• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • problemy (1)

    Powiem wam ze mozliwosci odwolan to najwieksza zmora budowy drog. W wiekszosci przypadkow odwoluja sie ludzie ktorzy kompletnie nie poznali tematu a odwoluja sie tylko z zasady. Wystarczy napisac pismo wogole go nie argumentujac a i tak wydział srodowiska musi go wyslac do samorzadowej komisji odwolawczej. SKA ktora ma tyle samo ludzi co WŚ będzie to mielic milion lat. Wtedy wszyscy sir beda dziwic czemu zesmy nie wykorzystali tych pieniedzy unijnych do 2020 roku. Moj pomysl zwiekszyc kompetencje WŚ, zwiekszyc liczbe zatrudnionych ludzi w WŚ i SKA by z automatu uwalal glupie wnioski badz pracowal szybciej. Tyle kasy co mamy do 2020 chyba sie nie powtórzy:(

    • 4 9

    • ta kasa już jest dawno podzielona. Po 2020 będziemy więcej wpłacać niż wyciągać z uni

      • 0 1

  • Eko terroryści (2)

    Tu chodzi o kase, zieloni zrobili sobie z tego doskonale prosperujący biznes, szantażują wszystkich

    • 14 9

    • (1)

      Tyle ze masz procedurę zrid

      • 3 0

      • I co z tego skoro decyzję środowiskową i tak musisz uzyskać??

        • 1 0

  • Z innej beczki. (3)

    Tyle się mówi o lasach państwowych, że wycinają drzewa. A niepotrzebnych drzew do wycięcia jest od pyty i jeszcze trochę. Wystarczy wyciąć te co stoją przy drogach. I dwa problemy rozwiązane. Zapotrzebowania na drewno, i bezpieczeństwo. Ile ludzi by żyło do dziś, gdyby nie te przeklęte drzewa przy drogach. Zamiast mieć alternatywę, albo czołówka, albo drzewo, można by po prostu uciekać na pobocze, do rowu, trochę się pobijamy ale przeżyjemy. A tak? Powinien być jakiś ogólnopolski program wycinania drzew przy drogach. Jakoś na zachodzie nie widziałem takich dróg z drzewami. Dróg śmierci. I nie gadajcie, "bo jak byś jeździł z przepisami to by nie trzeba drzew wycinać bla bla bla..." Ty se możesz jeździć z przepisami, ale ten z naprzeciwka już nie i postanowi wyprzedzać Żuka i wali w was na czołówkę. Jak nie ma drzew jest gdzie uciekać, ale jak są... to wybór jest jak między kiłą i rzeżączką. Poza tym są zdarzenia losowe, można zasnąć, zasłabnąć, opona pęknie, rożnie może się zdarzyć.

    • 25 14

    • A to drzewa zabijają?

      Mi się wydaje, ze zabija siebie lub innych kierowca, który jedzie z nadmierną prędkością, nie zachowuje ostrożności lub nie stosuje się do przepis drogowych...

      • 7 5

    • Czyżby redakcja przypadkiem wkleiła tu tekst jakiegoś dinozaura z innej beczki?

      • 5 3

    • udaj sie jak najszybciej do psychiatry

      • 1 2

  • O co w tym wszystkim chodzi ? (1)

    Trik Wyborczy ?

    • 12 3

    • tzw temat zastepczy

      • 0 0

  • Dlaczego tak dlugo to trwa z ta obwodnica...! ? (2)

    A jak jest z droga S7 Gdansk - Elblag...?

    • 9 2

    • Jak byś nie wiedział, to cię informuję że jeszcze jej nie ma. Ha!

      • 2 1

    • Z tym odcinkiem jest wszystko jasne

      lada moment ruszają

      • 2 1

  • Kto pisze re artykuły (1)

    decyzja administracyjna zawsze jest ostateczna a nie prawomocna - prawomocny jest wyrok sądu

    • 15 2

    • Na pewno nie urzędnik

      Taki jak ty

      • 0 1

  • (2)

    Przypuszczam, ze wiekszosc projektow odwolaja po wyborach. Pewnie nic nie jest jeszcze zalatwione, zaprojektowane, uzgodnione.
    Ale ciemny lud wszystko kupi

    • 15 3

    • (1)

      Szczególnie ciemny lud pisowski !

      • 2 3

      • oświecony student i powski synalek

        • 2 1

  • Opinie jak zwykle podzielone ,

    a to sprzyja opóźnieniom i innym przekrętom .A powołane dyrekcje pensje pobierają.

    • 12 1

  • kolejna zagrywka przedwyborcza

    a redaktorzy łykają to jak młode pelikany, co to za rzetelność podawać nieuprawomocnione/ ostateczne decyzje? bo to troche jak opowiadanie bajek z serii "jak mogłoby być kolorowo gdyby..."

    ale widze, ze niektorzy wciąz lubią słuchac bajek.. a niby tacy dorosli ludzie no ale wybory idą, to trzeba troche kitu wcisnąć w te głowy :)

    • 7 6

  • wyjątkowo nieudolny projekt

    OMT odcina miejscowości od drogi i połączeń z Trójmiastem. Trasy szybkiego ruchu i autostrady są przeszkodami liniowymi ograniczającymi równomierny rozwój.
    Czy zbudowano gdzieś obwodnicę Obwodnicy? Czy wybudowano obwodnicę w odległości kilku km od istniejącej? Polski wynalazek!!
    OMT od Żukowa (Miszewa) powinna być budowana jako GP z dostępem do istniejącej sieci dróg śladem istniejącej 20 z obwodnicami i wiaduktami w newralgicznych skrzyżowaniach. Projektowane węzły w Chwaszczynie i Kacku to obłęd inwestora i udręka mieszkańców oraz kierowców.
    OMT wydłuża trasy dojazdu i nie skraca czasu przejazdu z wielu miejsc.( patrz analiza (kogoś) z okresu dyskusji społecznej).
    W pierwszej kolejności powinno się budować OPAT.

    • 17 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane