• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Te 26k wygląda jak betonowy prefabrykat :)

    • 1 0

  • Progi

    Przecież taki rodzaj progu już jest zastosowany w Gdańsku na ul. Browarnej i Zamkowej.

    • 1 1

  • Nie bardzo rozumiem...

    tego uporu, żeby kierowca nie ominął progów wyspowych sąsiednim pasem. Bo przecież żeby to zrobić, musi zredukować prędkość do tej wymaganej, a więc cel zostaje osiągnięty. Tylko właściciele warsztatów nie osiągną kolejnej naprawy u kolejnego klienta? Bo mam wrażenie, że taki jest główny cel większości takich progów. Kto ma wątpliwości, niech się przejedzie z ul. Kartuskiej za obwodnicą do miejscowości Czaple ulicą Bysewską. Tam progi są co 50 metrów na odcinkach, gdzie nie ma żadnych domów. Jak ludzie omijali progi położone naprzemiennie (oczywiście wolno, bo droga dość wąska i nikt tam nie pędził) to dołożono dodatkowe - przed tymi naprzemiennymi i za. A żeby było weselej na koniec na odcinkach pozbawionych w ogóle zabudowań dołożono jeszcze dwa kołowe drogi i koło nich barierki, też po to, żeby nie dało się ominąć skrajem drogi. To jest skutek udziału właścicieli warsztatów i ich rodzin w samorządzie. Nic innego.

    • 4 2

  • Generalnie spoko (1)

    Tylko po jakimś czasie tego nie widać!
    Yes białe pasy się ścierają, a odblaski są rozjezdzone.
    Wtedy to jest masakra. Taką miałem ostatnio w Czechach...

    • 2 1

    • Jak sie jedzie zgodnie z ograniczeniem

      Żadnej masakry nie ma...

      • 2 0

  • Ja proponuję wszędzie walnąć progi zwalniające, zrobić sygnalizację tylko z czerwonym światłem, zabetonowac Gdańsk blokami ,biurami i czym tam jeszcze można i postawić więcej szlabanow A władza będzie szczęśliwa.

    • 2 0

  • Żal

    Po co dać pieniądze na biedne dzieci czy pomóc charytatywnie lepiej lać beton na drogi bezsensu

    • 2 1

  • Na Hausbrandta są od kilku lat (1)

    Na os.Słoneczna Morena progi takie (z kostki) są, tyle że w bezsensownych miejscach. Bo zamiast przed przejściami dla pieszych to są w połowie drogi między skrzyżowaniami. Ale sprawdzają się. Przy dużej prędkości można tłumikiem zahaczyć lub amortyzator zniszczyć.

    • 1 0

    • To nie to samo. Kluczowy tu jest kąt. Wielu się zdziwi...

      • 0 0

  • Saliny (1)

    A czy pomyśleli o tym że na osiedlach gdzie samochód musi przed progiem zwolnić potem rusza i wyrzuca z siebie dużo więcej spalin i ludzie którzy tam mieszkają mają przechlapane

    • 2 1

    • A co ich ochlapuje

      z tych wypuszczonych spalin?

      • 0 0

  • Większość progów montuje się wbrew treści rozporządzenia.

    GZDiZ jest zaś na tyle bezczelny, że potrafi na piśmie potwierdzić, że działa niezgodnie z prawem.
    Prokuratura nic sobie z tego nie robi.

    • 2 0

  • Oślepianie na progu

    Zauważyliście że auto przejeżdżające przez próg oślepia kierowce z naprzeciwka ? Cy ktoś to bada ?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane