• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na Tristar od 133 do 245 mln zł

Maciej Naskręt
24 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

System Tristar w Gdańsku.



Otwarto oferty w przetargu na budowę systemu Tristar. Inwestycję, która ma odkorkować Trójmiasto, chce budować siedem firm. Najtańsza oferta wynosi 133 mln zł



Trwa już przebudowa dawnej studenckiej stołówki przy ul. Wyspiańskiego we Wrzeszczu. Znajdzie się w niej centrum sterowania ruchem Tristar. Trwa już przebudowa dawnej studenckiej stołówki przy ul. Wyspiańskiego we Wrzeszczu. Znajdzie się w niej centrum sterowania ruchem Tristar.
Założenia projektowe systemu Tristar w Gdańsku. Założenia projektowe systemu Tristar w Gdańsku.
W Urzędzie Miasta Gdyni otwarto w poniedziałek oferty złożone przez firmy i konsorcja w przetargu obejmującym budowę Tristaru, czyli systemu inteligentnego sterowania ruchem w Trójmieście.

Wykonaniem przedsięwzięcia jest zainteresowanych siedem firm i konsorcjów. Najniższą cenowo ofertę złożyła spółka Qumak-Sekom - 133 mln zł. Natomiast najdroższa propozycja wynosi 245,6 mln i została złożona przez spółkę Atrem.

- Metropolia przeznaczyła na to zadanie 180 mln zł. Jest zatem realna szansa, że inwestycja wygeneruje oszczędności - wyjaśnia Jacek Oskarbski, naczelnik gdyńskiego Biura Inżynierii Transportu.

Przypomnijmy: inwestycja realizowana jest wspólnie przez Gdańsk, Sopot i Gdynię, ale to właśnie gdyńscy urzędnicy prowadzą procedurę przetargową w imieniu całej metropolii. Gdańsk odpowiada za przebudowę budynku dawnej stołówki studenckiej przy ul. Wyspiańskiego, w którym znajdzie się centrum sterowania systemem. O sprawie pisaliśmy pod koniec sierpnia.

Przetarg ogłoszony został w połowie lipca. Dokumentacja była ogromna. Wśród ewentualnych wykonawców pojawiały się wątpliwości. Wpłynęło prawie pół tysiąca zapytań od zainteresowanych. Firmy dopytywały się m.in. o moc tablic zmiennej treści, czy też sposób ich wykonania.

Kiedy zostanie rozstrzygnięty przetarg? - Na dokładne zbadanie wszystkich ofert mamy 90 dni. W razie potrzeby ten termin może ulec wydłużeniu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

O wyborze wykonawcy w całości decyduje cena.

System Tristar ma być zbawieniem dla kierowców i batem na piratów drogowych. Wykonawca umieści nad trójmiejskimi drogami 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Do tego drogowcy zamontują 61 kamer i 14 stacji meteorologicznych przy głównych arteriach. System ma być gotowy do końca 2014 r.

Oferty złożone w przetargu na budowę systemu Tristar w Trójmieście

1. Qumak-Sekom SA - 133 762 500 zł
2. Sprint SA - 138 929 753,37 zł
3. Grupa UTI Polska - 159 832 001,94 zł
4. Asseco Poland SA - 187 872 754,58 zł
5. WASKO SA - 239 071 668,30 zł
6. Alcatel - 225 268 063,61 zł
7. Atrem SA - 245 697 420 zł

Opinie (153) 2 zablokowane

  • już była zielona fala

    od Gdyni do Gdańska i wyszła figa z makiem, ronda, równorzędne skrzyżowania, zakaz i powrót prawoskrętu na zielonej strzałce i kolejna "sciema" kolegów od inżynierii ruchu: zarządzanie ..., sterowanie, centrowanie, ryzykowanie, itp. Mają z czego żyć fachowcy od 7 boleści ... Bardziej byłaby przydatna stołówka studentom, a nie pseudo rozwiązania zza blatu i sciemnianie za wspólne pieniądze

    • 3 0

  • Jak zaczną karać mandatami blokujących skrzyżowania to będzie plus.

    Teraz nie ma dnia żeby jakiś łoś nie zablokował wyjazdu z Dmowskiego w grunwaldzką... I korek ciągnie się aż po budynek Netii.

    • 3 1

  • Udało się... !

    Udało się naciągnąć skarb państwa i urzędy miasta na sfinasowanie projektu. Przez 5 lat mieliśmy niezły zarobek i gwarancje finansowe aby coś tam sobie zaprojektować. To nieważne że Niemcy już taki system oparty o pętle magnetyczne skonstruowali 20 lat temu, ważne że cała katedra na PG miała niezły zarobek. Teraz czas dać zarobić wykonawcom. A wszystko to z kieszeni podatników! To lepszy biznes niż handel prochami! To nieważne że system nie zmieni nic na drogach, ważne że udało się!

    • 0 0

  • Ponieważ Pan Naskręt tego nie napisał (4)

    Tristar to przede wszystkim system zarządzania ruchem w oparciu o kamery i detektory ruchu. W dużym stopniu zarządzania automatycznie dostosowującego fazy zmiany świateł w zależności od bieżącego natężenia ruchu na głównych drogach, przy zachowaniu założeń dotyczących zielonej fali i priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego. Drugą istotną cechą jest informacja o ruchu, korkach i wypadkach oraz synchronizacja działań służb ratowniczych. Kontrola ruchu to jedna z funkcji systemu, wcale nie najbardziej istotna. Warto dodać,że płynność ruchu ma się poprawić w 15-25% w zależności od arterii.

    • 7 2

    • (3)

      a co z rowerzystami?Czerwień na każdym poprzecznym przejeździe i wciskanie guziczka?Apeluję do tych debili skończonych czyli do urzędasów zróbcie to dobrze albo wam gnoje nie przepuszczę

      • 3 1

      • (1)

        Popuszczą czy nie :) PO i tak wygra następne wybory a p.Adamowicz nadal będzie do emerytury już siedział na stole prezydenta miasta :) ot co przyszłość gdańska resztę można sobie dopisać:))

        • 2 0

        • zawsze znajdzie się buc

          który swoje mądrości wciśnie bez względu na temat. Na ścianie w swoim pokoju sobie wypisuj te brednie

          • 1 1

      • brrr aż mie przeszedł dreszcz i nie był to dresz rozkoszy

        • 2 1

  • (7)

    bardzo fajnie ...tylko mam nadzieję, że po wprowadzeniu tego ludzie nie będą na widok pomarańczowego w panice gwałtownie hamować...

    • 58 4

    • gdy jedzie się przepisową prendkością, nie trzeba GWAŁTOWNIE hamować, można normalnie wyhamować :D (2)

      jw :) :)

      • 9 9

      • Wiesz ile trwa hamowanie z prędkości 50 km/h? (1)

        Samochód raczej w miejscu nie staje zaraz po lekkim muśnięciu pedału hamulca... Poza tym wiesz co oznacza słowo"gwałtownie", czy testy gimnazjalne masz ciągle przed sobą?

        • 5 4

        • hamowanie z 50 do 0 km/h? ok 11 m. Droga zatrzymania ok 31 m. W warunkach pogorszonej przyczepności (S=v^2/(2*a)) droga wynosi 20+32=52m.

          • 5 0

    • A od kiedy na skrzyżowniach są "pomarańczowe" światła?

      • 3 3

    • niestety tak będzie... (1)

      Za przejazd na czerwonym można dostać nawet 500 zl mandatu. Zdecydowana większość kierowców nie będzie ryzykować i teraz każdy będzie ostro hamował na pomarańczowym.System który w teorii ma służyć poprawie płynności ruchu będzie działał na odwrót.

      • 18 10

      • its

        no i to jest wlasnie chore. skoro tristar ma byc typowym przykladem its (intelligent transport system) to glowne zadanie ktore ma byc realizowane to eliminacja korkow poprzez wydluzanie cykli swiatel, tablice informacyjne zmiennej tresci (wypadek, korek itp). a nie czekanie az ktos czmychnie na czerwonym i" mamy cie becalen bitte". a tak polska, tak pieknie o niej eldo spiewal, ale niestety to drzewicki ma racje.

        • 10 3

    • Pomaraczowe

      Pewnie będą, już widzę nieoczekiwany wzrost wypadków o 1000% :D

      • 4 3

  • .. zaden tri, four and five star nie rozwiązą korków w wiosze gdansk posiadającej

    jedna dziurawa ulice - a kasa podatnika w błoto, a prowizje dla braci POpika

    • 3 0

  • 112mln roznicy miedzy ofertami.. a co tam, drobniaki (3)

    • 76 6

    • (2)

      Żadna sensacja. Może ktoś pomyślał "nie chcemy tego robić więc dajemy wysoką ceną, jak się zgodzą to fajnie, jak nie to nic nie tracimy".

      • 27 1

      • A może przetarg był słabo rozpisany? (1)

        W artykule jest napisane, że wpłynęło prawie pół tysiąca zapytań od zainteresowanych. To chyba nie najlepiej świadczy o rozpisujących przetarg.

        • 9 3

        • To jest mało pytań

          bardzo mało pytań jak na taki przetarg. Pytania do takich przetargów są sporadyczne - konstruktor zarządzi na mocowanie tablic zmiennej treści pręty o średnicy 25 mm a wykonawca się zapyta czy mogą być 20 mm ale jakieś wzmacniane - bo do takich ma dostęp albo na taką ma linie produkcyjną. Przykład jest prozaiczny i niezwiązany z tym przetargiem ale tak to właśnie wygląda. Albo się pyta czy można inne diody zastosować w wyświetlaczach bo proponowane mogą za słabo być widoczne w słońcu... Albo pytanie czy na jakeijś ulicy można pobrać prąd z latarni żeby nie budować przewodu napięcia.

          • 16 0

  • tristar to guano

    czerwona fala na Morskiej w Gdyni i na początku Wielkopolskiej w strone Karwin, dziękuję za uwagę

    • 5 0

  • Nie bardzo wierze w skutecznosc

    To moze byc sztuka dla sztuki.Do" inteligentnego" systemu potrzeba dobrego systemu przejezdnych,droznych drog -gdzie nalezy:prawo i lewo skretow ,mozliwosci objazdow itp. Tego wszystkiego nam brakuje.Czy to ma sens w obecnym czasie? Dam przyklad: sasiad pochwalil sie,ze ma kino domowe,ktorego wzmacniacz przenosi tony od 20Hz do 20.000Hz.Super.Popatrzylem na mozliwosci glosnikow w zestawie.Napisane na tabliczkach znamionowych jest,ze glosniki przenosza dzwieki w pasmie 40Hz do 16000Hz.Liczy sie ile "potrafi" ostatni sprzet czyli glosniki.Mozliwe,ze wykonamy super instalacje w Gdansku a i tak bedziemy jezdzic jak jezdzimy.Pozdrawiam i spokojnego dnia.

    • 4 0

  • My polacy domagamy sie fotoradaru co 5 metrów !!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane