- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (174 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (121 opinii)
- 3 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni
Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.
Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.
Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).
W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
- SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł
W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria
Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).
Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.
O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście
Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.
Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.
Czytaj też:
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście
SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.
Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.
Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.
Miejsca
Opinie (183) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-10 16:57
Niech lepiej zkm zajmie sie podwyżkami (2)
I to sensownym bo niedlugo strajk a to nie bedzie na reke zadnemu z prezesow kazdej spółki ktory jest powolany przez Szczurka na stanowisko... A wybory sie zblizaja
- 6 5
-
2021-01-10 18:11
Jak podwyżki chcesz wymóc szantażem to nie powinni w ogóle z Wami negocjować.
Jak nie podoba się praca zawsze możesz zmienić.
- 0 4
-
2021-01-10 17:47
My też czekamy
- 2 1
-
2021-01-10 09:33
Produkowane w Polsce są najlepszą opcją (3)
a już na 100% lepszą, niż zwlekane z Niemiec do Gdanska wyeksploatowane złomy rozkraczajace sie permanentnie tramwaje z Berlina. Gdańsk niemieckim złomowiskiem . Chcecie tego w Gdyni ??
- 19 9
-
2021-01-10 17:14
Na Oksywie to tylko takie jeździć powinny buahaha.
- 0 0
-
2021-01-10 10:24
(1)
Jakie zlomy z Niemiec? Przestan pod kazdym artykulem wypisywac te same bzdury
- 3 5
-
2021-01-10 12:10
Nowiutkie, po kapitalnym ramoncie złomy wciskane na gdańskie torowiska,
dortmundy.
- 4 1
-
2021-01-10 11:33
(1)
Gdyby nie Unia to w Gdyni dalej by Jelcze jeździły.
- 11 7
-
2021-01-10 17:11
Jeden jeździ nadal.
- 1 0
-
2021-01-10 16:31
Gdańsku by niebyło przetargu bo i poco i tak zawsze wybieraja Mercedesa!Dlatego własnie nie kupili elekrtycznych
Tylko tureckie mietki trujace spalinami ,bo elektryczne mercedesy 4 razy drozsze
- 1 3
-
2021-01-10 09:07
Wróżę tej inwestycji klapę godną Mevo. (5)
- 42 26
-
2021-01-10 16:29
To jeszcze zacznij wrózyc cyfry w totka :)
- 2 0
-
2021-01-10 09:37
ale dlaczego? (3)
- 8 1
-
2021-01-10 10:03
Ponieważ musimy do tego zbudować całą infrastrukturę ładowarek. (2)
Ponadto technologia ogniw wykorzystywanych w tych autobusach jest dość przestarzała i wymiana oraz serwisowanie będzie horrendalnie drogie. Na tę chwilę zbiorowy transport miejski oparty na "bateriach" nie ma racji bytu, lepszym rozwiązaniem jest użytkowanie trolejbusów wspomaganych niezależnymi akumulatorami elektrycznymi. Na papierze to nawet fajnie wygląda.
- 8 5
-
2021-01-10 11:23
hmm... przykład Jaworzna jednak pokazuje że da się sprawnie dostosować infrastukturę.
Ważne żeby zajęły się tym właściwe osoby, które ogarną dobrze temat. Osobiście uważam to za dobre posunięcie, chociaż może lepszą opcją zamiast zakupu byłby wynajem autobusów np na 10 lat i po tym okresie sprowadzanie nowych do taboru, wzorem państw zachodnich.- 2 0
-
2021-01-10 11:04
ale one są na trasy gdzie nie ma trakcji, jako uzupełnienie trolejbusów
- 3 3
-
2021-01-10 16:18
super
trzeba przedluzyc ul krzemowo zrobic porzadek z kaczymi zbukami i puscic autobus jak ten 137 widmo
- 5 0
-
2021-01-10 11:25
Wymóg nr 1 stanowiący 50% (2)
Mają być produkowane w Polsce.
Takie wymogi wszystkich przetargów spowodowały by że w końcu wstaniemy z kolan- 15 6
-
2021-01-10 16:00
bardzo ŹLE życzyszpolskiemu przemysłowi
bo jak wszyscy zaczną tak robic, to Polska niczego nie sprzeda i pozostanie zakuta dechami wschodnią wiochą
ty mentalnie juz tam pasujesz- 1 0
-
2021-01-10 12:50
Już nikt poza ursusem z polskich firm nie produkuje Autobusw
- 2 3
-
2021-01-10 15:42
Najpierw PKM do Oksywia
- 7 1
-
2021-01-10 15:25
Trolejbusy
Te autobusy nie mogą się ładować z sieci trolejbusów, poco pojazdy niedostosowane do już obecnej sieci w Gdyni, więcej trolejbusów z dużymi bateriami było by tańsze. Ale może chodzi o to żeby koszty były większe, Gdynia ma tylko 1 miliard długu może być większy.
- 8 1
-
2021-01-10 14:24
Najierw wybrukować ulice w Gdyni pls
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.