• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni Dortmund w Gdańsku, 44. w naprawie

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy i ostatni zmodernizowany Dortmund. Najnowszy i ostatni zmodernizowany Dortmund.

W ubiegłym tygodniu dotarł do Gdańska ostatni zmodernizowany tramwaj Dortmund. Nie wszystkie jednak jeżdżą po mieście, gdyż 44. w kolejności dostarczania pojechał na naprawę po niefortunnym wykolejeniu się na przebudowywanym skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Uczniowską.



Pierwszy tramwaj Duewag N8C, zwany popularnie Dortmundem, przyjechał do Gdańska 9 lutego 2007 roku. Był to efekt podpisanej wcześniej umowy pomiędzy ZKM-em a dortmundzkim przewoźnikiem DSW21. Za 46 używanych, ponad 25-letnich, tramwajów zapłaciliśmy 1,4 mln euro, czyli dziś ok. 6 mln zł. Dla porównania jedna Pesa kosztowała ok. 8,7 mln zł.

W maju 2008 roku zapadła decyzja o modernizacji wszystkich kupionych w Niemczech pojazdów. Wielkopolski Modertrans zaproponował, że za 29 mln 615 tys. zł w każdym tramwaju wymieni obie kabiny, wstawi niskopodłogowy człon, zamontuje nowe fotele oraz system monitoringu.

Nie obyło się jednak bez opóźnień. Pierwszy zmodernizowany pojazd dotarł do Gdańska dopiero 24 kwietnia 2009 roku. Ponadto okazał się niesprawny, a pierwszego dnia uległ drobnej awarii. Jak zapewnia ZKM, te problemy to jednak już przeszłość.

- Za opóźnienia w modernizacji firmie Modertrans naliczono kary w wysokości ponad 1,1 mln zł. Po remoncie pojazdy te są zdecydowanie mniej awaryjne niż "stopiątki". Ich eksploatację oceniamy bardzo dobrze. Dortmundy są pozytywnie oceniane zarówno przez pasażerów, jak i motorniczych - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy zwracasz uwagę na oznaczenie i producenta taboru, którym podróżujesz?

Tramwaje typu N8C (po modernizacji zyskały oznaczenie N8CNF) nie mają jednak szczęścia do gdańskich torów. Dortmund po raz pierwszy doznał uszkodzeń w maju 2008 roku, w... Krakowie, do którego został wypożyczony. 27 lutego 2010 roku w tył N8CNF pomalowanego w barwy Lechii Gdańsk uderzyła "stopiątka". W wypadku rannych zostało 20 pasażerów. Raptem kilka tygodni później, 19 marca, dochodzi do kolizji "stopiątki" z Dortmundem, która kończy się wykolejeniem niemieckiego tramwaju. 15 lutego ub.r. inny N8CNF uderzył w kamienicę w ciągu ul. Jana z Kolna. Wówczas poszkodowanych zostało dwóch pasażerów.

Natomiast 9 marca tego roku doszło do wykolejenia tramwaju na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Uczniowską zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstało zupełnie nowe torowisko. W efekcie, na tej samej lawecie, na której przyjechał ostatni N8CNF, wywieziono do naprawy do Modetransu 44. w kolejności dostaw Dortmunda. W ramach prac powypadkowych, kosztujących ok. 149 tys. zł (w przetargu ofertę złożyła tylko wielkopolska firma), wymienione lub naprawione zostaną m.in.: poszycia boczne i przegubów, osłony wózków oraz szyby w kabinach.

Jak to się stało, że tramwaj dostarczony do Gdańska pod koniec lutego, raptem kilka dni później uległ uszkodzeniu?

- Bezpośrednią przyczyną wykolejenia był stan techniczny zwrotnicy znajdującej się w tym rejonie. Wykolejenie nastąpiło z powodu rozklinowanej prawej iglicy - zwrotnicy na nieczynnym rozjeździe ul. Uczniowskiej i Hallera, kierunek Opera. Wykluczono jednocześnie, by przyczyną wykolejenia był stan techniczny pojazdu lub motorniczy prowadzący tramwaj - informuje rzecznik ZKM.

- Z ustaleń wynika, że ktoś ze zwrotnicy, wówczas jeszcze niegotowej, wyjął blokadę lub ją przestawił. Winowajcą zaistniałej sytuacji jest firma Budimex, realizująca to przedsięwzięcie, ponieważ nie dopilnowała odpowiednio placu budowy. Po zdarzeniu zwrotnica zyskała ostateczny układ części z automatycznym sterowaniem - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które realizują przebudowę torowiska w tym miejscu.

ZKM Gdańsk planuje domagać się kosztów naprawy tramwaju od GIK-u, a ten od wykonawcy. Naprawa tramwaju powinna potrwać maksymalnie dwa miesiące. Wówczas Gdańsk zyska najwyższy w Polsce, 73,6-procentowy udział tramwajowego taboru niskopodłogowego. Drugi pod tym względem jest Poznań (35,7 proc.), a trzeci Wrocław (30,3 proc.).

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • : ) (11)

    I tak te tramwaje wyglądają o niebo lepiej niż 40 letnie eskaemki: )

    • 193 10

    • brawo!

      • 12 2

    • SKMki mają osobisty urok (1)

      a do tego są szybsze wygodniejsze i większe.

      • 7 20

      • Tramwaje są krótsze, ale za to czerwone!

        • 9 0

    • Budimex winny-jakoś mnie to nie dziwi,ale widać,że nie wszystko jest dostosowane pod Dortmundy

      • 2 2

    • płacimy coraz więcej ale i też dużo się zmienia w ZKMie i bardzo dobrze

      coraz wyższe podatki płacimy (Vat) a rząd nie robi nic...lub robi tylko tyle-uderza nas po kieszeniach

      • 7 0

    • Wyglądają może i lepiej, ale prawdziwym koszmarem jest podróżowanie nimi

      Pełno schodów, siedzenia podwójne (totalne nieporozumienie) no i brak poręczy poziomych w niektórych miejscach

      • 10 4

    • a co ma tramwaj do eskamki? (3)

      dziwne podejście, ja bym osobiście wolała NOWE , NISKOPODŁOGOWE PESY, które produkują w Polsce, niż zapierdziany, niemiecki i niepraktyczny stary złom. Niepraktyczny ponieważ dortmundy NIE są niskopodłogowe co nie zapewnia komfortu jazdy i może 'zwykły' pasażer tego nie zauważa, ale nawet nie zdajecie sobie sprawy z tego jak cżłowiek czekając na autobus czy tramwaj np z ciężką walizką albo z wózkiem lub z osobą niepełnosprawną chciał aby był to tzw niskopodłogowiec. nic tak podrózy nie ułatwia jak komfort. ponadto w nowych tramwajach z pesy np. w poznaniu są biletomaty co też ułatwia kupno biletu. Uważam iż posunięcia budynia w kupnie tego złomu, który trzeba jeszcze remontowac i przemalowywac smierdzi jakąś grubszą sprawą. może jacys znajomi w dortmundzie? bo nie rozumiem takich kroków, jeśli 200km od gdańska w bydgoszczy buduje się tramwaje eksportowane właśnie do niemiec i dalej za zachód!
      PS mówi sie o ułatwieniach dla niepełnosprawnych a kupując nieniskopodłogowe i ciasne bo wąskie dortmundy właśnie takie bariery dla ludzi się tworzy. pozdrawiam.

      • 9 11

      • w poznaniu nie jezdza pesy cos ci sie kolego pomylilo

        • 3 1

      • Jana , a do jakiego miasta na zachodzie Pesa wysyła swoje tramwaje??????

        • 0 1

      • pieniądze

        jak wolisz 4 Pesy (34,8 mln zł) od 44 Dortmundów (35,6 mln zł) to jeździj co 11 tramwajem nikt Ci nie broni

        • 19 2

    • i jest moBilet

      Można płacić telefonem za tramwaj, czyli dogonić go, wskoczyć i dopiero potem kombinować, płacić. Legalnie, spokojnie. A w SKM musisz mieć bilet w zębach, skasować go (miękki, na deszczu) przed wejściem, inaczej Renomiarze cie skasują, bo z tego żyją, że jeleni kroją

      Jedyna nadzieja dla SKM to jej bankructwo i wrogie przejecie przez ZKM lub ZTM

      • 2 0

  • (4)

    thebillu czekamy

    • 21 6

    • : ) (3)

      Momencik najpierw śniadanko bułka z jajkiem kawka córkę do przedszkola i już biorę się do pracy: )

      • 7 5

      • a gdzie pracujesz? (2)

        • 5 0

        • W portalu trojmiasto (1)

          baranku boży

          • 5 1

          • : )

            Nieprawda nie podszywaj się podemnie gościu

            • 5 4

  • : ) (10)

    "Wówczas Gdańsk zyska najwyższy w Polsce, 73,6-procentowy udział tramwajowego taboru niskopodłogowego."

    Ehhh szkoda że w dziurawych jezdniach Gdańsk jest na szarym końcu Polski.

    • 29 61

    • Nie zgodzę się! (3)

      Może też ma 73,6-procentowy udział dziurawych dróg w ogólnym wolumenie dróg miejskich. :)

      • 7 2

      • bliżej raczej do

        90%

        • 7 3

      • pojeździj po Poznaniu (1)

        Wałbrzychu, Legnicy, Olsztynie, Szczecinie, Łodzi

        tam to dopiero sią drogi.... jak w Szwajcarii - ser

        • 15 0

        • A gdzie nie są ??

          Można każde większe miasto w Polsce wymienić :) Przez lata zaniedbano to nagle się nie zrobią :) I tak jest dużo lepiej niż kilka lat temu :D

          • 4 0

    • Jeżeli w dziurawych jezdniach Gdańsk jest na szarym końcu Polski to nic, tylko się cieszyć

      • 14 0

    • A zdarza wam się jeździć poza Gdańskiem, czy tylko tak pi...

      • 12 0

    • Bzdury pleciesz.

      Akurat drogi w Trójmieście są o niebo lepsze niż miałem okazję uświadczyć w innych miastach.

      • 3 1

    • (1)

      A od kiedy tramwaj z 12% odcinkiem niskiej podłogi można nazywać "niskopodłogowym"? Wolne żarty.

      • 9 2

      • Nawet

        jeśli tramwaj miałby 1% udziału niskiej podłogi, to już jest tramwajem niskopodłogowym.

        • 2 4

    • Cieawy

      Jak jeden tramwaj może to zmienić? Dzienikarzu przeprować śledzwo jak to możliwe że bez tego tramwaju będziemy mieli mniej niż 35% udziału a z nim 73,6 no chyba że po gdańsku pomykają 4 składy :)

      • 1 1

  • w Gdańsku Dortmundy (4)

    a niedługo w Warszawie Budapeszty :)

    • 68 11

    • chyba Ikarusy? (1)

      • 4 3

      • aluzju ponial ;) - niet

        pomysl pasazer, kto chce zrobic w W-wie Budapeszt :))

        • 0 0

    • co mnie obchodzi warszawa

      • 5 0

    • My możemy mieć nawet Moskwę!

      • 1 2

  • Jeszcze 26,4% i będzie naprawdę przyzwoicie.

    • 21 3

  • Moim zdaniem (16)

    Dortmundy na pewno są lepszymi maszynami niż te bydgoskie pesy. Pesa może i wygląda na cud techniki, efektowny design i w ogóle... ale funkcjonalność?
    Te krzesła są bardzo nieefektywnie ustawione, w dodatku dortmundem jedzie się wygodniej. Ale ile osób tyle opinii. Pozdrawiam z rana.

    • 72 53

    • Danzingerze (5)

      Mam nieodparte wrażenie, że w Dortmundach cześciej śmierdzi i jeździ nimi więcej żuli i meneli.

      • 9 19

      • Czysto statystycznie (4)

        Ilość meneli w tramwaju chyba nie zależy od modelu pojazdu, aczkolwiek może się mylę. Może ktoś przeprowadzi ankietę wśród żuli?

        • 26 2

        • zależy :-) (2)

          i nie trzeba ankiety, wystarczą oczy. Im starszy tramwaj, tym do bardziej zadupiastych dzielnic jeździ. Na Stogach PESy nie uświadczysz, Dortmund to wszystko na co stać Stogi. Linia 4 to tylko 105-ka. Aż dziw że PESy są do Nowego Portu wyprawiane na linii 14, no ale w końcu przejeżdża obok innego flagowego produktu Gdańska, czyli stadionu i targów, no i ranga dzielnicy i okolic się może podniesie dzięki temu.

          • 17 2

          • Pesy na Stogi nie jeżdżą, ale to nie wina wszechobecnej tam patologii (1)

            Po prostu - zniszczone tory by je zabiły. Tramwaj w 100% niskopodłogowy ma taką konstrukcję podwozia, że na takie torowisko wjechać nie może.

            • 28 2

            • Jakiej patologii? Byłes/byłaś choć raz na Stogach? czy tylko bezmyslnie powtarzasz oszczerstwa?

              • 0 1

        • Na początku

          Na pewno żule preferowali Dortmundy przed modernizacją bo miały salonowe kanapy rodem ze starych SKM:)

          • 13 1

    • nie ma porównania (1)

      wiadomo! solidna NIEMIECKA ROBOTA, a nie polnische Wirtschaft!!

      • 12 24

      • A ty pewnie masz akurat o tym pojęcie

        • 4 6

    • Stare guano i tyle

      • 9 7

    • racja. ustawienie siedzeni w Pesach to porażka. zamiast zastosować sprawdzony układ siedzeń zabrali się za wymyslanie nowego

      • 13 5

    • Dortmund nie pomieści tylu osób co Pesa (1)

      • 10 3

      • "dortmund" nie pomieści nawet tylu pasażerów, co dwuwagonowy sklład "stopiatek"

        • 0 0

    • Dortmund nie pomieści tylu osób co Pesa, Dortmund nie posiada klimy

      • 7 5

    • w Pesach są miejsca na położenie torby z zakupami. w Dortmundzie miejsca nie uświadczysz

      • 8 4

    • Kur...e! Danziger! (1)

      Czyś Ty w ogóle kiedykolwiek jechał Pesą???

      • 3 2

      • zapewne wiele osób wypowiadających nie jeździ tramwajami dlatego głupoty piszą

        • 2 1

  • Szkoda, że oryginalne kabiny zostały wymienione. (1)

    Część środkowa i wnętrze i owszem. Ale oryginalnych kabin szkoda.

    • 31 11

    • ale przecież bez wymiany kabiny nie wyglądałyby "jak nowe"

      a o to chodziło - miraż, atrapa, sztuczny miód

      • 11 1

  • W sumie choć jeden tramwaj (3)

    mógł zostać oryginalny.

    • 60 10

    • Widuję takiego

      jeździ po mieście

      • 0 3

    • (1)

      miały fajne siedzenia :)

      • 5 0

      • He he, siedzenia miały najlepsze, to prawda, buehehe!

        To istne zjeżdżalnie były.
        I tak po przeróbce, w części niskopodłogowej jak staną 2 wózki, to nie ma jak wejść do wagonu. Bo kretyni musieli tam wcisnąć 4 krzesełka

        • 2 2

  • Żeby ....... (4)

    ........ jeszcze ci wspaniali motorniczy umieli obsługiwać tramwaje ,a to albo gwałtowne ruszanie lub hamowanie i człowiekowi tylko głowa lata do przodu i do tyłu.Nie wspomnę już że niektórzy z nich to chyba są głusi i nie słyszą jak niektóre koła "walą " w te nowe torowiska a oni spokojnie sobie jadą.Jest taka "8" która budzi mnie ok.7 na Pomorskiej // przy okazji pozdrowienia dla motorniczego bo jak nie słyszy tego stuku to może ....... przeczyta ten wpis.A swoja drogą czy ci panowie z " Nadzór ruchu" to nie powinni tez tego dostrzec ,naprawdę szkoda tych nowych torowisk.

    • 28 14

    • z kołami do tramwajów jest chyba tak że to one się odkształcają a nie tory. Po prostu koła są niewyszlifowane co często się w ZTM zdarza..

      • 2 1

    • (1)

      Torowiska niestety czasami są źle położone. Inna rzecz, że koła tramwajów często się niszczą i nie są idealnie okrągłe. To nie wina motorniczych. Trzeba po prostu częściej wysyłać pojazdy na przegląd i istotnie, nauczyć motorniczych, że hamować nie trzeba tak, żeby tramwaj dęba stawał.

      • 2 3

      • A może "V :)" trzeba nauczyć że nie wszystko jest takie oczywiste jak mu się wydaje? Jeśli uszkodzenie polega na tym że nie da się płynnie jechać? Bedziesz czekał na następny jak ten zjedzie do zajezdni? Musisz się jeszcze wiele w życiu nauczyć młody człowieku.

        • 0 0

    • Bo te Dortmundy to złomy są

      przecież każdy o tym wie

      • 0 4

  • Dortmundy to dobre pojazdy. Tylko szkoda, że kabiny też wymienili (7)

    Moim zdaniem stare "przody" miały swój urok. Ale nic, grunt, że pojazdy dobre i wygodne. I że jeszcze sporo latek posłużą.
    Nawiasem mówiąc - chciałbym jeszcze kilka Dortmundów w zamian za te beznadzieje od Bombardiera :/

    • 36 21

    • Bombardier ci nie pasuje? (6)

      A to sie zdziwilem, bo to najlepszy tramwaj jaki mamy. Takie jezdza w Niemczech we Frankfurcie.

      • 5 2

      • Owszem, nie pasuje, bo to kupa złomu (5)

        Konstrukcja podatna na wykolejenia, źle wyprofilowane i źle rozstawione siedzenia, brak miejsca i hałas. Jedyna zaleta nad 105-tkami, że są nowocześniejsze i zużywają mniej energii, ale to trochę mało, żeby uznać je za dobry produkt.

        • 1 5

        • do v;) (4)

          Podaj date kiedy w gdańsku wykoleił sie NGT6 i może napisz jeszcze ile razy ????? Sam nie wiesz co pisesz

          • 4 1

          • (3)

            Te, mędrzec, napisałem "Podatna na wykolejenia". Aha, zapomniałem dodać, że Bombardier na zakrętach wychodzi poza skrajnię, przez co uniemożliwia skręt innemu tramwajowi jadącemu w stronę przeciwną. Cóż, same zalety ma ten pojazd :)

            • 0 2

            • No tak podatna

              że się do tej pory nie wykoleił.

              • 2 0

            • hhahahahahaah

              Te, mędrzec, napisałem "Podatna na wykolejenia". Aha, zapomniałem dodać, że Bombardier na zakrętach wychodzi poza skrajnię, przez co uniemożliwia skręt innemu tramwajowi jadącemu w stronę przeciwną. Cóż, same zalety ma ten pojazd :)

              Wchodzi w skrajnie???? gdzie i komu???? pracuje w ZKM i jeżdżąc tym tramwajem nie zauważylem jakos tego !!

              • 0 0

            • CO? ?

              Tak się składa, że bombardiery to nasze najlepsze tramwaje w zkm.

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane