• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • Czemu OM ma być poprowadzona przez Żukowo?

    A nie przez Kartuzy, Kościerzynę, albo wręcz Bytów? Jak szaleć, to szaleć!

    • 3 3

  • Budowanie po Polsku (3)

    Dalej będziemy czekać po kilka albo kilkanaście lat. Wydaje mi się, że winą powinny być obarczane przepisy i biura projektowe

    • 16 28

    • (1)

      w Chinach rozstrzelano by wnoszących odwołania i poleciało by expresem do realizacji
      ale w dzikim kraju, pewnie ktoś znalazł jakiegoś ślimaka z paskiem na ogonie i trzeba go zbadać

      • 6 7

      • W Chinach

        to na dobry początek wycięto by Tobie narządy do przeszczepu bez
        znieczulenia a następnie rozstrzelano także bez znieczulenia

        • 4 2

    • Jaką winą? Przecież zgodnie z tym, co napisano w artykule nie wiadomo, czego dotyczą odwołania...

      • 8 1

  • dwa paski obwodnica buhahahahahah jak w mongoli (1)

    w usa obwodnice maja po 8 pasow w kazdom

    • 1 6

    • a byłeś tam kiedyś czy tylko w TV

      Bo głupoty opowiadasz.
      Autostrady w USA to głownie2-3 pasów.
      Obwodnice 3 max 4, a tylko w miejscu gdzie się kilka zjeżdża lub na rozjazdach potrafi być 6-8, ale zaraz za rozjazdami schodzą do 4.

      • 3 0

  • (2)

    Przypuszczam, ze wiekszosc projektow odwolaja po wyborach. Pewnie nic nie jest jeszcze zalatwione, zaprojektowane, uzgodnione.
    Ale ciemny lud wszystko kupi

    • 15 3

    • (1)

      Szczególnie ciemny lud pisowski !

      • 2 3

      • oświecony student i powski synalek

        • 2 1

  • Kto pisze re artykuły (1)

    decyzja administracyjna zawsze jest ostateczna a nie prawomocna - prawomocny jest wyrok sądu

    • 15 2

    • Na pewno nie urzędnik

      Taki jak ty

      • 0 1

  • drugi wiadukt nie potrzebny a linia pruszcz leba do likiwidacji

    i tyle szkoda kasy na ten wiadukt

    • 4 1

  • Czyli jednak 2019 jest realny tylko na papierze (4)

    "GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej"

    Podziwiam spokój tej organizacji...zawsze na wszystko mają czas.

    • 110 15

    • a co ma zrobić GDDKiA wg Ciebie??

      skoro decyzję wydaje gdański RDOŚ?? i od jego decyzji wpłynęły odwołania??
      Z koszami słodyczy uderzyć, żeby odwołania do niszczarki trafiły?? czy tupać ze zdenerwowania nogą?? Pomóż mi zrozumieć Twój niebanalny wpis, bo może masz złote rozwiązanie...

      • 4 0

    • NIe od dziś wiadomo że ta organizacja wielu osobą życie uratowała (2)

      bo nigdzie indziej roboty by nie znaleźli.

      • 21 6

      • jeszcze tylko do słownika zajrzyj czasami. (1)

        zanim coś napiszesz. Podkreślam - zanim.

        • 14 2

        • To są takie błędy że słownik nie pomoże

          • 13 0

  • (4)

    Ten węzeł ze starą obwodnicą i południową obwodnicą taki słaby dosyć. Jak dla mnie mogliby zbudować tak, żeby główne jezdnie od strony A1 przechodziły łukiem w główne jezdnie obwodnicy metropolitalnej, bo tam powinien być największy ruch.

    • 10 4

    • Akurat tam będzie najmniejszy ruch (1)

      Jadąc od południa największy ruch pójdzie prosto, drugą relacją będzie w prawo (port, tunel, częściowo śródmieście).

      • 1 0

      • zrobic wielkie rondo

        • 2 0

    • (1)

      na obecne warunki zupełnie wystarcza. Z pewnością zostanie przebudowany jak w koncu budowa Obwodnicy Metropolitalnej dojdzie do skutku.

      • 3 2

      • Mówiłem o planie przebudowy tego węzła przy budowie OM...

        • 2 0

  • dlaczego

    OM idzie prawie po sladzie drogi nr 20 (Zukowo-Gdynia?). Czy te drogi sie nie dubluja?

    • 6 0

  • To ile jeszcze miliardów mają nas kosztować dalsze ułatwienia w suburbanizacji Trójmiasta?

    I ile trzeba będzie potem wydać na walkę z jej skutkami?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane