• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Super nowe autobusy..... (4)

    .... a po 2 miesiącach syf kiła i mogiła do czego sie nie dotkniesz to brudne i lepiące się - sprzątanie autobusy 20 sekund miotłą po ziemi i gotowe .

    • 31 9

    • W ZKM Gdynia (2)

      wszystko czyste i pachnace :) Nawet w starych autobusach.

      • 2 14

      • (1)

        ZKM Gdynia nie ma autobusów mają je spółki komunalne które mają pełne zaplecze serwisowe i higieniczne prywaciarze nie mają swoich baz tylko stają na wynajętych parkingach

        • 3 0

        • Tylko Irex tak ma, ale u nich też syfu nie ma. Zkm Gdynia jest bardziej wymagający niż ZTM Gdańsk. Nawet Warbus na Gdyńskich liniach sobie nie pozwalał na taką fuszerkę jak w Gdańsku.

          • 4 1

    • Opisujesz sytuacje z GAiT bo tam właśnie się tak robi

      • 3 2

  • (4)

    Niech mi ktos powie po co w Gdansku sa dwie spolki:

    GAiT
    ZTM

    Po opiniach widac, ze transport i tak kuleje...

    • 50 16

    • ZTM nie jest spółką

      a organem miasta wyznaczonym do wyznaczania linii, emisji biletów, informowania pasażerów na www i tablicach w mieście.

      GAiT ma tylko jeździć, i robić to jak najlepiej.

      • 22 1

    • w Gdyni są 3 plus ZKM

      czy ktoś w Gdyni z tego powodu płacze?
      a spółki są 2 autobusowe i 1 trajtkowa

      • 9 2

    • Ztm organizator A gait wykonawca

      • 9 2

    • Jak gdybyś był trochę rozgarniety i nie pisał bzdur to byś wiedział że gait to jest przewoźnik a ztm to jest organizator. W każdym większym mieście jest rozdzielenie od siebie funkcji organizatora od wyykonowcy

      • 3 0

  • Przydało by się te 14 krótkich busów wymienić na przegubowe :P

    • 15 5

  • Kierowcy powinni znać j.polski w stopniu średniozaawansowanym? (3)

    a może tak prościej będzie zatrudniać POLAKÓW za godziwą stawkę

    • 46 16

    • To jak wtedy

      wygrać przetarg ? Na czymś / kimś / trzeba zaoszczędzić !

      • 18 1

    • Polacy (1)

      Ale tam pracują właśnie Polacy!

      • 9 3

      • pracują tam polscy emeryci

        • 4 2

  • jechalam wlasnie takim (5)

    calkiem przyjemnie, wszystko czytelne mogliby tylko zwiekszyc ilosc kursow 174

    • 19 4

    • Kolbudy zapłacą, to będzie częściej (4)

      Wnioski do Grombali kierować. Tak samo wnioski do Żukowa o przedłużenie do Sulmina.

      • 19 0

      • (3)

        Wnioski lecą ciągle, tak samo o zapętlenie linii o całą miejscowość, tylko ztm wymyśla śmieszne powody przeciw typu: "skręt jest za wąski na autobus". Szkoda tylko, że gdy główna droga była remontowana to jakoś autobus normalnie tam przejeżdżał ;)

        • 3 1

        • jak przejeżdżał, to od razu w ZTM (2)

          telefony się urywały, czemu im coś pod oknem jeździ

          • 6 0

          • (1)

            Pracujesz na telefonach w ztm, że takie rzeczy wiesz? Jeden autobus na godzinę nic nie zmieni, bo i tak kurierzy GKA omijający 7 za....lają co 5 min, a połowa mieszkańców nie będzie musiała 15 min czy więcej w zimie iść na pętlę i na nich uważać bo chodnika nie ma...

            • 2 2

            • Pamiętaj, że jak dostaniesz autobus na Sarniej

              to zabierzesz go Jagodowej i Lubowidzkiej. A jakieś miliony bądź co bądź w Otominie nie mieszkają.

              • 3 0

  • A kiedy do Straszyna? (12)

    A kiedy bedzie linia do straszyna?Kurde do pruszcza jada a do nas nie.Dziwna sytuacja.

    • 17 10

    • Miasto Pruszcz się dorzuca, Gmina Pruszcz nie :)

      • 24 0

    • Straszyn to już inna galatyka (7)

      A tak na poważnie to jest to zadziwiające, że tak blisko Gdańska, a nie może być skomunikowany po ludzku i dla ludzi

      • 9 0

      • Bo wójtowa ma układ z Gryfem (6)

        i w tej samej cenie, w jakiej uzyskałaby komunikację miejską do Borkowa, Straszyna i Rotmanki, woli płacić za komunikację niezintegrowaną z niczym

        • 17 2

        • Gryf tańszy (5)

          Cena za wozokilometr jest tańsza z Gryfu i to dużo tańsza. I patrząc na gminę jako całość to ZTM musiałby przejąć komunikację w całej gminie, czyli również autobusy np do Jagatowa ponieważ mieszkańcy mogliby mieć uzasadnione pretensje o faworyzowanie jednej wioski.

          • 4 2

          • tyle, że gmina płaci za 12 km z Rotmanki do centrum Gdańska (4)

            zamiast za 1 km do granicy Pruszcza.

            A pretensje? Od czegoś trzeba cywilizowanie przedmieść zacząć, jakoś 112 Bogatkę obsługuje a nikt na Radzie Gminy tamtejszego sołtysa nie linczuje.

            • 7 1

            • Nie (3)

              A tu już musiałby zgodzić się Pruszcz na taką opcję. Mieszkańcy miasta nie chcą dopłacać do komunikacji gminy. A zwłaszcza po ostatnie sytuacji z cmentarzem gdzie gmina powiedziała, że nie chce zwiększania nowego cmentarza.

              • 5 0

              • Pruszcz i tak płaci za jazdę do Ronda Bursztynowego, (2)

                więc nie o to chodzi.

                • 2 0

              • Prawda (1)

                Rondo bursztynowe należy do miasta Pruszcz. Zrobienie linii, która jechała by jeszcze dalej spowodowałaby duże protesty mieszkańców południowego Pruszcza.

                • 2 1

              • jak byłaby nowa linia

                - jakieś 25 czy coś - protestów by nie było

                • 0 1

    • Kase dadzą to będzie autobus do Straszyna.

      Było by to możliwe, tyle, że Gdańsk słusznie nie chce opłacać kursów poza granicami, do tego są porozumienia międzygminne aby się dokładać do interesu... Jeżeli Gmina Pruszcz się dołoży to wtedy autobus by się pewnie znalazł ... Trzeba gadać z gminą, prezydentami wójtami etc... w końcu się zmęczą i dadzą kasę...

      • 3 1

    • Straszyn (1)

      Pytanie dawaj do Pruszcza a nie to gait. Ztm nic do tego nie ma. Jak zapłaci Pruszcz to autobus pojedzie to straszna. Kiedyś jeździł tam 176 ale Pruszcz zrezygnował z finansowania i zlikwidowali to linie

      • 0 2

      • Chynowie i Kostkowo

        Ciekawe kto dopłaca do takiego tworu jak autobus linia 686 w PKS Wejherowo: autobus jeździ w kółko przez cały dzień jak taksówka za 0,50 groszy za przejazd znikąd donikąd. To jest dopiero parodia. :D Tam się przeprowadźcie. Tylko kto na to pozwala (i na jak długo)? :)

        • 2 0

  • No to autobusy 171 z wieszakami na większą (niż 1) liczbą rowerów -
    poszły się oficjalnie dobrozmieniać

    Cd. promocji samochodów. Spacerową lepiej usunąć z mapy,
    przynajmniej niektórzy nowsi będą unikać tego korka.

    • 7 8

  • autobusy ciagle sie spozniaja dlatego lepiej pedalowac.

    O wiele zdrowiej i szybciej. Nie stoisz w korku tylko myk i jestes u celu. Powinno byc coraz wiecej sciezek rowerowych a nie tych kopcących smogiem potworow.

    • 7 17

  • hahahaha... (1)

    a wielkomieszczańskie Państwo niech się klekocze tramwajami z niemieckiego szrota. Super info w nowym roku.

    • 13 7

    • X

      Te autobusy są z Turcji

      • 2 2

  • Jasień PKM (2)

    Może łaskawie ktoś by postanowił skomunikowac 155 z PKM?

    • 18 1

    • Przecież jezdzi az do PKM linia 155 z lostowic (1)

      • 3 4

      • I zawsze tak że z PKMką nie zdążysz

        Bo albo 155 przejeżdża minutę po odjeździe PKM albo 155 wyjeżdża z przystanku jak na stację właśnie wjeżdża kolejka.....

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane