• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    I jeszcze Większe lusterka !!!? Oby was pogieło. Czas na kamery. Te lustra nie mają racji bytu w mieście gdzie latarnie, tymczasowe ogrodzenia i znaki drogowe stawia się na skraju jezdni....jak chce.
    Błaaaagam kto to będzie zdejmował przed każdym myciem pojazdu?!

    • 6 8

    • Kamery, elektronika (1)

      Wszystko jest super dopóki działa. Jak taka kamerka nawali to autobus w trasę już nie wyjedzie. Z "analogowymi" lusterkami raczej takiego problemu nie ma.

      • 1 1

      • Ale lusterko wielkości szafy i odsunięte od pojazdu pół metra jest większą udręką dla wszystkich. .

        • 0 0

  • Jak robicie już te ładowanie autobusów elektrycznych (3)

    to może pójdzie po rozum i zróbcie w podobny sposób ładowanie aut elektrycznych...? Może być szyna prądowa w jezdni. Auta będą się mogły ładować podczas ruchu, a nie 12h stać pod gniazdkiem... Oczywiście producenci aut elektr. będą musieli zmodyfikować nieco swoje dotychczasowe niewypały.

    • 1 12

    • (2)

      Szyna prądowa w jezdni? Aha. Bo jezdnie to są tak czyste jak podłogi w urzędzie miejskim. No i nie pada śnieg ani deszcz.

      • 2 1

      • Do Japonii nam jeszcze daleko jak widać a taki jeden mędrzec obiecywał tutaj drugą Japonię już dawno temu...

        • 1 0

      • Nie znam się ale coś napiszę? To niech wam w końcu sprzątają te ulice.

        • 0 0

  • Najważniejsza jest wygoda, żeby było gdzie usiąść

    I mieć miejsce na nogi, bo nie każdy ma 1.50 w kapeluszu, że się wszędzie zmieści

    • 9 1

  • Wolę trolejbusy

    ...i słupki w mieście

    • 10 3

  • (1)

    Tylko nie MAN!!!

    • 6 5

    • Człowieku poczytaj artykuł mann nie złożył oferty

      • 3 1

  • (2)

    Co jest jeśli dwie oferty mieszczą się w cenie ale zgodnie z opisem przetargu najlepsza jest trzecia (bo np. większe baterie)? Wygrywa jedna z tych tańszych, ta za droga czy unieważniają przetarg?

    • 3 1

    • (1)

      Poczytaj ustawę pzp

      • 0 1

      • A Sam nie czystales I dlatego tak odpiszujezz?

        • 1 0

  • Dziwne kalkulacje (5)

    Mając gotową ogromną infrastrukture dla elektrycznych trolejbusów która z powodzeniem funkcjonuje od wielu lat po co pakować grube miliony w tony paskudnych akumulatorów. Gdzie tu ochrona środowiska i oszczednosc budzetowych czyli naszych pieniedzy hmmm

    • 26 3

    • Myśle ze w Gdyni słowo oszczędność nie przychodzi nikomu z urzędników do głowy

      • 5 1

    • tak i na każdej trasie masz trakcje dla trolejbusów (3)

      pomyśl o witominie, chwarznie i innych lokalizacjach bez kabli

      • 2 5

      • Gdyńskie trajtki mogą już teraz obsługiwać (1)

        długie trasy poza trakcją. Elektryczne autobusy - to brzmi bardzo atrakcyjnie, ale czy to aby nie kosztowny gadżet dla ludu, który ma utrwalać w gdynianach poczucie, że mieszkają w nowoczesnym i niezwykłymi mieście. Każdy kto zna Gdynię i ją kocha, wie, że niestety tak nie jest...

        • 11 1

        • oczywista linia PR

          i to za pieniądze z Unii.
          Jednak utrzymanie już z Unii nie będzie...
          Ale linia wykonana, premia zaliczona.

          • 4 1

      • Tam też jeżdżą szelkoloty, ino bezprzewodowe. Coś jak wifi, niby nie ma a jest.

        • 6 0

  • Dziurawe drogi lepiej zróbcie! (4)

    Drogi zróbcie a potem myślcie o autobusach elektrycznych. Dziura na dziurze. Wstyd

    • 11 5

    • a dasz piniondze?

      • 2 2

    • Wolałbym, żeby zrobili drogi bez dziur... (1)

      • 1 0

      • I fotoradary przed i za każdym skrzyżowaniem.

        Dziurawe jezdnie, działają lepiej od progów zwalniających.

        • 2 0

    • To są widoczne postępy badań nad drogami typu asfaltless.

      • 0 0

  • (1)

    Jak zwykle tylko narzekanie ... to już jest zapisane w kulturze narodu

    • 7 8

    • nie w kulturze...

      w doświadczeniu.
      Bo zawsze ktoś wśród "swoich" się znajdzie, co chce nas na siłę wydymać i nakazuje być zadowolonym...

      • 2 0

  • Wymóg nr 1 stanowiący 50% (2)

    Mają być produkowane w Polsce.
    Takie wymogi wszystkich przetargów spowodowały by że w końcu wstaniemy z kolan

    • 15 6

    • Już nikt poza ursusem z polskich firm nie produkuje Autobusw

      • 2 3

    • bardzo ŹLE życzyszpolskiemu przemysłowi

      bo jak wszyscy zaczną tak robic, to Polska niczego nie sprzeda i pozostanie zakuta dechami wschodnią wiochą

      ty mentalnie juz tam pasujesz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane