• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł

Michał Brancewicz
5 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most. 


Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka, mimo że i tak przekraczała budżet, została odrzucona. Wybór padł na drugą w kolejności propozycję firmy Strabag opiewającą na 15,989 mln zł. Nowa droga powstanie w rok, a z dotychczasowego przejazdu pod Bramą Nizinną korzystać będą mogli już tylko rowerzyści i piesi.



Przejeżdżałe(a)ś kiedyś przez Bramę Nizinną?

Brama Nizinna została odremontowana blisko 5 lat temu.

Już wtedy zapowiadano wybudowanie objazdu, który wyprowadzi auta poza zabytkowy obiekt. Gdyby tak się nie stało, stan Bramy Nizinnej szybko uległby pogorszeniu.

Rozpoczęcie budowy nowej drogi jest już blisko. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała bowiem najkorzystniejszą ofertę na realizację tych prac.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł



Wygrał Strabag, który zaoferował, że zrealizuje to zadanie za 15 989 704 zł.

Co ciekawe, nie była to najtańsza oferta. Niżej swoje usługi wyceniła firma B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego - 13 651 770 zł.

Jednak ta oferta została odrzucona.

Miasto w budżecie na ten cel zarezerwowało 13 535 635 zł. A to oznacza, że wybierając ofertę firmy Strabag, będzie musiało dołożyć niemal 2,5 mln zł.

Wykonawca będzie musiał wybudować nową drogę w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Nawierzchnia z kostki kamiennej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Chodnik i miejsca parkingowe



Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Budowa nowej drogi potrwa rok od dnia podpisania umowy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • Czyli droga za 16 baniek dla developera :) (9)

    "na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa."""

    • 62 12

    • No tak. obok nie ma zabytkowej bramy ktora trzeba chronic sloiku. (7)

      • 12 14

      • brama to jedno (4)

        a nowe osiedle przy drodze to drugie. Bloki powstaną i będzie droga. To nie gdanisk południe dla biedaków. To dla elyty po 20 tysięcy za metr kwadratowy. Takim to miasto dywany rozwija.

        • 12 6

        • Nie należysz do "klasy średniej"?

          2900 na rękę i nie jesteś biedakiem...

          • 0 0

        • Plebejusz wie najlepiej. (2)

          • 5 6

          • byłeś tam kiedyś? (1)

            już kopią i budują. Tereny sprzedane.

            • 7 2

            • Tak

              • 2 2

      • to nie słoik a raczej nowogrodzki troll, albo sam parkingowy (1)

        • 10 12

        • A tobie też ktoś płaci, że taki obeznany jesteś ?

          • 6 2

    • Dokładnie, robią drogę dla dewelopera. Skoro w bramie ma być ruch tylko pieszych, to może w końcu zamontują tam jakiekolwiek oświetlenie? Czy nie ma takiego luksusu w planie? Już teraz strach tam chodzić.

      • 4 0

  • W małej Sycylia wszystko kosztuje razy 5 niż cena rynkowa

    Ponuewaz jedz obciążone haraczem dla mafii

    • 0 0

  • Po co dać zarobić swoim jak można Niemcom? Aleksandra musi odejść!

    • 0 0

  • Cieszę się!!! (1)

    Bardzo się cieszę że zadbano o bramę,zakazano przejazdów samochodów,zrobią obiazd...mieszkałam w okolicach bramy, co dziennie przez 15 lat chodziłam tamtędy do pracy...To piękny zabytek..warto go rozpropagować turystycznie..popieram

    • 0 1

    • Warto jeszcze zadbać o bezpieczeństwo ludzi w tej okolicy. Na chwile obecną wyglada to nieciekawie

      • 1 0

  • Wrota bramy (1)

    Pamiętam , kidyś przed remontem były oryginalne - zabytkowe wrota bramy które zostały zdjęte i zabezpieczone ( jak podano w mediach) przed zniszczeniem.
    Waro by było po zamknięciu ruchu samochodowego przez bramę - wrota zamontować.

    • 12 1

    • Nie. Tam jest bardzo niebezpiecznie. Zero oświetlenia i jeszcze jakieś wrota tam chcecie.

      • 0 0

  • Czego to się dla kierowców nie zrobi w tym mieście (3)

    16mln za miejsca postojowe, a dla pieszych płyty betonowe

    • 18 32

    • Akurat to nie jest robione dla kierowców, to jest robione dla dewelopera!

      • 0 0

    • Możesz się rozwinąć ?

      Gdzie jest napisane że miejsca postojowe będą kosztowały 16 mln ?
      I te chodniki... z czego one mają mają być z plastiku, czy ze szkła?

      • 5 1

    • ostatnio wydano 30mln na ochrone jednego drzewa.

      • 13 3

  • (3)

    Objazd powinien być zaplanowany w zupełnie innym miejscu.
    Otóż mam na myśli błędne w mojej subiektywnej ocenie założenie urbanistów minionej epoki, którzy to dokonali rozdziału Śródmieścia autostradami przebiegającymi przez sam środek miasta. Mam tu na myśli Podwale Przedmiejskie czy też ciąg ulic Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie i ul. Okopowa. Rozbito przez to historyczne śródmieście doprowadzając przy okazji do gradacji rejonu Dolnego Miasta, Starego Przedmieścia, Wyspy Spichrzów, czy Biskupiej Górki. Zburzone kamienice nie zostały odbudowane w jakiejkolwiek formie zaś te istniejące w myśl nowej wizji rozwoju miasta bezpowrotnie rozebrano a w ich miejscu przebiegają arterie wielkomiejskie przypominające bardziej autostrady niż miejskie ulice. Dziś planując miasto na nowo, inwestuje się nie małe pieniądze w projekty oraz realizację zadań mających na celu odtworzenie zabudowy i infrastruktury która ma scalić ponownie śródmieście. To pieniądze z naszych podatków, lub nakłady deweloperów którzy wliczą te koszty w cenę metra kwadratowego nieruchomości za co zapłaci w wieloletnim kredycie przysłowiowy "Kowalski".
    Pytanie brzmi, czy nie lepiej było od samego początku zainwestować w zabudowę śródmieścia? Czy nie lepiej było zamiast burzyć to co wartościowe, rozebrać domki letniskowe na Olszynce i tamtędy poprowadzić drogę?
    Dziś w tych urągających godności ludzkiej "kurnikach" miasto osiedla ludzi, gdzie wiadomo, że obiekty te nie spełniają częstokroć warunków na stały pobyt ludzi, wykluczając jedynie później powstałe nieruchomości prywatne..
    Pytam gospodarzy miasta, jaka jest tu gospodarność?
    Czy to miasto ma swojego gospodarza?

    • 7 9

    • słuszna uwaga

      w odróżnieniu od bolszewickich poczynań "nie, bo nie" i utrudniania kierowcom życia na każdym kroku oraz scalania na siłę należy stworzyć alternatywę dla obecnych rozwiązań komunikacyjnych. Mogą być nimi "bypass'y" Śródmieścia przez Olszynkę oraz nad/pod Motławą.
      A skoro już kilometr torów jest w tunelu, to dlaczego nie przykryć jeszcze 500 m i połączyć 3-Maja z Traktem?

      I problem sam się rozwiąże, bo ruch się przeniesie na dogodniejsze połączenia.

      • 0 0

    • Pisałeś, pisałeś a i tak z tego nic nie wynika.

      • 1 2

    • Zgoda, ale wielu Polaków przedkłada samochody nad stan miasta. Potrzeba będzie dużo czasu, aby skończyć z tym postkomunistycznym myśleniem.

      • 6 4

  • Żeby nie założyć se spółki z oo...

    ... do realizowania kontraktów za kilkanaście milionów to trzeba być chyba niespełna rozumu...

    • 0 0

  • gdzie podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN?

    Dla przypomnienia: Po długotrwałym oblężeniu Gdańska przez wojska napoleońskie w roku 1807 podpisany był pokój w Tylży (dziś Sovietsk k/Kaliningradu). Skutkiem tego w latach 18071814 istniało Wolne Miasta Gdańsk (Ville libre de Dantzig).
    Kilka lat temu, tuż przed remontem Bramy Nizinnej na skrzydłach bardzo dobrze zachowanych dębowych, masywnych wrót zamykających oba wjazdy można było odczytać nazwiska i liczne napisy w języku francuskim wycięte w drewnie przed ponad dwustu laty. Musiały być pozostawione na pamiątkę przez żołnierzy napoleońskich. Oczywiście nie o te francuskie inskrypcje tu przede wszystkim chodzi.
    Te piękne masywne wrota (były nadal w bardzo dobrym stanie technicznym) były osadzone pod Bramą Nizinną przed ich demontażem. Autor napisał, że remont bramy ukończono w w 2016. Czy zapomniano je przywrócić?
    Drogi Redaktorze proszę ustalić i napisać czytelnikom kiedy zabytkowe kilkusetletnie wrota zostaną ponownie zainstalowane na swoje właściwe miejsce w Bramie Nizinnej ?
    Chodzi tu o piękno starego Gdańska i szacunek dla jego historii.

    • 1 0

  • A tak na prawdę powinien kosztować nie więcej niż 4,5 do 5 mln. Wiem co piszę z racji zawodu! (1)

    • 3 0

    • ortografia!!!

      Popraw się.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane