• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O 100 proc. drożeją bilety na miejskie tramwaje wodne

Katarzyna Moritz
28 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł. Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł.

Mimo że ubiegłoroczne rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Wiśle do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską cieszyły się rekordowym powodzeniem i skorzystało z nich ponad 65 tys. osób, to okazuje się, że Gdańsk dołożył prawie 1,9 mln zł do ich funkcjonowania. W związku z tym od tego sezonu ceny biletów wzrosną z 10 do 20 zł za kurs.



Z rejsów na liniach tramwaju wodnego F5 (Brzeźno) i F6 (Sobieszewo) skorzystało w 2018 r. aż 65 627 pasażerów. Na pokładach wszystkich jednostek przewieziono też 2451 rowerów. Dla porównania: w roku 2012 (start programu) pasażerów było 11 375, a rowerów jedynie 270.

Nie zmienia to jednak faktu, że koszty funkcjonowania tramwaju wodnego w 2018 roku wyniosły 2,3 mln zł, a dochody ze sprzedaży biletów wyniosły jedynie 451 tys. zł. W konsekwencji wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego wpływami ze sprzedaży biletów wyniósł jedynie 19 proc.

Będzie podwyżka, ale nie zmniejszy się liczba pasażerów?



W związku z tym od tego sezonu planuje się 100-proc. podwyżkę cen biletów za jeden rejs z 10 do 20 zł za bilet normalny i z 5 do 10 zł za ulgowy. Cena za przewóz roweru nie ulegnie zmianie i będzie nadal wynosić 5 zł.

- Według prognoz wzrost cen biletów za przejazd tramwajem wodnym do 20 zł - za bilet normalny i do 10 zł - za bilet ulgowy nie spowoduje istotnego spadku liczby pasażerów, a umożliwi równocześnie zmniejszenie dopłaty z budżetu miasta Gdańska do kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego z 1 875 729,73 zł do 1 448 845,83 zł - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały dotyczącej podwyżki.
Miasto jednak planuje nieco zrekompensować tę podwyżkę mieszkańcom i wprowadzić dodatkowe usprawnienia dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca, którzy raz w roku będą mogli skorzystać z bezpłatnego rejsu miejskim tramwajem wodnym.

Miejski tramwaj coraz bardziej popularny



Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Budowa dziesięciu przystanków oraz trzech przystani w 2012 r. kosztowała ok. 37 mln zł, z czego 17 mln zł stanowiło wsparcie Unii Europejskiej. Poza budową przystanków, zgodnie z założeniami, same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.

W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów nieco się zmieniło, choć przewoźnik pozostał ten sam. W rozstrzygniętym w 2018 roku postępowaniu na kolejne trzy lata została nim Żegluga Gdańska, która za swoje usługi zażądała 7,35 mln zł.

Wprowadzono jednak udogodnienia, takie jak internetową sprzedaż biletów i małą gastronomię na pokładzie jednostek. Ponadto z  powodu minimalnej frekwencji pasażerów zmniejszono liczbę dotychczasowych przystanków na linii F6, co zdaniem ZTM "wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów".

Przewozy na liniach F5 i F6 od początku funkcjonowania:

  • 2012: 11 375 osób i 270 rowerów
  • 2013: 25 794 osób i 488 rowerów
  • 2014: 31 801 osób i 587 rowerów
  • 2015: 43 885 osób i 921 rowerów
  • 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów
  • 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów
  • 2018: 65 627 osób i 2 451 rowerów


Tramwaje F5 i F6 rozpoczynają sezon w majówkę



Na pierwsze rejsy tramwajem wodnym będzie można się wybrać 1 maja, sezon trwać będzie do 30 września.

Linie tramwaju wodnego obsługiwane będą, podobnie jak w latach poprzednich, przez dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: "Sonica" i "Sonica I". Mają one możliwość jednorazowego przewozu 50 osób i pięciu rowerów. Ponadto, w okresie wakacji szkolnych na linii F6 do Sobieszewa pływać będzie duży statek "Elżbieta", mogący jednorazowo pomieścić do 140 osób i 10 rowerów.

Do wyboru są dwie trasy:

Linia F5:   Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno
            Brzeźno - Westerplatte - Żabi Kruk

Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny- Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska - Brzeźno.

Linia F6:  Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo
           Sobieszewo - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Targ Rybny

Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo.

Nie opublikowano jeszcze na stronie ZTM szczegółowego rozkładu jazdy, wiadomo natomiast, że obie linie od maja do czerwca będą kursować jedynie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni (sześć rejsów dziennie), a w okresie wakacyjnym odbywać się będzie 12 rejsów dziennie w godz. od 9 do 20.

Rejsy na Hel też będą droższe



Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia. Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia.
Nieco wcześniej sezon planuje rozpocząć prywatny przewoźnik - Żegluga Gdańska. Ze względu na rosnące koszty utrzymania zaplanował on podwyżkę - jednak nie o 100, a tylko o 12,5 proc.

Bilety normalne z 40 zł drożeją do 45 zł, ulgowe z 30 do 35 zł, cena przewozu roweru pozostaje bez zmian - 10 zł.

W tym roku nowością mają być rejsy z Gdańska przez Sopot na Hel - startują już 26 kwietnia i będą odbywały się codziennie (z wyjątkiem 27 i 28 kwietnia oraz weekendów) do 14 czerwca.

Rejsy z Gdańska na Hel startują 27 kwietnia. Do 14 czerwca będą się odbywać tylko w weekendy oraz w dniach 1 do 5 maja. Od 17 czerwca do 1 września włącznie kursy będą odbywały się codziennie.

Rejsy z Gdyni do Helu rozpoczną się 25 kwietnia i potrwają do 30 września i będą odbywać się codziennie.

Przewoźnik ma też oferty na inne rejsy jak zwiedzanie portu czy na Westerplatte - szczegóły i rozkłady jazdy na stronie Żeglugi Gdańskiej.

Materiał archiwalny.

Opinie (441) ponad 20 zablokowanych

  • Przywrócić przystanek na Stogach !!!

    W sezonie roi się na Stogach od turystów, a super atrakcji transportu wodnego nie ma...

    • 2 0

  • Co to 100%

    Odrazu niech zrobią tak jak na hel 45 zl i gwarantuje ze frekwencja będzie tak ze hohoho

    • 1 0

  • Smieszne Pisuary w każdy tekst wrzucają swoje cienkie komentarze

    ,pampersy wam przeciekają cieniasy

    • 0 5

  • Rządy PO... (2)

    Najpierw Wa-wa, potem Łodź, a teraz Gdańsk...macie swoich wybrańców, i ich obietnice... brawo matołki

    • 46 15

    • Nie AH tylko cienki Pisuar

      • 0 0

    • Emigruj do Zamościa!

      • 6 5

  • Mimo, że...to okazuje się..., że nie zmienia to faktu...itd... (1)

    odnoszę wrażenie, że czytam znów to samo tylko w innym artykule.
    Przy okazji...2,3 mln na utrzymanie jednego tramwaju? hmm...ciekawe

    • 0 2

    • Kłania się czytanie tekstu że zrozumieniem. Nie jednego tylko 3 (słownie:trzech).

      • 0 0

  • ot cala po 'by zylo sie lepiej" haha

    • 1 0

  • Zegluga Gdańska musi kupić jakiś wypasiony statek. Niedługo popłyniemy do Elbląga jak zrobią przekop.

    • 1 0

  • Hmm (5)

    Skoro miasto dolozyło 1.9mln to znaczy, ze teraz tez bedzie dokladalo, tylko troche mniej i tak kasiorka miejska plynie sobie w kanal, ale dla wyzsze wynagrodzenia dla nauczycieli nie ma... nie powinno byc ceny rzeczywistej?- odbiorca powinien placic tyle ile dana usluga jest warta? Moze cos nie tak z moim tokiem myslenia, ale to troche tak jakbym pracowala i nie zarabiala tylko do tej pracy doplacala... :-/

    • 11 9

    • Dla nauczycieli nie ma bo Pis doskonale wie ,że inteligencja nie głosuje na ich partię nawet wtedy gdyby dostali 2 tyś. (3)

      więc po co dawać forsę wrogowi .

      • 3 6

      • Inteligencja nie ma nci wspólnego z wykształceniem. (2)

        • 5 0

        • nieprawda (1)

          im wykształcenie wyższe, tym prawdopodobieństwo spotkania inteligenta wyższe

          • 1 1

          • Hahaha! Serio ludzie, serio... skad sie biora takie przypadki jak ten powyzej? :-D

            • 0 0

    • jak cena bedzie zaporowa to dołozą wiecej.

      życie zweryfikuje pazerność.

      • 1 0

  • Ach ten wstrętny PiS. Same podwyżki. (2)

    Jak żyć?...

    • 12 8

    • (1)

      Lepiej zapłacić, tylko w podatkach?

      • 1 4

      • Bo za PO miales niskie podatki.

        • 1 0

  • jak można prowadzić biznes który jest nie opłacalny? (5)

    ZTM ma się podobnie i innymi podobnymi firmami które dotuje miasto..
    prywatnie jak coś się nie opłaca to się tego nie trzyma tak najrozsądniej wnioskując.

    dostosujcie ceny do realiów by samo na siebie zarobiło.. jeśli nie zarobi tzn. że nie jest potrzebne lub na tyle ekonomiczne by miało rację bytu.. ale jak się wydaje nie swoje pieniądze, to powstaja twory tj. ECS, stadion w letnicy itd.
    tylko Ergo arena puki co przynosi dochody i jest samowystarczalna

    • 25 13

    • Zastanow sie co Ty za bzdury piszesz... To nie jest prywatny folwark tylko komunikacja miejska (powiedzmy autobusy) zeby mieszkancom zylo sie lepiej, latwiej i przyjemniej. To przeciez mieszkancy! nie kto inny! wplaca srodku do wspolnego budzetu zeby takie losie co siedza w urzedzie ogarneli temat i za ich pieniadze (powtorze) zorganizowali komunikacje. Komunikacja w ogole powinna byc darmowa bo to nie jest firma ktorej glownym celem jest zarobek a ulatwienie zycia ludziom mieszkajacym w miescie.

      • 1 0

    • (3)

      Chciałbyś płacić za tramwaj czy autobus tyle żeby miastu się opłacało ?

      • 8 2

      • (2)

        Tak

        • 1 2

        • pewnie , mama da na bilet

          • 0 0

        • Zawsze jadąc komunikacją miejską możesz skasować za siebie z 5 biletów.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane