• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu. Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie. Plac budowy odwiedziliśmy z naszą kamerą.



Czy w tym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Planowo nowa część terminalu ma być gotowa do końca 2021 r., co oznacza, że jej budowa wkroczyła na ostatnią prostą. Wewnątrz trwają już zaawansowane prace wykończeniowe. Na parterze układane są kamienne posadzki, a pod sufitem wiszą już pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.

- Mamy niewielkie opóźnienie związane z układaniem podłóg, bo ze względu na pandemię nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem. Brakuje kontenerów i statków, którymi mogą transportować tego typu ładunki do Europy. Musimy czekać - przyznaje Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.
  • Jeszcze w tym roku (jesienią) w nowej części terminalu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • W hali przylotów montowane są obecnie pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.
  • Pojawiły się też pierwsze karuzele bagażowe.
  • Już w sobotę w tym miejscu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • Nowe karuzele mają rozładować zatory przy odbiorze walizek.
  • W bagażowni trwają testy z użyciem prawdziwych walizek.

Wniosek o trzymiesięczne przedłużenie terminu



Brakuje nie tylko surowca do wyłożenia podłóg, ale też kabli. Pandemia sprawiła, że większość fabryk i dostawców miała kilkutygodniowy a nawet miesięczny przestój. Gdy na świecie liczba zakażeń spadła i większość gospodarek odczuła ożywienie po lockdownie, rynek budowlany - podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki - gwałtownie się otworzył, co sprawiło, że obecnie na zamówienia czeka się o kilka miesięcy dłużej niż zazwyczaj.

W związku z tym wykonawca zwrócił się do inwestora, a więc Portu Lotniczego w Gdańsku, o przedłużenie o trzy miesiące terminu oddania terminala do użytku.

- Analizujemy wniosek wykonawcy. Na pewno będziemy w tej kwestii rozmawiać i szukać kompromisu, ale najpierw musimy przeanalizować, w jaki sposób pandemia zaburzyła harmonogram prac - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
- Obecnie na budowie mamy ok. 350 pracowników. Pracujemy także w weekendy, bo czas goni. W tym roku z pierwszej części terminalu mają już skorzystać pasażerowie - dodaje Rudnicki.
Wizualizacja nowego pirsu. Wizualizacja nowego pirsu.

W sobotę ruszą dwie nowe karuzele bagażowe



Pierwszy test nowa infrastruktura, jaka powstała na styku dotychczasowego terminala i nowego pirsu, przejdzie już w tym tygodniu. W sobotę rano zostaną oddane do użytku dwie nowe karuzele służące pasażerom do odbioru bagażu. Powstały one w miejscu dotychczasowej odprawy paszportowej Non-Schengen, która czasowo została przeniesiona w inne miejsce (docelowo znajdzie się w nowej części).

- To będzie dla nas jako wykonawcy, ale też i dla lotniska szczególny moment, bo po raz pierwszy przetestujemy wszystkie systemy, które w połączeniu obu budynków są dla nas największym wyzwaniem. Liczba karuzel zwiększy się z trzech do pięciu, co powinno znacząco rozładować zatory i skrócić czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska - dodaje kierownik budowy.
W ostatnim czasie było z tym różnie, o czym w weekend informowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Pasażerowie narzekali, że po przylocie na odbiór bagażu musieli czekać nawet 1,5 godziny. Teraz ma się to zmienić.

  • Nowy terminal według pierwotnego planu ma być gotowy do końca roku.
  • Standard obsługi pasażerów w nowym terminalu będzie wyższy niż w dotychczasowym terminalu T2.
  • Hala odlotów w nowej części gdańskiego lotniska.
  • Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł.
  • Komercyjna część hali odlotów, w której znajdzie się prawdopodobnie sklep duty-free.
  • Największym wyzwaniem na budowie było połączenie nowej części z dotychczasowym terminalem.

W sierpniu pojawią się cztery rękawy



Intensywne prace toczą się nie tylko w nowej części terminalu, ale też w dotychczasowym terminalu T2. M.in. zbudowano nowe schody do kaplicy i pomieszczeń technicznych na poziomie -1 dla obsługi lotniska. Zdemontowano też dotychczasowe stalowe schody, w miejsce których pojawiły się schody ruchome. Zmiany zostały poniekąd wymuszone budową pirsu i koniecznością dostosowania dotychczasowej infrastruktury do nowych standardów.

Ostatnie prace toczą się też przy czterech zewnętrznych klatkach schodowych od strony płyty postojowej. W sierpniu zostanie ona uprzątnięta z maszyn i materiałów budowlanych, bo do Gdańska dotrze z Chin transport czterech rękawów pasażerskich.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminala T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Znowu większy ruch na lotnisku



Tymczasem z każdym tygodniem odradza się życie na samym lotnisku. Tylko w czerwcu obsłużono 155 tys. pasażerów, co jest dobrym prognostykiem na dalszą część sezonu wakacyjnego. Najwięcej pasażerów przewiozły Wizzair (50 tys.) oraz Ryanair (45 tys.).

Wyniki mają poprawić się nie tylko ze względu na znoszone obostrzenia (do wielu krajów można latać bez testów po okazaniu kodu QR potwierdzającego szczepienie lub status ozdrowieńca), ale także ze względu na coraz atrakcyjniejszą siatkę połączeń - głównie na południe Europy.

Tylko Rynair w tym roku uruchomił pięć nowych połączeń: do Zadaru, Corfu, Chani czy Santorini.

Dokąd latamy z Gdańska na wakacje



- Liczymy, że po długiej przerwie spowodowanej pandemią, mimo występujących nadal trudności, nasi pasażerowie będą korzystać z tych propozycji i latać z Gdańska na wakacje do Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Bułgarii oraz na Maltę i Cypr. Mamy też nadzieję na ożywienie kontaktów rodzinnych i przyjacielskich, loty po Europie, jak i dalej na inne kontynenty, a docelowo także powrót podróży biznesowych. Bardzo się cieszymy z tego, że pasażerowie do nas wracają, co obserwujemy wyraźnie w ostatnich miesiącach - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Wideo archiwalne z jesieni 2020 r.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • super bo narazie to korytarze z plyty gk i nikt nie wie gdzie ma isc

    balagan

    • 9 4

  • Jozef Bak bedzie mial gdzie weszyc i donosic jak jego stary "Oskar" (1)

    • 18 9

    • Lepsze to niz sluzyc Rosji jak TW Balbina i jego stryj Swiatkowski.

      • 5 3

  • Czekamy na turystów. Mam apartamenty na pobyty krotkoterminowe w Gdansku. (2)

    Teraz kasuję po 100 euro za dobę. Schodzą jak ciepłe bułeczki.

    Janusz z Żukowa

    • 10 10

    • i Burek zaszczeka i ty się budzisz pierwszy we wsi (1)

      • 5 1

      • A ty sie budzisz bo trzeba isc do pracy na kasę w biedrze....

        Janusz

        • 1 1

  • Kiedy wreszcie obiecana uproszczona procedura dla obywateli Ukrainy ? (8)

    Te utrudnienia są niepotrzebne, wizy dla nas powinny być zlikwidowane, to my napędzamy waszą gospodarkę.

    Igor z Kijowa

    • 7 32

    • Kiedy będzie i Was normalnie? Europa? (2)

      • 5 2

      • U nas jest normalnie. Wprowadzimy ją i u was. (1)

        Siergiej

        • 2 6

        • cienko Stachu prowokujesz

          • 0 0

    • Nie ma czegos takiego

      Jak uproszczona procedura dla UKR.Chlopie poczytaj sobie na jakich zasadach odbywa sie odprawa graniczna i jakie przepisy je regulują.
      Człowieku, 20 takich Igorków na lewych papierach i z powrotem na UKR.

      • 8 1

    • Napędzacie (1)

      ale statystyki bójek z użyciem noża.

      • 2 1

      • tyle wstydu ile nasi rodacy na świecie przynoszą nie zna żaden kraj .

        • 0 0

    • (1)

      Jak coś nie podoba , to zawsze możesz napędzić swoją gospodarkę. Polska jest granicą unii

      • 1 1

      • to zwykła prostacka prowokacja ,a ty się dałeś nabrać

        • 0 0

  • (2)

    Karuzele bagazowe,co to jest?

    • 3 11

    • Taśmociąg dla bagaży

      • 5 1

    • Mini park rozrywki dla walizek. Żeby się nie nudziły w oczekiwaniu na właścicieli.

      • 4 0

  • Po co rozbudowywać lotnisko w Gdańsku, (1)

    jeśli jest już rozbudowane w Berlinie ? Pytam poważnie.

    Rafał

    • 15 11

    • Też tego nie rozumiem

      Helmut z Żabianki

      • 7 4

  • kafle

    a z polski nie mozna wziasc kafelek co gryza tylko ktos bierze za to kase i to porzadna aby nasz przemysl rozwalic

    • 8 3

  • schody ruchome z pkm do terminala

    Przydalby sie drugi ciag schodow ruchomych przy wejsciu/zejsciu z pkm do terminala. co to za dziwna oszczednosc.

    • 8 3

  • Zmieńcie nazwę tego lotniska !!!!!! (2)

    Obecna im TW Bolka to masakra.

    • 20 20

    • Na swietej rodziny TW Balbiny i stryja stalinowca.

      • 6 5

    • Wolałbyś "jedzącej" Pawłowicz

      • 1 3

  • prostopadly pas (1)

    a nie mozna wybudowac prostopadlego pasa i w miare mozliwosci pogodowych z niego korzystac? chociaz pod katem, bo oczywiscie czeste zachodnie wiatry by utrudnialy. niemniej choc w czesc roku odciazyloby to miasto (pewnie osowa tradycyjnie by protestowala)

    • 11 5

    • Można. Rzuc pare miliardów to zrobią.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane