- 1 Kierowca prysnął gazem w radnego (188 opinii)
- 2 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (173 opinie)
- 3 Tak działa ogród deszczowy (47 opinii)
- 4 Będą zmiany na remontowanej ul. Unruga (50 opinii)
- 5 Piwnica i auto pełne narkotyków (85 opinii)
- 6 Spór o władzę w zarządzie województwa (29 opinii)
Europejscy urzędnicy zdecydują o losie Obwodnicy Metropolitalnej
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie ma szans na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury chce ją wybudować z udziałem kapitału prywatnego. Warunkiem jest uzyskanie opinii urzędników z Eurostatu, że inwestycja nie zostanie ujęta w długu publicznym Polski.
Istnieją dwa wyjścia z tej sytuacji:
- czekanie na nowy budżet unijny, na lata 2020-2027,
- realizacja inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Pierwsza opcja znacznie odwleka realizację w czasie. Z kolei w przypadku drugiej propozycji sytuacja jest skomplikowana formalnie.
Budowa obwodnicy nie może wliczać się do długu publicznego
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 5 czerwca 2018 r. podjął decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednocześnie realizację inwestycji w tej formule uzależnił od pozytywnego zakwalifikowania projektu przez Eurostat. Chodzi o to, by inwestycja nie została wliczona do długu publicznego.
Specyfika projektu PPP polega na tym, że za zaprojektowanie, wykonanie i sfinansowanie inwestycji płaci partner prywatny. Podmiot publiczny zobowiązany jest do okresowych płatności - uiszczania rat będących wynagrodzeniem partnera prywatnego. Ponadto po wybudowania ekspresówki państwo musi płacić za jej utrzymanie.
Rozłożenie na raty zapłaty za wykonanie robót budowlanych może powodować, że transakcja PPP nabierze charakteru podobnego do umowy kredytu. To natomiast powoduje, że takie zobowiązanie zaliczane jest do długu publicznego.
Obwodnica Metropolitalna to jedna z sześciu inwestycji, jakie rząd chce przeprowadzić w formule PPP w naszym kraju. Łącznie potrzeba na nie ok. 10-15 mld zł (ok. 2 mld zł kosztować może Obwodnica Metropolitalna). Rządzący chcą uniknąć zaliczenia tak dużej kwoty do długu publicznego.
Trwają prace przygotowawcze
- Dla projektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej S6, w tym Obwodnicy Metropolitalnej, przewidzianej do realizacji w systemie PPP, zlecone zostały uszczegóławiające badania geologiczne, które zostaną wykonane w 2019 r. Dla wszystkich zadań planowanych do realizacji w systemie PPP w IV kwartale 2018 r. zakończona została szczegółowa inwentaryzacja techniczna - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do analizy VfM (Value for Money, dawniej tzw. komparator) oraz przetargowej, a także projektów umów PPP. Opracowania te są konieczne do przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Eurostat kwalifikacji projektów w kontekście długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
40-kilometrowa ekspresówka odciąży obwodnicę
Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta.
Wstępny termin oddania do ruchu drogi (pod warunkiem szybkiego znalezienia wykonawcy) to 2022 lub 2023 r.
Miejsca
Opinie (270) 6 zablokowanych
-
2019-01-23 11:22
Czyli kolejna obwodnica nie dla Gdyni?
Czyżby planowanie dróg stało się narzędziem politycznym?
- 4 2
-
2019-01-23 11:17
NIE dla Obwodnicy Metropolitarnej! TAK dla rozbudowy głównych jezdni i węzłów obecnej Obwodnicy!
OM jeszcze bardziej przyspieszy rozlewanie miasta i exodus na przedmieścia! nie stać nas na to! Podatki będą do ościennych gmin odprowadzane ale nakłady na rozwój infrastruktury potrzebny do obsłużenia przedmieść będzie musiał ponieść Gdańsk - nie gódźmy się na to!
- 9 9
-
2019-01-23 11:03
Dlaczego w nazwie jest metropolitarna, a nie gdańśka?
Gdynia i Sopot z niej nie skorzystają, więc po co mydlić oczy nazwą?
- 3 6
-
2019-01-23 11:01
A podobno wystarczy nie kraść..
PiS wykreslił ta drogę z listy i doskonale wiedział, że nie będzie budowana.
Za poprzednich rządów pis wstrzymał nam budowę A1- 8 5
-
2019-01-23 07:47
(2)
Gdyby nie PiS i Szydło kto wie czy Obwodnica Metropolitalna już by nie była w budowie. A, że jest bardzo potrzebna nie trzeba nikogo przekonywać.
- 21 21
-
2019-01-23 07:55
To nie tyle przez PiS co przez blokujących inwestycję lokalnych mieszkańców (1)
- 6 3
-
2019-01-23 10:55
Buahaha serio w to wierzysz?
- 0 2
-
2019-01-23 10:54
Niech Szydło odda pieniądze!!!
- 6 2
-
2019-01-23 10:50
Rząd is wykreślić z listy to nie ma szans na dofinansowanie
PiS doskonale o tym wiedział i tylko mydli oczy swoim wyborcom. Za to kasa na glonojady z nbp jest..
- 6 4
-
2019-01-23 10:18
Dobra Zmiana
Przecież jest pokaźna nadwyżka budżetowa. A Unia jest zła.
- 6 3
-
2019-01-23 10:09
i znów będzie jak z A4
- 7 0
-
2019-01-23 10:03
Standard 3 pasy ruchu
Przy natężeniu ruchu przekraczającym 100 000 pojazdów na dobę jaki już istnieje na obecnej obwodnicy Trójmiasta to trzy pasy ruchu na projektowanej obwodnicy powinien być standardem nie podlegającym dyskusji. Ponadto żaden węzel nie może powodować obniżenia szybkości jazdy w normalnych warunkach pogodowych bo będą gigantyczne korki i zatraci się sens drogi ekspresowej. Na obecnej obwodnicy trzeci pas jest niezbędny aby przenieść coraz większy ruch pojazdów.
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.