• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OLT Express zaczyna działać jak tania linia

Michał Stąporek
26 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (26 lipca 2012)
Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku. Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku.

Wszyscy chcemy latać po Polsce w rozsądnych cenach. Takie loty dotąd zapewniała m.in. linia OLT Express. Po czterech miesiącach działania wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku.



Aktualizacja, godz. 16.23 Na stronie OLT Express pojawiła się taka informacja:

"Informujemy, że w dniu dzisiejszym wszystkie połączenia wykonywane samolotami ATR zostały odwołane. Za wszystkie niedogodności serdecznie Państwa przepraszamy".

Jeszcze dzień wcześniej linie informowały, że loty obsługiwane samolotami ATR znikają z siatki połączeń od 11 sierpnia. Tymczasem już dziś na trasy nie wyleciały samolot z Katowic do Rzeszowa i Gdańska. Pasażerowie musieli skorzystać z komunikacji autobusowej. Inne loty, do których nie doszło: ze Szczecina do Katowic, z Poznania do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Krakowa do Poznania.

Portal pasazer.com poinformował, że samolot ATR, z którego na zasadzie leasingu korzystał OLT, odleciał do Kopenhagi, gdzie jest siedziba jego właściciela. Drugie z samolotów miał zostać przebazowany do Madrytu.

***


Amerykański ekonomista Milton Friedman powiedział kiedyś, że "nie ma darmowych obiadów", bo tak naprawdę zawsze ktoś musi zapłacić za posiłek, nawet jeśli nie ten, kto go ostatecznie zje. Podobnie jest z tanimi liniami lotniczymi: by część pasażerów mogła kupić bilet za symbolicznego funta, euro czy złotówkę, ktoś musi za to zapłacić. Oczywiście inni pasażerowie: albo kupujący znacznie droższe bilety, albo płacący za każdą usługę, która w zwykłych liniach jest darmowa. I większość tanich linii lotniczych tak właśnie robi. Ale nie OLT Express. Przynajmniej dotychczas.

W czerwcu linie OLT Express zaprosiły dziennikarzy na lot nad Trójmiastem. Ile to kosztowało? Samo paliwo ok. 10,5 tys. zł. Na to składa się ok. 2100 litrów paliwa, co daje ok. 7,5 tys. zł plus ok. 3 tys. zł akcyzy. Nie licząc opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz opłaty dla lotniska.

Zobacz także: OLT Express poinformował o swoich wynikach. Zobacz ilu przewiózł pasażerów i jakie zmiany planuje (PDF)

Za dużo tanich biletów

Żeby móc reklamować "loty za 1 funta", tanie linie mają w swojej ofercie takie bilety, lecz zwykle maksymalnie kilka sztuk na każdy lot. Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne. Czy to uczciwe? OLT Express był znacznie uczciwszy, gdy ogłaszał, że w każdym samolocie połowa miejsc jest do kupienia za 99 zł. Tyle tylko, że właśnie się z tego wycofuje i redukuje liczbę najtańszych biletów do 30-45 miejsc w każdym samolocie.

Z jakich liini lotniczych najczęściej korzystasz?

Zapomnij o darmowej kanapce

Na swojej stronie internetowej linia chwali się - i słusznie - udogodnieniami dla pasażerów. Dla osób do 18 roku życia bilety są o 50 proc. tańsze, odprawa na lotnisku nic nie kosztuje, podobnie jak płatność kartą kredytową i nadanie jednej sztuki bagażu do 16 kg. To bardzo korzystne warunki, bo inne tanie linie lotnicze (np. Ryanair i Wizzair) każą sobie słono płacić za bagaż rejestrowy, płatność kartą i odprawę. Dodatkowo na pokładach ich samolotów wszystko jest płatne: napoje, jedzenie, a pasażerowie muszą wysłuchiwać informacji o loterii, w której mogą wziąć udział - oczywiście po wykupieniu losu. A w OLT? Dotąd pasażerowie otrzymywali od linii lotniczej kanapkę i napój. Teraz catering może ograniczyć się do podania wody.

Wypożyczalnia: tanio wynajmę niewygodne auto

Wiosną tego roku kierownictwo linii OLT ogłosiło, że latem lub jesienią ruszą wypożyczalnie samochodów dla klientów tej linii. W ich ofercie miały się znaleźć auta mini (60 zł za dzień) i renault clio (40 zł za dzień). To oferty znacznie niższe od rynkowych, bo wynajęcie najtańszego auta w Polsce nie kosztuje zwykle mniej niż ok. 100 zł za dzień. Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju. Teraz, choć flota mini od kilku tygodni parkuje przed terminalem w Gdańsku, linia ogłosiła, że wycofuje się z pomysłu uruchomienia sieci wypożyczalni.

Zmiany, ale czy nie za późno

Jedynym działaniem OLT Express zgodnym z tym, do jakiego przyzwyczaiły nas tanie linie lotnicze, jest stosunkowo szybkie reagowanie na brak dochodowości i perspektyw niektórych tras. Dlatego linie właśnie ogłosiły, że likwidują 14 połączeń (w tym trzy z Trójmiasta), ograniczają częstotliwość trzech innych i ujednolicają swoją flotę (rezygnują z ATR-ów i pozostają przy Airbusach).

Czytaj więcej: OLT Express: mniej połączeń i kłopoty z licencją

Wszystkie te kroki są konsekwencją tego, że - jak właśnie ujawnił zarząd OLT Express - w okresie kwiecień - czerwiec spółka miała 47 mln zł przychodów, przy ok. 80 mln zł kosztów. Wychodzi na to, że każdego dnia do funkcjonowania linii spółka dokładała 330 tys. zł.

Czy ogłoszone właśnie decyzje sprawią, że linia poprawi swoją rentowność i uda jej się pozostać na rynku? Pożyjemy, zobaczymy. Pewne jest, że OLT skutecznie rozbudził apetyt Polaków na tanie podróżowanie samolotem po kraju i tego głodu nie będzie teraz łatwo zaspokoić.

Miejsca

Opinie (286) 1 zablokowana

  • (13)

    Polska jak zwykle zacofana. Transport w cywilizowanych krajach opiera sie o szybka kolej, ktora jest bezkonkurencyjna z samolotami, ktore maja wiecznie problemy z pogoda, a dojazd na lotnisko zajmuje tyle samo co podroz.

    • 44 27

    • w cywilizowanych krajach kolej jest tylko do przewozu towaru ,

      • 0 0

    • koleją z Gdańska do Wawy... (1)

      to co najmniej 6 godzinek. Samolotem ta sama podróż 40 min. Chyba jest róznica? Polska wcale nie jest zacofana. Kolej pasażerska długodystansowa to przeżytek. Kolej bardzo dobrze sprawdza się na krótkich trasach. Kraje które mają rozwinięte kolejnictwo to nie zawdzięczają pasażerom ale cargo które przewożą i tylko dlatego rozbudowują swoją infrastrukturę kolejową.

      • 5 1

      • a tak btw to świteny film był...

        • 0 0

    • "Polska jak zwykle zacofana" A dlaczego jełopie... (1)

      Przez Niemców, a po wojnie przez komunizm. Jakby inne kraje mialo to co my to były by w gorszej pozycji niz my teraz, wiec nie ględź.

      • 1 2

      • Finlandia była podobnie biedna, i jakoś jest teraz bardzo wysoko rozwinięta, więc nie zwalajcie ciągle na historię, którą zawsze usprawiedliwiacie nasze nieudacznictwo...

        • 0 0

    • Sam jesteś zacofany i żyjesz w świecie swoich wyobrażeń!

      Gdzie to na świecie jeździłeś Pendolino za grosze i dużo szybciej niż samolotem?
      Na dworzec kolejowy też trzeba dojechać i często zajmuje to znacznie wiecej czasu ( centra miast )niż dojazd na lotnisko. Poza tym ceny porównywalne z tanimi liniami wiec nie rozumiem tej twojej bezkonkurencyjności.
      Zwarzając na stan dróg, autrostad i stan torowisk w Polsce oraz odległości pomiędzy najwiekszymi miastami tani transport lotniczy to najlepsze rozwiązanie!

      • 0 0

    • (2)

      mi dojazd na lotnisko zajmuje 15 minut, do centrum 30-40 minimum. Podroz do wawki 45 minut, pociagiem z 5,5-6 h, za samolot place mniej, za dojazd na lotnisko mniej, wiec wybacz, ale mnie ta bezkonkurencyjnosc PKP srednio interesuje:) jak widzisz nie mozna generalizowac, bo nie ty jeden i nie twoj styl myslenia podrozowania jest wiodacy

      • 1 1

      • Wieśniak (1)

        zapomniałeś podpisu

        • 1 2

        • nie zapomnialam, nie mam podpisu

          • 0 0

    • Tobie się pewnie wydaje, że bilety na te szybkie pociągi kosztują grosze? (1)

      Jakbyś tak miał wybulić równowartość ceny biletu lotniczego w LOT za podróż koleją to szybko by ci przeszedł entuzjazm...

      • 9 4

      • Dokładnie

        Szybkie pociągi są DROGIE - coś za coś

        • 4 1

    • Do 1000km kolej, powyzej ekonomiczniej samolot

      • 10 2

    • zgoda

      ale szybką kolej trzeba wpierw zbudować a w powietrzu szyny i trakcja nie są potrzebne

      • 14 1

  • tylko naiwni wierza w cuda

    Rownie dobrze mozna bylo nazwac te linie amber gold express.jedni i drudzy za rok dwa znikna i pozostana setki frajerow

    • 1 3

  • OLT ma podobno uruchomić rejsy z Gdańska na Karaiby za 199 PLN. To dopiero będzie miodzik. (12)

    • 49 14

    • a loty w kosmos za 299 PLN, pychotka!

      • 0 0

    • A na Tahiti motolotnia ma być po 250 zlociszy.

      • 0 0

    • hahhahah dobry żart hahahhaha (2)

      • 5 2

      • Byc może zimą będą loty do USA (1)

        ok 950zł /2 strony

        • 7 2

        • dokladnie 950 zl plus cena biletu:)

          • 2 0

    • Tanie loty (1)

      to np. z Valencji do Porto lub Maroko za 6E :]
      Można?

      • 3 3

      • nie rozumiem co za balwan neguje te wypowiedz...

        • 0 1

    • (1)

      i pewnie lot ATRem ;p

      • 12 4

      • gdzie tam? lotem na drzwiach od stodoly. PRzeciez nasze orly na wszystkim poleca i to bezpiecznie. A koszty ciac trza panie, oj trza...

        • 1 3

    • chyba kajakiem... :/

      • 0 1

    • Dobry żart

      Dobry żart ;-) W sam raz dla wszystkich piratów z 3miasta ;-)

      • 1 1

    • Jeden warunek

      - w jedną stronę.

      • 1 1

  • spokojnie (5)

    pan Plichta ma jeszcze sporo kasy z Amber Gold do wpompowania w OLT :) a potem niech sie dzieje co chce, on juz swoje ma odłożone

    • 88 8

    • O tempora o mores (3)

      Najpierw zapanowało ogólne zadowolenie z faktu, że LOT ma mieć konkurencję i będzie można za niewygórowaną cenę polatać, a teraz zapanowało ogólne zadowolenie na sygnały, że jednak taka konkurencja nie ma łatwo i że idea tanich lotów jest bombardowana.

      • 3 4

      • to pewnie dlatego

        że na początku mało kto wiedział że ta "konkurencja" należy do oszusta który został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za wyłudzenie 174tys. zł, głównie od gdańskich emerytów i rencistów (wtedy jeszcze ten pan nazywał się Stefański).

        • 3 2

      • czy mi sie zdaje czy na tym forum nie padlo zdanie w rodzaju dobrze, ze OLT pada. Jak padaja negatywy to dot. dzialalnosci i uczciwosci Plichty. Raczej nikt nie pisze, ze dobrze, ze pada OLT , bo ja to lubie Polskim Busem jezdzic. Bez przesady. Nie wyciagaj zbyt daleko idacych wnioskow, bo to neizdrowe i niefair w stosunku do OLT.

        • 0 0

      • a dodatkowo, ze trojmiasto.pl raz robi im darmowa reklame a raz notorycznie na nich jedzie, bo za dobrze im idzie. Jak czytam to forum to oczoplasu dostaje, bo ludzie czytaja ten sam artykul, a wyciagaja wnioski tylko zgodne ze swoim rozumkiem i teoria spiskowa.

        • 1 4

    • e tam odlozone. chlop ma leb jak sklep, jeszcze nie jeden byznes otworzy. Nawet jak teraz utopi...Jak zostajesz prezesem przed 30 to nie ma bata do konca zycia krecisz prezesowskim stolkiem w roznych (tez wlasnych) przedsiebiorstwach. Znasz prezesa, ktory nie skacze z branzy do branzy? Ktory konczy jeden kontrakt, a nie ma gotowego cieplego stoleczka gdzie indziej? Ja nie:)

      • 0 0

  • pa OLT - papa - życzę powodzenia w odzyskaniu kasy :)

    • 1 4

  • OLT to taka chwilówka... (3)

    Wczoraj leciałem z Gdańska do Wawy, lot mial być o 0705 a był o 0800, spóźnienie prawie godzinę. Wczoraj też wracałem z tej wawy. Lot miał być o 2015 a samolot odleciał dopiero o 2130. Mnóstwo nerwów. Linie nie są warte polecenia jeśli komuś zależy na czasie. Długo tak nie pociągną, a szkoda bo to jakaś alternatywa dla LOTu

    • 7 6

    • Mnóstwo nerwów bo samolot się spóźnia o niecałą godzine? Stary, nie wsiadaj do LOTu, bo całkiem stracisz nerwy :) (1)

      • 2 0

      • co innego Stary jak masz ..

        spotkanie umówione o 0900 a samolocik odlatuje o 0805, a gdzie jeszcze z Okęcia na umówione miejsce. Dla jednego godzinka to niewiele a dla drugiego to kwestia gardłowa. LOTem to ja latam baaardzo często i przyznam że zdarzają im się opóźnienia ale nie w ten sposób że nastepny lot mają za godzinę i o tym samym czasie lecą dwa samoloty.

        • 0 1

    • a ja lecialam 4 razy z nimi na roznych trasach i ZAWSZE lecielismy 10-15 minut przed czasem. I co? i nic. Kazdemu zdarza sie opoznienie. Jesli OLT ma opoznienie nie wiesz na pewno, ze jest to wina stricte OLT. Byc moze byly korki w powietrzu, albo samolot nie dolecial na czas bo w innym miescie cos sie zdarzylo. Nie odbieraj tego tak 0-1. Samoloty to nie samochody, ze w korku jedziesz na zamek.

      • 1 0

  • no to już nic nie dodam - życzę powodzenia w orce w odzyskaniu kasy

    dla mnie oni już odlecieli na maxa - i przestańcie pisać bzdury musicie dzisiaj otworzyć flaszkę wypić i powtarzać nie polecę

    • 0 0

  • Jakby nie patrzeć te działania mają sens. (9)

    Leciałem tym samolotem do Warszawy pod koniec maja. Bilet kupiłem tydzień wcześniej za 99 zł. W samolocie około połowy miejsc było pustych. Obok mnie nikt np. nie siedział. Świadczy to po prostu o tym, że nie ma aż tak dużego zapotrzebowania na loty na tej trasie. Znajomi, którzy lecieli tymi liniami, mówili mi dokładnie to samo - samolot leciał wypełniony w 1/3 pasażerami. Tak więc zupełnie nie dziwi mnie fakt, że część połączeń jest likwidowana. A flota - Airbus A320 jest wygodniejszym samolotem niż ATR, więc rezygnacja akurat z tych samolotów ATR jest sensowna. A co do poczęstunku, to pamiętam, że miałem do wyboru albo kawę albo herbatę. Siedziałem jakoś w połowie i z tego co pamiętam mogłem skorzystać już tylko z herbaty. Ponieważ kawy raczej nie piję, to i tak nie miało to dla mnie znaczenia. W każdym razie mam nadzieję, że latać będą długo, bo leciało mi się wygodnie i w przystępnej cenie.

    • 136 6

    • (8)

      "Airbus A320 jest wygodniejszym samolotem niż ATR, więc rezygnacja akurat z tych samolotów ATR jest sensowna".
      Jaki jest sens (z czysto ekonomicznego punktu widzenia, a taki ma znaczenie dla każdego przedsiębiorstwa, które ma na celu utrzymanie się na rynku) rezygnacji tanich w eksploatacji samolotów (ATR), które na trasach krajowych udało by się szybciej zapełnić pasażerami aniżeli Airbusy (sam napisałeś że LF był na poziomie 33%)?
      Ujednolicenie floty? Jak najbardziej, to ma sens.
      Ale latanie prawie pustymi i droższymi w eksploatacji samolotami sensu już nie ma.

      • 8 5

      • (1)

        "tanich w eksploatacji samolotów (ATR)" - nie dalej jak wczoraj pisano, że korzystanie z ATRów jest dla OLT bardziej kosztowne niż z airbusów.

        • 2 1

        • korzystanie z ATRów jest dla OLT bardziej kosztowne

          Jeśli stan techniczny ATRów jest tak dramatyczny, że utrzymanie ich zdolności do lotów jest bardziej kosztowne od Airbusów, to może.
          Ogólnie w eksploatacji ATR powinny być tańsze.
          W pływa na to niższe zużycie paliwa na trasie i niższe opłaty za lądowanie/start, bo to jest zależne od maksymalnej masy startowej samolotu.
          Oczywiście OLT może mieć bardzo preferencyjne warunki finansowe w kontrakcie z Portem Lotniczym i na przykład ta ostatnia opłata byłaby stała dla każdego rodzaju samolotu.

          • 0 0

      • koszta (3)

        może komuś się przyda rozpiska, podane poniżej podliczenia są dla Airbusa A320 lot gdańsk warszawa:
        Opłata trasowa ENR - ok 600zł
        Opłata terminalowa TNC - ok 1000zł
        Paliwo - ok 10000zł + VAT
        Opłata za lądowanie i start w Gdańsku - ok 2000zł (ale są zniżki)
        Opłata za lądowanie i start w Warszawie - ok 3300zł (też są zniżki)
        Opłata za pasażera odlatującego - ok 50zł od pasażera
        Przy pełnym samolocie (180 osób) łączny koszt to 25900zł (nie uwzględniając zniżek) więc ok 143zł od osoby. Lecz trzeba pamiętać, że dodatkowo trzeba opłacić na każdym lotnisku serwis i przegląd oraz należy zapłacić załodze, tych kosztów nie jestem w stanie podać choć jest to na 100% min 8-10 tys zł.

        • 8 1

        • (2)

          skad znasz cene paliwa dla samolotu? z tego co mi wiadomo to tych cen nie zna nikt - jest to jedna z najbardziej strzezonych info linii lotniczych..
          z ciekawosci pytam

          • 1 3

          • (1)

            dokladnych kontraktow nikt nie zna, ale zobacz chocby tresc pod filmem. 10,5 tys za 2100 l paliwa. Prosty rachunek. To ceny okolo.

            • 0 0

            • tak, tez mnie zastanowilo skad ta kwota. z takim przyblizeniem to wychodzi 5zl na litr, a to raczej malo prawdopodobne..

              • 0 0

      • w samolotach to chyba SF a nie LF.

        • 0 1

      • W samolocie wycieczka do Turcji czy Egiptu

        nawet gratis wody nie podadzą, co tu więc rozglądac się za nimi w OLT

        • 3 2

  • THIS IS THE END

    OLT: Airbusy też nie obsługują tras
    OLT Express wstrzymał wykonywanie operacji na trasach obsługiwanych przez samoloty typu ATR. - Airbusy też nie latają. Przewoźnik odwołał dziś rejsy z Warszawy - informują nas czytelnicy poprzez platformę Daj znać.
    Rejsy z Warszawy do Gdańska o 15:4) oraz z Warszawy do Wrocławia o 17:05 wykonywane Airbusem A320 również zostały odwołane.

    pasazer.com

    • 0 0

  • nagły / natychmiastowy / zwrot samolotów = dla mnie to BRAK KASY

    PA PA PA PA PA PA = TONIEMY

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane