• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • zamknąć obwodnicę (1)

    z punktu widzenia "drogowców" problem obwodnicy zniknąłby, gdyby obwodnica "zniknęła" - najlepiej ją zamknąć i po problemie - w infrastrukturę drogową trzeba po prostu inwestować... Jeżeli nie pieniędzy, to towarzysze wymyślają... Droga ta pochodzi z lat 70-tych i wówczas nikt jej nie używał, przy obecnym natężeniu ruchu potrzebny jest trzeci pas na całej długości i pas awaryjny - wówczas towarzysze drogowcy przestaną kombinować... Z drugiej strony należy zatrzymać w Trójmieście proces dewelopersko-budowlany - tutaj już więcej ludzi się nie zmieści - do każdego zbudowanego mieszkania trzeba doliczyć dwa samochody - jazda samochodem w Trójmieście to prawdziwa mordęga - podobnie jak życie w tym PRL-plus... może ostatni zgasi światło...

    • 4 2

    • reanimacja trupa dlubanie przy ZOT. przede wszystkim jak najszybciej budować OMT

      • 0 0

  • W tym smiesznym kraju kierowca sam zmienia kolo na takiej niebezpiecznej drodze? Niemiec z Norwgiem i Holendrem zrywaja boki..

    • 0 0

  • Wykorzystać sposób ze Stanów (1)

    Dwie kamery. Oddalone od siebie o 100 m. Jedna robi zdjęcie przy wjeździe, druga przy zjeździe. Jak ktoś skoczył maturę to wie, że czas i odległość to wskaźniki prędkości. Ustawić takie tandemy po 10 sztuk w każdym kierunku i od razu będzie mniejszy ruch na obwodnicy bo za jednym przejazdem jeżdżący szybko i bezpiecznie straci prawo jazdy, a samochód zostanie zatrzymany przez sąd na poczet mandatu.

    • 0 3

    • w bardzo skomplikowany sposób opisałeś odcinkowy pomiar prędkości

      to działa nie tylko w USA ale również wyobraź sobie w Polsce, polecam wyjazd z Redy w kier. Władysławowa

      • 1 0

  • Na obwodnicy czyli drodze ekspresowej dwujezdniowej prędkość maksymalna regulują przecież przepisy o ruchu drogowym prawda? To jest 120km\h.
    Jakim prawem chcecie to zmieniać?

    • 3 0

  • Bubu

    Ja bym najpierw ograniczyl do 80 km /h ciezarowki ktore siadaja na tyl samochodu i wala dlugimi bo im sie spieszy a co bedzie jak starsza pani spanikuje i bedzie wypadek to wtedy pretensje do innych

    • 1 1

  • Złudne bezpieczeństwo

    to tylko zwiększenie widełek płatnych mandatów .Ktoś kto tam zawsze śmiga 140 automatycznie zyskuje większe szanse na wyższy mandacik. Choć mniemam taki straszak i tak wielu '' mistrzów kierownicy'' nie odstraszy .

    • 0 0

  • fotoradar na 120 km/h

    Postawić fotoradar i po problemie... Naturalna selekcja...

    • 0 3

  • na poczatek proponuję zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe

    na całej długości obwodnicy. Wyścigi kolosów, gdzie jeden jedzie 89,5 a drugi 90 setki metrów pod górkę są zmorą obwodnicy. Powinny to rejestrować kamery i ładować takie mandaty, że by się palantom odechciało.

    • 2 0

  • Zabierzcie stamtąd tiry to będzie po problemie.

    • 0 0

  • Dla decydujących....

    Jestem codziennym użytkownikiem naszych trójmiejskich obwodnic uważam że obniżenie prędkości nic nie da.... Proszę spróbować rano przejechać jakim kolwiek odcinkiem obwodnicy prawy pas jedzie poniżej prędkości 100km/h w zależności od umniejetnosci, doświadczenia zaladunku etc. nektórzy jadą wolniej inni szybciej. Problem dotyczy głównie zjazdów i wjazdów. Moim zdaniem na tym powinniście się skupić. Problemy mamy gdy jedziemy do pracy a potem wracamy w nocy i święta nie ma takiego obciazenia. Więc wariantowość np. 22pm-5am.
    Główny punkt programu przy zjazdach to zjazd z max. lewego na prawy i zaraz zjazd... Jak na zjeździe jest mała prędkość małe odstępy to gość się zatrzymuje i zatrzymuje cały ruch. Podobnie jest na wjazdach na obwodnicę z wjazdu zaraz na lewy i znowu wstrzymuje ruch aż do zatrzymania aut na lewym pasie.

    Proponuję monitorowanie prędkości na zjazdach i wjazdach oraz koniecznie odległości między autami... Dodatkowo karać tych którzy nie przewidują i jadą na wydrę lewym i zjeżdżają w ostatniej chwili.... Zwłaszcza jak wstrzymają ruch to min. 1000pln nie twój.

    Jakoś na Słowacji w Niemczech można mierzyć odległości i prędkości oraz badać i wyłapywać tych za 1000pln. Berliński Ring też ma te są!e problemy i tam można.... A my to co? W takich sprawach analizowanie miesiącami takich spraw to niepełnosprawność.... Trzymam kciuki czekam na szybkie efekty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane