• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP "Ślązak" będzie gotowy 20 miesięcy po terminie?

Robert Kiewlicz
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

Patrolowiec ORP "Ślązak" miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Teraz okazuje się, że budowany już 15 lat okręt czekają kolejne opóźnienia, a jego przekazanie Marynarce Wojennej RP może nastąpić dopiero pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy.



Czy decyzja o kontynuowaniu budowy "Ślązaka" była słuszna?

O opóźnieniach w budowie patrolowca informowaliśmy już w połowie grudnia 2015 roku. Odpowiedzialny za nie miał być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wówczas przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wszczęli postępowanie dotyczące oceny stanu realizacji umowy połączone z wizją lokalną na terenie SMW.

Kolejne informacje o problemach z dotrzymaniem terminów pojawiły się w marcu 2016 roku.

Wtedy potwierdziło się, że budowa ORP "Ślązak" będzie opóźniona o kilkanaście miesięcy. Powód? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni nie była w stanie zamontować elementów Zintegrowanego Systemu Walki na okręcie, a według resortu obrony zakład miał też problemy z zarządzaniem projektem na tak skomplikowanym poziomie technologicznym.

Według nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł branżowy portal Defence 24, wprowadzenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej planowane jest obecnie na 31 lipca 2018 roku. Czyli prawie 17 lat po rozpoczęciu budowy okrętu, który zaczął powstawać jako korweta Gawron, a dopiero kilka lat temu zdecydowano się na wprowadzenie go do służby jako znacznie słabiej uzbrojonego patrolowca.

Jak sugeruje Defence24 wina leży tym razem nie po stronie Stoczni Marynarki Wojennej, ale również po stronie zamawiającego. Jak pisze autor artykułu, chodzić ma o zbyt wygórowane, jak na potrzeby i możliwości finansowe, wymagania marynarki. Przez to polskie okręty są skomplikowane, czasochłonne w budowie, drogie w produkcji i będą kosztowne w eksploatacji.

Przypomnijmy. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Wodowanie ORP Ślązak w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (120)

  • Ten okret w dniu wejscia do sluzby ..... (1)

    .....będzie już starym rupieciem !! Za jego cene mielibysmy już dawno dwa nowoczesne okrety zbudowane za granica !!!

    • 4 1

    • gadasz jak spec od motoryzacji

      • 2 2

  • historia (1)

    Korweta na miarę naszych finansowych niemożliwości. Winę za porażkę Gawrona ponosi MON. Niestety nie da się budować okrętów wojennych "beznakładowo", jak próbował Klich. Okręt miał powstać w 4-5 lat i kosztować 1,1 mld PLN. Do 2012 na budowę przeznaczono 400 mln pln, w tym 60 mln to koszt licencji, do tego koszty konserwacji, czy nawet bezproduktywnego zajmowania hali.
    Najszybciej przeczytasz o tym w Wikipedii, oto fragmenty: "27 listopada 2001 roku Marynarka Wojenna i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę 1/BO/2001 na budowę prototypowej korwety 621/1 projektu 621 (programu Gawron) z opcją na sześć kolejnych. Umowa miała wartość 638,1 mln PLN. Tego samego dnia podpisano umowę licencyjną (nr 1465/DT/01)." ...."W roku 2002 roku prace praktycznie stały. Przy takim finansowaniu również skorzystanie z opcji na budowę 6 kolejnych okrętów miała charakter deklaratywny, co znalazło odzwierciedlenie w aneksie do umowy 1/BO/2001, który podpisano 26 czerwca 2003 roku. Zrezygnowano wtedy z opcji na kolejne okręty i dostosowano harmonogram budowy do możliwości finansowych."

    Warto przeczytać całość artykułu na Wikipedii i nie tylko ten, bo to pokazuje, że nie było kasy tylko wielkie plany, najpierw podpisali umowę ze stocznią na 1 + 6 jednostek w opcji, stocznia poczyniła inwestycję pod linie technologiczną a tu przez dwa lata nie było finansowania i w końcu zrezygnowano z opcji +6. Stąd koszty tak ogromne jak za jeden okręt. Typowe polskie piekiełko.
    Poza tym Zintegrowany System Walki kładzie firma Thales na podstawie odrębnej umowy z MON a nie SMW.
    Poza tym zgodnie z życzeniami zamawiającego dokonano tyle przeróbek w projekcie że z oryginału pozostał tylko kadłub a i to nie.

    • 9 0

    • klich to w ogole porazka

      zlikwidowal pulk lotniczy i nie umial zadbac o lotnictwo.

      • 1 0

  • Wodowanie.... (1)

    A ja swoje....totalna kicha przez lat czterdzieści ...to jest fatum! Systemy się zmieniają, rządy się zmieniają a Flota do d*py ! Parad co nie miara...no fajne ale...to nas nie obroni!

    • 2 1

    • kicha klicha

      • 0 0

  • I co durna zmiana nie daje rady?

    • 2 3

  • No to po wodowaniu sie go zezlomuje tak ze wzgledu na przestarzalosc konstrukcji jak i systemow i zaczniemy budowac nowy...

    • 1 0

  • święcenie i błogosławieństwo

    Czy dziś Pan Prezydent też będzie błogosławił coś w stoczni, bo nie wiem, czy szykować się na korki na Oksywiu, czy tylko w centrum miasta?

    • 2 1

  • To jest dopiero walek za 100 milionów

    Szkoda pisania, wałek wałkiem pogania

    • 4 2

  • Ślązak

    To nie jest okręt RP to jest Wielki przekręt finansowy , to jest sprawa dla prokuratury wielkie pranie defraudacja pieniędzy Polaków 17 lat budowy to już jest złom technologiczny i wielka hańba narodowa !!

    • 3 2

  • Ślazak

    Po 17-tu latach budowy " nowy " patrolowiec po kliku latach służby będzie nadawał się na żyletki.
    Tak " rządziła " Solidarność Stoczni Marynarki Wojennej.

    • 4 1

  • no skończony

    Może po 20 miesiącach po terminie a jednak skończony to sukces - bez ironi bo gdzie by się podziały pieniąchy po rozpoczętej inwestycji!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane