• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zliczanie pasażerów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów. Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni testuje nowy system zliczania pasażerów. Działa on w oparciu o czujniki podczerwieni nad drzwiami, które wykrywają przechodzące przez nie osoby.



Czy często trafiasz na tłok w komunikacji miejskiej?

ZKM Gdynia informacje o pasażerach w większości czerpie z badań marketingowych i kamer monitoringu. Razem z danymi o sprzedaży biletów dają władzom miasta i dyrekcji organizatora komunikacji miejskiej zbiorczy obraz liczby pasażerów jeżdżących autobusami i trolejbusami po Gdyni.

Czytaj też: Ankieterzy odwiedzą pasażerów ZKM

Liczba pasażerów w Gdyni: kierowcy nie liczą



Choć może się to wydawać dziwne, w znikomej części przydaje się spostrzegawczość kierowców.

- Coraz trudniej o kursy przepełnione, dlatego nie pozyskujemy informacji od kierowców o występujących anomaliach, czasami jedynie proszeni są o podanie liczby pasażerów w specyficznych, mało angażujących ich czas i uwagę badaniach, np. w krótkim kursie dojazdowym wcześnie rano. Ważnym źródłem informacji są też sygnały od pasażerów, które otrzymujemy najczęściej w sposób elektroniczny, a także poprzez media społecznościowe - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przełomem może okazać się w najbliższych latach automatyczny system do zliczania pasażerów. Na razie został zamontowany w jednym gdyńskim trolejbusie.

Całość działa w oparciu o czujniki podczerwieni. Są zamontowane nad drzwiami i wykrywają pasażerów przechodzących przez drzwi. Dane są przesyłane bezprzewodowo, na skrzynkę e-mail lub ustaloną lokalizację w Internecie. Zamawiający usługę otrzymuje później raport o liczbie pasażerów wysiadających, wsiadających i liczbie pasażerów w pojeździe na każdym przystanku na trasie.

  • Nowym pomysłem są czujniki na podczerwień, które automatycznie zliczają wchodzących i wychodzących pasażerów.
  • Na razie testy odbywają się w jednym trolejbusie.
W przypadku ZKM dane są przesyłane w odstępach 24-godzinnych - zawsze o godzinie 3.

- Technologia jest stosowana od wielu lat na całym świecie, ale problemem do tej pory była dość niska jej dokładność - duża liczba pomyłek oraz znaczące rozbieżności w raportowanej liczbie pasażerów w stosunku do stanu faktycznego. Celem testów jest sprawdzenie, czy obecny poziom technologii pozwala już na zastąpienie ankieterów systemem elektronicznym, bez szkody dla jakości pozyskiwanych wyników - opowiada Marcin Gromadzki.

Zdecyduje dokładność i koszty



Nie tylko dokładność, ale także koszty będą decydujące przy decyzji o zamontowaniu takich urządzeń na stałe. Według szacunków potrzeba co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Koszt jest bardzo zróżnicowany, gdyż zależy od zastosowanej architektury sprzętowej, momentu montażu w czasie produkcji pojazdu lub później, kosztów pracy (czy przeszkolony serwis operatora może zamontować urządzenia samodzielnie), itp. Zamawiający może też zamówić serwer, który będzie gromadzić dane i generować raporty, a także zakupić licencję do specjalistycznego oprogramowania - zaznacza Gromadzki.

Tyle, że w przeciwieństwie do metod tradycyjnych - czyli zatrudniania ankieterów - są to koszty ponoszone jednorazowo, bo późniejsze serwisowanie urządzeń nie wymaga już dużych nakładów.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • cyfrowe kamery mogą być rozwiązaniem problemu

    W komunikacji miejskiej są kamery - być może analogowe.
    Obecne kamery cyfrowe z monitoringu CCTV potrafią:
    - zliczać osoby przekraczające linię
    - zliczać ilość samochodów przejeżdżających w określonym miejscu
    - szacować prędkość przejeżdżających pojazdów
    - śledzić i podążać z obiektywem za osobami
    - wykrywać pozostawione bagaże
    - identyfikować błąkające się osoby
    - rozpoznawać twarze
    Wszystko zależy od wybranego modelu kamery. Ile to kosztuje w porównaniu z systemem zliczania w podczerwieni nie powiem bo nie wiem, jednak systemy video z widzianych prezentacji robią to bezbłędnie.

    • 3 0

  • zapraszam na przejażdżkę autobusem S (2)

    w godzinach szczytu... dlaczego nie jezdzi tak jak r...

    • 15 0

    • Chociażby dlatego, że w większości pokrywa sie z trawą SKM. Po drugie, to jest linia w części opłacana przez Sopot a R przez Rumię. Widać niektórym bardziej zależy...

      • 2 0

    • Powiedz to władzom Sopotu.

      • 3 0

  • UWAGA

    Napiszcie lepiej kto przytulił za taką bzdurę kasę.

    • 6 0

  • ZLICZANIE PASAŻERÓW

    technologia stara, jak świat antyczny. Za nowościami jedzie się na zachód, ale w tym przypadku proponuje na wschód, do Białegostoku. Pracowali nad tym 15 lat i pieniędzy więcej z biletów nie mieli. Doświadczenia mają tez inni organizatorzy i operatorzy w Polsce - czy nie warto zapytać?.

    • 5 0

  • Tłok w linii 152 (2)

    Linia 152 na Oksywie jest notorycznie zatłoczona!

    Czy można dodać jeden kurs więcej na godzinę?

    • 7 1

    • Tak ludzie pieprzą że wybierają samochód a jednak tłok w autobusie jest...

      • 2 1

    • nie

      • 0 1

  • eee (1)

    tak w S taki tłok że ech !! poprawcie S tak jak R !! p,Marcinie G S to wasza porażka !!

    • 9 0

    • Jak Sopot dopłaci to czemu nie.

      • 0 0

  • Linia X (3)

    Zapraszam na linię X , gdzie pasażerowie tłoczą się jak śledzie w beczce, a wystarczyłoby aby tę linię obsługiwał autobus przegubowy.

    • 9 0

    • jakoś się wszyscy śmiało mieszczą ... (2)

      Moze jeden na dzień jest zatloczony a ty chcesz by przeguby przyslali gdzie potem powietrze wozić będą ... zobacz linię s tam jest tłok :-)

      • 2 4

      • To niech chociaż jeden lub dwa jeżdżą długie, kiedy jest największe natężenie.
        Jeżdżę codziennie, to chyba mogę powiedzieć w jakich warunkach, prawda?

        • 0 0

      • Przegub więcej pali, jak Sopot dorzuci kasę to przeguby pojadą. W obecnej sytuacji dojechałyby co najwyżej do Klifu...

        • 0 0

  • Proponuję zliczać pasażerów w gdyni tak jak "turystów"

    czyli na podstawie telefonów komórkowych logujących się w gdyni. Wtedy wyjdzie tak samo jak z turystami, że jest ich kilka razy tyle co w Gdańsku!!!

    No to co? Pomożecie?

    • 5 0

  • Ci kretyni lyczyć nie umieją a nawet jak coś lub ktoś im policzy to trzeba to znów przeliczyć jedyne co te rządzące barany potrafią to wurzucać nasze pieniądze w błoto. Po 15stu latach wróciłem do gdyni a tu ten sam syf co był i nic sie nie zmienia!

    • 3 1

  • Dziś w Gdańskim tramwaju nr.6 od Galerii Bałtyckiej przez całą drogę młody dwudziestoparoletni chłopak w białej bejsbolówce przymilał, i składał propozycje miłości i posłuszeństwa innym młodym chłopakom. Był namolny i nie przeszkadzało mu to, że słyszą najbliżej siedzący pasażerowie. Czy nie ma dla takich ludzi leków ? Do czego to już doszło ? Niczego nie wstydzą się i na siłę szukają partnerów w miejscach użytku publicznego

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane