• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy wiceprezes GAiT. "W 3 lata najlepsza komunikacja w kraju"

Maciej Korolczuk
3 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jerzy Wiatr przez 14 lat był prezesem MPK Tarnów. Jak zapowiada, już wiosną pasażerowie w Gdańsku odczują wyraźną poprawę choćby w czystości pojazdów. Jerzy Wiatr przez 14 lat był prezesem MPK Tarnów. Jak zapowiada, już wiosną pasażerowie w Gdańsku odczują wyraźną poprawę choćby w czystości pojazdów.

Zaskoczenie w Gdańsku i w... Tarnowie po transferze wieloletniego prezesa tamtejszego MPK na stanowisko wiceprezesa GAiT. Jerzy Wiatr zapowiada, że w ciągu trzech lat gdańska komunikacja będzie najlepsza w Polsce.



Co jest największą bolączką transportu publicznego w Gdańsku?

- Przed nami duże przedsięwzięcia inwestycyjne, ambitne projekty, m.in. wdrażanie elektromobilności czy budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej. I wciąż wyznaczamy sobie nowe cele. Dlatego ogłosiliśmy konkurs na stanowisko wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych. Bardzo cieszymy się, że do naszego zespołu dołącza człowiek z pasją i doświadczeniem, który komunikacją zajmuje się od wielu lat, z sukcesami - cieszy się prezes GAiT Maciej Lisicki.
Nowy wiceprezes wyłoniony został w drodze konkursu. Przed przeprowadzką do Gdańska Jerzy Wiatr od 2007 r. zarządzał Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Tarnowie. Wcześniej pracował w Hucie Szkła. Pochodzi z Jedlicza k. Krosna. Kim jest nowy wiceprezes GAiT?

O nowego wiceprezesa GAiT zapytaliśmy kilku lokalnych dziennikarzy z Tarnowa. O nowego wiceprezesa GAiT zapytaliśmy kilku lokalnych dziennikarzy z Tarnowa.

Lokalni dziennikarze: sprawny prezes, lubi nowinki techniczne



O opinie na temat nowego wiceprezesa GAiT poprosiliśmy lokalnych dziennikarzy z Tarnowa, którzy w ostatnich latach na co dzień współpracowali z byłym już szefem MPK.

- Dał się poznać jako sprawny prezes, bo w 2007 r. przychodził do firmy w trudnym czasie, gdy tabor był mocno wysłużony, a po mieście jeździły stare jelcze. W ciągu 14 lat pozyskał wiele zewnętrznych funduszy i wymienił autobusy na nowe. Początkowo był skonfliktowany z częścią związkowców i w ramach restrukturyzacji zwolnił część załogi. Ogólnie jego nominacja w Gdańsku jest odbierana w Tarnowie jako niespodzianka, nikt wcześniej nie spodziewał się, że MPK może zostać bez prezesa - mówi nam jeden z lokalnych dziennikarzy z Tarnowa, prosząc o anonimowość.
Z kolei Bartek Maziarz z Radia Kraków zwraca uwagę, że Wiatr jest mocną osobowością, a jego wyróżniającą cechą jest przebojowość i chęć ciągłego rozwoju.

- Lubi też nowinki techniczne, z czego był znany w Tarnowie. W czasie swojej kadencji wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, z których część była uznawana nawet nieco na wyrost jak na takie średniej wielkości miasto jak Tarnów. Poza gruntowną wymianą taboru stworzył przyjazny i rozbudowany system informacji pasażerskiej, np. na linii autobusowej kursującej na dworzec ekrany w autobusach informują podróżnych o odjeżdżających pociągach albo wyświetlają bieżące informacje o dostępnych w okolicy rowerach miejskich. Oczywiście większość tych inwestycji była możliwa do zrealizowania dzięki funduszom unijnym, ale ktoś się musiał o to postarać. To niewątpliwie jego zasługa - mówi dziennikarz Radia Kraków.
Lokalni dziennikarze przypuszczają, że na decyzję Wiatra o przeprowadzce do Trójmiasta mógł wpłynąć fakt, że na przełomie roku władze Tarnowa zerwały umowę przewozową z okolicznymi gminami, co znacząco wpłynęło na cięcie wozokilometrów. Dla byłego prezesa MPK oznaczało to koniec marzeń o dalszym rozwoju spółki.

Asystent przesiadek to jedna z innowacji wprowadzonych przez Jerzego Wiatra w Tarnowie. Czy podobnego rozwiązania możemy spodziewać się również w Gdańsku? Asystent przesiadek to jedna z innowacji wprowadzonych przez Jerzego Wiatra w Tarnowie. Czy podobnego rozwiązania możemy spodziewać się również w Gdańsku?

W trzy lata najlepsza komunikacja w kraju



Sam Jerzy Wiatr przyznaje, że cięcia i konieczność zwolnienia części załogi były demotywujące, ale nie miało to większego wpływu na decyzję o przeprowadzce do Gdańska. A plany zawodowe - jak sam podkreśla - ma ambitne.

- W ciągu trzech lat chcę, by komunikacja miejska w Gdańsku była najlepsza w kraju - mówi w rozmowie z Trojmiasto.pl nowy wiceprezes GAiT. - W pierwszej kolejności chcę przede wszystkim poprawić czystość w pojazdach. Poprzez codzienne doglądanie firmy dbającej o czystość, osobistą obecność, nakładanie kar, aż po wymianę firmy sprzątającej. Aż do skutku. Autobusy muszą być czyste, wygodne i punktualne. Tylko tyle i aż tyle. Ponadto chcemy doposażyć tabor o nowoczesne systemy służące pasażerom, choćby możliwość płacenia za bilety kartą w pojazdach. Gdańsk jest dużym i bogatym miastem i uważam, że można to było zrobić wcześniej niż w Tarnowie czy Rzeszowie. Pierwsze efekty pasażerowie odczują już na wiosnę - zapowiada Jerzy Wiatr.
Jednym z pomysłów Jerzego Wiatra w Tarnowie są ekrany w autobusach wyświetlające informację o dostępnych w okolicy rowerach miejskich. Jednym z pomysłów Jerzego Wiatra w Tarnowie są ekrany w autobusach wyświetlające informację o dostępnych w okolicy rowerach miejskich.
Jak dodaje, o wyjeździe do Trójmiasta myślał od dłuższego czasu, a gdy w grudniu nadarzyła się okazja, postanowił wziąć udział w konkursie na stanowisko wiceprezesa spółki. Nowych wyzwań się nie boi, a trudna sytuacja transportu publicznego wynikająca z trwającej pandemii jest dla niego dodatkowym bodźcem do rozwoju.

- Przez 14 lat pracy w komunikacji miejskiej zrealizowałem wszystkie plany. Wystarczy powiedzieć, że przychodziłem do spółki znajdującej się w fatalnej sytuacji pod każdym względem: organizacyjnym, finansowym i mentalnym. Dziś Tarnów ma jeden z najnowocześniejszych taborów w kraju, a ubiegły rok zakończyliśmy z zyskiem wynoszącym 707 tys. zł, co jest najlepszym wynikiem w historii MPK od 1993 roku.
Jerzy Wiatr rozpocznie pracę w GAiT 1 marca.

Miejsca

Opinie (388) 10 zablokowanych

  • miło czytać...

    gratuluję Jerzemu nowego wyzwania i trzymam kciuki, to mój dobry kolega z klasy z podstawówki i liceum, jest naprawdę ambitny i ma silną osobowość, typ przywódcy, a jednocześnie bardzo fajny kolega :)

    • 0 0

  • Komunikacja i co dalej.

    ten fagas przeleci jak wiatr i zrobi wielki ch.

    • 0 0

  • 3 lata i GAITa zacharata

    Nowak przysłał fachowca

    • 0 3

  • W trzy lata GAITa zacharata

    • 0 1

  • źle zaczyna, w gadaniu Przypomina tego prezesa wodociągów z Kielc (3)

    dla nas to tylko kolejna posadka którą musimy utrzymać

    • 84 26

    • Zajmie się sprzątaniem autobusów

      Sugeruje, że gdańskie autobusy i tramwaje są brudne??? Inwestycje czyli wydawanie pieniędzy, należy uważać !!!

      • 0 0

    • Może wyszukaj dlaczego prezes wodociągów z Kielc tak odpowiadał pisowskiej telewizji? (1)

      Wiem że tego nie zrobisz, bo dobrze wiesz dlaczego, a piszesz tak bo masz prikaz z Nowogrodzkiej. Odpowiadał tak bo niejednokrotnie pisia telewizja kłamała na temat wodociągów, przeinaczała fakty i zamieszczała słowa wyrwane z kontekstu.

      • 15 15

      • Ale tłumaczenie godne pisowca strzeliłeś:)

        Ale trochę mało, jak na zawodowca zajmującego się reprezentowaniem firmy nie umieć wybrnąć z takiej sytuacji.

        • 5 3

  • Pozwolę sobie zadać pytanie. (22)

    Czy po latach działalności pana Wiatra, Tarnów ma najlepszą komunikację w Polsce?

    Jest to conajmniej brawurowe stwierdzenie ze strony nowego wiceprezesa GAiT - trzymam za słowo.

    Czego potrzebujemy?

    Zwiększenia częstotliwości komunikacji autobusowej łączącej Górny Taras z Dolnym. Potrzebujemy autobusów nocnych kursujących przynajmniej co godzinę po standardowych trasach dziennych np. 127.

    Potrzebujemy komunikacji autobusowej na Górny Taras, która jeździ także w godzinach wieczornych i wczesno-nocnych.

    Potrzebujemy nocnych kursów tramwajów.

    Potrzebujemy linii autobusowej, która kursowałaby między Jasieniem, a Osową skupiając się wyłącznie na przedmieściach.

    Potrzebujemy węzłów przesiadkowych na przedmieściach, by mieszkańcy okolicznych miejscowości mogli zostawić samochód np w Osowie, by następnie przesiąść się na zbiorkom.

    Potrzebujemy większej ilości buspasów.

    • 130 41

    • Komunikacja

      No to szykuj się na obcięcie linii i redukcję kursów.Tarnow zgnoil...czas na resztę

      • 0 0

    • Potrzebujemy?

      Czy tylko ty potrzebujesz?....

      • 0 0

    • Potrzeba (1)

      Potrzeba przenieść zajezdnie tramwajowa z Nowego Portu na obrzeza miasta

      • 5 1

      • A Nowy Port, to niby w centrum jest?

        • 0 0

    • Autobusy i tramwaje powinny mieć priorytet w ruchu. To chyba naturalne. (11)

      Samochodem prywatnym zazwyczaj jedzie jedna osoba, więc jest to naturalne by autobus miał w ruchu ulicznym większą swobodę.

      Autobus, który będzie pokonywał trasę szybciej niż samochód prywatnych będzie skuteczniej z nim konkurował.

      W Gdańsku płacimy obecnie cenę za niekontrolowaną rozbudowę miasta na Zachód i Południe. Za nowymi osiedlami nie podążyły inwestycje w nowe szkoły, ciągi komunikacyjne czy przychodnie.

      W rezultacie siatka ulic na Górnym Tarasie przypomina labirynt z licznymi ślepymi uliczkami.

      Miasto powinno dążyć do wytyczenia ulic (nie autostrad) między istniejącymi osiedlami póki jest to jeszcze możliwe.

      • 22 7

      • Co to znaczy: (9)

        "W Gdańsku płacimy obecnie cenę za niekontrolowaną rozbudowę miasta na Zachód i Południe"? A przepraszam, jak miasto ma się rozbudowywać? Na północy Sopot i Gdynia, a na wschodzie morze...

        • 12 21

        • Rozbudowa na Południe (3)

          To w sumie naturalny kierunek. Kuriozum polega na braku dróg o odpowiedniej przepustowości, w tym najważniejszej dla Południa Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Małomiejskiej. W obecnym układzie nie ma możliwości zrobienia buspasów, a tylko one są w stanie udrożnić komunikację w tym obszarze. Przynajmniej na chwilę obecną, bo SKM to chyba jedynie mrzonki, nawet nie ma jej w planach i pewnie nie będzie.

          • 5 3

          • (2)

            Szerokie arterie, święta przepustowość, wielopasmowe autostrady.
            No spoko. Lata 60-te XX wieku.

            Natomiast tak na szybko: nie, ponieważ o ile po takiej arterii na południu śmigać będziesz ochoczo 90km/h to korki przeniosą się na:
            - drogi dojazdowe do tych autostrad,
            - centrum miasta, gdzie wszyscy z tych autostrad się zjadą w jeden punkt.
            Docelowo zakorkuje to też te autostrady, bo przecież korki w centrum będą się wydłużać w kierunku południa.

            Buspasy ok, ale prawdziwym remedium będzie:
            - system wspólnego biletu na komunikację + biletu na Park&Ride
            - węzły przesiadkowe i parkingi kubaturowe (ale nie w centrum tylko na przedmieściach: np. Osowa/Kielnieńska, Kowale przy nowej PKM, Karczemki, Lipce/Św. Wojciech),
            - bezwarunkowo PKM Południe,
            - bezwarunkowy priorytet dla tramwajów w mieście.
            Na tym ostatnim punkcie zyskał mocno np. Poznań, gdzie okazało się, ze po zrobieniu priorytetów i likwidacji sygnalizacji w ścisłym śródmieściu oszczędzono wozokilometry, bo na konkretnej linii przy zachowaniu częstotliwości wystarczył obieg np. 8 wozów zamiast 9-10. Bo tak się czasy realne przejazdów skróciły.

            • 10 0

            • Jeśli powstaną te dwie ulice (1)

              To będą one mieć po dwa pasy - czyli jeden może zostać przeznaczony na buspas, a drugi na użytek "zwykłych" pojazdów. Te zwykłe nadal będą się poruszać tylko jedną nitką, więc nie spowodują większych zatorów w centrum niż obecnie. Myślę, że wręcz przeciwnie - usprawnienie komunikacji zbiorowej poprzez buspasy z całą pewnością zachęci wiele osób do porzucenia samochodu na jej rzecz. SKM - byłoby super ale to raczej sfera marzeń.

              • 2 0

              • Priorytet dla tramwai? Najpierw w jakiś sposób spowodować ich bezawaryjność, bo co chwilę się psują i tworzą za sobą sznur kolejnych tramwai. Takiemu złomowi priorytet nie potrzebny. A zachęcenie do komunikacji zbiorowej można uzyskać zwiększeniem jej częstotliwości. Na cholerę mi czysty autobus, który jeździ co godzinę?

                • 5 0

        • Słyszałeś o rozwoju miasta do wewnątrz? (1)

          Przejedź się Hallera, Marynarki Polskiej, to zobaczysz kilometry kwadratowe pustej przestrzeni, na której mogłoby być miasto.

          • 23 4

          • Hallera? No cóż kto odważny zlikwiduje RODosy?

            Osiedla na południu to odrolniona ziemia z czasów gdzie m2 był po 2 złote.

            • 8 0

        • niekontrolowaną (1)

          to chyba wszystko wyjaśnia.

          • 15 4

          • Nie wiem co jest z tymi ludźmi. Czytac nie umieją, myśleć, kojarzyć?

            • 8 1

        • Sporo rezerwy jest na południowy wschód, ale tam rafineria...

          • 2 0

      • Zapytamy deweloperów, czy możemy

        UM

        • 27 4

    • nocne tramwaje?? (2)

      chyba nigdy nie mieszkałeś w pobliżu torów... hałas to tylko jeden z wielu problemów z tramwajami - poza kosztowną infrastrukturą jednego przeznaczenia, niszczeniem budynków, problemem z remontami, brakiem możliwości zmiany trasy, korkami przy awariach i konieczności budowania ogromnych wysp na skrzyżowaniach by tramwaj był w stanie zakręcić. Buspasy i autobusy elektryczne to przyszłość, a nie te żelazne klamoty.

      • 7 4

      • dokladnie tak tramwaje są obecnie najwiekszymi szkodnikami miasta i najbardziej kosztownymi

        • 0 7

      • I tak i nie.

        Dzienne linie kursują od 4:00 do nieco po 23:00. Zatem mamy realnie 4,5 godziny bez kursów na danej trasie na dobę.

        • 1 1

    • Nie potrzebujemy nocnych tramwajów.

      • 9 6

    • (1)

      kto za to ma zapłacić?

      • 1 5

      • My wszyscy, jednak należy potraktować to jako inwestycję.

        Proponuję mniej środków na przedsięwzięcia typu sztuka nowoczesna i utrzymanie Stadionu.

        Ponadto koszt budowy jednojezdniowej, dwupasmowej ulicy z chodnikiem i ścieżką rowerową jest nieporównywalnie niższy od budowy czegoś pokroju Nowej Słowackiego z barierkami i ekranami. To nie są straszne, niewyobrażalne dla pół-milionowego miasta pieniądze.

        Warto też rozważyć wprowadzenie podatku katastralnego pobieranego od deweloperów, którzy chcą inwestować na obszarach gdzie nie ma dostatecznej infrastruktury. Wszak miasto będzie musiało ją potem samodzielnie zbudować i utrzymywać.

        Mamy więc wówczas niekorzystną sytuację kiedy deweloper zyskuje kosztem miasta. To musi być opodatkowane.

        Jednocześnie należałoby zachęcać deweloperów (ulgi) do budowania się na Dolnym Tarasie, gdzie infrastruktura jest.

        • 16 2

  • Komunikacja Gdańsk

    W Tarnowie zgnoil to czego się dotknął.Gratuluje Gdanskowi zabicia komunikacji miejskiej

    • 0 0

  • wiatr

    przyszedł myc i sprzatać tabor komunikacyjny?? a co dotychczas lisek robił...brudu nie widział,,,niech znmieni okulary.....

    • 1 0

  • Mieszkaniec Tarnowa

    Bardzo współczuję pan Wiatr obiecuje złote góry a kierowców ma za białych murzynów zobaczycie jak was dociśnie a te środki na plusie w kasie to dopiero hipokryzja

    • 0 0

  • Nie dopisali, że autobusy w Tarnowie jeżdżą puste, jak na załączonym obrazku. Większość uciekła z tej prowincji. A pan Wiatr jest jednym z tych, którzy gaszą światło.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane