• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku. Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku.

Zła wiadomość jest taka, że nawet o dwa lata opóźni się powstanie projektu ul. Nowej Jabłoniowej. Dobra, że dzięki temu na styku Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej może powstać tańszy i lepiej dostosowany do potrzeb mieszkańców węzeł komunikacyjny.



Która inwestycja jest najważniejsza?

W najbliższych latach Gdańsk zamierza zbudować kilka tras tramwajowych i dróg, by dzięki nim połączyć południowe i zachodnie dzielnice miasta z Wrzeszczem. Chodzi o to, by ominąć centrum miasta, które już teraz jest na granicy przepustowości.

Najpierw muszą jednak powstać szczegółowe projekty tych dróg, by później na podstawie tych dokumentów móc ubiegać się o unijne dofinansowanie. Problemy z Nową Jabłoniową sprawiają, że na tym planie pojawia się rysa.

Dzisiaj gotowy jest jedynie projekt Nowej Bulońskiej Północnej, czyli jezdni wraz z linią tramwajową, która stanowić będzie przedłużenie tzw. odnogi w Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie i zakończy się na skrzyżowaniu Jabłoniowej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Właśnie stamtąd ma zostać wyprowadzona ul. Nowa Jabłoniowa, która kończyć się będzie na ul. Przywidzkiej przy Fashion House. Tym samym pozwoli obsłużyć wiele znajdujących się tam osiedli.

Zerwana umowa i kara

Pierwotnie dokumentacja umożliwiająca ubieganie się o środki na budowę tej trasy miała być gotowa pod koniec kwietnia tego roku. Jednak ze względu na zmiany w koncepcji (linia tramwajowa zamiast między jezdniami została wytyczona obok nich) umowa z wykonawcą została przedłużona o kolejnych pięć miesięcy.

Konsorcjum firm Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej i KOMI z Białegostoku, które miało zainkasować za to 1,142 mln zł, nie wywiązało się ze swojego zadania nawet w nowym terminie, dlatego umowa została zerwana.

Przez rok i siedem miesięcy wykonawcy zdążyli właściwie jedynie opracować kilka koncepcji, a na ich podstawie wybrany został przebieg trasy, chociaż - jak się okazuje - nawet on może ulec zmianie. W tym czasie projektanci zainkasowali za swoją pracę ok. 230 tys. zł, ale niemal połowę twej kwoty (114 tys. zł) będą musieli oddać ze względu na nałożone na nich kary.

Nowa koncepcja węzła łączącego trzy trasy

Choć początkowo Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska deklarowała, że nowego wykonawcę dokumentacji projektowej wyłoni do końca roku, teraz okazuje się, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony na początku następnego roku. Dlaczego?

- W ostatnim czasie sporo się zmieniło. Pojawił się m.in. pomysł wybudowania nowej zajezdni tramwajowej zobacz na mapie Gdańska u zbiegu Warszawskiej i Jabłoniowej [po drugiej stronie pętli w ramach Nowej Bulońskiej - red.]. Dlatego postanowiliśmy zlecić za niewielkie pieniądze dodatkową koncepcję dla tego miejsca - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Skoro pojawił się plan powstania zajezdni to stwierdziliśmy, że budowa dużej pętli jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Niewykluczone, że odstąpimy także od pomysłu budowy skrzyżowania z wyspą centralną.
Koncepcja ma być gotowa w połowie grudnia (w tym miesiącu poznamy też projektantów Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej). Wykona ją firma Alter Polis. To spod jej ręki wyszedł zupełnie nowy pomysł przebiegu Nowej Politechnicznej.

Dwa lata później

Te wszystkie zmiany mogą oznaczać potrzebę korekty w specyfikacji przetargowej dla Nowej Jabłoniowej, a w przypadku Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa zaplanowana jest na przyszły rok, konieczność stworzenia zamiennego projektu.

Wstępne założenia dotyczące Nowej Jabłoniowej mówiły o rozpoczęciu budowy w 2017 roku. Teraz ten termin stanął pod znakiem zapytania.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - przyznaje Bartosiewicz, co będzie oznaczało ponad dwuletnie opóźnienie względem pierwszego terminu.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • czy ktoś już dopieprzył się do nazwy "Morena" zamiast Piecki-Migowo-nie?Boże cud (1)

    zawsze jest jakiś pajac, który zapłacze nad prawidłowym używaniem nazwy dzielnicy

    • 20 13

    • Ja się dopieprzę. Bo już mnie oczy bolą jak widzę tą nieszczęsną nazwę "Morena". Przecież to osiedle dla słoików

      • 4 6

  • Najpierw wszystkie planowane inwestycje tramwajowe w całym Gdańsku, a potem nowe drogi

    Lokalizacja tramwajowej pętli i zajezdni bardzo trafna.

    • 15 2

  • orunia

    A gdzie na ptasiej i małomiejskiej tramwaj przecież w godzinach szczytu i rano porażka

    • 12 6

  • Komu tak bardzo przeszkadzała Nowa Politechniczna w pierwotnym projekcie. Teren od lat czeka na realizację .Przebieg linii tramwajowej dopełnia brakujące ważne połączenie dzielnic .

    • 16 9

  • Stogi

    Chociaż dosłownie kilka bezpośrednich kursów tramwajów na początek przydałoby się pomiędzy Stogami i Moreną czy Łostowicami. Może te związane z kursami wyjazdowymi lub zjazdowymi tramwajów?..

    • 2 5

  • dostanę dużo negatywów ale trudno (5)

    Ja bym się tak nie spieszył z budową dróg na przedmieściach. Powstaną drogi, to deweloperzy dalej będą budowali osiedla na wsi zamiast zabudowywać miasto (chociażby działki ogrodnicze) i to jest błędne koło. Niech ludzie mają świadomość, że jak kupują mieszkanie za miastem, to trzeba się liczyć z długim dojazdem do pracy. Mniej za m2= więcej na paliwo i strata czasu.

    • 32 13

    • Zamiast dróg powinni pociągnać tylko linię tramwajową. (1)

      Na Dolnym Tarasie są hektary działek pod budownictwo, które teraz zajmują tak jak napiłeś ogródki działkowe, albo leżą odłogiem.

      Wystarczy włączyć google maps i przekonać się ile teren do zabudowy jest tam gdzie nie trzeba już budować dróg i tramwajów.

      • 16 4

      • prawda

        Tramwaj to owszem. Nawet niech będzie tak jak w planach do Fashion House ale wara od obwodnicy i dalej. Drogi też ewentualnie do obwodnicy ale bez pośpiechu

        • 2 0

    • (2)

      dobrze powiedziane, prosze zobaczyc ile jest wolnego terenu dobrego pod zabudowe od Szpitala na Zaspie w linii prostej do Stadionu Energa.

      • 8 1

      • zgadza się

        i też np. wzdłuż Sobieskiego. Można by takich miejsc znaleźć o wiele więcej.

        • 1 0

      • wysoki poziom wod gruntowych

        Zle warunki dla fundamentowania budynkow = drogo

        • 1 2

  • Przecież Nowa Bulońska miała być już w budowie,

    to widać jak na dłoni, że wymyślają sobie powody, żeby tego nie budować. Oczywiście z rozkazu Adamowicza. Brak pieniędzy.
    Czy nie mozna tego uczciwie powiedzieć, a nie mamić ludzi i co kilka miesięcy przesuwać termin budowy?

    • 9 12

  • KARCZEMKI (1)

    Dlaczego nic nie powstaje w Karczemkach. Jezdza tam tylko dwa autobusy. PKM jest na Wiszących Ogrodach oraz 3 autobusy, za daleko by iść z Karczemek. Kokoszki mają 4 autobusy. A Karczemki wciąż tylko dwa połączenia!!!!

    • 2 17

    • jest Armii Krajowej

      bogata dzielnica to i kazdy ma auto, po co komunikacja

      • 12 2

  • Na razie musimy dzwignąć się z ruin, więc nie ma pieniędzy na tą inwestycję.

    • 9 3

  • skoro Poludnie sie rozwija

    to komunikacja rowniez powinna
    Osowa dostala PKMke i tak z niej nie korzysta
    a Oliwa jest przy glownej arterii.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane