• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obostrzenia w komunikacji miejskiej. Gdynia przywraca strefy, Gdańsk nie planuje

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Od środy, 19 stycznia, w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej przywrócono strefy bezpieczeństwa i wyłączono "ciepłe guziki". Od środy, 19 stycznia, w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej przywrócono strefy bezpieczeństwa i wyłączono "ciepłe guziki".

W związku z rosnącą liczbą zakażeń i obawą przed zachorowaniami na COVID-19 ZKM w Gdyni zdecydował o przywróceniu w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdyni stref bezpieczeństwa i o wyłączeniu ciepłych guzików. W Gdańsku zdecydowano się tylko na to drugie rozwiązanie. Jak tłumaczy magistrat, wyłączenie przedniej części pojazdu znacznie ogranicza pojemność pojazdów i może powodować większy tłok w autobusach i tramwajach.



Czy strefy buforowe sprawiają, że w komunikacji czujesz się bezpieczniej?

O przywrócenie stref bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej między pasażerami a prowadzącymi pojazdy zaapelowali we wtorek, 18 stycznia, związkowcy gdyńskiej komunikacji w piśmie skierowanym do wiceprezydent Gdyni Katarzyny Gruszeckiej-Spychały.

Stanisław Taube z Komisji Współdziałania Związków Zawodowych zwrócił uwagę na rosnącą liczbę zakażeń na COVID-19 wśród pracowników komunikacji, a także na negatywne prognozy ministra zdrowia dotyczące piątej fali koronawirusa.

W środę, 19 stycznia, odnotowano ponad 30 tys. nowych zakażeń (w tym 2,3 tys. na Pomorzu).

- Wnioskujemy o wyłączenie pierwszych rzędów siedzeń i oznaczenie ich strefą buforową. Wnosimy również o wstrzymanie sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów - napisał Taube i podkreślił, że wprowadzenie powyższych obostrzeń jest zgodne z oczekiwaniami gdyńskich kierowców obawiających się znacznego wzrostu zachorowań.
Na reakcję Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni nie trzeba było długo czekać, bo jeszcze tego samego dnia Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni, podpisał zarządzenie, na mocy którego ponownie wyłączono z użytku pierwsze drzwi w pojeździe, wyznaczono też strefy bezpieczeństwa przy kabinie kierowcy (między szybą działową a tylną ścianą kabiny kierowcy) oraz zawieszono działanie ciepłego guzika (wszystkie drzwi poza pierwszymi mają być otwierane przez kierowców).

Co ciekawe, mimo przywrócenia stref bezpieczeństwa i wyłączenia pierwszych siedzeń utrzymano sprzedaż karnetów biletowych przez kierowców. Z kolei na wyświetlaczach kierunkowych we wszystkich pojazdach podczas przejazdów ma być prezentowane hasło "Gdynia się szczepi".

W Gdańsku stref bezpieczeństwa na razie nie będzie. Zdaniem ZTM ich wydzielenie znacznie wpływa na pomniejszenie pojemności pojazdów. W Gdańsku stref bezpieczeństwa na razie nie będzie. Zdaniem ZTM ich wydzielenie znacznie wpływa na pomniejszenie pojemności pojazdów.

Gdańsk nie planuje, ale analizuje



Jak mówi nam Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, ZTM nie planuje wprowadzania stref buforowych przy kabinach kierowców i motorniczych.

- Nie jest też brane pod uwagę wyłączenie z użytku pierwszych drzwi w pojazdach. Natomiast do odwołania na przystankach będą otwierane automatycznie wszystkie drzwi w autobusach i tramwajach, co służyć będzie lepszemu przewietrzaniu pojazdów - mówi Sieliwończyk.
Jednocześnie w środę ZTM w Gdańsku przekazał operatorom polecenie otwierania wszystkich drzwi w pojazdach przez prowadzących.

- W przypadku przystanków warunkowych pasażer nadal musi zasygnalizować przyciskiem chęć wysiadania - natomiast jeśli autobus zatrzyma się już na przystanku "na żądanie", to kierowca ma obowiązek automatycznego otwarcia wszystkich drzwi. Wyłączenie pierwszych drzwi z użycia spowodowałoby, że wnętrze pojazdów byłoby mniej skutecznie przewietrzane, co w warunkach pandemii nie jest korzystne - dodaje Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Według ZTM wydzielenie strefy buforowej ograniczyłoby przestrzeń pasażerską i spowodowałoby dodatkowe zagęszczenie osób w pojeździe.

- Trzeba pamiętać, że nie obowiązują w tej chwili limity napełnienia pojazdów - a to oznacza, że tyle samo pasażerów musiałoby się pomieścić na mniejszej powierzchni - dodaje Zomkowski.
Z myślą o bezpieczeństwie osób prowadzących pojazdy ZTM w Gdańsku znacząco zmniejszył sprzedaż karnetów biletowych w autobusach. W tramwajach możliwości kupna biletu w ogóle już nie ma.

- Kontakt osoby prowadzącej z pasażerem został dzięki temu ograniczony. Sprzedaż karnetów pozostaje utrzymana jedynie w ok. 15 proc. autobusów na liniach, które obsługują sąsiednie gminy, gdzie nie ma biletomatów - przypomina Sieliwończyk.
W okresie od stycznia do listopada 2020 r. wartość sprzedaży biletów przez aplikacje mobilne wyniosła: 8,6 mln zł, a w analogicznym okresie 2021 r. - 16,1 mln zł.

- Ten sposób zakupu biletów jest najszybszy i najwygodniejszy. Do wyboru pozostaje sześć aplikacji - przypominają urzędnicy i zaznaczają, że stref buforowych nie ma między innymi w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu czy Katowicach.
Zomkowski: - Oczywiście obserwujemy sytuację związaną z liczbą zakażeń. O wszystkich zmianach dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej będziemy informować na bieżąco.
14:39 19 STYCZNIA 22

Otwieranie drzwi w pojazdach ZTM (23 opinie)

Po co w tramwajach i autobusach znowu są otwierane wszystkie drzwi na przystankach? ZTM chce aby wszyscy byli chorzy?
Po co w tramwajach i autobusach znowu są otwierane wszystkie drzwi na przystankach? ZTM chce aby wszyscy byli chorzy?

Miejsca

Opinie (389) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    To jest głupota, w ten sposób zabierają 3-4 miejsca siedzące i z 2-3 stojące. Te 6 osób w imię walki z covidem będzie stało w tłoku dalej. Gratulacje Gdynia! Znowu pokazałaś jaka jesteś beznadziejna.

    • 92 19

    • Miasto

      Dokładnie. Plus jeszcze dochodzi to że ciężko w Gdyni kupić bilety. Jak nie kupisz przy dworcu i jedziesz np w kierunku Karwiny to kupisz dopiero na Karwinach. Głupota

      • 0 2

    • Tu nie chodzi o was pasażerów. (4)

      .....bardziej aby kierowcy nie rozłożyli się na Covida. Im dalej stoicie tym bezpieczniej.

      • 5 5

      • To mam nadzieję, że ten Taube albo ten z 3005 nie chodzą po sklepach, na zakupy czy gdziekolwiek indziej niż praca-dom/ praca-dom. Przecież tak straszny wirus zarazi ich, jak otworzą przednie drzwi w pojeździe. Ale jak sobie pójdą np. do Riviery lub Biedronki, to już nie. Ciekawe

        • 4 1

      • (1)

        Dziwne, mnie w szkole uczono, że jak ktoś kichnie, to prędkość jego "glutów" (powietrza wydychanego podczas kichnięcia) może osiągnąć od 40 do 160 km na godzinę. Więc jak dodatkowy jeden metr ma zagwarantować niezarażalność kierowców?

        • 11 2

        • I pewnie kierowcy nie chodzą po zakupy i trzymają odległość... chyba kilku w kilku sklepach sieciowych na morskiej o tym nie pamięta, ale odległość w pojeździe musi być... I znów prowizji z biletów nie będzie - współczuję - brawo Gdynia.

          • 6 1

      • A da się fizycznie stać w kabinie kierowcy gdy ten siedzi? Nie da się. Mylisz się kierowco. Polecam nauczyć się trasy 182.

        • 4 2

    • Widziałeś dziecko gdzie ta taśma się znajduje, czy zdalnie zobaczyłeś? (3)

      • 2 18

      • I co to ma dać?

        Jaki jest sens tego rozwiązania? Wirus tylko przednimi drzwiami wsiada? Przecież taki Janosik M. K. z 3005 wyjdzie sobie na przerwie przedefilować po całym wozie na pętli. Wtedy już się nie boi, a przednie drzwi ma strach otworzyć?

        • 5 0

      • Za linią pierwszych siedzeń, dziecko.

        • 9 2

      • Ja widzialam - dzis rano. Cztery miejsca wylaczone z uzytku. Dziecko.

        • 15 2

  • ZKM Gdynia to stan umysłu a tłok dalej jest widoczny (5)

    Trolejbusy i autobusy w Gdyni jeżdżą z roku na rok rzadziej np. kiedyś pojazdy jeździły np. co 15 minut teraz co 20 minut albo co 10 minut a teraz co 15 minut. Po cichu zmniejszają częstotliwość.

    • 87 10

    • (3)

      Zwłaszcza do Sopotu

      • 3 0

      • (2)

        Zażalenia to do Sopotu który nie chce płacić za to żeby mieć więcej komunikacji. To z ich puli idzie kasa na kursy do i z Sopotu wiec to oni obcinają kursy

        • 3 0

        • (1)

          Zawsze winni inni.

          • 1 0

          • No w przypadku S akurat jest Sopot. Od 1995 roku za tę linię płaci.

            • 2 0

    • Chyba piszesz o weekendzie bo w tygodniu jest SUPER.

      • 0 0

  • Wyłączenie przedniej strefy powoduje ,że nikt nie siądzie za kierowcą i będzie się gapił w okno bez maseczki . I to bez konsekwencji .

    • 2 0

  • A pracownicy kontrolujący bilety biegaja po autobusach bez zachowania jakichkolwiek zasad bezpieczeństwa antywirus owego. Mozna by ich wykorzystać na etacie kierowcy przy okazji by kontrolowali bilety i nie trzeba by strefy bezpieczenstwa same plusy.

    • 2 0

  • ZTM

    Transport miejski powinien być ograniczona do minimum 1 tramwaju i autobusu 1 na kwartał na cały Gdańsk .

    • 1 0

  • Ja bym wprowadził jeszcze taką optymalizacje kosztów, żeby w ogole nie było kierowcy tylko ktorys z pasazerów prowadzi i jak wysiada ustępuje miejsca kolejnemu. Pieniądze zaoszczedzone a i pasażerowie poczują się potrzebni. Do tego wzajemna kontrola biletów, panie proszą panów (o bilet)

    • 1 1

  • Znowu ten sam cyrk i ......

    ...rozpowszechnianie strachu przez media głównego ścieku!,
    Ludzie obudźcie się , bo nie ma żadnej pandemii!, to wszystko jest
    specjalnie robione żeby podbić statystyki dla strachu, niby 30 tys zakażeń przez testy PCR które nie są wiarygodne, Wielka Brytania już zniosła te i**otyczne restrykcje i przymusy.
    Zacznijmy tą chorobę traktować jak każdą inną.

    • 5 0

  • połowa miejsc siedzących wolna to była bzdura do kwadratu

    Co drugie miejsce siedzące wolne, za to stojących ludzi w opór!

    • 5 0

  • prosimy redaktorów o informowanie nas kiedy nastepne protesty przeciwko obostrzeniom (1)

    tak samo jak ukazywały się informacje o strajkach kobiet. Chętnie wezmę udział w nastepnej demostracji przeciwko tym bezsensownym obostrzeniom

    • 51 11

    • Cos mi sie wydaje

      Że sie nie doczekasz. Co najwyżej po fakcie przeczytasz o "marszu antyszczepionkowcow". Przecież trojmiasto.pl ppd względem rzetelności dziennikarskiej to taki pudelek:D

      • 4 0

  • Nie wszyscy korzystają z aplikacji i nie wszyscy płacą kartą. To gdzie ja mam te bilety kupować? Biletomat na Świętokrzyskiej nie przyjmuje ani monet ani banknotów. Wszystko zwraca.
    Co do przycisków to już od dawna powinny zostać one wyłączone na stałe. Kierowca sam powinien otwierać i zamykać pojazd.

    Strefa bufora przy kierowcy to tylko udogodnienie dla kierowcy, a nie dla pasażera.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane