• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odnoga tramwaju na Morenę o 7 mln zł droższa niż zakładano

Krzysztof Koprowski
21 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trasa powstanie w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Docelowo będzie przedłużona aż do rejonu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Trasa powstanie w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Docelowo będzie przedłużona aż do rejonu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

Za 23 369 346,92 zł chce zbudować odnogę trasy tramwajowej na os. Morena w ul. Bulońską konsorcjum firm MTM i Rajbud. Firma złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę w postępowaniu przetargowym. Trasa gotowa powinna być już w przyszłym roku, ale inwestor miał zarezerwowane ponad 7 mln zł mniej na tę inwestycję.



Nie wiadomo więc jeszcze, czy MTM i Rajbud zrealizują krótki, ok. 700-metrowy, odcinek torów tramwajowych w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do Myśliwskiej. Prace muszą być zakończone w ciągu 11 miesięcy od momentu podpisania umowy, co powinno nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni. Jeśli przetarg nie zostanie unieważniony, bo inwestor zarezerwował na prace 15 998 692,07 zł.

Zakres inwestycji, poza trasą tramwajową, w ramach której powstaną dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska, obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo, wykonawca jest zobligowany także do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Podobnie jak ma to miejsce przy wspomnianym przystanku PKM Brętowo, także na końcu ul. Bulońskiej nie będzie pętli, a jedynie tory z rozjazdami pozwalające na zawracanie tramwajów dwukierunkowych.

Kursować będą tutaj więc przede wszystkim tzw. Dortmundy oraz tramwaje sprowadzone z Kassel (obecnie przetarg na ich modernizację został unieważniony, ale planuje się rozpisanie nowego), a także część z pięciu zakupionych nowych pojazdów Pesa Jazz Duo z bydgoskiej fabryki.

Budowa odnogi możliwa jest głównie dzięki oszczędnościom w przetargu na realizację "głównej" trasy na osiedle Morena, czyli od pętli Siedlce do PKM Brętowo. Ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł wraz ze środkami UE), zdecydowano się podzielić cały projekt na dwa etapy. Szczęśliwie dla budżetu miasta, trasa tramwaju do PKM-ki kosztować będzie 116 mln zł i z tego powodu udało się wygospodarować fundusze na odcinek w kierunku ul. Myśliwskiej.

Odcinek w ciągu ul. Bulońskiej choć stosunkowo krótki, ma także strategiczne znaczenie dla dalszej rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku. To właśnie od skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zostanie zbudowana kolejna trasa z komunikacją szynową (tzw. Nowa Bulońska Północna) w rejon ul. Jabłoniowej i Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z rozwidleniem w tzw. ul. Nową Politechniczną w stronę Wrzeszcza i Zaspy.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej od Rakoczego do Myśliwskiej wraz z doposażeniem przystanku PKM Brętowo

1. MTM SA/Rajbud sp zoo - 23 369 346,92 zł brutto
2. WPRD Gravel/TOR-KAR-SSON - 23 811 643,15 zł brutto.

Czytaj też: Trasa tramwajowa na Morenę (Siedlce-PKM Brętowo) gotowa w 33 proc.

Miejsca

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • i znów to samo

    ile razy można czytać to samo????

    • 5 6

  • zamiast tramwajów można za tę kasę kupić w Niemczech mnóstwo samochodów (4)

    i rozdać je mieszkańcom Moreny !

    • 15 10

    • :) wyborny dowcip

      • 8 0

    • Szkoda ,ze rozumu nie dodaja w pakiecie-wtedy mial bys jeden.

      • 4 3

    • i tak nie ma tam miejsca do parkowania (1)

      lepiej budować parkingi dla rowerów i wprowadzić sieć rowerów publicznych

      • 0 8

      • co minusującym przeszkadzają parkingi dla rowerów?

        • 0 1

  • Droga dla rowerów wzdłuż Bulońskiej jest potrzebna bowiem będzie to kontynuacja tej istniejącej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina i początkiem trasy na Jasień , Szadółki a być może nawet Kowale. Pozwoli ona też na dojazd w okolice zbiornika retencyjnego Jasień

    • 5 6

  • ha ha ha ha

    ktoś się zabawi.

    • 4 3

  • To jest pierwsze

    brakujące 7mln

    • 6 2

  • Jakoś miasto się nie chwali że wyszło drożej ? :)) (4)

    a ile z tych oszczedności mariola wpłąciła na konto NIC - no to nic nie zaoszczędziła . Tak wyglądają oszczedności Gdańska hehehe :)

    • 10 4

    • rynek, rynek (3)

      raz rozstrzygnięcie przetargu niżej projektowanej ceny, raz wyżej. Nie rozumiesz mechanizmów gospodarki rynkowej ? To w swoim domu dalej stosuj socjalistyczne centralne planowanie.

      • 3 2

      • (1)

        Kiepscy kosztorysanci, skoro zaniżyli ceny. Rynek nie ma nic do tego.

        • 2 2

        • masz racje źle przygotowany kosztorys inwestorski dlatego wychodzi im niby taniej - manipulacja ludzmi

          • 1 1

      • co ma socjalistyczne centralne planowanie w samorządzie terytorialnym?

        i co ma do zwykłej niekompetencji urzędniczej, a może nawet korupcji?

        • 0 0

  • PIECEWSKA! (2)

    Zagłosuję na każdego kto obieca, że przed końcem kadencji ukończy remont ul. Piecewskiej

    • 5 2

    • (1)

      no to musisz głosować na budynia, bo w ramach odcinka tramwaju siedlce-pkm bedzie remont piecewskiej

      • 4 1

      • Calej Piecewskiej czy tylko jakiegos jej odcinka?

        sKAD TE NIUSY/??

        • 0 2

  • Jak to się ma do 130 mln wydanych na Tristara? (2)

    Włodarze wydali 130 mln na nieudolny, nieprzydatny system TRISTAR a żałują 23 mln na budowę linii tramwajowej.
    Adamowicz my Ci tego nie zapomnimy!

    • 18 4

    • (1)

      130 mln na TRISTAR-a to na całe Trójmiasto, nie tylko Gdańsk. A linia tramwajowa jest tylko w Gdańsku, a nie całym Trójmieście.

      • 1 4

      • A kto powiedział że Gdynia i Sopot się dołożyły?

        Jesteś pomysłodawcą tego systemu, że tak bronisz TRISTAR?
        No to ładnie się nachapaliście!

        • 3 3

  • jaka droga rowerowa? (1)

    w dokumentacji projektowej (załączniku do ogłoszenia o przetargu) jest zwykły chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów - znak C-16 z tabliczką T-22...

    • 5 0

    • zawsze cos

      Tam ruch pieszych nie jest duzy.
      Jak bedzie odpowiednio szeroko to luz.

      • 1 0

  • Ale w przetargach wygrywa cena.Co się później dzieje to już nieważne.Cały cwancyk polega na tym aby dowiedzieć się jaka cenę podali konkurenci ,zaproponować niższą by wygrać przetarg.A później aneks do tego drugi aneks a że w Polsce tylko ryby nie biorą to wszystko przejdzie.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane