• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odnowiono jedną z elewacji zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie

Katarzyna Moritz
3 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Konserwatorzy odnowili ścianę południowej elewacji od dłuższej strony hali zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie. Konserwatorzy odnowili ścianę południowej elewacji od dłuższej strony hali zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie.

Choć w Oliwie zabytkowa zajezdnia tramwajowa popada w ruinę, to na szczęście zadbano o tę z Nowego Portu. To rzadki przykład zabytku technicznego, który niedawno zyskał wyremontowaną południową elewację.



Czy lubisz zwiedzać zabytki?

Zajezdnia Tramwajowa przy ul. Władysława IV 12 zobacz na mapie Gdańska, to nie tylko - obok kościoła św. Jadwigi i latarni morskiej Wieża Pilotów - jeden z najciekawszych obiektów zabytkowych w Nowym Porcie. Jest też istotnym, zachowanym przykładem zabytku technicznego.

Niestety takiego szczęścia nie ma popadająca w ruinę zajezdnia, najpierw tramwajów konnych, w Oliwie. Od lat, mimo nakazów pomorskiego konserwatora zabytków, nie może doczekać się nawet zabezpieczenia dachu czy okien przez prywatnego właściciela - spółkę Easy.pl.

Choć budynek zajezdni w Oliwie zbudowano w 1873 roku, to obiekt z Nowego Portu jest od niej młodszy o zaledwie 26 lat. Pierwsza linia tramwajowa w Nowym Porcie pojawiła się już w 1891 roku, jednak na początku łączyła ona tę dzielnicę wyłącznie z Brzeźnem. Jednak w 1899 roku w Nowym Porcie powstały Gdańskie Tramwaje Elektryczne, będące filią drezdeńskiego Towarzystwa Akcyjnego Kummer. Połączono wówczas sieci tramwajowe, przez co Nowy Port zyskał połączenie z Wrzeszczem przez Brzeźno oraz linię łączącą Nowy Port ze Śródmieściem Gdańska, przechodzącą przez obecne tereny stoczniowe. W 1899 roku, przy ówczesnej Bergstrasse (ul. Władysława IV), wybudowano również zajezdnię, służącą do dziś.

Niedawno zakończyły się przy niej prace konserwatorskie, które rozpoczęły się w lipcu tego roku na zlecenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Została przeprowadzona konserwacja południowej elewacji czyli od tej dłuższej strony hali. Była ona w złym stanie, miała wiele ubytków. Oprócz stolarki nastąpiła kompleksowa konserwacja ściany, czyli uzupełnienie zaprawy tynkarskiej i elementów ozdobnych z cegły - wyjaśnia i Izabela Huk-Malinowska konserwator dzieł sztuki, pod kierunkiem której wykonywane były prace. - Co ważne, jest to oryginalny budynek, znaczący obiekt architektury technicznej, na dodatek ciągle istniejąca i czynna zajezdnia, a ZKM jest bardzo chętny do jej ratowania .

Zajezdnia miała to szczęście, że przetrwała II wojnę światową. Była przebudowana w dopiero w latach 60. XX w. Jest to jednokondygnacyjna hala, składająca się z części głównej i bocznej, nieco niższej dobudówki. W dolnej partii hali głównej i dobudówki znajduje się siedem przejazdów bramnych (wjazdy dla wagonów tramwajowych). Powyżej łuków przez całą szerokość, biegnie ząbkowy gzyms koronujący. Lico elewacji zdobi gładki tynk i akcenty w postaci detali architektonicznych wykonane z cegły klinkierowej.

Czy ZKM planuje wkrótce zainwestować w remont pozostałych ścian elewacji zajezdni?

- Na ten rok to jest wszystko. Prace odświeżania kolejnych elewacji będą prowadzone etapami, dość mocno rozciągnięte w czasie. Wszystko zależy od pozyskania finansów. Jakiekolwiek wolne środki inwestycyjne przeznaczamy na elewację, ale podstawowa rzecz to inwestycja w pojazdy - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM.

Niestety efekt obecnych prace konserwatorskich trudno będzie zobaczyć okolicznym mieszkańcom czy miłośnikom zabytków. By dostać się na teren czynnej zajezdni, trzeba mieć zezwolenie z zarządu ZKM.

Miejsca

Opinie (28) 1 zablokowana

  • ta w Oliwie to powinni rozebrać, nie przypomina to niczego a tylko straszy. (6)

    • 14 97

    • (1)

      Straszą to duchy. Jakiś jeden chciał ją zburzyć i lądowisko dla helikopterów postawić.

      • 31 2

      • no i wylądował...

        • 20 2

    • ciebie powinni rozebrac..

      .. to bys postraszyl obok..

      • 19 1

    • Ale to rodzina Mielewczyków powinna ponosić koszty.

      • 18 2

    • Może teraz ją odnowią też, po tym jak spadł ten helikopter

      tyle, że to już chyba było przez Niego sprzedane, ale Duch mieszkać może...

      • 5 2

    • Ciebie też rozebrać to byś straszył do śmiechu

      • 6 0

  • Dbajmy o takie zabytki (1)

    Mają one duszę, nie to co nowoczesne budowle. Beton, stal i szkło.

    • 82 2

    • Piękny budynek.

      Odrestaurowane budynki z początku XX wieku dodają niesamowitego klimatu i elegancji miastu. Każdy taki budynek powinien być wyremontowany i odnowiony.

      • 17 0

  • Zabytki

    To co cenne się burzy i stawia szklane domy, to co ma wartość ZEROWĄ robi się zabytkiem i topi się pieniądze...
    Nie dajcie sobie mydlic oczu!

    • 25 9

  • Zajezdnia została podreperowana tylko dlatego....

    ....że jest użytkowana i służy ......gdyby nie miała walorów użytkowych w budyń-landzie skończyła by jak zakłady mięsne na grobli ...

    • 66 2

  • konserwatorzy odnowili... (1)

    tak samo jak w tym kawale: chłop przywiózł węgiel zaprzęgiem konnym, stanął pod kamienicą i wrzeszczy "węgiel przywiozłem" a koń się odwraca i mówi do woźnicy "tak k...a, ty przywiozłeś"

    • 58 1

    • Jakby nie było konserwacja z Hukiem

      • 6 0

  • Nadzór konserwatorski w Nowym Porcie to fikcja.

    Nadzór konserwatorski na terenie Nowego Portu to kpina. Dopuszczanie niekorzystnych zmian w zatwierdzonych projektach z powodu nieudolności wykonawcy prac. Brak konsekwencji w działaniu prowadzący do samowoli przy rewitalizacji starych kamienic.

    • 20 0

  • Super sprawa (1)

    Na starym zdjęciu widać inny układ torów. Kiedyś tramwaj jeździł z i do Gdańska w znacznej części po nabrzeżu. Widać to na starych, przedwojennych fotografiach. Może warto skierować ich ruch w ulicę Wyzwolenia w kierunku promu, a nie w ulicę Wolności. Zapewne poprawiłoby to bezpieczeństwo dzieciaków uczęszczających do szkoły podstawowej. Gratulacje za odnowienie. Super sprawa.

    • 16 5

    • a co siedziwic kiedys gdańsk był pieknym miastem widac to własnie na starych zdjeciach

      rozwiazania jakie tam były zastosowane dodzisiaj obecna władza niepotrafiła w Gdańsku wprowadzic!!Mimo ze maja kase i technologie .Ale poco cos dla mieszkańców robic jak mozna wydac 1,5 miliarda na stadion!!

      • 1 0

  • prywatne zawsze lepsze?

    chyba jednak nie - wszystko zależy od motywacji właściciela, prywatny zawsze i za wszelką cenę będzie chciał zarobić.

    • 12 2

  • ta zajezdnia się uchowała

    bo całe szczęscie mie-lewczyk jej nie wykupił

    • 45 4

  • na zdjęciu...

    ...widzę tylko zabytkowe.

    • 11 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane