Fakty i opinie

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Najnowszy artukuł na ten temat

30 listopada skończą się korki w Chyloni

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. graf. trojmiasto.pl

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

tak, oba 26%
tak, ale tylko ten w Śródmieściu 7%
tak, ale tylko ten na Wielkopolskiej 26%
nie, żaden nie jest potrzebny 41%
zakończona Łącznie głosów: 4723
Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. graf. trojmiasto.pl
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • (14)

    O do stu tysięcy beczek stęchłego rumu...a już myślałem że to przystanek Gdynia Obłuże..

    • 261 16

    • Przystanek na nieistniejącej trasie? (3)

      • 8 17

      • Tak bo płacą mi od komentarza.

        • 14 3

      • Kolej nie jest szubka a jeszcze ma byc moze tak gęsto od przystanków

        jak od przejść dla pieszych

        • 15 1

      • właśnie trasa istnieje

        tylko na przystanki się nie godzą. Chcą je zbudować obok już istniejących, zeby zwolnić szybką kolej miejską. Polska w pigułce!

        • 10 0

    • Dokładnie w pierwszej kolejności linia do Obłuża (1)

      • 33 0

      • brednie

        pierwsza ma być linia SKM na witomino z pętlą zwrotną

        • 0 0

    • (1)

      Skończcie z tym obłużem
      Tam sama patola mieszka

      • 7 36

      • ta linia na północ powinna być rozgalęziona
        przystankiem końcowym jednej nitki powinien być oksywie port
        końcem drugiej port lotniczy

        oczywiscie drugą budować tylko pod warunkiem, że z tego
        ich portu cokolwiek wyjdzie, a nie na zapas

        tak, brak alternatywy dla samochodw i jednej jedynej kwiatkostrady
        to skandal, ale i skandalem jest brak skm do Pruszcza, który jest jej współwłaścicielem

        juź Nowy Port wam blachosmierdziele odpuszczę, bo nie przekonam klinicznie uzależnionych

        • 0 0

    • Nie beczek śledzia?

      • 2 1

    • SKM na północ? (3)

      Po co SKM miałaby specjalnie jeździć na Północ? Dalej już nic nie ma, a wymagałby to dużego nakładu taborowego

      • 1 12

      • (1)

        przeciez tam cztery dzielnice sa, odetchnelaby estakada, morska i inne ulice

        • 8 0

        • nikt by tym nie jeżdził

          tą linię zlikwidowano - właśnie z powodu absolutnego braku obsadzenia pasażerami

          • 0 1

      • Głupi czy tylko udajesz? 4 dzielnice, z dnia na dzień powstające osiedla za Szperkiem, ta okolica aż się prosi o przystanek SKM. Zwłaszcza, że infrastruktura w praktyce już jest. Jest elegancki tor od rozgałęzienia za przystankiem Gdynia Stocznia, zawraca za elektrociepłownią i ciągnie się do Portu Wojennego. I wystarczyłoby puścić tam składy rano i po południu. Na 100% skorzystałoby mnóstwo mieszkańców i pracowników Portu Wojennego, stoczni MW, bazy trałowców i studentów AMW.

        • 1 0

    • 100 tys beczek rumu zmarnowanych

      Po prostu koszmar

      • 0 0

  • (32)

    O ile te przystanki wydłużą podróż do Gdańska?

    • 251 23

    • (6)

      Pewnie kilka minut, jednak to może być kilka minut, które spowoduje że część ludzi zrezygnuje z SKM. Ja między Gdynią a Gdańskiem wolę o ile przypasuje jeździć Regio z uwagi właśnie na mniejszą liczbę przystanków, a co za tym idzie czas. Osobiście już mi się dłużyła podróż w tej relacji i jakbym musiał jeszcze dwa stopy zaliczyć, to już autem w korku będzie szybciej. No i pytanie czy te przystanki biorąc pod uwagę ofertę ZKM jadąca równolegle do torów kolejowych są potrzebne?

      • 58 7

      • Kilka minut to minimum.. Jeżdżę do pracy codziennie z Wejherowa do Politechniki, póki co wszystko mnie zachęca by rzucić SKM i kupić samochód. Nic się nie polepsza, znowu podwyższyli ceny.. super wspólny bilet z REGIO to dla mnie co miesiąc dodatkowy wydatek 20zł, bo REGIO nie zatrzymuje się na stacjach na których wsiadam i wysiadam. Jeszcze tylko brakuje by wydłużyli mi czas podróży.

        • 32 4

      • Ja znowu jadąc z Karwin do Gdańska wybieram samochód (4)

        bo nie mam przystanku przy Wielkopolskiej

        • 27 9

        • z Karwin do Gdańska to na SKM jedzie się do Sopotu 181 (3)

          Kolejny co udaje , że gdzieś mieszka byle się wypowiedzieć

          • 16 19

          • tak, zakorkowaną sopocką (2)

            • 16 1

            • jak się jedzie do szkoły na 8 to wszędzie nie jest łatwo (1)

              • 2 4

              • za to jak się jedzie na 8 do pracy to jest super łatwo

                • 7 0

    • Daniov p. (5)

      O chwilę. Kolejka musi wychamować, postój trwa ok. 2-3 minuty i do przodu. Jaki problem?

      • 3 18

      • tak problem dla kogo to ma być?

        • 10 2

      • Żart (2)

        Na tak krótkich odcinkach między przystankami nie rozpędzi się do prędkości przelotowej. Będzie sunąć +/- 40 km/h a ty będziesz kląć, że się wlecze Ostatecznie strata wyjdzie nie 2, a 7 może nawet 10 minut na każdym dodatkowym przystanku..

        • 18 4

        • w praktyce widać to w relacji Gdańsk - Stocznia (1)

          • 11 0

          • a tam jest

            kilometr.
            Dziwne ale prawdziwe.

            • 2 0

      • wychamować?

        Hamuj hamuj

        • 1 0

    • A po co jechać do Gdańska? (5)

      Pytam, bo jestem ciekawy.

      • 14 9

      • (2)

        Do pracy? By zobaczyć miasto,które się rozwija? By samymi się przekonać że Gdynia to skansen lat 90tych?

        • 18 8

        • W Gdańsku już czuć jakieś dziwne aromaty. (1)

          Południowo - zachodnie dzielnice Gdańska często przypominają skansen aromatyczno - klimatyczno - zdrowotny, oraz gdzie się znajdują.

          • 5 5

          • Z ekodoliny czuć za to powiew świeżości, tak jak gdy przeładowują śrutę w gdyńskim porcie.

            • 5 0

      • Bo najlepszą opcją w Gdyni to kupić bilet do Gdańska (1)

        • 14 7

        • radzę kupić bilet na żoliborz

          i jazda ...

          • 0 0

    • Daniov p. (3)

      Kolejka to nie taxi, więcej o 2 przystanki to nie tragedia. Jeśli częstotliwość kursowania zostanie dostosowana do wzrastających potrzeb korzystania publicznego z tego rodzaju transportu, to przedłżenię czasu przejazdu o 3-5 minut, nie jest problemem znaczącym. Przeważa korzyść łatwiejszego dotarcia do przystanku, który jest bliżej.

      • 6 18

      • dla ilu osób ?i czemu koszta obsługi tego płacić mają wszyscy ? samo zbudowanie to pewnie

        Wyrwą z dofinansowania z UE

        • 6 5

      • kolejka to równieź ine jest tramwaj

        żeby na każdym skrzyżowaniu się zatrzymywać

        • 11 0

      • Metro

        Problemem nie jest liczba przystanków tylko tabor skm nie przystosowany do ruchu miejskiego. Np kolej miejska w Oslo ma bardzo dużo przystanków. Co zachęca do korzystania bo przystanek jest do kilkuset metrów piechota od domu

        • 1 0

    • o 2 minuty

      • 2 10

    • Śródmieście to jest bzdura i spowalniacz (5)

      ale Wielkopolska absolutnie nie - to jest akurat przystanek, który będąc węzłem przesiadkowym skróci tysiącom ludzi codzienne podróże. Bo przecież nie chodzi tylko o garstkę mieszkańców okolicy ale osoby zjeżdżające autobusami z Karwin i Dąbrowy, które obecnie muszą dwa przystanki dalej jechać żeby wzdłuż torów cofać się do Redłowa. Oczywiście żeby innym nie wydłużać powinno się coś w zamian zlikwidować, np. Gdynia Leszczynki, Sopot Wyścigi i obowiązkowo Gdańsk Stocznia - to są 3 przystanki nie pełniące żadnej roli przesiadkowej i mające zawsze mało pasażerów, do tego bardzo bliskie innych przystanków. Wszystkie powinny być natychmiast zlikwidowane właśnie żeby przyspieszyć pociągi. Pociąg to nie tramwaj.

      • 17 8

      • Ja z kolei nie widziałam, żeby było duże obłożenie w Orlowie (1)

        Przez rok gdy dojeżdżałam do pracy w mordorze na Przymorzu, na przystanku orlowskim wsiadało /wysiadali niewiele osób.

        • 14 1

        • jak zamiast Klif-a postawią apartamenty dla nowobogackich z warszawki

          to już nikt nie będzie z tej stacji korzystał

          • 8 2

      • To może przerobić skm (1)

        Na taki szybki tramwaj jak w Poznaniu

        • 0 1

        • tjaaa na tramwaj konny

          i galopem ... icha cha

          • 0 0

      • Gdańsk stocznia? Puknij sie w dzban

        • 0 0

    • która to podróż już jest za długa

      żenująco długa

      • 0 0

    • nie rozumiem tego podejścia - jeszcze więcej budować przystanków gdzie ich wcale nie brakuje (by pociąg zatrzymywał się nie co dwie minuty, a co minutę??), temat na siłę wraca co chwilę od kilku lat, mimo że ludzie wyraźnie sygnalizują, że nie potrzebują tych przystanków. Komu tak naprawdę zależy na tych przystankach? Bo nie pasażerom .. Może lepiej jest zainwestować pieniądze w rozbudowę kolejki na dzielnice gdzie jest rzeczywiście potrzeba, a nie sztucznie wydłużać ludziom czas jazdy dodając kolejne przystanki

      • 0 0

  • Dzieje się (1)

    Wszystko na mój koszt

    • 65 20

    • Ja bym wolała remont istniejących przystanków. Jakoś nie słychać o przetargach np. na Grabówek!

      • 0 0

  • Nie ten przystanek nie jest potrzebny (16)

    • 189 49

    • Powiedzialbym, że jest tak średnio potrzebny. (14)

      Z pewnością częsciowo korzystny z punktu widzenia osób jadących autobusem z Karwin. Zaoszczędzają w ten sposób 3-4min pod warunkiem, że przystanek autobusowy byłby w pobliżu nowej stacji SKM.

      Jeśli chodzi o przystanek w Śródmieściu, to dobry pomysł. Po raz kolejny oszczędność kilku minut dla osób, które zmierzają na ulicę Śląska lub gdzieś w okolice połowy Świętojańskiej.

      Minus z perspektywy jadących na trasie Wejherowo/Gdynia - Gdańsk/Sopot. Dwa przystanki to wydłużenie przejazdu o 3-4min. W zasadzie do zaakceptowania. Pytanie ilu jeżdzących na tej trasie skorzystałoby z tych nowych przystanków zamiast tych istniejących.

      Z dwojga złęgo lepiej by powstały oba jednocześnie niż tylko jeden (obojętnie który).

      • 7 21

      • Stacja przy Wielkopolskiej miałaby większy ruch od Redłowa i Orłowa (10)

        cały Mały/Wielki Kack, Fikakowo, Karwiny, Dąbrowa oraz część Orłowa by się na niego przesiadły, możliwe, że również z Wiczlina byłoby szybciej przejechać Wielkopolską.

        • 26 9

        • bzdury wypisujesz do Sopotu 181 jest szybciej i taniej (2)

          • 4 14

          • chyba sobie jaja robisz

            • 5 4

          • do sopotu to tylko turyści jeżdżą i to też tylko w sezonie

            • 4 1

        • halo tu ziemia, my wysiadamy przy Klifie i wsiadamy w Orłowie do skm

          • 1 2

        • (3)

          Dokładnie. Zamiast stacji w Redłowie i Orłowie wystarczy zrobić jeden przy Wielkopolskiej - tam będzie większy ruch i olzaoszczędzony czas przejazdu kolei (zamoast 2 przystanków - jeden).

          • 4 5

          • po tej wypowiedzi jest argument by jednak cofnąć prawa wyborcze kobietom (1)

            • 2 0

            • Spadaj półgłówku.

              • 0 0

          • Never. Redłowo obsługuję Gdynię Arenę i biurowce, Orłowo sporą dzielnicę.

            • 0 0

        • większy ruch od Redłowa? chyba ci się dzielnice pomyliły (1)

          codziennie tabuny zasuwają do biurowców na Łużyckiej. kawałek dalej powstają nowe biurowce przy stadionie Arki. Gdzie wielkopolskiej czy śródmieściu do tej masy ludzi?

          • 0 0

          • przy stadionie Arki powstał tylko Lighthouse Gdynia, a to przecież żaden biurowiec...

            • 0 0

      • Tak

        Jest potrzebny... Jak świni siodło

        • 6 2

      • widać nie kojarzysz jeszcze czegoś takeiego jak skorelowane połączenia. to nei jest kwestia 2-3 min opóźnienia, tylko 10-15

        • 0 0

      • Wydawać setki milionów, zeby ktoś 3-4 minuty zaoszczędził??? Bogaty kraj!!!

        • 0 0

    • No to się wypowiedziałeś.

      Zero argumentów i nawet nie wiadomo o którym mowa. O tym że przystanek Wielkopolska jest potrzebny wie każdy kto z Gdańska jadąc przesiada się na autobus w Redłowie w kierunku Karwin lub Dąbrowy: wysiada z pociągu i cofa się autobusem do miejsca z którego przyjechał. W szczycie to jest minimum 5 minut, czasem dłużej. Jechanie 181 przez Sopot jest dobre tylko w stronę Gdańska, wracając zawsze jest wolniej niż przez Redłowo bo są korki. Co innego śródmieście gdzie przystanek bez żadnych przesiadek na komunikację autobusową służyłby co najwyżej sąsiednim kilku biurowcom a to jest akurat bzdura.

      • 6 2

  • (4)

    Przystanek Orłowo a raczej to co zostało ze Stacji Kolejowej w Orłowie jest mało uczęszczany i przy Wielkopolskiej byloby ok tylko gdzie w sensie w ktorym miejscu i jak gleboka przebudowa okolicy nas czeka :D

    • 101 14

    • (1)

      Pomosty rownolegle do istniejacych torow na wiadukcie, wejscie schodami z czterech koncow plus dwie windy. Obsluga logistyczna i biletowa - na ziemi

      • 14 0

      • a gdzie beda zatrzymywac sie autobusy, trolejbusy i samochody?

        • 4 0

    • Nie zgodzę się, że jest mało uczęszczany. Jeżdżę codziennie i rano zgodzę się nie ma dużo ludzi, ale popoludniiu jest już ich sporo. Bynajmniej mówię o kursach między 14 a 15 bo w tych godzinach jeżdżę do pracy.

      • 10 5

    • to możę taniej jest dociągnąć sensowną komunikację miejską do przystanku w Orłowie, niż tworzyć przeszkodę w postaci przystanku

      • 2 0

  • Wraz z studium proponuję zmianę nazwy (4)

    Na Powolną Kolej Miejską

    • 196 17

    • Powoli tylko w Gdyni

      Dalej to już pójdzie. Wwo bardzo się ucieszy ;)

      • 4 5

    • Wyjątkowo samolubne,obrzydliwe.

      • 0 8

    • PKM już jest

      • 7 1

    • Wystarczy zlikwidować przystanki mało uczęszczane

      np Orłowo zastąpić tym na Wielkopolskiej to różnicy nie będzie. Śródmieście to faktycznie bez sensu bo to jest jakieś 8 minut spacerem od Głównej.

      • 10 3

  • W tempie gdynskim odpowiedz tak oznacza

    Realizację po roku 3000
    Za to na analizach ktos znajomy zarobi juz teraz

    • 103 11

  • Potrzebny?

    Jak psu piąta noga.

    • 146 33

  • (10)

    Co za bzdura. Może co 100 metrów niech będzie przystanek.

    W imię skrócenia komuś drogi o 500 metrów wydłuży się czas przejazdu z Gdyni do Sopotu i Gdańska o 5 minut (jeśli powstaną oba przystanki).

    • 210 24

    • (7)

      Wiesz jaka jest odległość między Redłowem a Orłowem? To się doucz. To nie jest skracanie o 500 metrów.

      • 10 18

      • dla ilu ludzi ma to być ? (1)

        Karwiny Dąbrowa jadą 181 do Sopotu na jak mają dotrzeć do Gdańska

        • 2 3

        • Tak w stronę Gdańska 181 super.

          Ale wracając nikt nie przesiada się w Sopocie bo na Sopockiej utknie w korku. Po południu w szczycie każdy się w Redłowie przesiada.

          • 4 0

      • (4)

        ale Redłowo ma już swój przystanek. Tym samym faktycznie odległość między przystankami będzie niewielka. Czy to ma spowolnić SKM czy też Gdynia myśli o tramwaju podmiejskim?

        • 7 1

        • (3)

          Wystarczy Orłowo lub Redłowo (stację) przesunąć na Wielkopolską z powrotem, bo kiedyś już tam była stacja i niepotrzebnie ją zlikwidowali. Gdynia się rozwinęła właśnie w tym kierunku i tu na Wielkopolskiej ruch byłby większy, niż w Redłowie i Orłowie razem wziętych. Nowa lokalizacja z pewnością przekonałaby niektórych, którzy obecnie nie jeżdżą SKM właśnie dlatego, że traci się dużo czasu na dojazd do/z Redłowa bądź Orłowa.

          • 3 0

          • (2)

            w Redłowie masz biurowce, dużo ludzi tam wysiada, za to w Orłowie nie ma nic poza Klifem.

            • 2 0

            • szkoly i milosnicy plazy i mola

              • 0 0

            • orłowo to nie tylko stacja skm, także dalekobieżna, przesiadkowa
              stacja nie do usunięcia, juź prędzej redłowo dałoby się sunąć, jak już

              skm prędzej zrobi nową stację, niź porządną rampę do targania rowerów i wózków, bo ile moźna nakraść na zwykłych dechach, za to na windzie i na stacji, to niejedną brzydką córkę moźna by wyposażyć i wypchnąć za mąź za "tureckiego biznesmena"

              • 0 0

    • Kup sobie helikopter i się od tego od normalnych ludzi,samolubie jeden.

      • 0 11

    • W czasach PRL jeżdziły kolejki 800 volt ( modrak ).

      Obecne są na 3000 volt, ale są znacznie wolniejsze. Z Gdańska do Wejherowa modrak jechał 70 minut. Jak zrobią te przystanki, to w czasie 70 minut dojedzie się do Chyloni. Zamiast przyśpieszać, zwalniamy.

      • 5 0

  • Gdynia Wielkopolska mogłaby powstać ale gdynia Śródmieście Niepotrzebnie (4)

    • 143 34

    • gdynia wielkopolska może nie być złym pomysłem

      pod warunkiem likwidacji gdyni orłowa, do którego nie ma ani jak dojść ani dojechać.

      Ale naćkanie przystanków co krok nie ma sensu. Będzie tak jak w gdańsku, gdzie ledwo skm ruszy z oliwy to musi hamować na przymorzu, albo gdzie przód PKM stoi w rębiechowie a tył w porcie lotniczym

      • 11 2

    • Orłowo do likwidacji

      jak powstanie Wielkopolska, później jeszcze zburzą Klif, to stacja przestanie mieć rację bytu

      • 17 3

    • Żaden nie jest potrzebny. (1)

      Może co 100 metrów niech zrobią perony...
      Proponuję jeszcze 3 stacje między Orłowem i Kamiennym Potokiem i obowiązkowo pod estakada między Grabówkiem i Leszczynkami i koniecznie winda z peronu na estakade. Pociągi mogą z Gdyni do Gdańska jechać 2 godziny. Nikomu się nie spieszy.

      • 6 0

      • Ludziom tylko na dobre wyjdzie jak troche pochodza, a nie tylko szanowne cztery litery wozic

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.