- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (312 opinii)
- 2 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (118 opinii)
- 3 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (171 opinii)
- 4 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (160 opinii)
- 5 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (250 opinii)
- 6 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (16 opinii)
Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach
Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).
W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.
Dwie lokalizacje w Gdańsku
I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:
- na ul. Mickiewicza w pobliżu ul. Klonowicza i Placu Biskupa O'Rourke
- na ul. Spadochroniarzy w rejonie skrzyżowania z ul. Azymutalną
"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort
Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.
- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych
Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.
Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.
Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.
Progi zwalniające mają problem z trwałością
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-18 12:19
Na Spadochroniarzy? To chyba jakiś żart.
Przecież ta droga jest tak dziurawa, że nie da się jechać szybciej niż 50km/h.
Najpierw ją wyremontujcie. Tak samo jak Radiową i Radarową, gdzie co 500 metrów są progi zwalniające zamontowane wprost na dziurawej nawierzchni.- 8 2
-
2019-11-18 12:12
xxx (1)
Mało komfortowe.....? Przecież te progi niszczą auta, podwozie, ktoś liczył, ile trzeba spalić węgla,by wyprodukować nowe amortyzatory, wymienić je itp? Gdzie są ci ebani pesudoekolodzy? I nie piszcie, ze za szybko najeżdżam na progi, bo zawsze zwalniam do określonej prędkości, a auto i tak mocno podskakuje....
- 25 6
-
2019-11-18 12:18
i jeszcze dodatkowy hałas i pełno spalin.
- 5 2
-
2019-11-18 12:16
A co na to rozporządzenie dotyczące urządzeń drogowych?
Prawo nie przewiduje takich rozwiązań.- 5 4
-
2019-11-18 11:21
ZDIZ pamiętajcie, tu nie można stosować progów zwalniających !!! (2)
Zgodnie z treścią Załącznika do Dziennika Ustaw nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r. stosowanie progów zwalniających może odbywać się w taki sposób, aby najazd pojazdów odbywał się bez wyraźnych niedogodności ruchu oraz bez zagrożenia niebezpieczeństwa. Progi zwalniające można stosować wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeżeli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca.
Niedopuszczalne jest jednak stosowanie progów zwalniających na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych.- 25 11
-
2019-11-18 11:36
A który warunek nie jest spełniony? (1)
- 3 3
-
2019-11-18 12:14
zobacz wjazdy z wyremontowanego Traktu Konnego - autobusy muszą pokonać próg na Orzeszkowej albo Curie-Skłodowskiej. Na Orzeszkowej w dodatku jest sygnalizacja i próg - d**ilizm do kwadratu.
- 4 2
-
2019-11-18 12:10
Skoro takie progi są z powodzeniem stosowane w krajach zachodnich to po co u nas mają być testowane?
- 18 1
-
2019-11-18 12:09
próg jak próg
a skoro nie widać różnicy to po co przepłacać?
- 5 3
-
2019-11-18 11:42
od tego jest znak to drogowy ograniczający prędkość np. do 30 km/godz (1)
jak jest problem, istnieje jeszcze coś takiego jak mandaty
- 15 3
-
2019-11-18 12:08
To przejedź 30km/h przez plastikowy próg...
Widać że nigdy w samochodzie nie siedziałeś- 2 3
-
2019-11-18 12:05
Ul barniewicka typowy przykład chorego myślenia urzędników tam gdzie jeżdżą autobusy tego typu progi nie powinny być stosowane
- 12 4
-
2019-11-18 12:03
Grażyny i tak nie zwalniają
- 9 1
-
2019-11-18 12:02
Cała ulica Czyżewskiego
Jest progiem zwalniającym
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.