• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku. Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku.

Zła wiadomość jest taka, że nawet o dwa lata opóźni się powstanie projektu ul. Nowej Jabłoniowej. Dobra, że dzięki temu na styku Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej może powstać tańszy i lepiej dostosowany do potrzeb mieszkańców węzeł komunikacyjny.



Która inwestycja jest najważniejsza?

W najbliższych latach Gdańsk zamierza zbudować kilka tras tramwajowych i dróg, by dzięki nim połączyć południowe i zachodnie dzielnice miasta z Wrzeszczem. Chodzi o to, by ominąć centrum miasta, które już teraz jest na granicy przepustowości.

Najpierw muszą jednak powstać szczegółowe projekty tych dróg, by później na podstawie tych dokumentów móc ubiegać się o unijne dofinansowanie. Problemy z Nową Jabłoniową sprawiają, że na tym planie pojawia się rysa.

Dzisiaj gotowy jest jedynie projekt Nowej Bulońskiej Północnej, czyli jezdni wraz z linią tramwajową, która stanowić będzie przedłużenie tzw. odnogi w Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie i zakończy się na skrzyżowaniu Jabłoniowej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Właśnie stamtąd ma zostać wyprowadzona ul. Nowa Jabłoniowa, która kończyć się będzie na ul. Przywidzkiej przy Fashion House. Tym samym pozwoli obsłużyć wiele znajdujących się tam osiedli.

Zerwana umowa i kara

Pierwotnie dokumentacja umożliwiająca ubieganie się o środki na budowę tej trasy miała być gotowa pod koniec kwietnia tego roku. Jednak ze względu na zmiany w koncepcji (linia tramwajowa zamiast między jezdniami została wytyczona obok nich) umowa z wykonawcą została przedłużona o kolejnych pięć miesięcy.

Konsorcjum firm Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej i KOMI z Białegostoku, które miało zainkasować za to 1,142 mln zł, nie wywiązało się ze swojego zadania nawet w nowym terminie, dlatego umowa została zerwana.

Przez rok i siedem miesięcy wykonawcy zdążyli właściwie jedynie opracować kilka koncepcji, a na ich podstawie wybrany został przebieg trasy, chociaż - jak się okazuje - nawet on może ulec zmianie. W tym czasie projektanci zainkasowali za swoją pracę ok. 230 tys. zł, ale niemal połowę twej kwoty (114 tys. zł) będą musieli oddać ze względu na nałożone na nich kary.

Nowa koncepcja węzła łączącego trzy trasy

Choć początkowo Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska deklarowała, że nowego wykonawcę dokumentacji projektowej wyłoni do końca roku, teraz okazuje się, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony na początku następnego roku. Dlaczego?

- W ostatnim czasie sporo się zmieniło. Pojawił się m.in. pomysł wybudowania nowej zajezdni tramwajowej zobacz na mapie Gdańska u zbiegu Warszawskiej i Jabłoniowej [po drugiej stronie pętli w ramach Nowej Bulońskiej - red.]. Dlatego postanowiliśmy zlecić za niewielkie pieniądze dodatkową koncepcję dla tego miejsca - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Skoro pojawił się plan powstania zajezdni to stwierdziliśmy, że budowa dużej pętli jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Niewykluczone, że odstąpimy także od pomysłu budowy skrzyżowania z wyspą centralną.
Koncepcja ma być gotowa w połowie grudnia (w tym miesiącu poznamy też projektantów Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej). Wykona ją firma Alter Polis. To spod jej ręki wyszedł zupełnie nowy pomysł przebiegu Nowej Politechnicznej.

Dwa lata później

Te wszystkie zmiany mogą oznaczać potrzebę korekty w specyfikacji przetargowej dla Nowej Jabłoniowej, a w przypadku Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa zaplanowana jest na przyszły rok, konieczność stworzenia zamiennego projektu.

Wstępne założenia dotyczące Nowej Jabłoniowej mówiły o rozpoczęciu budowy w 2017 roku. Teraz ten termin stanął pod znakiem zapytania.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - przyznaje Bartosiewicz, co będzie oznaczało ponad dwuletnie opóźnienie względem pierwszego terminu.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • dostanę dużo negatywów ale trudno (5)

    Ja bym się tak nie spieszył z budową dróg na przedmieściach. Powstaną drogi, to deweloperzy dalej będą budowali osiedla na wsi zamiast zabudowywać miasto (chociażby działki ogrodnicze) i to jest błędne koło. Niech ludzie mają świadomość, że jak kupują mieszkanie za miastem, to trzeba się liczyć z długim dojazdem do pracy. Mniej za m2= więcej na paliwo i strata czasu.

    • 32 13

    • (2)

      dobrze powiedziane, prosze zobaczyc ile jest wolnego terenu dobrego pod zabudowe od Szpitala na Zaspie w linii prostej do Stadionu Energa.

      • 8 1

      • wysoki poziom wod gruntowych

        Zle warunki dla fundamentowania budynkow = drogo

        • 1 2

      • zgadza się

        i też np. wzdłuż Sobieskiego. Można by takich miejsc znaleźć o wiele więcej.

        • 1 0

    • Zamiast dróg powinni pociągnać tylko linię tramwajową. (1)

      Na Dolnym Tarasie są hektary działek pod budownictwo, które teraz zajmują tak jak napiłeś ogródki działkowe, albo leżą odłogiem.

      Wystarczy włączyć google maps i przekonać się ile teren do zabudowy jest tam gdzie nie trzeba już budować dróg i tramwajów.

      • 16 4

      • prawda

        Tramwaj to owszem. Nawet niech będzie tak jak w planach do Fashion House ale wara od obwodnicy i dalej. Drogi też ewentualnie do obwodnicy ale bez pośpiechu

        • 2 0

  • Wyremontujcie w końcu Stogi,

    Bo uważam, że zajmowanie się tylko słoikami z zachodniej części jest trochę niesprawiedliwe w stosunku do reszty gdańszczan......

    • 9 7

  • od Świętokrzyskiej w stronę Pruszcza Gdańskiego to jest Południe Gdańska (4)

    czy kiedykolwiek rządzący Gdańskiem jechali ulicą Świętokrzyską. Zapraszam. Komunikacja miejska koszmarna. Autobusy Gryf brudne i z cenami bez ulg. Osiedli od zarąbania a miasto zajmuje się latami Politechniczną i Bulońską.

    • 36 7

    • (2)

      To po co tam zamieszkałeś ?

      • 7 7

      • jest takie przysłowie: Czemuś biedny? Boś głupi! Czemuś głupi? Boś biedny (1)

        • 4 2

        • Musisz być strasznie zarozumiałym człowiekiem. Smutne to bardzo....

          • 1 0

    • Nowe ulice to też nowe drogi rowerowe. Kiedy inne dzielnice są połączone spójną infrastrukturą rowerową to Południe i Zachód to rowerowe pustkowia. Same tramwaje tego nie zapewnią przykład to linia na Chełm kiedy to o rowerzystach tam zapomiano

      • 4 3

  • trzeba było od tego zacząć a nie budować PKMkę przez pola

    • 9 3

  • Świetokrzyska (1)

    A co z Nową Świętokrzyską, dlaczego miasto wydaje zgodę na budowę nowych osiedli, które powstały a brak jest rozwiązań komunikacyjnych. Korki największe w Gdańsku i wszyscy udają, że jest OK. Fundusz na budowę Nowej Świętokrzyskiej został już połknięty przez inne dzielnice. Pozdrawiam Mieszkaniec

    • 11 3

    • glupek.

      Zanim zaczniesz o czyms pisac sprawdz to. A tak piszesz o czms o czym niemasz nawet zielonego pojecia. Robisz z siebie tylko glupka.

      • 1 1

  • Jakie znowu tramwaje... Wiadukty

    Tramwaje poruszają się w żółwim tempie... Usprawnijmy w transport autobusowy, samochodowy. Wiadukty. Wiadukt na skrzyżowaniu havla/armii krajowej/łostowicka. Wiadukt na skrzyżowaniu kartuska/łostowicka.

    • 7 4

  • I na tym właśnie ...

    polega genialność działań DRMG.

    • 9 1

  • Nowa śiętokrzyska!!!!! (1)

    Przede wszystki potrzebna jest Nowa świętokrzyska!!!!

    • 13 7

    • nowej świentokszyskiej niebendzie

      • 0 1

  • najważniejsze żeby zostało to wybudowane (4)

    oby na planach się nie skończyło, dość już partaczy.

    • 38 6

    • ciągnięcie linii tramwajowej pod obwodnice to nie jest dobry pomysł (3)

      tylko dlatego, że "unia daje" na tzw ekologiczny transport a na inne jego formy już nie. Czas dojazdu (telepania się) tramwajem z okolic obwodnicy będzie wystarczająco długi, żeby zniechęcić pasażerów do korzystania z niego. Może w godzinach szczytu zbliży się do czasu dojazdu samochodem, ale poza szczytem będzie to wybór dla desperatów albo osób nie posiadających samochodu. Tramwaj ma sens ale w bardziej zwartej zabudowie, gdzie nie musi pokonywać kilkunastu kilometrów przez łąki i pola.

      • 3 12

      • tramwaj miałby sens przez AK do śródmieścia (2)

        Jazda przez Morenę i Kartuską to dobre 20 min dłużej.

        • 2 3

        • Aktualnie wykonano kilka prostych zabiegow przyspieszajacych tramwaje (liwidacja niepotrzebnych swiatel) (1)

          Na przyszlosc warto pomyslec tez o bezwzglednym priorytecie na swiatlach dla tramwajow oraz w ostatecznosci o likwidacji czesci przystankow i przyspieszeniu samej jazdy (np. do 60-70kmph na niektorych odcinkach, gdzie nie ma ryzyka, ze pieszy/samochod moze kolidowac z tramwajem).

          Na pewno godzina na dojazd ze stogow do Jelitkowa to slaby wynik.

          • 10 0

          • Rowniez jestem za likwidacją przystanków - w obrębie Chema - za dużo

            • 2 2

  • tramwaje

    Trzeba zobaczyć jak sieć tramwajów była rozwinięta w Wolnym Mieście Gdańsku. Tramwaje kursowały od Orunii do Sopotu. Właściwie wszystkie dzielnice były połączone liniami tramwajowymi. Dlaczego teraz ul. Długą nie może jeździć tramwaj. Byłaby to niezła atrakcja turystyczna ;-)

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane