• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd kolejowy na Kaszuby ma być gotowy za 2,5 roku

Michał Brancewicz
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego. W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego.

PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201. Przy tej okazji kolejarze ograniczają zakres prac, by zmieścić się w budżecie ok. 100 mln zł. Wkrótce również PKM ogłosi przetarg na swoją część zadania. Roboty mają się zakończyć jesienią 2022 roku.



Najczęściej pociągami jeździsz:

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski ma stanowić objazd dla pociągów kursujących na trasie Gdańsk - Kartuzy na czas planowanej rozbudowy i elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Maksymilianowem pod Bydgoszczą.

Po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, zaś za odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki odpowiadać ma spółka Pomorska Kolej Metropolitalna.

Pierwszy przetarg kolejarze z Warszawy musieli jednak unieważnić, bowiem najtańsza oferta - 216 mln zł - była i tak o 35 mln zł wyższa, niż zakładał budżet inwestycji.

Teraz rozpoczęło się drugie postępowanie. Przy tej okazji PLK ograniczyła zakres prac do niezbędnego minimum, by zmieścić się w kwocie ok. 100 mln zł (bez VAT).

- W ramach prac zmodernizowany zostanie dziewięciokilometrowy odcinek linii 229, a remont przejdzie siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Przebudowane zostaną perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na siedmiu przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - wylicza.
Inwestycja powstanie w formule zaprojektuj i zbuduj. Całość ma zostać zrealizowana w okresie styczeń 2021 - listopad 2022.

W podobnym terminie swoją część inwestycji ma zrealizować również PKM. W tym jednak przypadku projekt jest już na ukończeniu. Do zrealizowania pozostały prace budowlane. Według najnowszych zapowiedzi przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu. W tym miejscu należy wspomnieć, że z projektu wykrojony został na razie przystanek PKM Karczemki, ale rezerwa terenu pod peron zostanie zachowana.

Z kolei na drugą połowę roku zapowiadane jest poszukiwanie wykonawcy elektryfikacji trasy PKM (linia 248 i 253) i budowy nowego przystanku Firoga, co ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023.

Lini 201 będzie elektryfikowana etapami do 2025 roku. Dlatego PKM dąży do porozumienia, by PLK w pierwszej kolejności zelektryfikowała dwukilometrowy odcinek od Gdańska-Osowej do Rębiechowa, żeby elektryczne pociągi PKM mogły dojechać do stacji w Osowej.

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • Szczurek zniknj na zawsze

    A w Gdyni SKM na północ to nadal mit.

    • 17 1

  • Genialne... (5)

    "PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201"

    Czyli wybudują drugą, równoległą linię kolejową po to żeby se mogli zelektryfikować tę pierwszą?

    • 1 20

    • Odbudują starą (1)

      • 8 0

      • Stara odbudowana... teraz możemy wziąć się za młodą

        • 0 0

    • (1)

      Zamiast na początku od razu podjąć się elektyfikacji pkm , to kupili najgorszy szrot z pessy Bydgoszcz . Polak zawsze najmądrzejszy po szkodzie.

      • 2 6

      • "nie od razu Kraków zbudowano"

        znasz sens tej sentencji?

        • 3 0

    • Strategiczne myślenie nie jest twoją mocną stroną, nieprawdaż?

      • 8 0

  • czy są jakieś szczegóły jak wyglądać ma Gd. Kokoszki ?

    • 3 2

  • Wiadomo już do jakiej szerokości będzie poszerzone torowisko między Wieżycą a Gołubiem? (5)

    • 3 2

    • dacze pójdą się...

      tak, czy owak.
      Ciężki ruch towarowy raczej nie pozostanie bez wpływu na okolicę.
      I nie będzie on mały.

      • 7 1

    • Dwa pasy w jedną i dwa pasy w drugą. Na wzniesieniach dodatkowy pas dla pojazdów wolniejszych

      • 6 0

    • co najmniej dwa tory i przyległości - trakcja elektryczna, rozjazdy, bocznice.

      Od Osowej mają być trzy tory aby nie było kolizji ruchu aglomeracyjnego z towarowym. Więc pieczołowicie wykonane "sploty" pójdą penie na złom.
      Jedyny ratunek to połączenie Skorzewa z Sierakowicami i "nowa węglówka" przez Lębork. Ale sprawy raczej za daleko zaszły. No i wtedy Gdańsk nie zelektryfikuje PKM... ;)

      • 1 0

    • zabiorą ci tą drogę nielegalnie zajętą...

      • 1 0

    • Do standardowej. 1435 mm.

      • 0 0

  • Najczęściej

    Autem

    • 1 5

  • Kolej pójdzie i przez Sierakowice? (1)

    Tak mówią, no i są tam do dzisiaj tory kolejowe.

    Pamięta koś karczmę na Firodze? I ten charakterystyczny zapach tego typu wiejskich przybytków z czasów PRL...

    • 6 2

    • Pojedzie. Trwa oczyszczanie torowiska na linii Kartuzy - Sierakowice.

      Trwają prace związane z oczyszczaniem torowiska na linii Kartuzy - Sierakowice z drzew i zarośli. Jak informuje pkp plk, jest to związane z przygotowywaniem projektu rewitalizacji linii kolejowej na tym odcinku.

      Dworzec w Sierakowicach od listopada 2019 po remoncie i rewitalizacji.
      Google: "Sierakowice dworzec"

      • 4 1

  • Nie korzystam

    z komunikacji publicznej.

    • 4 8

  • Skm na poludnie kiedy? (3)

    Kiedy SKM na poludnie mialy byc plany i co?

    • 13 6

    • Zaraz po wybudowaniu N. Świętokrzyskiej

      Czyli pewnie w przyszłym jego mać stuleciu!

      • 3 1

    • Oby nie za duże koszty

      • 1 0

    • Tramwaj już prawie masz.

      • 0 0

  • Ankieta z du*y (1)

    Wogole nie jeżdżę koleją bo się nie opłaca. Samochód wychodzi taniej, wygodniej.

    • 12 6

    • Samochód to wiocha...

      • 2 0

  • firoga

    Dziękuje za nazwę przystanku. firoga ,,!!! firoga

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane