• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy... (1)

    • 13 1

    • Kieszen, Kajmany i do kosza.

      • 2 0

  • Ciemny lud wszystko kupi (4)

    Podejście tożsame z podejściem rządzących. Pojawiły się problemy z decyzją środowiskową .... Aha, t ktoś za to odpowiada. A może wytłumaczeniem ma być , że " to nie my"? Kolejna kwestia - aktualnie termin budowy obwodnicy jest niezagrożony, a okaże się że pod koniec 2022 roku trzeba będzie podpisać aneks wydłużający harmonogram o rok, bo tak wyszło.
    Daję ciemnożółta, wręcz czerwieniejącą kartkę.

    • 99 2

    • Termin wezla Karwiny tez nie zagrozony...

      • 1 0

    • Przecież przy każdej większej inwestycji miasta Gdynia (2)

      to nie władze są nieudolne. Wszystko przez: Gdańsk, Wody Polskie, Port, PKP, Lasy Państwowe, ministerstwa itd.

      • 4 0

      • Zwróciłeś uwagę, że 90% tej listy jest kontrolowane przez PiS? (1)

        • 0 3

        • ... od 15 lat???

          • 3 0

  • Przecież pomysł budowy tam buspasów jest kompletnie bez sensu. (4)

    Autobusy musiałyby omijać Witomino. A rolą obwodnicy jest przeniesienie ruchu aut do dalszych osiedli poza Witomino, ale akurat pojazdów transportu publicznego to nie dotyczy.

    • 94 6

    • Właśnie dlatego, że autobusem jedzie się 2-3 razy dłużej niż samochodem, ludzie wybierają samochód. (1)

      Nic nie stoi na przeszkodzie, by część autobusów omijała Witomino

      • 8 2

      • Proponuje, zeby omijaly wszystkir.

        • 0 0

    • Logika dofinansowania (1)

      Robisz buspasy i dostajesz z UE dofinansowanie na drogę. Po 5 latach jak czas zapisany w dofinansowaniu minie zamieniasz je na pasy drogowe dla aut.
      Wiele razy robi się podobne rzeczy z przebudową budynków itp

      • 9 1

      • Bajdurzysz

        Pokaż mi choć jeden buspas zamieniony na pas drogowy w Trójmieście.
        Buspasy nie mają nic wspólnego z dofinansowaniem unijnym. O rozdziale środków decyduje CUPT (administracja rządowa) - i jeśli inwestycja wpisuje się w to co mogą dofinansować - czyli w drogówką - dostaje dofinansowanie.

        • 3 1

  • Co ta obwodnica da jak ul. Witomińska wąska, ul Kielecka wąska (obydwie drogi tylko po jednym pasie). A planowaną Obwodnica zamiast kilka pasów to planowany buspas.

    • 10 0

  • Panie Szczerba

    Kolejny artykuł z serii propagandy sukcesu ? Ale to już było , czasy Gierka ....

    • 13 1

  • haha....

    prędzej ludzie skolonizują marsa niż w tym k....wim dołku coś logicznego powstanie , a nie czekaj projekty i wizualizacje za gruby szmal to jak najbardziej ,spoko blok ekipa ma się dobrze ,kaska wpada xd

    • 11 1

  • Nie dla obwodnicy

    I bardzo dobrze że jest opóźnienie. Może wcale nie powstanie. I dobrze tylko las zniszczą a korki jak były i tak będą. Jak nie na Witominie się zablokuje to na kieleckiej przed centrum.

    • 6 10

  • Ha,ha,ha (1)

    Z pewnością wybudują na 200 lecie Gdyni.

    • 13 2

    • Optymistycznie

      • 4 0

  • A kto wydaje decyzje środowiskową? Czasem nie prezydent Gdyni? (2)

    Decyzje środowiskową powinien wydać Szczurek. Jakoś zero infirmacji o tym, kto jest organem prowadzącym i skąd to opoznienie. Czasem Szczurek sam nie zrobił opóźnienia ? No chyba, że przekazał tego gorącego kartofla do RDOŚ.

    • 29 3

    • RDOŚ

      • 0 0

    • cicho-sza

      bo sie wyda

      • 3 0

  • Nie moge sie doczekac nastepnych wyborów w Gdyni

    Jestem bardzo ciekawy wynikow i sam zamierzam przyjsc.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane