- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (75 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (147 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach
Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.
Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).
35 fabrycznie nowych mercedesów
- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.
Rozbudowana informacja pasażerska
Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.
Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.
- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Własne zaplecze techniczno-postojowe
Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże ), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.
- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).
Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT
Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.
Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.
Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.
Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidem i systemem iOS).
Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.
Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.
Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.
Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl
Miłego korzystania!
Miejsca
Opinie (208) 2 zablokowane
-
2018-01-02 12:00
(1)
jak puściliby linię autobusową z gdańska głównego do kokoszek przez Armii Krajowej to najprawdopodobniej zamieniłbym samochód na autobus. ALE autobusy muszą być pewne... a nie jak 167, musiałem jeździć jednym wcześniej aby mieć zapas jak by się autobus zepsuł...
- 8 5
-
2018-01-02 12:04
moglaby jezdzic z osowy obwodnica do karczemek i dalej AK do centrum. Nawet raz na godzine ale niech jezdzi cos takiego. Te wszystkie 210 i 167 to porazka, jezdzi przez jakies wiochy
- 4 3
-
2018-01-02 12:03
Informacja pasażerska
Te tablice powinny stać się standardem we wszystkich pojazdach
- 11 1
-
2018-01-02 11:57
Nowy przewoźnik
a już dał ciała. Linia 174 w ogóle dzisiaj nie przyjechała z rana.
- 11 10
-
2018-01-02 07:45
Kierowcy powinni znać j.polski w stopniu średniozaawansowanym? (3)
a może tak prościej będzie zatrudniać POLAKÓW za godziwą stawkę
- 46 16
-
2018-01-02 08:06
Polacy (1)
Ale tam pracują właśnie Polacy!
- 9 3
-
2018-01-02 11:42
pracują tam polscy emeryci
- 4 2
-
2018-01-02 07:47
To jak wtedy
wygrać przetarg ? Na czymś / kimś / trzeba zaoszczędzić !
- 18 1
-
2018-01-02 10:44
A co z warbusem? (1)
- 5 5
-
2018-01-02 11:21
Żegnamy bez żalu
- 12 0
-
2018-01-02 10:56
Mobilis to raczej spod Tel-Awiwu niż spod Warszawy
- 10 3
-
2018-01-02 10:30
to po to ta zmiana nazwy na jakiś gat..... wpuszczanie obcych firm....
mieszanie - dzień powszedni gat, w soboty inny prywaciarz.....w niedziele...
czyli wprowadzanie bałaganu w harmonogramach i w rozliczeniach....
upłynnianie majątku...
czy ktoś to zatrzyma?- 5 11
-
2018-01-02 10:21
gdańszczanin
Nie mogę wyjechać z Gdańskiego Jasienia, a wy szukanie problemów daleko za Gdańskiem. Ludzie mają zorganizowany transport.
- 7 1
-
2018-01-02 08:49
hahahaha... (1)
a wielkomieszczańskie Państwo niech się klekocze tramwajami z niemieckiego szrota. Super info w nowym roku.
- 13 7
-
2018-01-02 10:16
X
Te autobusy są z Turcji
- 2 2
-
2018-01-02 09:55
Nowy przewoźnik
Nowe autobusy i tu awarie w pierwsze dni. 256 przy locie hehehe
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.