• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Odcinkowy pomiar prędkości?

    Bez urazy-od 5lat każdego dnia mam te "przyjemność" podróżowania w tę i nazad po tej "drodze szybkiego ruchu". Wbrew opiniom jakie tu dziś czytam nie zgodzę się ze stwierdzeniem że odcinkowy pomiar coś załatwi-bo niby co? średnia prędkość 120 z całego odcinka? to daje 15min drogi z Gdyni do Gdańska!! Na palcach mogę policzyć dni, gdy udało się w zbliżonym czasie pokonać tę trasę. Problemem głównie są kierowcy, którzy siadają na "d*pę" chcąc coś ugrać, a niestety natężenie ruchu jest takie, że fizycznie się nie da. Kolejny powód częstych kolizji to krótkie rozbiegi tzn pasy do dołączania się-w momencie gdy prawym pasem jadą 4 ciężarówki jedna za drugą a 10 aut na pasie włączającym się z IkEa próbuję się wcisnąć tworzy się zamieszanie, efektem czego jest dość częsta kolizja na wysokości właśnie tego wyjazdu. Błędy konstrukcyjne tej drogi, pośpiech, natężenie ruchu, brak większej ilości patroli nawet oznakowanych-to ma wpływ moim zdaniem na to, że tak często dochodzi do kolizji i korków na naszej "autostradzie".
    p.s Panie i Panowie kierowcy-jeśli nie ma miejsca nie naciskajcie na poprzedzający samochód......

    • 5 0

  • Oczywiście ,że ograniczyć prędkość bo zawsze dozwoloną przekraczają o 20 km co najmniej

    • 1 0

  • Hopki na obwo

    Niestety my Polacy jestesmy tak porąbani na drogach (przypomnienie: nie tak dawno wiekszosc z nas przesiadla sie z furmanek na wozy typu Passat TDI itd) ze jedyna deska ratunku na obowo jest instalacja hopek co 200m i mowie to powaznie.

    • 3 0

  • predkość to nie problem

    Niech będzie i ograniczenie do prędkości światła, ale karać tych, co nie trzymają odstępu.

    • 4 0

  • Ograniczenie prędkości nic nie da. Trasa przeciążona i pełno ciężarowek na lewym pasie..

    Wystarczy egzekwowany zakaz wyprzedzania dla cieżarowych na całej obwodnicy.

    • 3 0

  • Jak się czyta te wszystkie komentarze, to sie wymiotować chce! Jeden d**il z drugim sie kloci. Ani jeden d**il nie ma prawa jechać powyżej ograniczenia, ani drugi d**il nie może jechać jak twierdzi zgodnie z przepisami lewym pasem 120 bo i tak nikt juz tu szybciej nie pojedzie! Lewy pas służy do wyprzedzania!! Lewy tumany, nie prawy i nie wazne, czy jedziesz 70, czy 170, to po skonczonym manewrze wyorzedzania wracasz na prawy! Ale po co masz zjezdzac na prawy skoro za kilkadziesiat metrow musisz wyprzedzac dalej, nie? Bo musisz!!!

    • 1 2

  • Więcej Policji

    patrolowac karac i patrolowac i karac, Ci co jeżdzą spokojnie rozumieją nawet Tira.. na zderzaku jadąc 100km/h ale jak ktoś leci 160 - 180km to jakie mamy szanse na spokój na obwodnicy ?

    • 2 0

  • Bez sensu

    Wypadki na obwodnicy najczęściej spowodowane są zbyt małym odstępem od poprzednika. Patrz filmik powyżej. Kretynom wydaje się, że jak wjadą komuś na zderzak to ten pojedzie szybciej. Przy zatkanej obwodnicy nawet gdyby ktoś chciał ustąpić Królowi Szos to i tak nigdzie nie zjedzie bo... bo na prawym pasie tez odstępy są mniejsze od długości samochodów.
    Statystyki wskazują, że część obwodnicy z ograniczeniem 100 km/h jest tak samo niebezpieczna jak ta z ograniczeniem 120 km/h.
    Tylko kontrola odstępu (w sumie bardzo prosta do wykonania i stosowana w wielu krajach) albo dodatkowe pasy. Mówię pasy, bo w wielu miejscach potrzebne są 4 w każdą stronę. No i przebudowa dróg dojazdowych. Tak wiem, to tylko marzenia.

    • 5 0

  • kong

    niech się cymbały z polski naucza jeżdzić większość wypadków powodują obcy!!!!

    • 0 0

  • kong

    no i marginalnie gwa,sta,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane