• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Obwodnica (5)

    Powinni myśleć jak najszybciej o budowie 3 pasa na obwodnicy
    Niech zaczną chociaż robić po 2 -3 km etapami
    bo niedługo stanie ta nasza obwodnica całkowicie

    • 48 16

    • nie ma czegoś takiego jak erapami po dwa kilometry (1)

      proponujesz permanentną przebudowę trwającą latami, więc jesteś nienormalny

      • 1 9

      • koment

        nie możliwości wykonywania jakichkolwiek prac na obwodnicy dopóty nie wybuduje się obwodnicy metropolitalnej

        • 6 3

    • jak ty to sobie wyobrazasz?

      ze robotnicy robia a ty kolo nich jedziesz 120?

      zeby deorobic 2 kilometry 3 pasa to trzeba zamknac drugi pas

      chcesz przez kilka lat miec zwezenie do jednego pasa na obwodnicy?

      • 2 1

    • Może sìę okazać że to nic Noe da ,bo problem tkwi w przepustowości zjazdów .
      Pozdr

      • 2 0

    • W tej wizualizacji brakuje jeszcze 2 pasow

      W kazdym kierunku a ten ruch aut to chyba w nocy jest taki skromny. Widocznie osoby ktore to planuja nigdy nie byly w trojmiescie...

      • 1 0

  • S7 (2)

    Panie naskret a jak pana info o otwarciu S7 do kiezmarka??

    • 14 1

    • Było napisane, że jak nie będzie problemów :)

      To jest budowa nawet redaktor nie poradzi

      • 4 3

    • Nie otwarcie S7 do Kieżmarska. Tylko otwarcie 1 pasa planowane w tym miesiacu. Ograniczenie do 70 Km/h

      • 2 0

  • Typowe myślenie z pozycji Gdańska (1)

    A co z odcinkiem północnym? Przecież tam ruch będzie taki sam. Wg autora: nic, a mógłby przecież zaproponować choćby poszerzenie od Węzła Dąbrowa do Chyloni poszerzenie do 3 pasów.
    Co z OPATem, nic. Wy sobie dalej w Gdyni używajcie po staremu.

    • 28 4

    • przecież buduje sie trasa kaszubska

      tranzyt odejdzie

      • 2 6

  • jakieś buraki z wioch blokują drogę dla dziesiątek tysięcy ludzi (4)

    może tym kmiotom pod domami zrobić jakaś gruba akcje ?

    • 35 28

    • czyliżby to publiczne nawoływanie do przestępstwa? (2)

      • 7 15

      • nie kompromituj się ormowcu

        • 10 3

      • Zadzwoń do płokułatuły

        Jak rudy z blok ekipy

        • 6 1

    • tolerancja tolerancja

      tolerancja tolerancja

      • 0 0

  • (5)

    Odcinkowy pomiar prędkości i ograniczenie do 100km/h.

    • 53 10

    • O 100 km to nawet nie ma ca marzyć - taki tam ostatnio ruch

      • 4 0

    • obwodnica 80 lat (1)

      ograniczyć prędkość 100 km/h .3pas + pas bezpiecz.

      • 5 0

      • Wąskim gardłem są wiadukty, pod nimi nie zmieści się trzeci pas.

        • 0 0

    • Odcinkowy pomiar spowoduje więcej wypadków

      Wirtuozi kierownicy będą bardziej skupieni na obserwowaniu prędkościomierza niż na sytuacji wokół

      • 3 4

    • Do 50

      Do 50 lepiej , buraku

      • 0 2

  • Zagapienie się... (1)

    to główna wina wypadków w obecnych czasach. A zagapienie się w telefonie.
    Mieszkam na pierwszym piętrze w bloku i mam widok na skrzyżowanie na osiedlu. Dosłownie 70/80% kierowców dojeżdżając do skrzyżowania patrzy się w telefon lub coś na nim robiąc :D

    • 49 1

    • Patrzą w nawigację jak jechać.

      • 8 2

  • i znowu Kaszubi

    blokuja ...co to za roszczeniowa nacja !!

    • 38 14

  • (2)

    Może puścić komunikację publiczną obwodnicą?

    • 19 2

    • przecież jeździ

      Linia K czy linia X

      • 4 0

    • ale tylko w Gdyni... a w Gdansku nie - a szkoda

      • 7 0

  • zróbcie spalarnię

    na Szadółkach i z 7 osiedli w okół. Codziennie będą zwozić śmieci ciężarówkami w całego województwa. Do tego zlikwidujcie komunikację miejską bo prezes L. doprowadził GAiT do ruiny. Będzie się działo... na na na na..

    • 30 3

  • (2)

    Jechałem kiedyś obwodnicą i rzeczywiście słabo się jeździ.

    • 21 3

    • Dzięki za merytoryczny komentarz. Sporo się z niego dowiedziałem.

      • 16 0

    • wow stefan jestes wielki

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane