• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Rowery góra! (2)

    To jest pomysł na miarę naszych czasów! Zamknąć całe śródmieście dla aut i oddać dla rowerzystów, byłoby na co popatrzec!!!!

    • 3 1

    • Piesi do podziemia!!!

      • 1 1

    • Takie rzeczy w Kopenhadze można oglądać bez kłopotu

      Ważna jest konsekwencja i determinacja decydentów.

      Izolowane kroki bez wyraźnie określonego celu przynoszą mniejsze rezultaty niż spójny plan uwalniania miasta od samochodów.

      • 0 0

  • To straszne jak wielu na tym forum HEJTEROW. Czy wy wszyscy, ktorzy nie zgadzacie sie z coraz wieksza iloscia zdrowych i ekologicznych rowerow na naszych drogach, sami uzytkujecie dwudziestoletnie Golfy, w porywach Passaty?Gdzie wam tak ciagle spieszno - do grobu? Rower jest i bedzie w nasym zyciu i chwala tym , ktorzy chca nam rowerzystom zycie ulatwic.

    • 3 2

  • Strefa 30

    Brawo! Już dawno powinno to być zastosowane , oczywiście z glowa a nie widzimisię urzędniczym, ale wszystkie poza glownymi ulice w miastach, powinny być strefa 30 , szczególnie te osiedlowe.

    • 1 0

  • Zabierają pas kierowcom dla pedalarzy

    tak powinien brzmieć tytuł artykułu !

    • 0 0

  • na skrzyżowaniu z 10 lutego rowerzyści nie będą musieli stosować się do znaków świetlnych ! przecież to oni będą panami szos

    • 0 0

  • kij od szczotki wszystkim pedalistom ! do lasu a nie miasta korkować

    • 0 0

  • Idiotyzm

    Nie dosc ze w godzinach szczytu jest masakra to jeszcze to....pogratulowac pomyslu....brak slow...
    Porazka

    • 2 0

  • ~Masakra w centrum miasta!

    Jechałam dziś rano Starowiejską, a dalej miałam w planie 3 maja i 10 lutego (zrezygnowałam, co znacznie przedłużyło moją drogę do pracy). W związku z odebraniem jednego pasa ulicy autom stały 2 ulice - Starowiejska i 3 Maja. Faktycznie, pomysł doskonały. Szkoda tylko, że uderza w kierowców samochodów w środku jesieni, która raczej nie jest szczytem w komunikacji rowerowej. Czy ktoś zastanowił się nad alternatywami i innymi rozwiązaniami w związku z ograniczeniem przepustowości tak ważnego miejsca w centrum miasta? Może Władysława IV od Starowiejskiej do CH Batory powinno być objęte ruchem w dwie strony?

    • 3 0

  • Korek i spaliny

    Zawężenie ciągu komunikacyjnego ul. 3 Maja jednego przez likwidację jednego z pasów ruchu, w związku z przeznaczeniem go na kontrapas rowerowy, spowodowało gigantyczne korki w porach szczytu. Skutkiem zabrania jednego pasa ruchu w ul. 3 Maja zakorkowana została ul. 3 Maja i Starowiejska. Jak ma dojechać tam karetka pogotowia lub straż pożarna ? Zakorkowanie ulicy przez wydzielenie pasa rowerowego,skutkuje ogromnym zwiększeniem emisji spalin w tym rejonie, co odbije się na zdrowiu mieszkańców i pracowników okolicznych instytucji. Jak pojedzie tamtędy kiedyś jakiś odważny rowerzysta, to się mocno podtruje, a przy tym narazi na niebezpieczeństwo ruchu wąskim pasem pomiędzy rzędami z jednej strony parkujących a z drugiej jadących samochodów. Rowerzyści nie korzystają z tego kontrapasa. Zagrożeniem dla rowerzysty mogą być pojazdy włączające sie do ruchu z parkingu na ul.3 Maja , a także samochody jadące Starowiejską na wprost. Kontrapas na ul. Starowiejskiej który już dłużej istnieje, jest rzadko odwiedzany przez rowery. A wytworzone przez zlikwidowane pasy ruchu trudności komunikacyjne pozostają.Ścieżki rowerowe należy budować, w miejscach sprzyjającym rowerzystom, a nie zabierać pasy ruchu pojazdom i tworzyć zablokowane komunikacyjnie strefy w samym centrum miasta.

    • 1 0

  • porażka

    Ścieżka zaczyna się ni z gruchy ni z pietruchy.Zresztą i tak rowerzyści mają ją
    gdzieś bo jeżdżą jak chcą.Chodniki znaki pionowe i poziome to dla nich abstrakcja

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane