• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Co to za mapa?

    Gdańsk, Gdynia, Żukowo i Chwaszczyno. Zatoka i obwodnica. Kilka kolorowych linii...
    Czy można by więcej szczegółów?

    • 2 0

  • jak tak dalej pójdzie... (10)

    to będziemy chodzić na pieszo.
    Ilość samochodów jest przerażająca.
    W Berlinie lub Pradze jest mniej aut niż w Gdyni....

    • 74 58

    • a miasto udaje że nie widzi problemu (5)

      zamiast poszerzać ulice i budować wszędzie parkingi to chcą deptaki robić i parkometry stawiać

      zamiast inwestować w infrastrukturę dla samochodów to robią wszystko pod rowery których jak na lekarstwo

      z taką polityką cofamy się w rozwoju i nigdy nie dogonimy Europy Zachodniej

      • 29 45

      • Już ją przegonilismy (1)

        Mamy w Trójmieście więcej aut niż w Berlinie.

        • 25 3

        • A byłeś kiedyś w Berlinie ???? Mają tam infrastrukturę robioną na zlecenie urbanistów a nie na zlecenie ludzi typu Jaworski

          O czym tu w ogóle mowa ??? przychodzi do władzy inna partia i wywraca do góry nogami dobre projekty, które miały usprawnić i uspokoić ruch miejski i w zamian daje wizję kompletnego chaosu ??? Strach pomyśleć co nas czeka za 5 lat. Chyba pora się stąd zwijać bo ktoś tych idiotów wybrał aby nami rządzili. Rozsądni już dawno wyjechali z Polski....

          • 4 2

      • Jest coraz wiecej otylych ludzi

        A panstwo nie kupuje im szerszych spodni i nie daje talonow na jedzenie w Macu.

        Licze na to, ze pisales sarkastycznie. Nie sadze, aby ludzie byli az tak nie ogarnieci.

        Rozwiazaniem problemow komunikacyjnych (takze stosowanym na zachodzie) jest ulatwianie dojazdu do miasta transportem zbiorowym - najlepiej koleja/tramwajem. Platne parkingi w centrum, ograniczanie liczby miejsc parkingowych i platne wjazdy do centrum.

        Przestrzen w centrum jest droga, bo jest na nia duzy popyt. Jesli na cos jest duzy popyt to automatycznie cena rosnie. Takie sa prawa rynku. W Gdansku brakuje kilku drog, ale to na pewno nie sa wlasnie te, o ktorych traktuje artykul.

        • 6 5

      • Gdybyś choć troche myślał to wiedziałbyś, że w mieście, inwestując w infrastrukturę samochodową

        nigdy nie rozwiążesz problemu korków. Chyba że mowa o 30tys. mieszkańcow

        • 19 8

      • Miasto widzi problem i reaguje

        Problemem nie jest brak parkingów i za wąskie ulice.
        Problem jest nadmiar samochodów.

        • 37 14

    • Głosowałes na PIS to masz (1)

      teraz przez 4 lata żadnych inwestycji wszystko na 500+ pójdzie. Jest dobra zmiana nie ma co

      • 15 12

      • będziesz(?) miał drogi

        ale nie będziesz mial za co kupić paliwa bo zabraknie pokolenia które pracowałoby na twoją przyszłą emeryture...

        • 4 3

    • (1)

      To ty w Berlinie nie byłeś kłamco. Co za burak.

      • 3 8

      • rozumiem, ze wycieczki osobiste to jedyna twoja bron

        Sprawdz prosze liczbe samochodow na 1 000 mieszkancow w Berlinie czy Hamburgu.

        Berlin ma 3mln mieszkancow. Byloby dosyc dziwne, jesli w liczbach bezwzglednym bylo tam mniej samochodow niz w Gdansku gdzie jest 500k mieszkancow.

        Warto jednak zauwazyc, ze Berlin fizycznie zajmuje wiekszy obszar.

        • 10 0

  • To znaczy ta nowa s6 ma się łaczyć z obwodnica przez ulicę Kielnieńską ? :)))))))

    Już teraz Kielnieńska jest zakorkowana na maxa a przez nią na wysokości Osowej są ustawione 3 zestawy sygnalizacji świetlnej. Jeśli tamtędy ma iść łącznik z S6 do obwodnicy to korek będzie meeeeega zaje*sty, KTO TO WYMYŚLIŁ ????

    • 6 0

  • (13)

    Ok tylko po Co. Ruch nie wzrasta, ta obwodnica wystarczy, korków nie ma. Więcej pieniędzy dla mieszkańców, ścieżki rowerowe, baseny itd

    • 42 356

    • (2)

      Jezus, burak...

      • 32 11

      • procz osobistych wycieczek jakis argument rzeczowy? (1)

        1. Liczba ludnosci nie wzrasta.
        2. Liczba samochod uzywanych na co dzien juz dzis za duza.
        3. Nalezy rozwijac siec polaczen kolejowych do centrum miasta.

        Podaj teraz swoje argumenty, ale prosze inne niz
        A. Golf prawem, nie towarem.

        • 14 13

        • Pedalarstwo fetyszyzuje samochód

          Jak zwykle zresztą. Samochód jest przedmiotem codziennego użytku służącym do przemieszczania się z miejsca na miejsce.

          • 9 5

    • .......

      ale tak serio, zdarza ci się jeździć obwodnicą inaczej niż do rodziny na niedzielną mszę?
      Bo korek jest codziennie - w sumie czasem kilka, a jak jest źle to tylko dwa. Jeden od Chwarzna do Karczemek, drugi od Straszyna do Dąbrowy. Za mało?

      • 9 2

    • (2)

      Przecież tej inwestycja nie jest finansowana z budżetu Miasta tylko z budżetu Państwa. to droga ekspresowa...Miastu nic do tego

      • 2 3

      • miastu wszystko do tego (1)

        bo taka droga zmieni radykalnei wplywy w gmnie, migracje na przedmiescia oraz przyzwyczajenia transportowe mieszkancow i uzytkowników miasta. I będzie gwoździem do trumny

        • 10 1

        • Właśnie napisałem, że przez to czeka nas los umierającego Detroit.

          • 6 6

    • Scieżki rowerowe???

      Po co? Matoły jak już ją mają, to dalej jadą ulicą. Szkoda kasy.

      • 18 12

    • I na drugię "pińset" na twarz....

      Całe szczęście , że Unia kontroluje swoją kasę bo inaczej tacy jak ty przeżarli by wszystko w try miga ....

      • 12 3

    • Ślepy jesteś???

      • 1 3

    • Janusz przyspałeś czy forma spada? (2)

      Pozdrowienia od SSC

      • 16 3

      • (1)

        Tczew płonie

        • 10 0

        • mają lagi na necie haha

          Janusz myślał że startuje z jedynki, a Internet go strollował.

          • 9 3

  • Budować !!!!!! (12)

    Bo chce jeździć !!!

    • 54 30

    • glosowales na pisisisi to teraz plac na 500 na dziecko bo nie ma szmalu na to (7)

      zabieraja szmal bo musza rozdac na 500 na dziecko a nie na drogi. Nie pojmujesz tego naiwny wyborco ?

      • 14 15

      • głosowałem na POpaprańców i przez 8 lat nie wybudowali (4)

        • 18 10

        • bo rzeczywiscie A1, obwodnica poludniowa, PKM, dokonczenie W-Z, Trasa Sucharskiego (2)

          nie istnieja.

          • 5 7

          • Masz rację. A1 ciągle nie ma w całości.

            • 0 0

          • patrzac po minusach - nie istnieja

            Jezdze po drogach urojonych.

            • 3 4

        • taaa ) dzis kazdy bredzi ze nie glosowal na pisiorow )

          zaraz beda placic 500 to kazdy lape wyciagnie jak menel. Jakie to zalosne ze polakow mozna kupic za 500 zeta .

          • 8 9

      • i dobrze (1)

        Dzieci są ważniejsze od asfaltu eunuchu

        • 5 8

        • Jak najbardziej!

          W pelni popieram. Ale jak ktos chce miec dzieci, to panstwo nie powinno go okaradac jedna reka, aby dac druga.

          Zwiekszenie kwoty wolnej od podatku dla rodzicow. Promowanie pelnych rodzin, pracujacych i wychowujacych swoje dzieci na porzadnych obywateli. A nie promowanie ilosci.

          • 4 0

    • trwaj

      twoje pospawane BMW GWE moze tego nie doczekać ...

      • 0 0

    • Gdanska GDDKiA najwieksze zolwie w Polsce (1)

      Szczecinski oodzial migiem oglosil przetargi na znacznie wieksza ilosc odcinkow S6

      • 4 2

      • To wszystko POlityka

        Bo my lemingi jesteśmy ideowo wierne naszej matce, przewodniej sile narodu i nam nic nie trzeba dawać, żebyśmy głosowali jak trzeba.
        A Zachodniopomorskie było coraz słabsze i potrzebowało kiełbasy wyborczej, to im dali S6 i parę kawałków S3 na północ od Goleniowa.
        A poza tym, to obiektywnie patrząc, ta OMT jest obwodnicą, ale Żukowa, żeby "ełyty" miały łatwiejszy dojazd na dacze. Za te same pieniądze możnaby spokojnie poszerzyć naszą ZOT o dwa pasy i przebudować węzły oraz zrobić połączenie przez Osową do Chwaszczyna z Trasą Lęborską.

        • 5 2

    • Włącz PlayStation

      • 4 1

  • S7 do wejherowa? (5)

    nie wiedziałem że S7 dotarła już do wejherowa - myślałem że kończy się w chyloni?

    • 48 9

    • takie są plany na przyszłość.po wybudowaniu OM i TK obecna obwodnica s6 od węzła gdańsk południe w stronę północną zostanie oznaczona jako s7, a nowe OM i TK będą s6.tak ogólnie to OT jest błędnie oznaczona.powinna mieć liczbę nieparzystą.nieparzyste dla dróg północ-południe, a parzyste numery są dla dróg wschód-zachód,

      • 0 0

    • s 7

      s 7 obecnie prowadzi do Zukowa a nie chyloni

      • 1 0

    • 7 formalnie jest do Żukowa... hehe
      do Wejherowa to faktycznie by musiała zaznaczona S6 być, w końcu dwupasmówka jest więc się nie czepiaj :)

      • 3 1

    • chyba, że chcą przez Rumię i Redę ekspresowkę zrobić;)

      • 2 2

    • W tej chwili obwodnica to droga S6...

      • 9 2

  • Za dużo samochodów, a zwłaszcza tych bogatych SUVÓW (2)

    Ludzie w Polsce są bogaci, w każdej rodzinie dwa samochody. Korki na drogach. Spaliny w powietrzu. Zanieczyszczone środowisko. To wszystko z bogactwa i lenistwa. W komunie nie było samochodów , obwodnica trojmiejska była pusta !
    I ludzie byli zdrowsi. Wszystko było lepsze. a teraz za dużo bogactwa i za dużo żądań o jeszcze więcej. W komunie był spokój, w Korei Północnej też jest spokój i wszystko gra. Najlepiej to nic nie budować.

    • 16 14

    • ...i ocet był, i musztarda na półkach była, wpitalałem też rabarbar z cukrem i było naprawdę zarąbiście

      • 3 0

    • Własnie są biedni. Na SUVIE kończą.

      • 4 1

  • ETNOGRAF JAWORSKI , ten sam co doprowadził do zamknięcia Stoczni Gdańskiej (4)

    teraz zablokował budowę Drogi Zielonej . która byłaby połączeniem Osowy z Chwaszczynem i dalej na S6 a tak będziemy nadrabiać przez Gdynię lub stać w korkach na Kielnieńskiej..
    Zemścił się na Gdańsku za nie wybranie go na Prezydenta miasta.

    Ktoś wspomniał o OPACIE , niech zapyta się pisowców , wszak kilka lat temu w otoczeniu mediów wbili pierwszą łopatę i ogłosili rozpoczęcie jej budowy i na razie nie zbudowali ani metra...

    • 19 13

    • jeśli zablokował ten chory pomysł (1)

      to chwała mu za to. Budowanie w imię megalomanii panów Adamowicza i Karnowskiego takiej zabawki za 2 mld PLN to poroniony pomysl od samego poczatku. Tunel pod Pachołkiem przeniósłby korki ze Spacerowej kilka kilometrów niżej, gdyż wąskim gardłem pozostaje jej wlot do ciągu Al. Zwycięstwa. Do tego gigantyczne koszta utrzymania takiej inwestycji spowodowałyby, że Gdańsk nie doczekałby się żadnych inwestycji drogowych w perspektywnie kilku lat. Mi osobiście nie robi różnicy, czy w drodze do pracy stoję w korku na Spacerowej czy w Oliwie. Natomiast chętnie skorzystałbym z transportu zbiorowego przy opcji przystanek PKM na Kieleńskiej czy tramwaj na Osowę. Bo jedno jest pewne - centrum Gdańska się nie rozszerzy i wszyscy swoimi samochodami się tam nie zmieszczą więc robienie przelotówek wprowadzających cały ruch tamże nie ma żadnego sensu.

      • 3 4

      • Widze że nie wiesz o czym piszesz , jesteś napływowym mieszkańcem Osowej

        nigdy nie planowano wlotu do al Zwycięstwa . ma krzyzowac się z ul.Grunwaldzką przy granicy z Sopotem i potem dalej obok hali sportowej do tunelu pod Wisłą . A więc nie wiem gdzie te wąskie gardło miałoby byc.
        Zastapiłaby zakorkowaną Spacerową . dziwne ze wolisz stac w korku niz szybko pokanac ten odcinek. a skoro wolisz stać to możesz sie spacerkiem przejsc do stacji PKM w Osowej , od Kielnieńskiej niedaleko a i zdrowia Ci przybedzie. A o tramwaj zapomnij , przecież by ominęła Cie przyjemnośc stania w korku.. A my mieszkańcy Gdańska chcemy tej drogi.

        PS> na tym potralu jest pewien redaktor ktory nalezy do organizacji torpedujacej rozwuj dróg w mieście i walczy o zwężanie za szerokich 3 pasmowych , zasypywanie tuneli dla pieszych itp, zgłoś się do niego będziesz tam mile widziany.

        • 7 2

    • Kij ma dwa końce. Ciekawe czy ten nieudacznik pisowski zdaje sobie z tego sprawę.

      • 5 2

    • Jaworski to świnia pierwszego sortu.

      • 8 1

  • Zapytanie do GDDKiA: (4)

    a kiedy OPAT ?!

    • 15 8

    • GDDKiA nie będzie budował OPATu - to ma być droga lokalna. Zapytaj w swoim (2)

      urzędzie miasta.

      • 2 5

      • no to przy przekraczaniu granic naszego państwa (1)

        to gminy powinny budować drogi tranzytowe :)))

        • 1 1

        • OPAT nie będzie drogą tranzytową. Na Hel, do Pucka, Redy tranzyt? Tranzyt to

          na Szczecin czyli od obwodnicy Kaszubska. Drogi tranzytowe to drogi KRAJOWE a nie prowadzące przez miasteczka typu Rumia i Reda

          • 0 2

    • Zły adresat pytania.

      • 3 3

  • Ma się rozumieć, że tylko Gdańsk jest metropolią, (3)

    natomiast pozostali to głęboka prowincja? Ciekaw jestem jak będzie wyglądał opis i funkcje tej "metropolitalnej" celem sfinansowania jej ze środków UE i rządu. Zauważmy, że w obu przestrzeniach nazw występuje funkcja obwodu "tylko Metropolii Gdańskiej" dlaczego wiec nie "Obwodnica Gdańska"? W jednej z nich została już zdefiniowana, w drugiej nawet nie zadeklarowana. Może więc faktycznie podzielić na dwie metropolie "Gdańską i Gdyńską" ?Nawet skoro pisze sie metropolitalna i każdy domyśla się, że chodzi o więcej niż Trójmiasto, a tymczasem samorządowców np, z Gdyni nie dopuszcza się do naniesienia własnych uwag i opinii to jest zwykłe chamstwo, cwaniactwo i bezczelność.
    Oczywiście teraz będą wielkie lamenty, tylko gdzie tak naprawdę jest pies pogrzebany - sam jestem wkurzony mocna na PO, już nie chcę przytaczać innych słomianych inwestycji drogowych. I zastanawia mnie jak mogli być tak bezczelni? Oczywiście media są jeszcze w rękach "jedynie słusznych" jak i zastępy hejterów więc w propagowaniu kłamstw widać nie powoduje to żadnych większych konfliktów, bo obie funkcje należą do różnych przestrzeni nazw i nie mają ze sobą nic wspólnego, niezależnie od tego, czy ich źródłosłów jest taki sam czy inny lub POdszywający się. Jeśli umieściliśmy nazwę jakiegoś budowli (stałej, o ogólnej dostępnej funkcji, przeznaczenia...) w przestrzeni nazw, to pełną, kwalifikowaną nazwą tego obiektu staje się nazwa obiektu poprzedzona identyfikatorem tamtej przestrzeni nazw a może nawiązaniem do historii miejsca ?
    Wielka szkoda, że przez POlitykę i nieodpowiedzialnych ludzi pełniących wysokie służebne funkcje będziemy mieli dyskomfort transportowy.

    • 10 11

    • (2)

      PiS da ci da. Prędzej świnia niebo zobaczy.

      • 3 1

      • Ja nie mówię, że mi coś ktoś da, (1)

        bo nie dał PiS i nie da POPiS, jak i inne partie, jeśli już to mi zabrały.

        Chodzi mi człowieku o zwykłą uczciwość ! Ja rozumie, że w Twoim środowisku niewiele to znaczy, ale jednak nie dla wszystkich.

        A zacząć musimy od nazywania rzeczy PO IMIENIU !!!!

        • 5 0

        • O tej uczciwości to słusznie napisałeś. Gdyby nasi miejscowi politycy (radni, parlamentarzyści) byli uczciwi i rzetelnie działali na rzecz rozwoju naszego regionu, to dążyliby do konsolidacji działań wszystkich zainteresowanych jego rozwojem. Działając w rozproszeniu, a do tego wzajemnie się podgryzając, powodowani nierzadko zaszczepianymi im z zewnątrz animozjami, zaprzepaszczają okazje do wypracowania rozwojowych koncepcji i wywierania wspólnego nacisku, niezależnie od rządzącej w kraju opcji politycznej.
          Niestety, obecnie rządzący PIS jeszcze bardziej wzmacnia szkodliwe podziały, stosując do tego bezwzględny prymitywny tkm, wycinając wartościowych dla regionu ludzi, zamiast wykorzystać ich do wspólnej pracy, co, po nieuchronnej kolejnej zmianie władzy, mogłoby być kontynuowane w imię przyjętego korzystnego dla regionu konsensusu. Dzięki temu, zapewniona byłaby ciągłość rozwojowego procesu, bez względu na gorszące tzw. wojenki na górze. Osobiście wątpię w to, że nasi lokalni politycy będą mieli taką mądrość i przysłowiowe jaja, żeby wybić się ponad własne słabości i ponad, wykorzystujące ich do swoich politycznych gierek, centrum. Najbliższa przyszłość pokaże, czy miałem rację.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane