• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Michał Brancewicz
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • Ciekawe jakim kolorem farby Łucyk chce namalować te przystanki

    • 5 3

  • (2)

    Nie jest potrzebny, mało kto wysiada nawet na przystanku Zwycięstwa Wielkopolska. Większość samochodami dojeżdża do swoich domów oddalonych od głównego skrzyżowania

    • 16 21

    • To może zastanów się dlaczego tak jest? (1)

      • 3 1

      • pewnie dlatego , że nie mam SKM pod domem i do autobusu muszę dojść te 400 metrów

        Naprawdę dobrze mi z tym ;)
        Mam dobrze skomunikowaną dzielnice ale rozumie Oksywie , Obłuże czy Kosakowo tam jest potrzeba

        • 2 0

  • Ten przystanek bédzie mial

    • 1 0

  • Dopóki nie wprowadzą składów z odpowiednio wysokim przyspieszeniem i sprawnym hamowaniem, to to nie ma sensu. Problem w tym, że nawet nowe Newagi, które kupują nie nadają się do obsługi tej linii, bo zbyt wolno przyspieszają, mają zbyt mało drzwi etc. SKM powinno być linią stricte miejską, a nie ni to miejską, ni regionalną.

    • 9 0

  • Głupota (4)

    Te dodatkowe przystanki są niepotrzebne. Równie dobrze można by budować co 100 m... Tylko po co? To ma być szybka kolej (pod)miejska, a nie powolna kolej w jednym mieście. Proponuję lepiej skomunikować i zadbać o infrastrukturę dojazdową do już istniejących przystanków, a nie budować nowe. Lepiej kasę przeznaczyć na budowę nowych albo odbudowę starych linii, niż budować nie-wiadomo-po-co.

    • 19 6

    • i**otyczne,samolubne argumenty. (3)

      • 0 5

      • samolubne to są twoje wydać kasę , zwiększyć czas przejazdu nie wiadomo dla kogo (2)

        • 1 2

        • Dla mieszkanców tej strony Orlowa,Małego i Dużego Kacku,Karwin,Fikakowa, (1)

          To co?
          Za mało ludzi tam mieszka?
          Ja tam nie mieszkam,a więc bezpośrednio mnie to nie dotyczy mądralo.

          • 0 0

          • a ja mieszkam , jak do Gdańska to jadę do Sopotu , a jak w drugą stronę to K albo X

            Gdyby był wspólny bilet na Pkm to fajnie gdyby kursowała do Chyloni

            • 0 0

  • Bez sensu (1)

    Pociągi skm i tak mają problemy z punktualnością i są ciągle przepełnione...

    • 16 2

    • Jaki związek?

      • 0 1

  • I po co tak się gotować? Ten przystanek

    nigdy nie powstanie. Naprawdę nigdy. Wszystko sprowadza się do tego "studium wykonalności". Za sowite wynagrodzenie dojdą do wniosku, że przystanek nie powinien powstać i koniec sprawy.

    • 18 0

  • To ma być szybka kolej a nie jakiś żółw jadący parę godzin i 100 przystanków! (1)

    • 16 1

    • przy torach jest komunikacja miejska(autobusy, trolejbusy) , SKM to nie transport pod drzwi

      • 3 2

  • A gdzie autobus- trolejbus (3)

    Analiza powinna od razu wskazywać miejsce przystanków autobusowych. Bez tego ten przystanek niema sensu. A z miejscem może być problem. Ten przystanek mógłby dac oszczędność około 10 minut dla pasażerów z Karwin.

    • 10 4

    • Nic nie da , 181 i jestem na SKM w Sopocie (2)

      • 0 2

      • (1)

        Dobra porada dla jadacych w kierunku Wejherowa :)

        • 0 0

        • do Redłowa z Orłowa (Wielkopolska ) 4 minuty km

          Weź przestań jest kasa na kolej do wydania to kombinują.Lepiej już faktycznie do Kosakowa pociągnąć tyle że samorządy zadłużenie mają takie , że się nie da

          • 1 0

  • Oba są niepotrzebne. (2)

    Złe został zaprojektowany i wykonany przystanek PKM . Powinny być dwa przystanki : Pierwszy przy Malokackiej i drugi Gdynia Wzgórze jako punkt przesiadkowy. Ten który jest obecnie nic nie rozwiązuje.

    • 20 6

    • Będzie Śródmieście przesiadkowym, (1)

      więc o co kam....

      • 0 4

      • to żeby to zrobić to trzeba następnego przystanku , trochę chore

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane