- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (65 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (223 opinie)
- 3 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (53 opinie)
- 4 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (121 opinii)
- 5 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (50 opinii)
- 6 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (813 opinii)
Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku
Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.
Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.
Prawomocne decyzje
W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.
- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.
Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.
W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.
Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.
Kilkaset drobnych uwag
GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.
Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.
Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową , choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV przy ul. Chwaszczyńskiej.
- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.
Miejsca
Opinie (219) 4 zablokowane
-
2016-02-19 09:20
Obwodnica witomina!!!
A co z obwodnicą witomina!!!!!!!!!!!!!!!!
- 8 1
-
2016-02-19 08:03
obwodnica sie zapycha (2)
na odcinku straszyn gdynia obwodnica jest za waska , pilnie potrzebny jest 3 pas ruchu w obie stroby , byle stluczka zepsute auto i robi sie ogromny korek , codzienny dojazd do pracy robi sie juz meczacy , w 2015 w okresie letnim korek kilka razy w tygodni .
- 27 6
-
2016-02-19 08:48
3 pas to wzrost ryzyka wypadku o 87%
więc rozbudowa obwodnicy o kolejny pas doprowadzi do większej liczby wypadków i częstsze korki
Lepiej zainwestować w fotoradary mierzące odległość między samochodami czy jazdę samochodów powyżej 3,5t lewym pasem- 1 10
-
2016-02-19 08:04
pas awaryjny by wystarczył
- 3 1
-
2016-02-19 07:21
(1)
Po co te drogi. Więcej zieleni.
- 13 18
-
2016-02-19 08:46
Rencisto, żeby zapracować na Twoją zapomogę, musimy po czymś jeździć.
Rowerami nie dowieziemy towaru do firm i sklepów.
- 5 2
-
2016-02-19 08:45
Dodam jeszcze że budowa kładki rowerowej przy Kwiatkowskiego kosztowała 10 mln a tej obecnie 3 mln. Ta jest bardziej potrzebna niż to droge szpetadło na Kwiatkowskiego
- 5 0
-
2016-02-19 08:40
to obwodnica trójmiejska jeszcze nie jest międzynarodową autostradą metropolitalną?
to błąd.!!! prędzej doczekamy 3 wojny światowej niż tych 3 odcinków dróg ekspresowych
- 11 0
-
2016-02-19 08:04
Nie ma i nie będzie do PIS ma inne priorytety...
Trzeba zabrać skąd się da, żeby było na 500+
- 25 11
-
2016-02-19 07:59
nie wiem czy tego dożyję
- 13 0
-
2016-02-19 07:38
złudne nzdzieje
Za czasów Pis nie ma szans
- 24 16
-
2016-02-19 07:06
Cala polska wieczne opoznienia
A najlepsze ze km drogi kosztuje kilkanascie razy wiecej niz w kazdym innym panstwie
- 20 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.