• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnienia SKM? Maszynista ruszy, gdy rozkaz będzie na kartce

Michał Sielski
29 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Bezprzewodowy Internet, komputery... a w pociągach podczas awarii zgodę na wyjazd na trasę trzeba spisywać na kartce. Bezprzewodowy Internet, komputery... a w pociągach podczas awarii zgodę na wyjazd na trasę trzeba spisywać na kartce.

Gdy skradzione zostają kable trakcyjne, to gigantyczne opóźnienia na kolei są pewne. W ostatnich tygodniach przeżywaliśmy takie kłopoty nie raz. Winny chaos i zaskoczenie? Też, ale również kuriozalne przepisy.



Jak reagujesz, gdy na peronie dowiadujesz się, że SKM kursuje nieregularnie?

Gdy zerwana jest trakcja, albo nie działa sterowanie automatyczne, kolejarze muszą przechodzić na tzw. sterowanie ręczne. Dotyczy to nie tylko naszej SKM, podobnie jest w całej Polsce. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to takie proste. A już na pewno bardzo czasochłonne.

- Podczas ostatniej kradzieży trakcji w okolicach Chyloni, najpierw dogadać się musiały ekipy z dwóch nastawni pomiędzy wyłączonym odcinkiem. Potem w takich wypadkach dostajemy rozkaz, który na szczęście dyktowany jest przez radiotelefon. I dopiero możemy ruszać - mówi nam maszynista z kilkunastoletnim stażem.

To i tak nieźle, bo w niektórych wypadkach rozkaz musi być dostarczony na kartce. W SKM jest łatwiej, na kartkę spisuje go kierownik pociągu lub maszynista. Dzięki temu nie trzeba czekać, aż ktoś dojedzie na stację i rozkład fizycznie wręczy maszyniście. Ale na rozkaz przez radiotelefon też trzeba czekać. Czasem kilka minut, czasem kilkadziesiąt. I jeszcze trzeba go na kartkę dokładnie spisać. Dopiero potem pociąg może ruszyć.

- Kiedy jesteśmy zmuszeni prowadzić ruch pociągów na tak zwany rozkaz pisemny, zachowanie równego poziomu bezpieczeństwa, jak przy sterowaniu automatycznym, to priorytet. Prosimy pasażerów o wyrozumiałość, dyspozytorzy ruchu i maszyniści pracują wtedy w dużym stresie, aby po pierwsze bezpiecznie, a po drugie możliwie szybko przewieźć pasażerów. Zawsze w tej kolejności - podkreśla Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • Zlikwidowac punkty skupu złomu.

    To jest patologia. Same mendy pijackie i złodzieje to norma.

    • 2 1

  • rozkład na rozkaz ??? -zamisst rozkład powinno być chyba -rozkaz

    "To i tak nieźle, bo w niektórych wypadkach rozkaz musi być dostarczony na kartce. W SKM jest łatwiej, na kartkę spisuje go kierownik pociągu lub maszynista. Dzięki temu nie trzeba czekać, aż ktoś dojedzie na stację i rozkład fizycznie wręczy maszyniście."

    • 2 1

  • Przyszłość SKM

    Dla osób, które nie mają zielonego pojęcia o prowadzeniu ruchu pociągów w przypadkach awaryjnych, chciałbym poinformować że prowadzone roboty inwestycyjne na linii E65 Warszawa - Gdynia oraz na linii SKM spowodują likwidację większości posterunków (dyżurnych i nastawniczych)na rzecz centralnego sterowania ruchem obsługującym z jednego miejsca odcinki nawet 50 kilometrowe (tzw. LCS). I nikt nie będzie do oddalonego pociągu jechał z rozkazem (pieszo, rowerem, samochodem?)bo nie opuści obsługiwanego posterunku. Wszystkie dyspozycje będą podawane poprzez semafory oraz dostępne urządzenia łączności zgodnie z obowiązującymi przepisami. Faktem jest, że obowiązujące przepisy dotyczące prowadzenia ruchu pociągów nie przewidywały tak szybkiego rozwoju możliwości komunikowania się poprzez sieć komórkową ale to tylko kwestia czasu. Przy okazji można by domniewywać, że gdyby dyżurnu ruchu wydał rozkaz na jazdę po torze niewłaściwym (osobiście lub przez radiotelefon), nie doszło by do jednej największych katastrow kolejowych w Polskie jaka miała miejsce w roku bieżącym pod Szczekocinami.

    • 5 0

  • semafor (2)

    przy wyjeździe z Wejherowa w kierunku trójmiasta od czerwca jest uszkodzony semafor, wszystkie pociągi się tam zatrzymują a Pani z budki lata z jakąś karteczką (prawdopodobnie ten rozkaz pisemny) do pierwszych drzwi kierownika składu EZT. Czy to normalne ??

    • 9 0

    • (1)

      może to dziewczyna maszynisty

      • 1 7

      • może to tzw. tirówka, ale na język kolejarski pociągara ?

        • 2 7

  • (1)

    Taniej będzie zainstalować monitoring na długości całej trakcji niż płacić ciągle za nowe kable.

    • 3 0

    • To kamery też ukradną

      • 3 0

  • Nie korzystam

    z usług SKM i PKP.

    • 5 2

  • Kradzież kabli (5)

    powinna być w takim przypadku traktowana jak próba wywołania katastrofy kolejowej.

    • 265 2

    • Kradzież kabli (3)

      Jak powinna być traktowana to jest inna sprawa, problem w tym że stare dziady z SOK w świecących na kilometr odblaskowych kamizelkach nie są w stanie nikogo złapać, problem nie leży w tym jak karać , tylko w tym jak złapać, dlaczego SOK-iści są tak mało skuteczni, przecież problem jest nagminny i zawsze powtarza się ten sam scenariusz, nikt nie wyciąga wniosków, z tego co wiem SOKi tak jak policja mogą działać po cywilnemu, co za problem się zaczaić i wyłapać kablarzy , myślę że żaden, poza odrobiną dobrych chęci

      • 22 1

      • a po co sie maja narazac ?

        • 3 1

      • Dlatego żeby POdnieść ich skuteczność (1)

        Pan Płemieł dał im broń palną!

        • 3 14

        • POmyśl zanim coś napiszesz

          SOK miał broń palną już wtedy kiedy pan płemieł do przedszkola chodził, tylko wtedy to oni z kałasznikowami po torach biegali i nikt trakcji nie kradł

          • 18 2

    • Mała poprawka. Nie kierownik spisuje rozkaz tylko maszynista. I to jest cała procedura.

      • 6 1

  • Mamy XXI wiek, a SKM cofa sie z kazdym rokiem bardziej ku XIX wiekowi (1)

    Juz kilka razy w ciągu ostatniego miesiaca chciałem zamiast autem, udac sie do Gdanska (z Gdyni) własnie SKM-ką. Przezornie zagladałem na t.pl. Każdorazowo odczytywałem komunikat "SKS znów nieregularnie". I jak to mieć zaufanie do takiej instytucji? Rozkład jazdy jest jak rosyjska ruletka. Nigdy nie wiadomo który pociąg "wypali"

    • 1 1

    • jaka skm (...) przecież takie same przepisy obowiązują na kolei w całej Polsce

      • 1 0

  • ukryta reklama OLT (1)

    na fotce

    • 51 7

    • afera z uje*aniem OLT wylezie

      pomnicie me słowa, uje*anie Optimusa przy tym to malućki ptyś

      i szkody, które wszyscy ponieśliśmy też większe

      szkoda że OLT nie zarejestrowano w Irlandii, jak Polski Biust. działał by do dziś.

      • 4 5

  • Tak durnie, narzekajcie, narzekajcie na złe i niedobre rozkazy pisemne.

    Ale potem nie płaczcie, gdy w Trójmieście wydarzą się następne Szczekociny. W przypadku złomu eksploatowanego przez SKM najpewniej jeszcze gorsze w skutkach. Ignorancja i populizm dziennikarzy nie zna granic. -_-

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane