• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku. Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku.

Zła wiadomość jest taka, że nawet o dwa lata opóźni się powstanie projektu ul. Nowej Jabłoniowej. Dobra, że dzięki temu na styku Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej może powstać tańszy i lepiej dostosowany do potrzeb mieszkańców węzeł komunikacyjny.



Która inwestycja jest najważniejsza?

W najbliższych latach Gdańsk zamierza zbudować kilka tras tramwajowych i dróg, by dzięki nim połączyć południowe i zachodnie dzielnice miasta z Wrzeszczem. Chodzi o to, by ominąć centrum miasta, które już teraz jest na granicy przepustowości.

Najpierw muszą jednak powstać szczegółowe projekty tych dróg, by później na podstawie tych dokumentów móc ubiegać się o unijne dofinansowanie. Problemy z Nową Jabłoniową sprawiają, że na tym planie pojawia się rysa.

Dzisiaj gotowy jest jedynie projekt Nowej Bulońskiej Północnej, czyli jezdni wraz z linią tramwajową, która stanowić będzie przedłużenie tzw. odnogi w Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie i zakończy się na skrzyżowaniu Jabłoniowej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Właśnie stamtąd ma zostać wyprowadzona ul. Nowa Jabłoniowa, która kończyć się będzie na ul. Przywidzkiej przy Fashion House. Tym samym pozwoli obsłużyć wiele znajdujących się tam osiedli.

Zerwana umowa i kara

Pierwotnie dokumentacja umożliwiająca ubieganie się o środki na budowę tej trasy miała być gotowa pod koniec kwietnia tego roku. Jednak ze względu na zmiany w koncepcji (linia tramwajowa zamiast między jezdniami została wytyczona obok nich) umowa z wykonawcą została przedłużona o kolejnych pięć miesięcy.

Konsorcjum firm Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej i KOMI z Białegostoku, które miało zainkasować za to 1,142 mln zł, nie wywiązało się ze swojego zadania nawet w nowym terminie, dlatego umowa została zerwana.

Przez rok i siedem miesięcy wykonawcy zdążyli właściwie jedynie opracować kilka koncepcji, a na ich podstawie wybrany został przebieg trasy, chociaż - jak się okazuje - nawet on może ulec zmianie. W tym czasie projektanci zainkasowali za swoją pracę ok. 230 tys. zł, ale niemal połowę twej kwoty (114 tys. zł) będą musieli oddać ze względu na nałożone na nich kary.

Nowa koncepcja węzła łączącego trzy trasy

Choć początkowo Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska deklarowała, że nowego wykonawcę dokumentacji projektowej wyłoni do końca roku, teraz okazuje się, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony na początku następnego roku. Dlaczego?

- W ostatnim czasie sporo się zmieniło. Pojawił się m.in. pomysł wybudowania nowej zajezdni tramwajowej zobacz na mapie Gdańska u zbiegu Warszawskiej i Jabłoniowej [po drugiej stronie pętli w ramach Nowej Bulońskiej - red.]. Dlatego postanowiliśmy zlecić za niewielkie pieniądze dodatkową koncepcję dla tego miejsca - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Skoro pojawił się plan powstania zajezdni to stwierdziliśmy, że budowa dużej pętli jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Niewykluczone, że odstąpimy także od pomysłu budowy skrzyżowania z wyspą centralną.
Koncepcja ma być gotowa w połowie grudnia (w tym miesiącu poznamy też projektantów Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej). Wykona ją firma Alter Polis. To spod jej ręki wyszedł zupełnie nowy pomysł przebiegu Nowej Politechnicznej.

Dwa lata później

Te wszystkie zmiany mogą oznaczać potrzebę korekty w specyfikacji przetargowej dla Nowej Jabłoniowej, a w przypadku Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa zaplanowana jest na przyszły rok, konieczność stworzenia zamiennego projektu.

Wstępne założenia dotyczące Nowej Jabłoniowej mówiły o rozpoczęciu budowy w 2017 roku. Teraz ten termin stanął pod znakiem zapytania.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - przyznaje Bartosiewicz, co będzie oznaczało ponad dwuletnie opóźnienie względem pierwszego terminu.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Gdańsk południe to Orunia zatem Nowa Podmiejska

    • 0 1

  • Dziękuję firmie Alter Polis za wizjonerski pomysł Nowej Politechnicznej. Gorzej i drożej ale się wykazała i kasę dostała. Zawsze jeszcze można zrobić poprawkę i połączenie Moreny z Przymorzem poprowadzić przez np. Chojnice będzie ciekawiej.

    • 5 1

  • (3)

    a wystarczyło pociągnąć tory tramwajowe podczas przebudowy łostowickiej.jak rozumiem byłoby za tanio a przecież kolejka chętnych do przytulenia kasy dłuuuuuuuga oj długa.

    • 10 9

    • (2)

      ??? przecież Łostowicka ma za duży spadek! nie mamy takiego typu tramwajów jak w San Francisco!

      • 2 1

      • a od czego są tunele? (1)

        tramwaj mógłby pojechać pod AK

        • 0 1

        • wiedziałem że wśród forumowiczów są idioci

          ale nie myślałem, że aż z tak dennym poziomem

          • 0 0

  • korki na jabloniowej

    Niech miasto się szybciej uwinie z nową jabloniowa, ponieważ korki do centrum handlowego od piątku do do niedzieli są ogromne. Miasto powinno odpowiadać za swoje decyzje. Zgodzili się na budowę ogromnego centrum handlowego oraz osiedli, biorą z tego ogromna kasę, a opróżniania budowę dróg w ten obszar. To jest kpina z obywateli on brak dojrzałości umysłowej.

    • 2 1

  • prezentujemy tramwaj na Kowale i Szadolki (3)

    Te dzielnice rozwijają się

    • 41 36

    • (1)

      Ano rozwijają, bloki mieszklane rosną jak grzyby po deszczu.

      • 30 0

      • Taa, rozwijają się by chłonąć smród z Szadółek, by kolejne rzesze mieszkańców protestowały przeciwko wysypisku śmieci. Kto im kazał w tej lokalizacji zainwestować i zaciągać kredyt hipoteczny na 30 lat ?

        • 1 3

    • W sprawie Kowal trzeba pisać do Kolbud...

      • 70 2

  • polaczenie dzielnic

    A moze pociągnąć tramwaje wzdłuż obwodnicy i dojazdowej do niej, zamiast robić kilka dziwnie pączkujących pętli ?!

    • 0 1

  • Przydałaby się nowa kościuszki!!!!

    • 1 1

  • (2)

    czy linia tramwajowa jest na Morenę czy na Piecki Migowo?

    • 6 10

    • Oczywiście, że na Morenę

      • 2 1

    • Jest

      • 1 0

  • Dlaczego Gdańsk rozwija się tylko na zachód ? (2)

    To tak jakby nie było wschodniego Gdańska, a przecież historyczna trasa wiodła na Orunię czemu także tramwaj nie mógłby jechać w stronę Przejazdowa gdzie jak wiadomo jest bardzo dużo podróżnych a jest bardzo mało autobusów komunikacji miejskiej ? czy jest to związane z migracją ludzi na zachód i konfliktami międzypokoleniowymi ?

    • 14 11

    • Gdańsk powinien się rozwijać na północ! (1)

      Południe już jest wystarczająco zabudowane

      • 4 4

      • Gdańsk powinien rozwijać się w stronę morza!!

        Robić poldery jak w Holandii

        • 1 0

  • (5)

    Hit, ze aż nie wiem co powiedzieč. Chyba tylko, że nie mowa została zerwana lecz umowa.

    • 23 15

    • (2)

      Nowa Bulonska poludniowa to zlo, zobaczcie przez jakie tereny ma isc, trzeba to chronic. Takich naturalnych miejsc w Gdansku nie ma. A w sam srodek przyrody chca puscic tramwaj. Skandal.

      • 7 18

      • Tramwaj nie smrodzi w przeciwieństwie do waszych gruchotów (1)

        • 7 1

        • jesli ty widzisz w gdansku stare gruchoty to gratuluje :) chyba nigdzie nie ma tyle nowych aut, nawet obcokrajowcy to przyznaja, ze niby taka biedna polska, a nowych samochodow za trzesienie

          • 0 1

    • No więc Osowa z Oliwą przegrały swój czas. (1)

      Wybrały stadion zamiast nowej Spacerowej.

      • 2 9

      • Nowa Spacerowa jest zbedna

        Za te pieniadze mozna kazdemu z Osowy kupic mieszkanie w miescie. A jesli ma to byc dla dla mieszkancow Sopotu czy przyjezdnych to poprosze, aby zbudowano to z ich pieniedzy.

        • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane