• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Gdyby (6)

    Gdyby MTM produkował autobusy i trolejbusy to wiadomo że w Gdyni wygrywają. A tak na serio patrząc na tabor gdyński to jest jeden z lepszych w Polsce. Uważam że najważniejszy jest remont dróg żeby te nowe cuda miały po czym jeździć bo stan dróg w Gdyni jest w fatalnym stanie ( wyłączając Chwarzno i Wiczlino) bo tam wiadomo kto mieszka. Panie Łucyk i Pani Spychała czas się wziąść do pracy

    • 51 11

    • albo remonty dróg, albo inwestycje typu węzeł karwiny (3)

      wybieraj

      • 2 2

      • Węzeł Karwiny to chyba niespecjalnie (2)

        gdyńskie przedsięwzięcie...

        • 6 1

        • a co, wrocławskie? (1)

          • 1 2

          • Ach, jaki flanelowy śmieszek...

            • 1 0

    • tabor w Gdyni jeden z lepszych?

      Może te autobusy z czterema siedzeniami obok siebie i każde na innym poziomie? Takie dziwolągi tylko w Gdyni widziałem. O temperaturze w autobusach i trolejbusach w zimie to nawet nie wspominam. Kilka razy tej zimy będąc w Gdyni za każdym razem zmarzłem w pojeździe. W Gdańsku może i gruchoty jeżdżą ale chociaż na ogół grzeją... Albo te nowe trajtki solarisy - z zewnątrz wyglądają super ale w środku to już nie całkiem fajnie jest, ogólnie dziwny układ przestrzeni mają.

      • 1 2

    • To chyba dobrze, że Gdynia wybiera gdyńska firmę...

      Nawiasem mówiąc, fabryka trolejbusów w Gdyni, to byłoby coś. Żadne miasto w Polsce nie jest tak doświadczone w dziedzinie takiej komunikacji.

      • 3 3

  • Elektryczne autobusy są ok. Ale gdzie się podziały miliony zapowiadanych kilka lat temu elektrycznych samochodów? (12)

    • 54 30

    • (2)

      Produkcja polskiego samochododu elektrycznego Izera ma ruszyc z pomocą rządu w 2024 roku lewackie trole :)

      • 3 1

      • A teraz sprawdź co w nim jest polskie.

        Montujemy zagraniczne części do projektu włoskich projektantów. Czyli żaden rozwój. Cena na tyle wysoka, że od razu założono, że nie będzie w sprzedaży tylko do wynajęcia.

        • 0 1

      • A przeciesz premier Morawiecki zapowiadał że w 2020 roku bedziemy mieć milion samochodów elektrycznych . A o 2021 będziemy nimi zalewać cały świat , wyprzedzając znanych producentów

        • 0 1

    • Popłynęły promami narodowymi w świat. (3)

      • 21 10

      • (2)

        oczywiście ze Szczecina

        • 6 5

        • Nie ze Szczecina tylko z Radomia (1)

          • 6 2

          • też prawda

            ale może z pola baranów PISowskich czyli CPK?

            • 2 6

    • No jak to?

      Przecież śmigają aż miło, wszędzie ich pełno, podobnie jak stacji do ich szybkiego i taniego naładowania. Ileż trzeba mieć w sobie złej woli, żeby nie zauważyć tak wielkiego sukcesu polskiego rządu! ;)

      • 3 2

    • Tak samo

      Jak Tusk mówił, że kasa w Zakopane. A sami wyprowadzili 250 mld

      • 7 7

    • wszystkie wyeksportowane :O) (1)

      • 11 8

      • ...do San Escobar.

        • 10 6

    • Sprzedane na pniu.

      • 9 7

  • Bez sensu (4)

    Najlepsze były gazowce, przecież jest wybudowana stacja dla nich. Ale nie no trzeba kupić nowe elektryki i stacje ładująca dla nich .no senssss

    • 18 5

    • @Regina bo te gazowce niemieszczą się pod wiaduktami w Gdyni , Sopocie i Rumi . To taki mały kłopocik.

      • 0 0

    • Były. I juz nie sa.

      • 1 0

    • (1)

      Kobieto dofinansowanie z uni było na elektryczne autobusy poczytaj sobie wcześniejszy artykuł

      • 0 2

      • dofinasowanie było na zakup

        gorzej z utrzymaniem...
        Ale jak dają, to trzeba brać!

        I jak tu nie widzieć związku z rodakami żrącymi i chlejącymi do urzygu na "all inclusive"?

        • 2 1

  • Tylko Solaris koniec tematu i dyskusji internetowych fachowców od wszystkiego . (4)

    Przede wszystkim unifikacja floty w całym kraju - koszty serwisu.
    Jeżdżą w całej Polsce i są bardzo dobre. Po drugie zaawansowana technologia, po 3 są sprawdzone i znane. Po czwarte to kiedyś była Polska firma teraz właścicielem są Hiszpanie. Ale fabryka jest w Polsce i pracują tam Polacy. Koniec tematu!

    • 17 15

    • Solaris w porównaniu do Mercedesów czy nawet Manów jest daleko w tyle. (1)

      Na wertepach w nowych Solarisach trzeszczą wszystkie plastiki, a co kilka 2-3 dni pojawiają się błędy silnika, dodatkowo szarpiące hamulce podczas hamowania co bardzo obniża komfort podróży. W Mercedesach czy Manach nie ma takich problemów. Nawet przez mechaników na bazie Solaris jest uważany za produkt autobusowo podobny.

      • 0 0

      • Drogi @Kierowca autobusu miejskiego w Gdyni przeciesz autobusy Solaris to dawny Neoplant który był niemiecki .Wiec te solarisy nadal pochodza z niemiec , a były unas tylko składane z niiemieckich częsci. A dopiero po 2000 roku na bazie neoplanów nasi zaczeli proukować autobusy . I wtedy dopiero zmienili nazwe z Neoplan na solaris .

        • 0 0

    • (1)

      A zarabiają Hiszpanie. Koniec tematu.

      • 2 2

      • Odkup to sam będziesz zarabiał.

        • 1 0

  • Trochę dziwne

    Albo Mercedes ma ból tylka i wypycha wszystko po kosztach albo Solaris przestrzelił z cena . Deilkatna różniąca topowej marki Mercedes do czeskiego produktu.
    SOlbus nie był orłem jakości wykonania technologii raczej liga pompowanej prowincjonalnej marki Autosan ,która jest ostoja wyczekujących działaczy pislandii do powolania na większe salony , tak wiec przypuszczam ze SOR także nie błyszczy technologia i
    Wytrzymałością , pany managera zle poukladaliscie ten przetarg.
    Stawiam na MB , oni cichaczem dogadali się .Oferta Sor odpadnie , ze względu na nieścisłości ,braki i inne pierdoly

    • 1 1

  • Kupowanie autobusów normalnych w cenie

    ok. 3 mln zł. za sztukę czy przegubów w cenie ok. 4 mln szt. to absurdalna decyzja W 2018 r. Gdynia zakupiła większą ilość bardzo nowoczesnych autobusów MAN w cenie prawie 2,5 razy niżej za szt. z taką samą efektywnością przewozową. Nazwa autobus zero emisyjny to słowo wytrych mający niewiele wspólnego z prawdą bo, jakkolwiek nie wytwarza on spalin to w końcu użytkuje energię elektryczną, wytwarzanie której zero emisyjne już nie jest. Zakup autobusów elektrycznych to dopiero początek problemów, akumulatory Li-ion aby utrzymywać swoją sprawność wymagają wyjątkowych i uciążliwych zabiegów związanych z ładowaniem i rozładowaniem, przechowywaniem w odpowiedniej temperaturze. Jeśli dodamy do tego, że sprawność procesu ładowania i rozładowania (akumulatorów i ładowarek) jest znacznie niższa od jedności oraz czas życia akumulatora spada wraz z ilością cykli ładowania całe to przedsięwzięcie z ekonomicznego punktu widzenia jest bezsensowne. Natomiast wpływ kilkunastu autobusów elektrycznych na jakość powietrza w mieście, w którym porusza się nieprzerwanie kilkanaście tysięcy samochodów jest bez znaczenia. Jak ktoś słusznie zauważył, nie macie co robić z pieniędzmi to zacznijcie remontować drogi bo po bezdrożach nawet autobus elektryczny nie przejedzie.

    • 6 1

  • UUUU Man nie złożył oferty . Ciekawe czemu ? No to przetarg przewidywalny bo Czesi się nie liczą więc przegubowce będą solarisy , a krótkie merce .

    • 1 1

  • (2)

    Co jest jeśli dwie oferty mieszczą się w cenie ale zgodnie z opisem przetargu najlepsza jest trzecia (bo np. większe baterie)? Wygrywa jedna z tych tańszych, ta za droga czy unieważniają przetarg?

    • 3 1

    • (1)

      Poczytaj ustawę pzp

      • 0 1

      • A Sam nie czystales I dlatego tak odpiszujezz?

        • 1 0

  • Ekologiczne czy na pewno (1)

    Jak w przyszłości będzie wygadała utylizacja zużytych akumulatorów z elektrycznych autobusów. Prawdopodobnie na jakimś wysypisku a następnie pożar wysypiska i po utylizacji.

    • 6 1

    • No tak.

      Bo tradycyjne "dizelki" po zakończonej eksploatacji rozpływają się w powietrzu i pachną stokrotką.

      • 0 0

  • Po co?

    Ciekawe ile będzie kosztowała naprawa takiego szklanego autobusu nawet po małej stłuczce? Nie lepiej kupować trolejbusy z akumulatorami jak dotychczas? W Warszawie już się przekonali, że autobus elektryczny trzeba ładować w połowie zmiany bo się szybko rozładowuje więc po co się w to pchają?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane