• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu. Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie. Plac budowy odwiedziliśmy z naszą kamerą.



Czy w tym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Planowo nowa część terminalu ma być gotowa do końca 2021 r., co oznacza, że jej budowa wkroczyła na ostatnią prostą. Wewnątrz trwają już zaawansowane prace wykończeniowe. Na parterze układane są kamienne posadzki, a pod sufitem wiszą już pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.

- Mamy niewielkie opóźnienie związane z układaniem podłóg, bo ze względu na pandemię nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem. Brakuje kontenerów i statków, którymi mogą transportować tego typu ładunki do Europy. Musimy czekać - przyznaje Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.
  • Jeszcze w tym roku (jesienią) w nowej części terminalu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • W hali przylotów montowane są obecnie pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.
  • Pojawiły się też pierwsze karuzele bagażowe.
  • Już w sobotę w tym miejscu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • Nowe karuzele mają rozładować zatory przy odbiorze walizek.
  • W bagażowni trwają testy z użyciem prawdziwych walizek.

Wniosek o trzymiesięczne przedłużenie terminu



Brakuje nie tylko surowca do wyłożenia podłóg, ale też kabli. Pandemia sprawiła, że większość fabryk i dostawców miała kilkutygodniowy a nawet miesięczny przestój. Gdy na świecie liczba zakażeń spadła i większość gospodarek odczuła ożywienie po lockdownie, rynek budowlany - podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki - gwałtownie się otworzył, co sprawiło, że obecnie na zamówienia czeka się o kilka miesięcy dłużej niż zazwyczaj.

W związku z tym wykonawca zwrócił się do inwestora, a więc Portu Lotniczego w Gdańsku, o przedłużenie o trzy miesiące terminu oddania terminala do użytku.

- Analizujemy wniosek wykonawcy. Na pewno będziemy w tej kwestii rozmawiać i szukać kompromisu, ale najpierw musimy przeanalizować, w jaki sposób pandemia zaburzyła harmonogram prac - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
- Obecnie na budowie mamy ok. 350 pracowników. Pracujemy także w weekendy, bo czas goni. W tym roku z pierwszej części terminalu mają już skorzystać pasażerowie - dodaje Rudnicki.
Wizualizacja nowego pirsu. Wizualizacja nowego pirsu.

W sobotę ruszą dwie nowe karuzele bagażowe



Pierwszy test nowa infrastruktura, jaka powstała na styku dotychczasowego terminala i nowego pirsu, przejdzie już w tym tygodniu. W sobotę rano zostaną oddane do użytku dwie nowe karuzele służące pasażerom do odbioru bagażu. Powstały one w miejscu dotychczasowej odprawy paszportowej Non-Schengen, która czasowo została przeniesiona w inne miejsce (docelowo znajdzie się w nowej części).

- To będzie dla nas jako wykonawcy, ale też i dla lotniska szczególny moment, bo po raz pierwszy przetestujemy wszystkie systemy, które w połączeniu obu budynków są dla nas największym wyzwaniem. Liczba karuzel zwiększy się z trzech do pięciu, co powinno znacząco rozładować zatory i skrócić czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska - dodaje kierownik budowy.
W ostatnim czasie było z tym różnie, o czym w weekend informowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Pasażerowie narzekali, że po przylocie na odbiór bagażu musieli czekać nawet 1,5 godziny. Teraz ma się to zmienić.

  • Nowy terminal według pierwotnego planu ma być gotowy do końca roku.
  • Standard obsługi pasażerów w nowym terminalu będzie wyższy niż w dotychczasowym terminalu T2.
  • Hala odlotów w nowej części gdańskiego lotniska.
  • Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł.
  • Komercyjna część hali odlotów, w której znajdzie się prawdopodobnie sklep duty-free.
  • Największym wyzwaniem na budowie było połączenie nowej części z dotychczasowym terminalem.

W sierpniu pojawią się cztery rękawy



Intensywne prace toczą się nie tylko w nowej części terminalu, ale też w dotychczasowym terminalu T2. M.in. zbudowano nowe schody do kaplicy i pomieszczeń technicznych na poziomie -1 dla obsługi lotniska. Zdemontowano też dotychczasowe stalowe schody, w miejsce których pojawiły się schody ruchome. Zmiany zostały poniekąd wymuszone budową pirsu i koniecznością dostosowania dotychczasowej infrastruktury do nowych standardów.

Ostatnie prace toczą się też przy czterech zewnętrznych klatkach schodowych od strony płyty postojowej. W sierpniu zostanie ona uprzątnięta z maszyn i materiałów budowlanych, bo do Gdańska dotrze z Chin transport czterech rękawów pasażerskich.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminala T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Znowu większy ruch na lotnisku



Tymczasem z każdym tygodniem odradza się życie na samym lotnisku. Tylko w czerwcu obsłużono 155 tys. pasażerów, co jest dobrym prognostykiem na dalszą część sezonu wakacyjnego. Najwięcej pasażerów przewiozły Wizzair (50 tys.) oraz Ryanair (45 tys.).

Wyniki mają poprawić się nie tylko ze względu na znoszone obostrzenia (do wielu krajów można latać bez testów po okazaniu kodu QR potwierdzającego szczepienie lub status ozdrowieńca), ale także ze względu na coraz atrakcyjniejszą siatkę połączeń - głównie na południe Europy.

Tylko Rynair w tym roku uruchomił pięć nowych połączeń: do Zadaru, Corfu, Chani czy Santorini.

Dokąd latamy z Gdańska na wakacje



- Liczymy, że po długiej przerwie spowodowanej pandemią, mimo występujących nadal trudności, nasi pasażerowie będą korzystać z tych propozycji i latać z Gdańska na wakacje do Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Bułgarii oraz na Maltę i Cypr. Mamy też nadzieję na ożywienie kontaktów rodzinnych i przyjacielskich, loty po Europie, jak i dalej na inne kontynenty, a docelowo także powrót podróży biznesowych. Bardzo się cieszymy z tego, że pasażerowie do nas wracają, co obserwujemy wyraźnie w ostatnich miesiącach - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Wideo archiwalne z jesieni 2020 r.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu nie zrobili ruchomych chodników w tym dłuuugim nowym pirsie? (2)

    Trzeba będzie zasuwać z wywieszonym jęzorem setki metrów

    • 7 4

    • Bo nie pomyśleli i zbudowali za wąski budynek

      A mogli zobaczyć jak takie chodniki pomagają na nowoczesnych lotniskach

      • 5 0

    • W przyszłości ten pirs będzie przedłużany, więc faktycznie powinni pomyśleć o zainstalowaniu ruchomych chodników.

      • 2 1

  • Dwa razy w roku latałam (11)

    W tym roku niestety nie wybieram się nigdzie Nie chcę szczepień nie chcę dłubania patykami w nosie Jak to się mówi żegnaj Gienia świat się zmienia Szkoda pilot od tv to jednak nie to samo co pilot w mundurze

    • 35 81

    • Siedź w kącie i płacz (1)

      • 19 11

      • Kto będzie płakał

        To okaże się za jakieś dwa lata

        • 11 9

    • To nieprędko polecisz (3)

      Gdziekolwiek, szczepionki będą wymagane pewno przez najbliższe lata ..

      • 16 7

      • (2)

        Podejrzewam, że szczepionki covid wejdą jako obowiązkowe, tak jak inne na egzotyczne choroby latając w strefę zagrożenia

        • 10 8

        • A co z podpisem? (1)

          Jeśli ktoś nie wyraża zgody nie podpisze się pod,"dobrowolnym"szczepieniem więc trudno będzie

          • 2 6

          • to nie polecisz proste

            • 2 0

    • też w tym roku chciałem na wakacje polecieć

      ale niestety przez grypę i decyzje polityczne o zamknięciu świata nigdzie nie polecę :(

      po co szczepić , przecież wtedy co pół roku będzie trzeba przyjąć nową szczepionkę bo mutacja , bo tamto, trzeba będzie się aktualizować jak Windows :P

      • 10 8

    • To się zaszczep

      • 6 8

    • Odetchnelim z ulgą (1)

      że nie latasz w tym roku. Tak trzymaj

      • 3 4

      • Oj żebyście pilocie

        Nie stracili roboty jak przestaniemy latać a wy zamiast samolotem będziecie latać jako piloci po mieście wtedy oddechu nie będzie

        • 2 1

    • Ja rowniez juz nie latam,zadnych szczepien przeciwko niewiadomo czemu.Jakos wytrzymam bez samolotow:)

      • 2 4

  • Dlaczego mamy tylko 1 pas startowy a nie 2 ? (1)

    • 9 5

    • Bo jeden w zupełnosci wystarczy?

      • 3 1

  • Wlo elo

    Zabrakło Artykuł sponsorowany
    Coś mocno dbacie o image tego lotniska

    • 6 3

  • od lotnisk spalajacych paliwo i trujacych halasem sie odchodzi. przyszlosc to elektryczne samoloty

    ciche i nieemisyjne.

    druga sprawa
    kafle

    a z polski nie mozna wziasc kafelek co gryza tylko ktos bierze za to kase i to porzadna aby nasz przemysl rozwalic

    • 5 7

  • to lotnisko do likwidacji za rok lub dwa

    przesuniecie takich instytucji za miasto jest konieczne. i trzeba o tym juz myslec.

    • 2 9

  • Nie ma się czym chwalić. (1)

    Transport lotniczy i morski odpowiadają w prawie 80% za globalne ocieplenie i zatrucie środowiska. Samochody osobowe to zaledwie kilka procent.

    • 11 1

    • i to sa fakty..

      ale nasi urzednicy i portal sa zwyczajnie obludni.

      • 3 0

  • to ju z nie ma miejsc innych na lotnisko? (1)

    powinno sie je przeniesc do gdyni blizej

    • 3 8

    • Po co lotnisko w Gdańsku gdy jest w Radomiu

      Suski

      • 2 1

  • I tak jestem pełna podziwu, że wszystko tak szybko poszło

    Czasem jeżdżę tamtędy PKM i widziałam na bieżąco jak prace postępują.
    Nie da się tak z innymi inwestycjami w Gdańsku?
    Jak się chce to można

    • 5 4

  • Oj wywalili synusia Tuska to odrazu rozbudowa zaczeta wiec znalezli mu nową posade ale za mniejsza kase to

    tusk zaraz krzyczał ze trzeba zrobić podwyżki dla urzędników wmieście wcześniej mu to nie przeszkadzało

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane