• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Osoby bezdomne w komunikacji miejskiej. Jak i kto powinien reagować?

MKo
24 stycznia 2024, godz. 12:15 
Opinie (298)
Osoby w kryzysie bezdomności zimą szukają schronienia w komunikacji miejskiej. Nie wszystkim to się jednak podoba. Osoby w kryzysie bezdomności zimą szukają schronienia w komunikacji miejskiej. Nie wszystkim to się jednak podoba.

Nie zawsze ładnie pachną i wyglądają, często mają ze sobą sporo rzeczy, a gdy jest zimno - zwłaszcza jesienią i zimą - szukają schronienia w pojazdach komunikacji miejskiej. Jak i kto powinien w takiej sytuacji reagować? Czy motorniczy albo kierowca ma obowiązek wyprosić taką osobę z pojazdu? Uwagę na ten problem zwrócił jeden z naszych czytelników.



Widzisz osobę bezdomną w autobusie. Co robisz?

Sytuacja, w której osoba bezdomna wsiada do tramwaju czy autobusu, stwarzając kłopot i dyskomfort innym pasażerom, znana jest każdemu, kto regularnie korzysta z transportu miejskiego. Problem jest powszechny i występuje we wszystkich miastach w kraju i na całym świecie.

Ostatnio z problemem zetknął się jeden z naszych czytelników. Sytuacja miała miejsce w tramwaju linii nr 8 na al. Rzeczypospolitej.

- Dlaczego ZTM albo motorniczy nic nie robi, gdy w tramwaju bez biletu, brudny, śmierdzący moczem i innymi fekaliami facet zajmuje z tobołami miejsca i jeździ jak gdyby nigdy nic! Kto potem to czyści? Dlaczego nie wyprowadza się takich osób z tramwaju? Czemu połowa ludzi musi cisnąć się z przodu pojazdu?! - napisał w emocjonalnym mailu do naszej redakcji.

Reagować może każdy



O komentarz poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Jak mówi nam Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, kwestię uciążliwych osób w komunikacji miejskiej reguluje ustawa Prawo przewozowe.

- Zgodnie z przepisami osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie mogą być niedopuszczone do przewozu lub usunięte ze środka transportowego - wyjaśnia Szajda.
Jak w takiej sytuacji powinien zachować się pasażer? Zgłosić taki przypadek motorniczemu lub kierowcy? A może poprosić o pomoc Straż Miejską lub Policję?

- Uciążliwego pasażera może wyprosić osoba prowadząca pojazd - kierowca lub motorniczy - podkreśla Szajda. - Jeżeli podróżny stawia opór, służbami uprawnionymi do interweniowania są Policja i Straż Miejska. Może je zawiadomić każdy, nie tylko osoba prowadząca pojazd, lecz także pasażer.
Warto przy tym pamiętać, że taka osoba - choć jej obecność może być dla innych uciążliwa - może potrzebować naszej pomocy. Może to być zarówno wsparcie finansowe, jak i zwykłe dobre słowo.

Bezdomność. Pomoc potrzebna nie tylko od święta Bezdomność. Pomoc potrzebna nie tylko od święta

Około 900 osób w bezdomności w Gdańsku



Od lat liczba osób bez dachu nad głową w Gdańsku oscyluje między 800 a 900. W 2022 r. z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku skorzystały 824 takie osoby.

- Nie zawsze osoby te przyjmują wsparcie w postaci schronienia, z różnych względów. Czasem mieszkają w placówce np. kilka dni lub kilka tygodni w ciągu roku. Także baza miejsc jest duża, zabezpiecza potrzeby. Natomiast konieczność spełnienia standardów dotyczących m.in. wielkości placówek i liczby mieszkających tam osób powoduje, że powstanie nowej placówki jest i będzie potrzebne - informuje Sylwia Ressel z MOPR-u.
W roku 2023 na pomoc osobom w kryzysie bezdomności miasto przeznaczyło ok. 11,5 mln zł, a w roku 2024 planowane jest zwiększenie tych środków do ok. 15,5 mln.


GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ WSPARCIE DLA OSOBY BEZDOMNEJ?



Wsparcie dla osób bezdomnych w Gdańsku organizowane jest przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR).

W celu uzyskania informacji na temat aktualnej pomocy dostępnej dla osób bezdomnych należy skontaktować się z:

Wydziałem Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR przy ul. Piekarniczej 16 w Gdańsku
tel. 58 522 38 20

W celu uzyskania miejsca w placówce zapewniającej nocleg i posiłek należy zgłosić się do:

Noclegownia św. Brata Alberta
ul. Żaglowa 1Mapka Gdańsk
tel. 58 342 1314

Z noclegu można skorzystać również w innych miejscach w Gdańsku. Ich lista znajduje się TUTAJ

Koordynacją spraw związanych z pomocą osobom bezdomnym zajmuje się też Centrum Reintegracji i Interwencji Mieszkaniowej MOPS Gdynia przy ul. Działowskiego 11.Mapka

Centrum jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7.45-15.45. Osoby, które się tam zgłoszą, otrzymają kompleksową pomocy m.in: schronienie, posiłki, zasiłek celowy czy poradę prawnika. Mają także możliwość uczestnictwa w programach dających szansę wyjścia z bezdomności.

W centrum można zgłaszać obecność osób bezdomnych, które potrzebują pomocy. Kontakt:
- tel. 58 662 00 11,
- e-mail: bezdomnosc@mopsgdynia.pl

W celu skorzystania z kąpieli należy udać się do:

Łaźnia dla bezdomnych
ul. Żaglowa 3Mapka

Dni i godziny funkcjonowania łaźni:

  • poniedziałek - godz. 13 - 16
  • wtorek - godz. 10 - 13
  • środa - godz. 13 - 16
  • czwartek - godz. 10 - 13
  • piątek - godz. 13 - 16

W innych sprawach należy udać się do Centrum Pracy Socjalnej (CPS), którego pracownicy wesprą w udzieleniu pomocy osobie bezdomnej.

W Sopocie działania na rzecz osób w kryzysie bezdomności koordynuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół ds. Osób Bezdomnych, tel. 58 551 17 10. Tam można zgłaszać sygnały o osobach potrzebujących wsparcia.

Miasto Sopot zapewnia posiłek, schronienie oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych. Pomaga w wyjściu z bezdomności i usamodzielnieniu. Każda osoba, która wyrazi na to zgodę, może zostać skierowana do schroniska lub noclegowni. W okresie zimowym dodatkowe wsparcie osoby doświadczające bezdomności mogą otrzymać w Zimowym Punkcie Interwencyjnym oraz w Autobusie SOS.

Szczegółowe informacje o wsparciu jakie zapewnia Sopot znajdziesz TUTAJ

GDZIE MOŻNA ZGŁOSIĆ INFORMACJĘ O OSOBIE BEZDOMNEJ, KTÓRA POTRZEBUJE POMOCY?



Jeżeli zauważysz osobę bezdomną, potrzebującą wsparcia, skontaktuj się z:

Wydziałem Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR przy ul. Piekarniczej 16, tel. 58/522 38 20 (godziny pracy: poniedziałek, wtorek, czwartek: od 7.30 do 15.30, w środy: od 8.00 do 17.00, w piątki: od 7.30 do 14.30), Strażą Miejską, tel. alarmowy: 986, Policją, tel. 112

Śpiący pasażer w tramwaju (51 opinii)

Stary niedźwiedź mocno śpi. Witamy w Gdanskich tramwajach i autobusach
Stary niedźwiedź mocno śpi. Witamy w Gdanskich tramwajach i autobusach
MKo

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (298)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane