• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne rondo w Gdańsku już otwarte

neo
21 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wjeżdżając na rondo trzeba uważnie patrzeć na znaki. Wjeżdżając na rondo trzeba uważnie patrzeć na znaki.

Pierwsze w Trójmieście rondo turbinowe już otwarte. Przez weekend kierowcy już je przetestowali - mimo obaw, niewielu sobie nie poradziło, ale prawdziwy chrzest nowego rozwiązania dopiero w poniedziałek.



Tak wygląda ruch na przykładowym rondzie turbinowym. Tak wygląda ruch na przykładowym rondzie turbinowym.
W weekendy ruch na drogach jest bowiem o wiele mniejszy niż w dni powszednie. Ale już teraz widać, że zdecydowana większość kierowców nie ma problemów z poruszaniem się po rondzie, które powstało na skrzyżowaniu ulic Nowatorów i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

Rondo turbinowe to w Trójmieście nowość. Teoretycznie jest dwupasmowe, ale daleko mu do klasycznych rond tego typu, które spotkać można np. w Słupsku. W "turbinie" nie ma dwóch pasów, którymi teoretycznie można jechać w każdym kierunku. Pasy są wprawdzie dwa, ale każdy z nich ma określony kierunek ruchu: prawy prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych.

- Każdy, kto chce skręcić w prawo, jedzie zewnętrznym pasem, a ten, kto chce jechać w lewo lub prosto, jedzie pasem wewnętrznym - wyjaśnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Na razie kierowcy nie mają problemów, patrzą na znaki - dodaje.

Rondo na skrzyżowaniu funkcjonuje od piątku. Jego budowa kosztowała 7 mln zł i była współfinansowana z tzw. schetynówki. Wykonawcą było konsorcjum firm Wakoz i Poldim. Prace trwały tylko 2,5 miesiąca, bo już niedługo rozpocznie się rozbudowa lotniska i zamknięta zostanie ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Jedyny dojazd w kierunku Banina będzie prowadził przez nowe rondo.
neo

Opinie (250) ponad 20 zablokowanych

  • Rondo turbinowe nie dla naszych WSPANIAŁYCH kierwoców... (26)

    bo jak tu jeździć

    • 56 42

    • Co za imbecyl projektował to skrzyżowanie. (22)

      Od góry dwa pasy ruchu, jeden w lewo, drugi na wprost, ale na dwóch pozostałych już inne oznakowanie. Dlaczego u góry na zjeździe, nie ma jednego pasa ruchu. Znowu hołota, będzie się wciskać.

      • 3 44

      • O "jeździe na suwak" (6)

        ktoś może zbadał natężenie ruchu i zaprojektował wg rzeczywistych potrzeb - pomyślałeś o tym?

        a co do wciskania, to problem leży w braku wyszkolenia kierowców. Jeżeli na pasie, który się kończy każdy kierowca jechałby do końca i dopiero na samym końcu wpuszczaliby się wszyscy "na zakładkę", nie było by nerwów, korków i miejsca dla cwaniaków.
        A tak "porządni" kierowcy wjeżdżają na zakładkę zaraz za skrzyżowaniem, przez co:
        - nie dają miejsca na rozładowanie ruchu na skrzyżowaniu
        - i dają do dyspozycji cwaniaków cały pas.

        Ale nikt tego nie uczy. Nawet GW stawiająca znaki jazdy "na suwak" nie wytłumaczyła o co tak do końca w tym chodzi.

        • 38 0

        • GW tłumaczyła i to bardzo długo. (1)

          Niestety nie każdy czyta a część nawet jak czyta to i tak wie lepiej.

          • 14 0

          • Chyba "na szczęście"...

            ...nie każdy czyta tego szmatławca.

            • 1 1

        • to zalezy gdzie. tam gdzie jest zwężenie pasów w tym samym kierunku - jak najbardziej suwak. tam gdzie dwa pasy służą do jazdy w innych kierunkach (np. prawoskręt z Podwala Przedmiejskiego) suwak jest zupełnie bez sensu.

          • 0 0

        • ???????? (1)

          Ciekawe kiedy będzie pierwszy "dzwon" na tej turbinie?

          • 9 1

          • Pierwszy "szczęściarz"

            Pierwszy! dziś koło 9 zaliczyłem mały dzwon :(

            • 1 1

        • gdyby kierowcy byli bardziej uprzejmi i zrozumieli zasade jazdy "na suwak" lub "na zakladkę" nie było by az takich problemów z korkami, ale mentalność polskiego kierowcy: "nie wpuszcze go/jej, cwaniak"...

          • 0 0

      • dobrze jest. masz chwilowe przebłyski wyobraźni (6)

        to nie polbruk na wjazd do garażu tylko inwestycja za 7 baniek. Ktoś myślał nad tym i na pewno madrzejszy od Ciebie co już wiemy wnioskując po wypowiedzi bez argumentacji i stylu jaki to głupi kraj i dlaczego muszę tu mieszkać...

        • 10 1

        • za 7 baniek to pomyśleli jak je przechulać bo tak się obłowili że hej! (5)

          • 1 9

          • (4)

            Rozłóżmy Twoje zdanie na dwie części: opiniotwórczą i opinioudowadniającą.

            1 > to pomyśleli jak je przechulać
            2 > bo tak się obłowili że hej!

            Teraz złóżmy to zdanie tak, aby zachować jego sens, ale podkreślić argument.

            > Skoro tak się obłowili to pomyśleli jak je przehulać. (tutaj napisałem bez błędu).

            Ja jak i inni czytelnicy mamy rozumieć, że ilość pieniędzy determinuje niegospodarność?

            Po co ja w ogóle na to odpisuje...

            • 15 0

            • wlasnie po co??? (2)

              Szkoda czasu i tak sie nie naucza.

              • 3 1

              • (1)

                po to, że ktoś się dobrze bawi, kiedy to czyta

                • 9 1

              • pozerzy .... od A do Z

                • 0 0

            • komentarz dnia

              brawo

              • 0 0

      • Po pierwsze to raczej nie jest rondo turnbinowe (na zdjęciu) (3)

        Po drugie to chyba nie nasze rondo... ale fotka ...

        • 0 7

        • To z całą pewnością jest rondo turbinowe :-)
          A czy u nas, tego już nie wiem...

          • 0 0

        • czytaj ze zrozumieniem (1)

          przeczytaj opis pod zdjęciem

          • 0 0

          • dokladnie

            • 0 0

      • Pomysl o TIRACH!!! (3)

        Ten pas jest min.dla nich aby cie mogl puscic po lewym....jak cie pusci...
        A rondo jest oki.Kto duzo jezdzi ten wie.
        Przy srednim natezeniu ruchu takie ronda sie swietnie sprawdzaja,ale tylko wtedy jesli jakis jelop nie zablokuje lewego pasa na rondzie skretem w prawo.Np tak jak jedzie teraz bialo auto i chcialo by teraz skrecic w prawo.

        • 2 0

        • (1)

          "bialo auto i chcialo by teraz skrecic w prawo"

          Piękne! Czysta poezja! Rozbawiło mnie to do łez. Te celowo popełnione błędy!

          • 0 1

          • Uważaj Krokodylku:)

            Żyłka ci kiedyś pęknie jak się będziesz tak frustrował:)
            Ludzie piszą jak piszą i raczej tego nie zwalczysz.
            Chociaż po raz pierwszy od dłuższego czasu użyłem polskich znaków:P
            Aby wyrazić swoją opinię nie trzeba mieć kwiecistej mowy. Ważne, że wiadomo jaki jest sens wypowiedzi.
            Ci, którzy się czepiają literówek w jakiejś dobrej opinii pod dany temat są po prostu chorzy. Byle by się przyczepić.
            Pozostałość z komuny czy co...

            • 1 0

        • pierwsze na zdjeciu to rondo na budowlanych wlasnie

          widok od strony nowatorow :P
          ono ma pasy porozdzielane nie namalowanymi liniami tylko takimi wystepami z bruku, dlatego nei widac ale to jak najbardziej nasze rondo i jak najbardziej turbinowe - kto jechal ten wie :P

          • 0 0

    • (1)

      takie tronda tylko w Tunezji

      • 2 0

      • W Tunezji i w Egipcie

        tam jeśli masz sprawny klakson - to przeżyjesz.... :)))

        • 0 0

    • fajnie się będzie po nim jeżdzić, jak się te białe linie zmażą...

      • 0 0

  • zjazd.. (8)

    Nie wiem moze się myle, ale czy zjazd nie powinien być z lewego pasa na prayw ?? a nie tak jak jest tam u góry.. ??

    • 9 51

    • to zdjecie powyzej nie jest z budowlanych/nowatorow...

      • 4 0

    • Mylisz się (6)

      Ten lewy (wewnętrzny) służy tylko do skrętu w lewo.Jadąc od góry (zdjęcia) masz tylko dwie możliwości. Albo pojedziesz prosto mijając rondo i wjeżdżając w pierwszy zjazd, albo pojedziesz za rondem w lewo, wjeżdżając w drugi zjazd. Oczywiście jest jeszcze trzecia możliwość. Powrót do swojego zjazdu, czyli zawrócenie na rondzie.

      • 4 0

      • Kto ma pierwszeństwo w przypadku, gdy (5)

        samochód jadący "od dołu" zdjęcia z lewego pasa chce przejechać prosto przez skrzyżowanie i już zjeżdżając z ronda musi przeciąć pas "pierścienia zewnętrznego" ronda, którym poruszają się inne samochody. Czy ma obowiązek je przepuścić, czy może one muszą mu ustąpić ?

        • 0 2

        • Zjazd na górną drogę jest dwupasmowy, więc nie musi przecinać prawego pasa, wjeżdża z lewego

          • 2 1

        • hmm.... (3)

          w rindach turbinowych ten kto chce ominąć zjazd ustępuje pierwszeństwa ( zgodnie z liniami na rondzie) więc ten co bedzie chciał przejechać prosto od dołu do góry, startując z lewgo pasa, pierwszeństa ustępuje tylko raz przy wjeździe na rondo. Zjeżdżając nie będzie musial niekomu ustąpić bo "tak go pas prowadzi". To ten kto będzie jechał po zewnętrznej będzie defakto zmieniał pas i to on (czyli zmieniający pas) musi ustapic pierwszeństwa... jaja się zaczną jak linie zasłoni śnieg i coniektórzy kierowcy zaczną te rondo trajktować ja klasyczne dwupasowe...

          • 4 2

          • separatory (2)

            dlatego na rondzie turbinowym zamiast tradycyjnego malowania powinno stosować się separatory ruchu ( w miejscach gdzie linia malowania jest ciągła) w ten sposób zapobiega się zmianie pasa ruchu w obrębie ronda. Tak robi się w Holandii.

            • 2 0

            • (1)

              I jak szybko znikną te separator?.....odpowiedź: do pierwszego TIR'a, który tam nie wykręci.

              • 1 0

              • separator

                to nie chodzi o taki separator stawiany na jezdni, tylko taki wbudowany w nawierzchnię, coś jak krawężnik ale wysokie na powiedzmy 6cm, zaufaj że ciągnik siodłowy z naczepą tego nie przestawi

                • 1 0

  • (5)

    Rondo turbinowe w takim kształcie nie ma żadnego praktycznego sensu, prócz utrudnień. Odrębny pas do skrętu w prawo można ustalić na zwykłym rondzie, a tutaj przy przejściówce 2 pasy - 1 pas (na zdjęciu górna prawa strona) tworzy się tylko niepotrzebne zamieszanie.
    Jak dla mnie to tylko przerost ambicji drogowca, który przeforsował ten pomysł.

    • 36 79

    • tak myślałem polski kierowca... (2)

      jw

      • 15 1

      • (1)

        Wyjaśnij sens budowania ronda "turbinowego" w kształcie jak na zdjęciu, zagraniczny wyśmienity kierowco!
        Rondo turbinowe ma sens, jeśli każdy pas służy do zjazdu w inną stronę, a nie gdy jeden pas wyłączany jest na zjeździe w prawo, a drugi prowadzi do wszystkich innych zjazdów. To jest - jak juz ktoś napisał - rondo turbinopodobne.

        • 4 8

        • analiza ruchu

          To czy pas się kończy czy prowadzi dalej zależy od analizy ruchu.

          • 2 0

    • zdjecie z gory to nie rondo z nowatorow/budowlanych

      • 1 1

    • JESTES TEPY.

      ...JAK W TEMACIE

      • 0 0

  • Przejeżdżam codziennie i... (4)

    muszę przyznać, że to udane rozwiązanie. Wcześniej rondo bardzo się korkowało. Teraz jadąc od Bysewa do Słowackiego mija się je bez stania. Niestety dalej, a dojeździe do Słowackiego, jest już tradycyjny zator.

    • 44 6

    • (1)

      Czy jadąc dookoła trzeba mieć włączony lewy kierunkowskaz?
      Na zwykłym rondzie nie włączam kierunku w lewo (tylko w prawo jak zjeżdżam) ale z tego co widzę na zdjęciu to tu lewy by się przydał.

      • 0 0

      • czy masz gdzieś ztrzałkę jazdy w lewo na załączonym zdjęciu, jeżeli jej nie widzisz to nie właczasz kierunkowskazu w lewo.

        • 0 1

    • wcześniej...

      wcześniej nie było ronda...

      • 4 0

    • masakra

      Zjazd a Budowlanych w Słowackiego... masakra. Od ronda do Słowackiego powinna być jezdnia dwupasmowa w obu kierunkach. Chyba jest pozostawiona na to rezerwa. Może już za 30-40 lat coś w tym kierunku zacznie się dziać :/

      • 3 0

  • NO tak...

    Zaraz zaczna sie głosy cudownych kierowcow, ktorym ciagle malo, malo... I jacy rowerzysci sa zli, jaki plebs jezdzi komunikacja miejska, i po co przyszla zima, etc...

    I zeby wybudowac drgi na dachach budynkow.

    Odezwie sie spolecznosc krzykaczy i marudow !

    • 41 17

  • Nie zapomnieli o czyms? (5)

    A infrastruktura dla rowerzystów i pieszych gdzie?
    Czy jada na wprost rowerem mam jechać środkiem ronda miedzy ciężarówkami?
    Czy idąc piechotą mam skakać przez bariery energochłonne?
    ja sobie poradzę, ale jeśli tak mam być, to ja chyba wolę stare skrzyżowanie...

    • 37 14

    • (1)

      tak sie sklada ze zdjecie u gory nie przedstawia nowego ronda tylko jakies inne. przy nowym powstaly sciezki wydzielone dla rowerow :-P

      • 3 1

      • aaa... to dobrze, bu już sie wystraszyłem :)
        poczułem się trochę wprowadzony w błąd tą fotką.

        • 3 0

    • tam nie ma barier energochłonnych

      Tam nigdzie nie ma barier energochłonnych.

      • 1 0

    • Możesz przejść przez las

      Możesz przejść przez las albo z rowerem na plecach. Przecież nie jesteś pępkiem świata.

      • 0 4

    • chyba zapomnieli

      A przynajmniej nie widac tego na zdjęciu. Co będzie się działo jak spadnie śnieg i przykryje malowanie? Czy przed wjazdem na to rondo są znaki pionowe informujące o tym że zależnie od kierunku wjazdu z prawego pasa można jechac prosto lub też należy skręcić w prawo na najbliższym zjeździe?

      • 0 1

  • tunel pod lotniskiem (18)

    poprowadzic Słowackiego tunelem pod pasem startowym. to jedyne rozsadne rozwiazanie. zadne turbiny tego nie zastapia. a Adamowicza WYKOPAC

    • 70 26

    • (3)

      ta, tylko, że koszt budowy takiego cuda przekracza pewnie przychody budżetu całego Trójmiasta kilka razy.

      • 3 5

      • a ile ma kosztowac (1)

        tunel pod Martwa Wisla- najwieksza polska rzeka?

        • 4 1

        • wysuszyc wisłe

          • 4 2

      • w Holandii standartem są właśnie rozwiązania tunelowe

        ale widz polega na tym żeby najpierw wykonać tunel a potem płytę lotniska. Bo na odwrót będzie dwa razy drożej. A ile będzie kosztować? troszkę więcej niż kładka nad Motławą, a mniej niż centrum solidarności.

        • 4 0

    • (11)

      i ciekawe ile kosztowałby tunel o długości ponad kilometra. I po co go budować, skoro wokół lotniska jest pełno miejsca.. bo kierowcy chciałoby się jechać na wprost ? po co omijać lotnisko, to przecież 227,5 metra dłuższa jazda, ile to paliwa..

      • 3 3

      • ciekawostka (9)

        Jadąc ulicą Słowackiego z miejscowości Rębiechowo na lotnisko jest 2.3 km.
        Jadąc w koło, ulica Nowatorów, nowym rondem, Budowlanych i Słowakciego jest 8.5 km.

        Gdzie ty masz to 227,5 m?

        • 3 2

        • A może na odwrót?

          Pracujesz w Rębiechowie, mieszkasz na lotnisku ;p

          • 2 2

        • (5)

          Ale do lotniska dojedziesz starą drogą.

          • 1 1

          • jak to?

            • 0 0

          • NIE DOJEDZIESZ (3)

            i nawet w artykule to zasugerowano.

            Tunel płytki budowany odkrywkowo - czyli wpuszczamy koparki i spychacze, wybieramy grunt, stawiamy ściany i przykrywamy lekkim dachem - nie jest drogi. To nie są prace górnicze.

            • 4 1

            • (2)

              W artykule mowa o dojeździe do Banina, lotnisko jest trochę bliżej.
              Zaś co do tunelu - Sopot mógł wybugować 200m tunelu, to 10-krotnie większy Gdańsk chyba dałby radę zbudować 1000m?

              • 4 0

              • A ja proponuję lotnisko w tunelu. A Słowackiego górą.

                A co, nie stać nas?

                • 1 3

              • pewnie mógłby, ale jak projektanci z rodowodem

                (zeszłej epoki) przywiążą się do jakiegoś swojego pomysłu, to nie przekonasz ich żadnymi argumentami. Co z tego, że taki tunel odkrywkowy jest tani w budowie (byle przed budową płyty lotniska). Co z tego, że to najkrótszy i naturalny dojazd z Wrzeszcza. Co z tego, że tak się jeździ od dziesięcioleci. Ano nic z tego. Projektant narysował se kreskę na mapie i teraz będzie inaczej.

                Puenta? 'A jezioro przesuniemy do lasu, o tam'.

                • 2 1

        • Rębiechowo (1)

          Rębiechowo to metropolia, z której miliony ludzi codziennie walą na lotnisko do pracy...

          • 1 1

          • To nie będzie problem tylko dla garstki ludzi...

            Wg badań z poczatku roku 2008 pomimo fatalnego stanu Słowackiego za lotniskiem jeździ około 8 tys samochodów dziennie (to więcej niz korzysta osób z lotniska).
            Sporo z tych samochodów jedzie na lotnisko, do Owczarni, Oliwy - reszta do Wrzeszcza.

            • 0 0

      • tylko 1 kilometr

        • 0 0

    • mózg se wykop idioto!!! (1)

      a Adamowicza zostaw w spokoju bo to dobry gospodarz Gdańska

      • 3 13

      • dobry gospodarz Adamowicz

        wiec wez zastosuj takie porownanie. O ile wzrosl budzet panstwa miedzy 1999 rokiem a 2009 i obok porownaj to ze wzrostem budzetu gdanska.

        • 5 1

  • od dzisiaj również testować rondo będą rowerzyści :)))

    • 17 2

  • Szybciutko sie uwinęli (1)

    Widać, że jak się chce to można. Brawo!

    • 57 3

    • a na wiosne wyjdą pierwsze kwiatki

      ...ze tu nagle to cos zostało zrobione nie tak a to Biedronkowa jakosc itd...

      • 1 7

  • Pierwsze w Trójmieście rondo turbinowe już otwarte. (6)

    do Autora
    jakie pierwsze, w centrum Gdańska jest od dawnw, - wokół pomnika Sobieskiego

    • 65 8

    • to nie jest turbinowe amatorze (5)

      • 6 6

      • ale tak działa (4)

        Ale działa jak turbinowe - specjalisto...

        • 5 7

        • sory, rondo może działa ale kierowcy na nim wręcz przeciwnie. (3)

          • 12 1

          • bo to jest popierdolondo

            • 13 0

          • (1)

            jak ja lubię czytac wasze teksty:D Zawsze poprawiają humor:D:D:D:D

            • 8 0

            • co racja to racja
              niektóre komentarze są mega zabawne
              też często na poprawę humoru je dobie serwuję
              pozdro600

              • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane