- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (68 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (149 opinii)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (57 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (147 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (63 opinie)
Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian
Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.
Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.
Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.
Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.
Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?
- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.
- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.
Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.
- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.
Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.
Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?
Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz Trasą Kwiatkowskiego . W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego , natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej , Grunwaldzkiej i Miszewskiego oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego .
Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.
Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.
Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.
Opinie (174) 4 zablokowane
-
2015-06-01 15:07
badania
Ciekawe, że to wykonawca przygotowuje badania i analizy potwierdzajace, że upłynniki ruch .... kpina z podatnika- dziwne bybyło gdyby tego nie wykazał. Wyakże nawet jak system będzie wyłączony i w całym mieścei nie będzie zasilania .... fikcja odbioru - ze strony miasta nie ma nikogo kto byłby na tyle kompetentny i posiadał doświadczenie /nie mylić z kwitem/ żeby móc to potwierdzić.
- 49 2
-
2015-06-01 15:12
ta firma musi być nieźle ustawiona...
- 26 1
-
2015-06-01 15:13
Sekundniki na skrzyzowaniach (4)
Zamiast wydawac pieniadze na glupi tristar, to powinny zainwestowane w liczniki ktore pokazywalyby za ile sekund zapali sie swiatlo zielone czy tez czerwone, tak jak to w Plocku zrobili
- 75 6
-
2015-06-01 15:17
to jest dobre
czlowiek mniej sie stresuje jak widzi za ile sekund ruszy
- 16 2
-
2015-06-01 15:20
To jest super rozwiązanie z takimi sekundnikami !!! Tristar niech sobie w d**e wsadzą!!!
- 21 2
-
2015-06-01 20:01
Potwierdzam. świetna sprawa do ruszania ze świateł i do dojeżdżania do nich. Proste i tanie rozwiazanie.
- 7 0
-
2015-06-02 00:04
tak
super rozwiązanie
- 0 0
-
2015-06-01 15:17
moim zdaniem nic sie nie zmienilo
korki jak byly tak sa
wiecej swiatel i udziwnien = dluzszy czas przejazdu przez miasto- 31 6
-
2015-06-01 15:18
A to GÓ**O nie miało działać już w 2012 roku?! (1)
Za ponad trzy letnie opóźnienie ma ktoś dostać pieniądze!!! Parodia, przez ten beznadziejny TRISTAR auta stoją w większych korkach, tramwaje często np. na Hucisku nie dostają pozwolenia na wjazd na skrzyżowanie,a jak dostaną w kierunku Siedlec to tak krótkie jest to światło że tramwaj jest na środku a już auta ruszają. Jedyny PLUS tego wszystkiego że może matoły przestaną jeździć na CZERWONYM świetle.
- 32 4
-
2015-06-02 00:17
pewnie tak
Gdyby wtedy nie zaxęli wdrazac
- 0 0
-
2015-06-01 15:27
Jeżeli Tristar już działa to wg mnie jest gorzej niż było.
Korki wg mnie przynajmniej na Słowackiego są większe niż były...
- 45 6
-
2015-06-01 15:44
W następnej kolejności.
To zimą kolei na prokuratora.
- 16 2
-
2015-06-01 15:49
Pytanie dla zorientowanych (2)
Wydaje mi się ze instalacja Tristana pomogła zmniejszyć korki z Gdańska do Pruszcza i odwrotnie. Na węźle obwodnicy południowej na trakcie świętego Wojciecha. Czy ktoś jeszcze ma takie spostrzeżenia ?
- 5 18
-
2015-06-02 00:13
tak (1)
ale takie osoby tu nie piszą
- 0 0
-
2015-06-02 08:13
mróż
- 0 0
-
2015-06-01 15:50
QUMAK (4)
Qumak to ta firma, której dyrektorzy usłyszeli ostatnio zarzuty o łapówkarstwo? Ehe... Już widzę jak rzetelnie będzie sprawdzane kryterium przyznania tych 26 mln premii ;)
- 37 2
-
2015-06-01 15:56
nie to ta firma która zrobiła stronę internetową dla Prezydenta Kaczyńskiego za blisko milion złotych ;-)
- 9 2
-
2015-06-01 16:00
(1)
Mozesz podac zrodlo tych informacji?
- 3 2
-
2015-06-01 19:06
lol
skorzystaj sobie z googla... dowiesz się o wielu przekrętach z tą firmą w tle.
- 8 1
-
2015-06-02 08:14
podaj lnka
- 1 0
-
2015-06-01 15:54
Dopóki dresik w biemdablju, albo kerownik w terenowym leksusie nie zdejmie nogi z gazu (bo rozumu to raczej nie włączy bo najpierw trzeba go mieć), to zapomnijcie o inteligentnej zielonej fali,
Frajerzy jadący ponad dopuszczalną prędkość i tak będą stali w korkach!- 16 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.