• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • A może zostawcie predkosc (4)

    I zajmijcie się tymi baranami co jadą lewym pasem 80km albo oaletaja się z pasa na pas i nie potrafią się zachowac na tak szybkiej trasie. Jak jest ograniczenie do 120 to w normalnych warunkach każdy powinien tyle jechać a często jest tak że prędkości są dużo niższe niż 100 i to mnie wkurza bo po to jest trasa szybkiego ruchu żeby jechać szybko a jak ktoś się boi to wypad na polna droge

    • 22 39

    • Stary, obudź się już. Czasy szybkiego lewego pasa dawno się skończyły. Teraz oba są tak samo zapchane.

      • 0 2

    • Może jadą z prędkością dostosowaną do warunków panujących na drodze?

      Kumasz bazę barani łbie?

      • 9 6

    • Zdejm czapkie jak w pasacie siedzisz

      I obczaj natężenie ruchu na obwodnicy. W godzinach szczytu często jadę 90 lewym pasem, bo po prostu z taką szybkością jadą wszyscy. Szybciej się nie da, bo obwodnica jest przeładowana.

      • 12 3

    • O szybki kmiotek

      Droga to nie miejsce, byś swoje umiejętności pokazywał biesaku z bieda osiedla

      • 14 8

  • Ze współczesnymi "kierowcami" to nawet ograniczenie prędkości nie zadziała. Zresztą po obwodnicy można jechać spokojnie 120, tylko z zachowaniem odstepu i przy dobrych warunkach A nie ulewie czy mrozie.

    • 3 2

  • Należy zrobić odcinkowe pomiary prędkości jedna prędkość i wszyscy równo jedziemy.

    • 1 7

  • Nareszcie

    Moze to ostudzi tych szalejow ktorym sie zdaje że wszystko im wolni

    • 3 6

  • zamiast ograniczać prędkosć ograniczyć liczbę ograniczonych kierujących i niedouczonych buraków z samooceną nieadekwatną do

    • 5 1

  • caritas

    Jak policja nie ma czasu na częstsze patrole to charytatywnie jak mi ktoś da odpowiednie pozwolenie to za darmo mogę tam takie kontrole przeprowadzać albo jeździć w te i wewte i szukać kierowców łamiących przepisy. Nie rozumiem w czym problem?

    • 4 2

  • Idioci znowu próbują pogorszyć stan bezpieczeństwa na obwodnicy. Tak się składa, że praktycznie

    z obwodnicy korzystam 5 razy w tygodniu. Odcinek gdyński jest znacznie bardziej niebezpieczny, właśnie z powodu ograniczenia prędkości - świadczy o tym ilość zatorów na tym odcinku.

    • 9 4

  • Obwodnica

    Tylko odcinków pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo oraz częste kontrole policyjne

    • 5 4

  • Jestem Za (1)

    Aczkolwiek mocno kontrowersyjne przykłady podał Redaktor. Przewrócenie się ciężarówki i potrącenie osoby na poboczu niekoniecznie mogły sie zadziac z powodu przekroczenia dopuszczalnej prędkości

    • 30 3

    • bardzo ładnie sie nazywasz Za.

      • 1 0

  • Wyobraźcie sobie, że nie ma obwodnicy

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane