase od aktualnego rzadu .......... (1)

      ........ na budowe mostu do Sobieszewa

      • 3 3

      • najpierw jaworski mówił że nic nie dostaniemy

        a potem z łaski jednak rząd dał

        • 2 1

  • Bardzo dobrze, nie będzie BPBK (2)

    niszczylo nam znowu miasta przeskalowanymi projektami nastawionym tylko po to, by przepustowość przenajświętsza nie była pogorszona. Jednego raka na tkance już robią przy Forum Radunia, wsytarczy. Dziękuję Pan Kosiedowski.

    • 24 16

    • (1)

      To powiedz to tym którzy boją się budować tramwaj na Do Studzienki aż do Grunwaldzkiej - ciekawe czy też nie będzie dla nich ważna przepustowość...

      • 0 0

      • ten tramwaj w proponowanym kształcie, niczego nie rozwiązuje

        a sam w sobie jest pomyślany żeby poszerzyć przy okazji zbiorkomu, nic innego - drogi

        • 2 0

  • (9)

    a ile można ciągnąć z uni. kasy. wkońcu przewidzieli to ,że są dymani .. w... i ograniczają wpływy... nie ma łatwo. :P

    • 49 101

    • Co za idiotyczne wypowiedzi. Unia nie obcięła kasy to ministerstwo decyduje na co ją wydać kasa z Unii jest przyznana a kwota od dawna znana tylko teraz ważniejsze są źródła termalne Rydzyka niż potrzeby zwykłych ludzi.

      • 8 0

    • Link do rankingu nie dziala (1)

      • 1 2

      • ze względu na zły stan techniczny-zamkną wiadukt

        • 4 0

    • A moze zamiast 150 mln na droge, zbudowac SKM do Pruszcza na wlasnych torach? (1)

      Duzy P&R przy Lipcach.

      Albo tunel pod Motlawa, aby ruch kolowy mogl ominac Srodmiescie.

      Czy naprawde do Srodmiescia trzeba pchac jeszcze wiecej samochodow?

      • 9 1

      • P&R przy Lipcach...

        Byl juz bodajze koncepcyjnie zaprojektowany i prawie przeszedl, szanowna rada dzielnicy uwalila temat. Przed ostatnimi wyborami prawie ze przeszedl projekt przebudowy Traktu sw.Wojciecha - swoja droga bardzo korzystny dla calego ukladu komunikacyjnego na trakcie. Niestety rada sie postawila, a ze termin byl przed wyborami to temat niestety uwalili, a szkoda.

        • 6 0

    • "Dymany" to jesteś przez obecne władze centralne, bo to oni rozdzielają te pieniądze

      Środki z UE są przyznane i niezmienne, a to że zamiast Gdańska dostanie Łomża czy Częstochowa to już decyzja ministerstwa.

      • 17 1

    • Cwaniacy

      Jak biurwy z UW i UM chciały z tym samym projektem wybudować sobie wygodny dojazd i parking do stołków to teraz niech nie płaczą.Dotacje są dla wszyskich ludzi a nie dla garstki urzędasów.

      • 5 9

    • A co mają do tego "oni" ? Jak już należy podziękować pisowemu ministerstwu

      • 13 0

    • To oni nas " Dymali" ale trzeba to pojąć.

      To my uratowaliśmy im skórę poprzez nasze rynki zbytu itp. oraz karmiac ich naszymi ludźmi do ich fabryk itp.

      • 9 9

  • Budyn powinien dofinansowac a ma z czego

    • 3 3

  • przypominam, że wiceminsterm infrastruktury jest pisowiec z Pomorza (1)

    • 19 1

    • jakie to ma znaczenie? w tej sekcie

      ŻADNE

      • 4 0

  • w ankiecie brakuje odpowiedzi: (1)

    "w przyszłości bardziej przykładać się do przygotowania wniosków zgodnie z kryteriami oceny". Nie wpisali się to i punktów zabrakło. Kryteria są znane w momencie ogłoszenia konkursu i jest dokładnie napisane za co jest ile punktów. Widocznie inwestycja była źle przygotowana pod dofinansowanie albo to działanie ma inne priorytety.

    • 12 11

    • wystarczy że prezes powiedział

      NIE

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane