- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (296 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (251 opinii)
- 3 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (63 opinie)
- 4 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (36 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (25 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (58 opinii)
Odnowiono jedną z elewacji zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie
Choć w Oliwie zabytkowa zajezdnia tramwajowa popada w ruinę, to na szczęście zadbano o tę z Nowego Portu. To rzadki przykład zabytku technicznego, który niedawno zyskał wyremontowaną południową elewację.
Niestety takiego szczęścia nie ma popadająca w ruinę zajezdnia, najpierw tramwajów konnych, w Oliwie. Od lat, mimo nakazów pomorskiego konserwatora zabytków, nie może doczekać się nawet zabezpieczenia dachu czy okien przez prywatnego właściciela - spółkę Easy.pl.
Choć budynek zajezdni w Oliwie zbudowano w 1873 roku, to obiekt z Nowego Portu jest od niej młodszy o zaledwie 26 lat. Pierwsza linia tramwajowa w Nowym Porcie pojawiła się już w 1891 roku, jednak na początku łączyła ona tę dzielnicę wyłącznie z Brzeźnem. Jednak w 1899 roku w Nowym Porcie powstały Gdańskie Tramwaje Elektryczne, będące filią drezdeńskiego Towarzystwa Akcyjnego Kummer. Połączono wówczas sieci tramwajowe, przez co Nowy Port zyskał połączenie z Wrzeszczem przez Brzeźno oraz linię łączącą Nowy Port ze Śródmieściem Gdańska, przechodzącą przez obecne tereny stoczniowe. W 1899 roku, przy ówczesnej Bergstrasse (ul. Władysława IV), wybudowano również zajezdnię, służącą do dziś.
Niedawno zakończyły się przy niej prace konserwatorskie, które rozpoczęły się w lipcu tego roku na zlecenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Została przeprowadzona konserwacja południowej elewacji czyli od tej dłuższej strony hali. Była ona w złym stanie, miała wiele ubytków. Oprócz stolarki nastąpiła kompleksowa konserwacja ściany, czyli uzupełnienie zaprawy tynkarskiej i elementów ozdobnych z cegły - wyjaśnia i Izabela Huk-Malinowska konserwator dzieł sztuki, pod kierunkiem której wykonywane były prace. - Co ważne, jest to oryginalny budynek, znaczący obiekt architektury technicznej, na dodatek ciągle istniejąca i czynna zajezdnia, a ZKM jest bardzo chętny do jej ratowania .
Zajezdnia miała to szczęście, że przetrwała II wojnę światową. Była przebudowana w dopiero w latach 60. XX w. Jest to jednokondygnacyjna hala, składająca się z części głównej i bocznej, nieco niższej dobudówki. W dolnej partii hali głównej i dobudówki znajduje się siedem przejazdów bramnych (wjazdy dla wagonów tramwajowych). Powyżej łuków przez całą szerokość, biegnie ząbkowy gzyms koronujący. Lico elewacji zdobi gładki tynk i akcenty w postaci detali architektonicznych wykonane z cegły klinkierowej.
Czy ZKM planuje wkrótce zainwestować w remont pozostałych ścian elewacji zajezdni?
- Na ten rok to jest wszystko. Prace odświeżania kolejnych elewacji będą prowadzone etapami, dość mocno rozciągnięte w czasie. Wszystko zależy od pozyskania finansów. Jakiekolwiek wolne środki inwestycyjne przeznaczamy na elewację, ale podstawowa rzecz to inwestycja w pojazdy - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM.
Niestety efekt obecnych prace konserwatorskich trudno będzie zobaczyć okolicznym mieszkańcom czy miłośnikom zabytków. By dostać się na teren czynnej zajezdni, trzeba mieć zezwolenie z zarządu ZKM.
Miejsca
Opinie (28) 1 zablokowana
-
2013-10-03 06:05
ta w Oliwie to powinni rozebrać, nie przypomina to niczego a tylko straszy. (6)
- 14 97
-
2013-10-03 06:13
(1)
Straszą to duchy. Jakiś jeden chciał ją zburzyć i lądowisko dla helikopterów postawić.
- 31 2
-
2013-10-03 07:35
no i wylądował...
- 20 2
-
2013-10-03 06:59
ciebie powinni rozebrac..
.. to bys postraszyl obok..
- 19 1
-
2013-10-03 07:24
Ale to rodzina Mielewczyków powinna ponosić koszty.
- 18 2
-
2013-10-03 09:01
Może teraz ją odnowią też, po tym jak spadł ten helikopter
tyle, że to już chyba było przez Niego sprzedane, ale Duch mieszkać może...
- 5 2
-
2013-10-03 14:01
Ciebie też rozebrać to byś straszył do śmiechu
- 6 0
-
2013-10-03 06:39
Dbajmy o takie zabytki (1)
Mają one duszę, nie to co nowoczesne budowle. Beton, stal i szkło.
- 82 2
-
2013-10-03 11:03
Piękny budynek.
Odrestaurowane budynki z początku XX wieku dodają niesamowitego klimatu i elegancji miastu. Każdy taki budynek powinien być wyremontowany i odnowiony.
- 17 0
-
2013-10-03 06:53
Zabytki
To co cenne się burzy i stawia szklane domy, to co ma wartość ZEROWĄ robi się zabytkiem i topi się pieniądze...
Nie dajcie sobie mydlic oczu!- 25 9
-
2013-10-03 06:58
Zajezdnia została podreperowana tylko dlatego....
....że jest użytkowana i służy ......gdyby nie miała walorów użytkowych w budyń-landzie skończyła by jak zakłady mięsne na grobli ...
- 66 2
-
2013-10-03 08:02
konserwatorzy odnowili... (1)
tak samo jak w tym kawale: chłop przywiózł węgiel zaprzęgiem konnym, stanął pod kamienicą i wrzeszczy "węgiel przywiozłem" a koń się odwraca i mówi do woźnicy "tak k...a, ty przywiozłeś"
- 58 1
-
2013-10-03 17:19
Jakby nie było konserwacja z Hukiem
- 6 0
-
2013-10-03 08:13
Nadzór konserwatorski w Nowym Porcie to fikcja.
Nadzór konserwatorski na terenie Nowego Portu to kpina. Dopuszczanie niekorzystnych zmian w zatwierdzonych projektach z powodu nieudolności wykonawcy prac. Brak konsekwencji w działaniu prowadzący do samowoli przy rewitalizacji starych kamienic.
- 20 0
-
2013-10-03 08:15
Super sprawa (1)
Na starym zdjęciu widać inny układ torów. Kiedyś tramwaj jeździł z i do Gdańska w znacznej części po nabrzeżu. Widać to na starych, przedwojennych fotografiach. Może warto skierować ich ruch w ulicę Wyzwolenia w kierunku promu, a nie w ulicę Wolności. Zapewne poprawiłoby to bezpieczeństwo dzieciaków uczęszczających do szkoły podstawowej. Gratulacje za odnowienie. Super sprawa.
- 16 5
-
2013-10-04 10:37
a co siedziwic kiedys gdańsk był pieknym miastem widac to własnie na starych zdjeciach
rozwiazania jakie tam były zastosowane dodzisiaj obecna władza niepotrafiła w Gdańsku wprowadzic!!Mimo ze maja kase i technologie .Ale poco cos dla mieszkańców robic jak mozna wydac 1,5 miliarda na stadion!!
- 1 0
-
2013-10-03 08:21
prywatne zawsze lepsze?
chyba jednak nie - wszystko zależy od motywacji właściciela, prywatny zawsze i za wszelką cenę będzie chciał zarobić.
- 12 2
-
2013-10-03 08:28
ta zajezdnia się uchowała
bo całe szczęscie mie-lewczyk jej nie wykupił
- 45 4
-
2013-10-03 09:03
na zdjęciu...
...widzę tylko zabytkowe.
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.