• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Zobaczymy jak dlugo

    To nastepna firma,ktora po roku lub.dwoch.padnie na pysk

    • 3 0

  • ZTM Gdańsk: zmieńcie w końcu rozkłady jazdy w Sopocie na 117 i 143 (1)

    Wszystko wciąż opóźnione, rozkłady jazdy i czasy przejazdu pamiętają furmanki w wiosce rybackiej jak Bierut w Grand Hotelu siedział. Kiedy w końcu to ogarniecie. Ale tak sami z siebie, nie po darciu ryja przez mieszkańców.

    • 4 1

    • Sprostowanie

      Takie prośby należy kierować do władz Sopotu, gdyz to oni wydają konkretną ilość wozokilometrów na rok.

      • 1 0

  • przejazdy (2)

    Fajnie by było gdyby był autobus z Gdańska Głównego do Gdyni

    • 2 5

    • Przypominam że Gait to skrót od GDAŃSKIE autobusy i tramwaje jeśli masz hajs na kolejnego przewoźnika typu BP Tour to nie ma sprawy możesz zafundować

      • 1 0

    • Fajnie jakby byl rowniez autobus z Gdańska do Pucka, tylko pytanie po co? Mamy za duzo pieniedzy by sie dublowac z linia SKM? SKM to Syf Kila i Mogila ale nikt mi nie powie, ze w normalnej sytuacji autobus na tej trasie bedzie szybszy, to jest niewykonalne.

      • 4 1

  • 143 nowy hmmm

    Wczoraj wsiadłam do nowego autobusu, jeszcze czuć było plastik, dotychczas jeździł rozklekotany przegubowiec, poranny ból głowy gwarantowany szczególnie połataną i dziurawą od 20 lat Piastowską. Nowy rok, nowe zmiany, autobus zrobił wrażenie, super pomyślałam, moja nadzieja co do nowości autobusu prysła, gdy kierowca dojechał jedynie do następnego przystanku i niestety nie mógł zamknąć pierwszych drzwi, przy okazji kilkukrotnej próby zamknięcia były wydawane denerwujące dźwięki.
    Komfort jazdy jednak super. Wyświetlacz słaby, lubię gdy wyświetla się bieżącą godzina dużymi cyframi, szkoda...

    • 0 1

  • Świetlne tablice informacyjne

    Świetlne tablice informacyjne machinę na przystankach są zupełnie nieczytelne w słoneczny dzień.Może należy je skutecznie zaciemnić ,bo np te przy Bramie Wyżynnej stoi dokładnie pod słońce i nic nie widać.

    • 2 0

  • (11)

    A kiedy wymienicie firmę kontrolującą bilety w Gdańsku? Chamstwo, bezczelność jak i tępota gdańskich kanarów biją rekordy nie tylko tego świata, ale całej galaktyki. Kiedy coś z tym zrobicie?

    • 92 195

    • ...

      Może wymienić pasażerów byłoby warto co o skasowaniu biletów pamiętają w momencie gdy widzą kanarka a tak wsiadają 3mi drzwiami , malują się lub szukają drobnych a potem twierdzą ze nie mieli możliwości przejść do kierowcy ...

      • 2 2

    • (4)

      Jeżdżę autobusami lub tramwajami do pracy i nigdy nie spotkałam się z sytuacją, o której piszesz. Jeśli pasażer jest agresywny to i kontrolerzy robią się niemili, ale ciekawe, czy gdybyś przejechał się taksówką i nie chciał zapłacić, to taksówkarz byłby miły dla ciebie ;-)
      Ostatnią kontrolę widziałam w piątek 29 grudnia, pani nie miała biletu i dostała mandat, wszystko odbyło się bardzo kulturalnie, wręcz miło.

      • 42 3

      • ja widziałem lepszą sytuację (1)

        Pani próbowała kupić bilet przez jakDojadę, ale jej się nie udało. Kontrolerzy byli już w środku. Co zrobili? "Pani idzie do motorniczego" i wyszli. Jak ktoś jest kulturalny to i kontrolerzy nie są bydłem. A jak ktoś cwaniakuje i rwie się z łapami - cóż. Miał za długie to trzeba je przetrącić.

        • 18 1

        • trafisz kiedyś na kontrolera szeryfa teksasu = kretyna bez wyobraźni

          to zmienisz zdanie, to tak jak z tolerancją, wszyscy tacy tolerancyjni, ale z obcokrajowcem ani jednego dnia pracy nie przepracowali. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie od dziś wiadomo że tylko wybitne jednostki idą naprawiać świat sprawdzając bilety.

          • 2 7

      • no tak, nie spotkałeś się, to na bank takie sytuacje się nie zdarzają..

        ciekawe tylko czemu na trójmiasto piszą artykuły o szarpaninach w środkach komunikacji

        • 1 3

      • I nigdy się nie zdarza, żeby naruszali bardzo poważnie przepisy o ochronie danych osobowych nie? Nigdy nie da się przeczytać danych z dowodu, bo panowie nie są nauczeni jak je chronić? ;) Pozostaje czekać kiedy ktoś weźmie kredyt na dane ujawnione przez wielce kompetentnych pracowników Renomy.

        • 2 16

    • (1)

      Prawdę mówi ci ludzie nie mają poziomu

      • 15 59

      • Kup bilet - wtedy Panowie są naprawdę mili, uprzejmi i kulturalni - sprawdziłem.

        • 43 6

    • kupuj bilet

      • 40 1

    • trol już sie obudzil !!!

      Mamy Nowy Rok, daj se chłopie na luz

      • 31 4

    • Ja mam pyszną poradę

      Skasuj bilet niezwłocznie po wejściu do pojazdu

      • 135 11

  • Już szanuję (8)

    Po raz pierwszy od długiego czasu autobus (nowego przewoźnika) przyjechał na mój przystanek na czas!!!
    I autobusy są nowe do tamtych strach było wejść i się czegoś złapać, bo odpadało.
    PS: Kierowca z GAIT cham, bo jedzie zaraz za nami, i już chyba ze trzy razy trąbi na nowego

    • 93 50

    • ...

      Trabi , ponieważ nowy kierowca pewnie popełnia błędy jakich ty nie widzisz. Są pewne utarte zachowania , dot. Sposobu zatrzymania i miejsca . Często pasażer tego nie widzi ale gdy kierowcy nie przestrzegają tych zasad robi się młyn ...

      • 2 0

    • Trąbi, bo nie może wjechać na przystanek. (1)

      Autobus przed nim powinien dojechać do końca zatoki, a nie stawać na środku.

      • 47 7

      • jak już się zatrzymał i otworzył drzwi to trąbienie raczej nie pomoże

        ale złośliwe wąsate głąby z zapyziałych neoplanów tego nie ogarniają. Najlepiej, jak by wszyscy zatrzymywali się 100 m za przystankiem, a pasażerowie mają gonić autobus i tłoczyć się ostatnimi drzwiami.

        • 3 1

    • (1)

      haha tylko że kierowca który cię wiezie jest z łapanki i tyra za 13,50 za godzinę autobusy może i nowe bo być musiały ale na czym innym zaoszczędzono i głupek adamowicz się cieszy

      • 14 5

      • 15 netto miaalob byc przeciez...

        kkk

        • 4 3

    • To niesamowite

      bo na 143 wczoraj większość kursów opóźniona mimo święta. Kierowca jechał jakby mu się nigdzie nie spieszyło do tego jedne drzwi w pojeździe nie działały. Żenada ten nowy przewoźnik. Najlepiej było jak wywalili Warbus i zaczął jeździć PKS Gdańsk. Tam najlepsi kierowcy byli i autobusy też były całkiem fajne.

      • 14 26

    • Bo są święta jeszcze

      • 17 0

    • trąbi bo autobus się pali

      ratuj się kto morze i nie może

      • 0 22

  • Język polski to podstawa! (4)

    "Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami)." To powinna być podstawa. W Polsce obowiązującym językiem urzędowym jest język polski i nie muszę się silić na zrozumienie jakichś wschodnich pracowników. Jeśli chcą u nas (legalnie) pracować, niech się nauczą naszego języka!

    • 14 8

    • naszego tzn wolackiego

      wolacki to jezyk gowniakow. niech sie gowniaki naucza jezykow europejskich lepiej.

      • 0 0

    • jesteś gorszy/gorsza od Norwegów ;P (2)

      w Norwegii jest mnóstwo kierowców z Polski i niekoniecznie znają perfekt norweski, nawet po kilku latach pracy
      tylko, że tam pasażerowie nie robią problemów - pewnie dlatego, że nie mają kompleksów

      • 10 3

      • Phi :-P

        Przecież nie musi biegle operować językiem technicznym, ale musi być komunikatywny w zrozumiałym stopniu.

        • 2 0

      • umiesz czytać?

        co innego znać perfekt język, a co innego nie potrafić podstawowych znaczeń. Wchodzę do sklepu i nikt mnie nie rozumie. Co robię? wychodzę i nigdy tam nie wracam

        • 4 2

  • Niedługo w Gdańsku bedzie jak w pruszczu i rotmance sami prytwatni przewoznicy

    • 2 1

  • BEZEDURA (2)

    " Komunikaty na zewnątrz pojazdu wzorem Warszawy i Krakowa..." w tych miastach również nie ma sprzedaży biletów przez prowadzącego . Mają po kilkaset automatów i mogli zrezygnować z tej formy sprzedaży . A Gdańsk ? 65 z czego ostatnie 15 stale szwankują . XIX wiek w tym naszym mieście . Komunikacyjnie Gdańsk stoi w miejscu czyli cofa się . Prowincja nic więcej . Jeszcze zaczną zatrudniać Ukraińców i będzie komplet.

    • 21 5

    • To co ma powiedzieć Gdynia? Bez biletomatów i to z karnetami u kierowcy.

      Sto lat za murzynami. Bangladesz.

      • 2 0

    • X

      W Szczecińskich tramwajach typu Konstal 105Na i podobne mają zapowiedzi zewnętrzne jak i wewnętrzne a do tego biletomaty.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane