• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Stąporek
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna). Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

Ponad 1,1 miliarda złotych kredytu udzieli Europejski Bank Inwestycyjny na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Trasa ma powstać do 2025 r.



Najlepszy sposób finansowania budowy dróg to:

EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 32-kilometrowej drogi, mającej połączyć węzeł PołudnieMapka - na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska - z węzłem ChwaszczynoMapka, powstającym w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Dodatkowo z kredytu sfinansowana zostanie także 7-kilometrowa obwodnica Żukowa.

Budowę OMT finansuje państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Drogowego



Kredyt z EBI zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), zarządzany przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego. Finansuje on budowę i przebudowę dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

Umowę w tej sprawie podpisano w czwartek, 28 października, podczas konferencji Impact'21 w Poznaniu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta


Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska tak skomentowała podpisanie umowy:

- Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem.
Z kolei Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, polskiego banku rozwoju, stwierdziła:

- Budowa obwodnicy Trójmiasta zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla mieszkańców regionu oraz turystów. Usprawni również międzynarodowe połączenie tranzytowe będące częścią Transeuropejskiej Sieci Dróg.

Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej



Przypomnijmy: umowy z wykonawcami na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej podpisano w kwietniu tego roku. Łącznie koszt prac wyniesie prawie 1,5 mld zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa finansowana jest z budżetu państwa.

Wykonawców jest dwóch, bo prace podzielono na dwa zadania.

16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.

16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.

Budowa OMT ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku, bo od podpisania umów wykonawcy opracowują dokumentację projektową, uzyskują opinie, uzgodnienia i decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Błąd projektowy

    Co ca cep wymyślił, że wjazd/zjazd z obwodnicy Żukowa na trasę nr 7 do Gdańska ma być realizowany rondem? Na tej drodze ruch jest jak na Grunwaldzkiej w Gdańsku, kilkaset samochodów na godzinę w obu kierunkach. Rondo w tym miejscu doprowadzi do tworzenia się korków do samego gdańska z jednej strony a do Żukowa z drugiej - Żukowo nadal będzie zablokowane i nieprzejezdne jak dzisiaj. Tylko wjazd/zjazd bezkolizyjny inżynierskie patałachy. Ten błąd trzeba jak najszybciej usunąć i przeprojektować ten fragment drogi

    • 0 0

  • Do analizy i logiki (9)

    Wszystko fajnie , tylko aby zjechać z tych obwodnic do miasta trzeba stać godzinę w korku na spacerowej, słowackiego i do Havla. Mamy całe 3 zakorkowane drogi. brawo

    • 88 11

    • seba nie musisz wszedzie

      jezdzic swoim najnowszym bmv roczni k1998 aby doejchac, masz autobusy

      • 1 0

    • Jak się tobie nie podoba to wyprowadź się do Białegostoku

      • 0 0

    • Wszystko fajnie

      Jak Po-cy budują 37 km drogi za ponad miliard a PIS podaje że mur na granicy z Białorusią (ponad 480km) wraz z wyposażeniem w nowoczesny sprzęt to machlojki? Daje do myślenia?

      • 2 2

    • OMT (1)

      Nie będzie służyła do dojazdu do miasta a do tranzytu w celu ominięcia trójmiasta . Np. ktoś jedzie od strony warszawy i zmierza do Lędborka i Słupska pojedzie OMT, gdyż OMT będzie naturalnym przedłużeniem obecnej S 7 ludzie pojadą dalej prostą i wjadą na OMT. Na węźle Chwaszczyno zjadą na S 6 w kierunku Szemudu i Bozegopola omijając szerokim łukiem cala aglomerację trójmiejską . Ze starej obwodnicy zatem zniknie cały ruch tranzytowy i ciężki

      • 13 3

      • jeśli ktoś z centrum czy z południa jedzie na zachód i północny zachód

        to nie jedzie przez Gdańsk.

        Poza tym, dla tych miejsc Pomorze (zwłaszcza zachodnie) praktycznie nie istnieje.

        W ocenie priorytetów porównaj skutki gospodarcze braku rozwiązania komunikacyjnych problemów portu w Gdyni a pochylanie się nad warszawiakami jadącymi na wywczasy do Łeby czy Międzyzdrojów... O Helu nie wspomnę...

        • 6 2

    • (2)

      nikogo to nie interesuje, nie ma tras wewnatrz miasta

      • 11 1

      • "trasy" "szybkiego ruchu" wewnątrz miasta są - zwykle zakorkowane w godzinach szczytu (1)

        Tworzenie kolejnych przyczynia się do zwiększenia skali ruchu na drogach, które prowadzą do nowych rozwiązań drogowych czyli nie poprawiają jakości systemu drogowego ani nie przyczyniają się do redukcji uciążliwości wynikających z nadmiernej roli samochodów prywatnych w życiu miasta. Przedstawicielka EBI sprawia wrażenie, że nie potrafi zrozumieć tej prostej prawdy. Tylko radykalne postawienie na poprawę sieci kolei lokalnej i dostępu do jej stacji dla pieszych i rowerzystów poprawia jakość funkcjonowania systemu transportowego aglomeracji. Kolejne dziesiątki milionów złotych wydanych na coraz szybsze poruszanie się ślepą uliczką niezrównoważonego rozwoju.

        • 12 10

        • kolejny raz popisy intelektualne lewackich ideologów

          Pisanie że zwiększanie liczy dróg, liczby pasów etc...zwalnia ruch jest i**otyzmem.
          Wiem że chceilibyscie wszystkich wepchnąć do zatłoczonych autobusów stojących w korkach na upstrzonych studzienkami, wybojami i innymi przeszkodami drogach.
          Takie to już wasze chore marzenie.

          • 8 7

    • chyba tylko Ty stoisz godzine

      • 0 5

  • A co z trasą Chwaszczyno-Osowa i dalej Spacerową do Grunwaldzkie... (1)

    Bez zbudowania tam nowej drogi, korki na tej trasie będą niewyobrażalne...

    • 2 0

    • M

      A komu to potrzebne

      • 0 0

  • Obwodnica metropolitalna.

    Kobylarnia i Mirex to niechlujstwo na budowie.Czyli kiepska organizacja prac i brak zabezpieczeń na drogach technicznych. Drogi te na S-5 były dla kaskaderów.

    • 0 0

  • (1)

    Ta obwodnica powinna mieć od razu trzy pasy w jedna stronę bo była projektowana 10 lat temu i kolejne 5 będzie robiona. W 15 lat ruch zmienia się na tyle ze tamte projekty są psu ma budę.

    • 15 2

    • Dobrze mówi

      Dobrze mówi. Jak nie 3 to 2 i co jakiś czas 3 pas.

      • 1 0

  • (7)

    warto podkreślić, że pierwsze przymiarki do tej trasy były w 2005r czyli 20lat na taki kawałek drogi, masakracja do kwadratu, patrząc ile haj$u zostawia motoryzacja

    • 27 7

    • Nieprawda (3)

      Ta trasa pojawiła się nagle w planach w roku 2011 kiedy pewien polityk kupił ziemię w Kiełpinie. W tamtych czasach politycy wówczas rządzący lubili nazywać inwestycje swoimi nazwiskami były np schetynówki, kuroniówki a tą drogę lansowano wtedy jako "złączka Borusewicza"

      • 2 4

      • (1)

        nie masz pojęcia, bo w latach 2005-06 już wisiały plakaty w Małkowie "Nie obwodnicy" bo tam były pierwsze plany

        • 0 1

        • W Małkowie może i rozmawiano

          Ale o modernizacji drogi nr 20 na odcinku żukowo chwaszczyno, natomiast hasło "metropolitalna" między Straszynem a Chwaszczynem to jest rok 2011

          • 0 0

      • Rok 1991, Panie nie kupuj tamtych tanich działek bo droga na Kartuzy ma tam iść. I zamiast 5-6 $ za metr trzeba było zapłacić 10$.... ;}

        • 1 1

    • Poczetek lat 90-tych. Gdy Gdańsk z Gdynią licytowali podczas rozmów nad przejęciem Chwaszczyna....

      • 0 0

    • sa w Trojmiescie problemy komunikacyjne o znacznie dluzszym zyciorysie

      Pomysly tej trasy sie pojawily, gdy "nowa komuna" zamienila waciaki na marynarki i szelki oraz zrealizowala marzenia o luksusie, czyli bryka i chata za miastem.
      Wtedy dotalo do ciasnych mozgow, ze do szczescia duzo jeszcze brakuje.

      • 1 1

    • Realny czas budowy drogi od pomysłu do przejezdności to ok 12 lat.

      W tym czasie robi się Decyzja Środowiskowa, ZRID, przetargi, projektowanie i budowa. Kilka osób (chyba z Chwaszczyna) zaskarżało w koło DŚ i straciliśmy 5 lat, potem kolejne 3 lata droga leżała w rządowej zamrażarce. Teraz sumujemy: 2005+12+5+3 = 2025r. Mogło być szybciej, ale dobrze że będzie w ogóle.

      • 6 1

  • To kiedy opłaty za wjazd do miasta? (4)

    • 4 3

    • Wtedy kiedy opłaty na wjazd do sąsiedniej gminy

      Czyli jak nastanie rozbicie dzielnicowe

      • 0 0

    • A kiedy podatek katastralny? (1)

      • 4 0

      • Rosnący logarytmicznie wraz z każdą kolejną nieruchomością będącą w Twoim posiadaniu.... Jak zaczną się na poważnie kończyć pieniądze w budżecie...

        • 0 1

    • oby jak najprędzej

      • 0 1

  • I tak wszyscy będą jeździli obecną obwodnicą (23)

    Kto będzie jeżdził dookoła jeśli może pojechać prosto i krócej. Jedyne sensowne rozwiązanie to dołożyć po dwa pasy w każda stronę do istniejącej drogi

    • 43 136

    • Ari

      Widać że nie masz pojęcia co piszesz. Ta droga to będzie mega odciążeniem dla obecnej obwodnicy tak więc jest to korzyść dla całego trojmiadta

      • 3 2

    • tak i nie

      Zgadzam się że na obwodnicy powinno być więcej pasów drogowych jest niestety tylko jedno ALE wąskie jednopasmowe zjazdy które i tak się zatykają ... .

      • 0 0

    • A jak niby fizycznie dołożyć ten pas?

      Prowadzenie prac i zamknięcie choćby jednego pasa spowoduje paraliż tej drogi. Jedyna szansa aby prowadzić na niej jakieś większe prace, to mieć alternatywę w postaci Obwodnicy Metropolitalnej i na nią przekierować ruch.

      • 3 1

    • nie wiem dlaczego masz tyle minusów (5)

      skoro taka jest prawda - droga ma być niby głównie dla tranzytu, ale kto będzie jechać 20km więcej, żeby się znaleźć w Chwaszczynie? - to by miało sens, gdyby OMT się kończyła w Słupsku a nie w Chwaszczynie, gdzie i tak trzeba się będzie wbić na starą S6...
      TIRy nie będą nadkładać 20km płatnej dla nich drogi, by potem stać w korku w Chwaszczynie
      osobówki poruszają się głównie wschód - zachód, do i z Gdańska/Gdyni a nie północ - południe...
      droga dla nikogo tak naprawdę - taki Miś na miarę tych czasów

      • 12 15

      • (1)

        @DMQ raczej ta nowa obwodnica ma ściągnąć ruch ze starej obwodnicy , który jedzie od Suwałk po Szczecin i ma ominąć trójmiasto.A mieszkąńcy dalej będą korzystać z dotychczasowej obwodnicy

        • 0 0

        • w jaki sposób może ściągnąć ten ruch, skoro kończy się w miejscu, gdzie

          trzeba znów zjechać na starą S6?
          ruchu lokalnego też nie widzę - nikt nie będzie nadrabiał 3-5km, żeby wjechać na wjazd/zjazd - lokalnie jest sporo zwykłych dróg, ogrom jest niedawno wyremontowanych (tzw. schetynówek)

          • 2 2

      • Przecież będzie taka opcja, że będą skręcać na słupsk i lębork i nie będą wjeżdzac na węzeł karwiny (1)

        • 8 0

        • na pewno nie miejcowi

          to alternatywa dla regionów pólnocno - wschodnich. Tylko że te regiony generują praktycznie żaden ruch na tym kierunku (zachodnim).
          Wschód i południe nie pojedzie przez okolice Gdańska, bo po co?

          • 1 3

      • to droga dla suburbiów i posiadłości

        rozlanych na peryferiach. Taki był model luksusu, który teraz stoi w korkach. Więc to raczej droga osiedlowa, lobbowana przez ościenne gminy i gdańskich emigrantów, którzy tam się przenieśli.

        Gospodarczo droga ma niewielkie znaczenie, bo nie obsługuje żadnego z intensywnie eksploatowanych kierunków. Może być zaczątkiem dla bardziej południowej alternatywy S6 i materializacji "korytarza", z którego to powodu pięć lat ludzie się wzajemnie wybijali...
        Obecnie bardzo by pomógł w rozwoju i udostępnieniu południowych regionów województwa.

        • 4 2

    • Jeden pas (7)

      Wystarczyłby tak naprawdę jeden pas i różnica w przepustowości byłaby ogromna, co zresztą widać na odcinku obok Auchan. Od wielu lat się trąbi na temat poszerzenia aktualnej obwodnicy, ale oni wolą zapłacić grubą kasę za drogę, która oznacza oranie sporych obszarów lasu (np. koło Lublewa) i która została fatalnie zaprojektowana, jeśli chodzi o przebieg (przede wszystkim końcówka).

      • 13 16

      • (3)

        Kolejny geniusz. To jest właśnie Polska. Fryzjerzy znają się na wszystkim.

        • 15 2

        • tak,znają się na wszystkim (2)

          rozmawiają z wieloma różnymi ludźmi, raczej z wyższej półki, bo dbałość o skórę głowy nie jest pierwszą potrzebą życiową. Poznają różne opinie, różne punkty widzenia.
          Specjaliści rozmawiają wyłącznie ze sobą i to raczej wypacza ich widzenie świata.

          • 3 12

          • hehe (1)

            A gdzie siedzą ludzie na tych wyższych półkach ?

            • 3 1

            • u fryzjera?

              Tak jak wszyscy, na fryzjerskim fotelu... ;)

              • 3 0

      • Jak sobie wyobrażasz korki na czas poszerzania Obwodnicy. Przesuwający się cyrk jaki teraz jest na Karwinach. Tylko potrwa ze 3 lata.... :/

        • 5 1

      • Przy Auchan też często jest korek, więc dużo to nie zmieni...

        • 7 2

      • Poczytaj opracowania, istnieją badania inżynierów

        Które dowodzą, ze jeżeli dołożymy dodatkowy pas to tylko przez jakiś czas będzie lepiej, potem ruch na lepszym odcinku się wyrównuje i jest jeszcze gorzej.

        • 13 6

    • Nie wszyscy.

      Po pierwsze obwodnica obecna nie ma nawet pobocza, jest droga ekspresowa w drodze wyjątku. Po powstaniu prawdziwej drogi ekspresowej będzie na obecnej przywrócony status drogi krajowej z ograniczeniem 100km/h. To już sprawi, że szybciej dojedzie się nowa droga. Do tego cały tranzyt będzie tam obowiązkowy. Lekko 30% ruchu przejdzie od razu z obwodnicy trójmiasta na nowa drogę. A z czasem coraz więcej ludzi się przekona. Ponadto jadący południowa obwodnica, a jadący do Gdyni i dalej w większości wybiorą nowa drogę. Dziś zjazd z południowej obwodnicy to 5-8 minutowy korek. Wybierając drogę prosto, przejedzie się zgodnie z przepisami w tym czasie 10 do 16 km.

      • 4 1

    • Świetnmy pomysł. Rezerwa terenowa się znajdzie. Tylko te korki w trakcie budowy... ;]]]]]]

      • 0 0

    • Co za przenikliwość myśli. Jesteś piekarzem, taksówkarzem, czy może murarzem. A jeżeli masz wyższe wykształcenie to się tym nie chwal.

      • 2 3

    • ewentualne dołożenie pasów ruchu bez paraliżu miasta jest możliwe kiedy będzie obwodnica metropolitalna to po pierwsze po drugie ruch tranzytowy będzie mógł spokojnie pójść nową obwodnicą + trasa kaszubska i pyk lądują za lęborkiem. po trzecie obwodnica metropolitalna oznacza dodatkowy bodziec rozwoju dla miast na zachód

      • 11 4

    • W każdy weekend jeżdżę na Kaszuby południowe także nie będę jeździł stara obwodnicą bo to mój kierunek. Chyba rozwialem twoje wątpliwości.

      • 4 2

    • wy nie rozumiecie po co jest ta droga

      • 9 1

  • (8)

    I znowu ten "okropny"PiS i rząd centroprawicy, przeznacza miliard złotych z puli Państwa oraz jeszcze dodatkowo daje gwarancję rządowe bankom w sprawie udzielenia kredytu na całościowe finansowanie budowy kolejnej dużej inwestycji dla Trójmiasta. Od 1945 roku nie było tyłu tak dużych inwestycji na Wybrzeżu Gdańskim, w Trójmieście, w tak krótkim czasie rozpatrywania wniosków, no i realizacji, a przecież w całej Polsce się taki rozwój kraju dzieje. Byłem ostatnio przy budowie Nowej Zakopianki-robi wrażenie. Lewactwo z psl, po, nowej lewicy, hołownia 2050 to szkodnicy Polski i do jest fakt, a nie dogryzanie im. Ten fakt jest bardzo przykry, bo w takim razie, kim są te antypolskie osoby, takie zawzięte na nas Polaków? Pamiętam, jak na tym portalu opłacane przez totalniaków trolle, negowały powstanie tej obwodnicy, jak i budowę korwet, przekopu nowej i krótrzej, wolnej od zachcianek Rosji carsko-sowieckiej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, itp, itd.

    • 19 26

    • Tak jak budowa tej drogi oczywiście ma sens, tak budowa przekopu przez mierzeję to pieniądze wyrzucone w błoto - i to dosłownie. (3)

      • 7 4

      • (1)

        Tam już jest coraz mniej błota, a coraz więcej gotowej trwałej infrastruktury morskiej, z której też będziesz mógł korzystać, jak tylko zechcesz. To dobra inwestycja, i czas da ci odpowiedź. Słucham sobie wypowiedzi na żywo totalniaków poselskich, no i co? Raptem, dosłownie chwalą na oczach całej Polski w tv WOT tego "odrażającego" Macierewicza, choć nazwisko pomysłodawcy i twórcy jeszcze im przez gardło nie przechodzi.

        • 4 5

        • Przekop mierzei to i**otyzm.

          Jakbyś włączył coś innego niż TVP to byś się dowiedział że żadne kontenerowce operujące na Bałtyku nie będą mogły tam wpłynąć. Dodatkowo dojdzie ogromny koszt utrzymania przekopu i pasa wodnego. Obecnie z Elbląga można dopłynąć do Gdańska barkami. Oczywiście nie zimą, ale z przekop też nie będzie można korzystać zimą bo zasolenie w tym fragmencie zalewu jest minimalne, więc też zamarznie.

          • 1 0

      • Jarek wie co robi

        bo niedługo Wisła będzie granicą i jak wtedy cześć wschodnia wydostanie się na morze bałtyckie.

        • 3 2

    • Misu pluszowy, budowę dróg krajowych finansuje od zawsze państwo, wiedzą o tym dzieci w przedszkolu.

      Pisze jak byk w artykule "Budowa finansowana jest z budżetu państwa"

      • 5 0

    • TVP info się wlaczylo

      • 1 3

    • czy z uwagi na rosnącą inflację macie już więcej niż 60 groszy za wpis? (1)

      • 8 4

      • Coś ty, ja dostaję 3 zł. Śmiech. Trzymaj się ciepło

        • 3 0

  • Super że powstanie ta droga ale do kompletu brakuje jeszcze Drogi Czerwonej wraz z OPAT jeśli chodzi o woj. Pomorskie (6)

    Oby więc zaczęto budowę w najbliższym czasie i Drogi Czerwonej a tuż po niej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

    • 66 5

    • (2)

      Przecież Horała wbił pierwszy szpadel w budowę OPAT dobrych kilka lat temu, myślałem że już zbudowali?

      • 5 1

      • usilowal naprawic to, co zepsul Tusk (1)

        Jednym podpisem likwidujac przygotowana do realizacji inwestycje i definijac te potrzebe jako lokalna.
        Sadzisz ze latwo to odkrecic?

        • 1 4

        • Dla PiS wszystko jest wina Tuska.

          To PiS skasowało finansowanie po dojściu do władzy żeby się zemścić na Trójmieście.

          • 0 0

    • (2)

      No właśnie. Podobno pisali w tej spr do Morawieckiego i co? Ktoś coś wie? Odpisał?

      • 9 0

      • Przecież Morawiecki (1)

        w czasie ostatniej kampanii osobiście obiecał w Gdyni budowę Drogi Czerwonej i co ?

        • 4 2

        • Za krótki jest.

          Spuszczą go niedługo jako winnego całego zamieszania (oficjalnie) i później to Sasin będzie ci obiecywał.

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane